Vinn nätagg från Seasonic

Snabbkoll: Har din hårdvara RGB-belysning?

Permalänk
Inaktiv

Min delar är så pass gamla att de inte ens har RGB avstängt

Permalänk
Medlem

Svarade reflexmässigt nej men inser att både tangentbord * 2, datormus och skärm har rgb som används.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Enbart på mus och tangetbord aktiverat (G703 och G915). Olika färger på olika knappar beroende på vad det har för funktion i MMORPGs och liknande. Exempelvis WASD är en annan färg osv. Hårdvara försöker jag hålla det avstängt om det går, har ändå stängt ljudisolerat chassi.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

När jag blir tillfrågad om jag är gamer, brukar jag svara att ”Jag tycker om att spela spel, men jag har nog inte tillräcklig uppskattning för RGB-lysen för att kalla mig ”gamer”.”

Permalänk
Medlem

hela rummet är en enda RGB slinga haha. när man fått upp ögonen för W-led o en ESP-32 modul så är man såld haha

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Svaret är ja men det är absolut inte anledningen till att jag köpte komponenten/utrustningen i fråga.
Man blir ju påtvingad eländet.
Brukar stänga av allt som lyser om möjligt.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Möjligt att moderkortet har det, tror inte något annat har det, och oavsett så lär det aldrig se dagens ljus, så att säga.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Minst 90% av de svarande måste väl ha någon form av RGB i sin dator. Frågan är väl snarare om den är påslagen. Vilket det inte är i mitt fall

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Ju mindre RGB desto bättre.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

De gånger jag inte kan stänga av onödigt ljus så målar/tejpar jag över det för att slippa. Hatar onödigt ljus, särskilt den vidriga blå led nyansen.

Permalänk
Medlem

Svårt att komma undan helt. Man får stänga av det man kan eller i värsta fall ställa in statiskt enfärgat ljus.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Medlem

Det går ju inte att komma undan helt (i princip) i dagsläget. Det är alltid nån komponent som har rgb på sig. Men det går ju som tur är att stänga av eller låsa på en färg så att det inte är så störande. Jag har t.ex. rgb på grafikkortet (6800XT Power Color, Red Devil), men jag har ställt den på en statisk röd färg (kanske är standard?). Samma gäller mus och tangentbord, som också är låsta på en statisk röd färg. Inget jäkla blinkande och pulserande i olika färger här, vill inte ens ha pulserande i en färg.

Så som frågan var ställd så svarade jag ja, men jag överlåter tivoliattraktions-looken till andra.

Permalänk
Medlem

Ja!
Men jag absolut hatar skiten tyvärr så går ju en del inte att stänga av alls.
Och tillverkarnas spionpogram som ska styra detta fungerar ju i bästa fall ok men ofta knappt alls.

Går vi till linux så är det ännu värre finns oftas inga prg/drivrutiner alls till detta och om dom finns (och då inte från tillverkarna) så funkar dom igen oftas väldigt dåligt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Svarade motvilligt ja på den här frågan, vilket väl antagligen 95% av Sweclockers borde göra då frågan är så öppet ställd som den här. (jag tänkte egentligt avstå röst men fick hjärnsläpp )

Det är ju typ legitimt svårt att helt undvika RGB nuförtiden

För egen del:
Tangentbordet har RGB men är satt till enfärgat relativt svagt ljus. (och det har ju ändå viss liten praktisk användning)
Grafikkortet har nog nån lampa eller två, som inte enkelt går att slå av men det är ingen enhörningsspya direkt i sitt standardläge såvitt jag minns, och moderkortet har nog lite RGB som nog lyser fortfarande när datorn är igång...
men chassit har inget fönster så syns ju bara om allt annat är släckt

Resten tror jag banne mig är RGB-fritt! (tex chassit, fläktar, minnen, SSD, CPU-kylare, till och med musen saknar RGB)

Men glömmer säkert något!
("on"-lampor och ledsiffror osv på högtalare, skärm och DAC osv räknar jag inte )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Japp.

Tycker det är mycket trevligare med rgb speciellt om man har datorn på skrivbordet med glas fönster.
Men kör med ett svart vit tema, giller inte alls att man kör med regnbågens alla färger.

Däremot grabben här hemma vill ha allt i svart, alltså inga ljus.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 8 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Förutom lite ljus från tangentbordet (dock inte i regnbågens alla färger) så nej. Tyckte det var ”ball” för 20år sen dock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns inget mer störande än blinkade små lampor i en setup. Noll RGB här.

Permalänk

Jag gillar lavalamp-myset

Permalänk
Medlem

Jag har ram med rgb, trident z cl14 3200(vanlig ram) men även en uppsättning likadana som jag testade för rätt länge sedan då jag tycker att dom andra klockar dåligt. Har dock inte orkat byta tillbaka för min dator står ändå på golvet.

Däremot är jag lite ledsen över att ha bytt ut mitt suprim X 3070ti mot ett Hellhound 7800xt trots en grym prestandaökning, för Hellhound är fan rejält mycket fulare och har inte rgb heller för den delen. 2 olika färger som man ställer in på själva GPUn dock.

Det viktigaste för utseendet i en dator, enligt mig, är definitivt kvaliteten på materialet på hårdvaran, samt fläktarna.

Visa signatur

i7 12700k oc+delid under utveckling | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | RX 7800xt
https://valid.x86.fr/uudh64 (gammal, men trevlig, cpu-z validator)

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Går det ens att köpa en GPU, Moderkort, minnen utan RGB

Jadå, är väl främst kylare, fläktar och highend moderkort som har RGB

Permalänk
Medlem

Open air chassi med sidor av glas så RGB passar bra, kör bara med soft rotering av färger och det blir rätt mysigt på kvällen.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Är äldre än 12 år, så mitt svar är nej.

Permalänk
Medlem

Nästa omöjligt att köpa något som inte har LGBT-belysning, t.o.m med min wifi-router hade nån LGBT-strip..

Permalänk
Medlem

Ja, tyvärr.