Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Har ett märkligt problem, kan inte logga in på trygghansa.se när jag är uppkopplad via vårt nätverk. USG, utan några egna FW regler... Något man kan kolla vidare på?

Spännande , stängde av blockering av länder. Efter det fungerar det...

På min lista över blockade länder finns

Ryssland, Pakistan, Nord Korea, Kina , Belarus och Bangladesh... Undrar var dom har sina servrar portal.trygghansa.se

Lustigt.... Jag kommer in på den sidan *just nu* då. Och jag har 107 spärrade länder.
Men det kanske var en tillfällig hicka på tråden?
UCG Ultra här om det spelar nån roll.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av FCN:

Är det någon som har installerat Loopias dynamiska DNS-tjänst med en Unifi?

I guiden som finns har de endast Edgerouter.

Jag skulle vilja veta om någon använder Loopia dynamisk DNS tillsammans med Unifi och fått det att fungera samt helst även en guide.

Nej, tyvärr inte. Du kanske kan testa om protokollet är snarlikt det som DynDNS använder, men med Loopias endpoint?

Kan dock upplysa om att Loopia tar lite onödigt bra betalt för domäner (ca dubbelt så mycket), så det kan möjligen vara värt att överväga ett byte.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av FCN:

I guiden som finns har de endast Edgerouter.

Jag skulle vilja veta om någon använder Loopia dynamisk DNS tillsammans med Unifi och fått det att fungera samt helst även en guide.

Kör det från Linux med DDClient men hittade detta:
https://community.ui.com/questions/How-to-Guide-to-Unifi-Gate...
Enligt denna så kör Unifi med Inadyn som DNS Client.
Enligt https://github.com/troglobit/inadyn#supported-providers så finns https://www.loopia.com/ med i Supported Providers.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur portforwarding funkar på unifi?
Jag har sett upp en regel på en port som ska portforwardas i unify men Transmission klienten säger fortfarande att porten är stängd, har jag missat något steg tro?
bifogar en bild på min regel: https://i.imgur.com/wxRA91g.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av FCN:

Absolut, gå till internet inställningar och Dynamic DNS, där finns loopia att välja.
Hostname = din domän
User = ditt användarnamn på loopia
Password = ditt lösenord på loopia

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Jag har sett upp en regel på en port som ska portforwardas i unify men Transmission klienten säger fortfarande att porten är stängd, har jag missat något steg tro?

Är du säker på att du har en publik up? Börjar din wan adress på 100.64.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Vill bara dubbelkolla att du får publik IP och inte sitter bakom cgnat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Är du säker på att du har en publik up? Börjar din wan adress på 100.64.?

min wan adress börjar på 100.67.x.x men kollar jag på t.e.x https://www.purevpn.com/se/what-is-my-ip då får jag en annan ip än den unifi säger, så sitter bakom cgnat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

min wan adress börjar på 100.67.x.x men kollar jag på t.e.x https://www.purevpn.com/se/what-is-my-ip då får jag en annan ip än den unifi säger, så sitter bakom cgnat?

Yes. Så fråga din operatör om du kan få publik ip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Yes. Så fråga din operatör om du kan få publik ip.

Tack, ska prata med bahnof

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Tack, ska prata med bahnof

Du kan göra det här.

Gör nu inte misstaget och ta fel MAC-adress.
Leta upp rätt på WAN.

https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Du kan göra det här.

Gör nu inte misstaget och ta fel MAC-adress.
Leta upp rätt på WAN.

https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip/

Tack för länken, verkar ju smidigare än att sitta i telefonkö. Om man skulle byta router i framtiden hur uppdaterar man då mac-adressen? bara att göra en ny beställning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Tack för länken, verkar ju smidigare än att sitta i telefonkö. Om man skulle byta router i framtiden hur uppdaterar man då mac-adressen? bara att göra en ny beställning?

Precis. Du gör en ny beställning i samma formulär.

Det tog mig 2 dagar så fick jag en mailbekräftelse och dagen därpå hade jag publik IP.
Så totalt 3 dagar innan det var på plats.

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Absolut, gå till internet inställningar och Dynamic DNS, där finns loopia att välja.
Hostname = din domän
User = ditt användarnamn på loopia
Password = ditt lösenord på loopia
<Uppladdad bildlänk>

Tackar!

Länge sedan jag provade och då fanns inte Loopia med. Får be om utsäkt att jag inte provade att leta först. 🙄

Permalänk

Jag hostar min egen Unifi Network application i docker (senaste versionen) och har två APs här hemma. Har en Ubiquiti EdgeRouter X SFP också i hemmanätverket. Uppkoppling, hastighet mm tycker jag funkar som det skall. Dashboarden visar dock konstant runt 2-3Mbps.

Jag stör mig dock lite på att det inte visas rätt hastighet i dashboarden och klienterna. Se bilder. De är tagna medans en dator laddar ner med ca 400mbps via wifi.

Dashboard

AP

Klient

Någon som har någon aning varför det är så här?

Visa signatur

Speldata: Lian Li/Dan Case A3 | Ryzen 7 9800X3D | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Ett alternativt, för att hålla kostnaden nere är väl att köra 1 Switch Lite (45W) om du behöver PoE. Kostar 2578 kr, alltså 819 kr dyrare men du får det integrerat vilket alltid är skönt.

Eller så kör du vidare på TP-link och sparar in

Ska du köpa, så köp via Unifi själva. Alltid bättre pris där, sällan det är billigare via Svenska butiker (tråkigt nog)

Tack för tipset, ska beställa allt från deras hemsida, skiljer ändå en del, kollade även på Switch lite men kommer inte långt på 45w, behöver driva 2st ap7 pro, sedan några andra saker som iofs inte tar så mycket, det var därför jag kollade på alternativ, men ja jag håller med, borde hålla mig till slitet system och när kablarna är dragna i veckan så får jag bestämma mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

Tack för tipset, ska beställa allt från deras hemsida, skiljer ändå en del, kollade även på Switch lite men kommer inte långt på 45w, behöver driva 2st ap7 pro, sedan några andra saker som iofs inte tar så mycket, det var därför jag kollade på alternativ, men ja jag håller med, borde hålla mig till slitet system och när kablarna är dragna i veckan så får jag bestämma mig

Jag gillar ju personligen https://eu.store.ui.com/eu/en/category/switching-utility/prod... USW Pro 8 PoE som en bra standardswitch (fin kompromiss mellan prestanda och pris). Har ett gäng av de utspridda över huset. Trevligt med 120W om man har ett gäng AP, kameror, mm.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag gillar ju personligen https://eu.store.ui.com/eu/en/category/switching-utility/prod... USW Pro 8 PoE som en bra standardswitch (fin kompromiss mellan prestanda och pris). Har ett gäng av de utspridda över huset. Trevligt med 120W om man har ett gäng AP, kameror, