Permalänk
Medlem

Man undrar hur de presterar utan IDS/IPS aktivt. Vore ju fint om de faktiskt klarar 10 Gbit/s throughput åt båda hållen samtidigt när denna funktion är avstängd. Då saknas det bara vettigt IPv6-stöd för att de ska vara ett hyfsat komplett paket för väldigt många.

Känns också bra att de släpper en ersättare till UDR som man faktiskt kan rekommendera.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Dream Router 7 osv.

https://youtu.be/RsZFbkVRN80?si=_esyYeUOfQqjlW0Q

Måste säga det här var fina exemplar.
Retligt att jag fick hem min cloud gateway max för bara någon vecka sedan.

Nåja mer att köpa in och testa.

Det stora viktiga. Den nya expressen klarar 30 enheter istället för bara 5 som föregångaren.

Underbart, gillar verkligen min Ultra men känner att den har lite högre latency och hade kunnat vara lite rappare för 1gbit lina, även om den maxar den utan problem. Sugen på att klippa en Fiber för att se om det blir någon tydlig skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Man undrar hur de presterar utan IDS/IPS aktivt. Vore ju fint om de faktiskt klarar 10 Gbit/s throughput åt båda hållen samtidigt när denna funktion är avstängd. Då saknas det bara vettigt IPv6-stöd för att de ska vara ett hyfsat komplett paket för väldigt många.

Känns också bra att de släpper en ersättare till UDR som man faktiskt kan rekommendera.

Var ett tag sen jag hade en unfi gw nu. Kan du utveckla lite ang ipv6?

Permalänk
Medlem

fan blev sugen på en Dream Router 7 alltså

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Dream Router 7 osv.

https://youtu.be/RsZFbkVRN80?si=_esyYeUOfQqjlW0Q

Måste säga det här var fina exemplar.
Retligt att jag fick hem min cloud gateway max för bara någon vecka sedan.

Nåja mer att köpa in och testa.

Det stora viktiga. Den nya expressen klarar 30 enheter istället för bara 5 som föregångaren.

Tack för infon
Fick också hem både Cloud Gateway Max & UniFi Express för någon vecka sedan och funderade först på att byta till de nya versionerna, men det är ändå c:a 1000kr extra per enhet, så jag behåller de jag har.

Permalänk
Medlem

UniFi Express 7 har ju plötsligt blivit användbar:

• 2,3 Gbps med IDS/IPS

• 30 Unifi Enheter kan styras

• Wifi 7

• 6 GHz Wifi

Så nästan samma data som Dream Router 7.
Om man inte behöver extra LAN portar, Protect eller PoE så är den ett alternativ för 1000 kr mindre.

Lagt till Protect
Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

UniFi Express 7 har ju plötsligt blivit användbar:

• 2,3 Gbps med IDS/IPS

• 30 Unifi Enheter kan styras

• Wifi 7

• 6 GHz Wifi

Så nästan samma data som Dream Router 7.
Om man inte behöver extra LAN portar och PoE så är den ett alternativ för 1000 kr mindre.

Ja en express 7 kan man köpa och ta de 1000 kr och använda till en större Poe Switch, men å andra sidan ska Nej köra övervakning så är dr7 ett fint köp, eller är jag fel ute

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Phalcore:

Ja en express 7 kan man köpa och ta de 1000 kr och använda till en större Poe Switch, men å andra sidan ska Nej köra övervakning så är dr7 ett fint köp, eller är jag fel ute

Stämmer! Express 7 har ingen controller. (Edit: den har dock inte support för Protect, Access, Talk och Connect.)

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Stämmer! Express 7 har ingen controller.

Jodå, alla tre nya produkter är Cloud gateways, dvs. de har inbyggda controllers. Exress 7 kan dock inte köra Protect.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jodå, alla tre nya produkter är Cloud gateways, dvs. de har inbyggda controllers. Exress 7 kan dock inte köra Protect.

Hmm jag fick häva mitt köp på min ultra och två ap7 imorse, ska bara bestämma nu om det blir dr7 eller ex7, visst kan dr7 ta emot tredjepart kameror?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av tyvar1:

Stämmer! Express 7 har ingen controller.

Är det därför den kör Unifi Controller/network

Skrivet av Phalcore:

Hmm jag fick häva mitt köp på min ultra och två ap7 imorse, ska bara bestämma nu om det blir dr7 eller ex7, visst kan dr7 ta emot tredjepart kameror?

Om den kör Unifi Protect *ska* den göra det (låter en mer kunnig svara rätt)

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av p.lindblom:

Skrivet av tcntad:

Ber om ursäkt🫣, den har dock inte support för Protect, Access, Talk och Connect.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt nöjd att jag höll mig till en UX i väntan på nåt sånt här. En dream router 7 blir helt perfekt att uppgradera till och sen flytta UX till att bli ap i garaget.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av tyvar1:

Ber om ursäkt🫣, den har dock inte support för Protect, Access, Talk och Connect.

Shit happens, var själv tvungen kolla
Lite synd om den inte kör Protect faktiskt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Om den kör Unifi Protect *ska* den göra det (låter en mer kunnig svara rätt)

Min TP-link kamera ville protect ta hand om iaf, nu lät jag inte den göra det för det var ingen kamera jag skulle använda. min Aqara kamera ville den inte veta av dock. (Jag har en UCG Max, men protect som protect?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Min TP-link kamera ville protect ta hand om iaf, nu lät jag inte den göra det för det var ingen kamera jag skulle använda. min Aqara kamera ville den inte veta av dock. (Jag har en UCG Max, men protect som protect?)

Ok, någon som har några imou bullet tillsammans med protect?

Eller ska jag ge bort dem till grannen och ta in unifi egna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

Ok, någon som har några imou bullet tillsammans med protect?

Eller ska jag ge bort dem till grannen och ta in unifi egna?

imou bullet ska ha Onvif-stöd, som jag tolkar protect så är det där kravet ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

imou bullet ska ha Onvif-stöd, som jag tolkar protect så är det där kravet ligger.

Tack snälla, du gjorde mig precis 1000 kr fattigare eller en dr7 rikare

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Var ett tag sen jag hade en unfi gw nu. Kan du utveckla lite ang ipv6?

Allt annat än extremt grundläggande IPv6-funktionalitet är inte implementerat. Det är först nyligen man ens kan se klienternas IPv6-adresser i gränssnittet. Man kan inte använda GUA-adresser för Teleport-VPN:en, mobilappen visar inte IPv6-adresser, IPv6-trafik inkluderas inte i statistiken, etc.

De jobbar numera på att sakta men säkert förbättra detta, men de har en bit kvar.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Allt annat än extremt grundläggande IPv6-funktionalitet är inte implementerat. Det är först nyligen man ens kan se klienternas IPv6-adresser i gränssnittet. Man kan inte använda GUA-adresser för Teleport-VPN:en, mobilappen visar inte IPv6-adresser, IPv6-trafik inkluderas inte i statistiken, etc.

De jobbar numera på att sakta men säkert förbättra detta, men de har en bit kvar.

Så det verkar nästan vara som när jag senast hade en. Var väl ~5år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Så det verkar nästan vara som när jag senast hade en. Var väl ~5år sen.

De har gjort flera IPv6-relaterade förbättringar det senaste året, men vid det här laget borde man redan ha haft feature parity sedan länge som seriös leverantör av nätverksutrustning.

Det positiva är väl att någon internt äntligen har insett att det finns annat än IPv4. Möjligen är det kraven för att få leverera till amerikanska myndigheter som orsakat detta uppvaknande, eller så är det helt enkelt för att kunder börjar få problem utan det (överbelastad CGNAT, etc.).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är ute efter en ny standalone Wifi 7 router och är endast intresserad av att ha en wifi router och har inga planer på att bygga ut nätverket med APs eller liknande. Det står mellan dessa två;

Netgear Nighthawk RS500;
https://www.netgear.com/se/home/wifi/routers/rs500/

Ubiquiti Dream Router 7;
https://eu.store.ui.com/eu/en/products/udr7

Är ute efter best performance och även bra mjukvarustöd med uppdateringar långt fram i tiden samt en bra och lättnavigerad UI.

Vilken borde jag välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Är ute efter en ny standalone Wifi 7 router och är endast intresserad av att ha en wifi router och har inga planer på att bygga ut nätverket med APs eller liknande. Det står mellan dessa två;

Netgear Nighthawk RS500;
https://www.netgear.com/se/home/wifi/routers/rs500/

Ubiquiti Dream Router 7;
https://eu.store.ui.com/eu/en/products/udr7

Är ute efter best performance och även bra mjukvarustöd med uppdateringar långt fram i tiden samt en bra och lättnavigerad UI.

Vilken borde jag välja?

Jag hade valt Dream Router 7. De är snarlika för wifi men på allt annat är det stor skillnad.
Dream Router 7 fördelar:
500 kr billigare
Bättre mjukvarustöd och mjukvara. Väldigt omfattande UI.
Bättre portar 4x 2.5gb 1x 10gb SFP+. Har POE och micro sd.
Du kan lägga till kameror på den om du vill.

För allra best performance vill du ha 4x4 radio på 5Ghz bandet men det behövs nog inte egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Jag hade valt Dream Router 7. De är snarlika för wifi men på allt annat är det stor skillnad.
Dream Router 7 fördelar:
500 kr billigare
Bättre mjukvarustöd och mjukvara. Väldigt omfattande UI.
Bättre portar 4x 2.5gb 1x 10gb SFP+. Har POE och micro sd.
Du kan lägga till kameror på den om du vill.

För allra best performance vill du ha 4x4 radio på 5Ghz bandet men det behövs nog inte egentligen.

Förstår, vad skulle du säga om wifi-täckningen?

Netgear säger up to 230 m2 och UDR7 säger 186 m2, men kan man se via specs om hur bra täckningen är förutom vad som utlovas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Netgear säger up to 230 m2 och UDR7 säger 186 m2, men kan man se via specs om hur bra täckningen är förutom vad som utlovas?

Såna siffror är bara fria fantasier. Helt öppen yta, när solen står i linje med planterna och hunden hoppar på ett ben typ. Och mycket handlar i slutändan om klienterna, de ska orka sända tillbaka också.

Så titta istället på vad du vill täcka för yta, hur ser det ut, vad är det för material i väggar o.s.v. och planera från det. Jag har 3st. apor på 130kvm och det fungerar hyfsat.

Personligen hade jag valt nya dream routern alla dagar i veckan, men så är du i ubiquiti tråden också. (om inte annat för möjligheten att fortsätta bygga vidare senare)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

UDR7 kan vara nått. Ute efter ny router med wifi7.
Hoppas den klarar gigabit linan fullt ut med lite säkerhet på, det gjorde ju inte den förra UDR, kan man lugnt säga.

Tror ni att UDR7 klarar av WOL(internet) ?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Cyberz:

UDR7 kan vara nått. Ute efter ny router med wifi7.
Hoppas den klarar gigabit linan fullt ut med lite säkerhet på, det gjorde ju inte den förra UDR, kan man lugnt säga.

” IDS/IPS Throughput : 2.3 Gbps ”

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Nya Fiber har bättre speccs:

Processor: Quad-core ARM® Cortex®-A73 at 2.2 GHz

Jävligt fint med PoE också! (Edit: ”bara” 30W så den klarar inte av senaste E7, lite trist.)

Ja, den som känns som den absolut mest prisvärda nya produkten är helt klart CG Fiber!

https://eu.store.ui.com/eu/en/category/cloud-gateways-compact...

UniFi Application Suite

Network
Yes

Protect
Yes

Access
Yes

Talk
Yes

Connect
Yes

Managed UniFi Devices
50+

Managed Cameras
(15) HD
(8) 2K
(5) 4K

Simultaneous Users Connected
500+

Default WAN Ports
(1) 10G SFP+
(1) 10 GbE RJ45

LAN Ports
(1) 10G SFP+
(4) 2.5 GbE RJ45

IDS/IPS Throughput
5 Gbps

Riktigt bra spec på den routern för extremt lite pengar!

Synd enbart att den inte är lätt att rackmontera. Annars hade det nog blivit ett köp direkt för mig.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ja, den som känns som den absolut mest prisvärda nya produkten är helt klart CG Fiber!

https://eu.store.ui.com/eu/en/category/cloud-gateways-compact...

UniFi Application Suite

Network
Yes

Protect
Yes

Access
Yes

Talk
Yes

Connect
Yes

Managed UniFi Devices
50+

Managed Cameras
(15) HD
(8) 2K
(5) 4K

Simultaneous Users Connected
500+

Default WAN Ports
(1) 10G SFP+
(1) 10 GbE RJ45

LAN Ports
(1) 10G SFP+
(4) 2.5 GbE RJ45

IDS/IPS Throughput
5 Gbps

Riktigt bra spec på den routern för extremt lite pengar!

Synd enbart att den inte är lätt att rackmontera. Annars hade det nog blivit ett köp direkt för mig.

Fick hem min igår. Riktigt nice!
Tar väldigt lite plats och alla portar på baksidan så man kan lätt ”rackmontera” med hylla eller 3d-printat fäste.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av martinot:

Kommer definitivt komma 3D printade alternativ på tex Etsy i en snar framtid!

Visa signatur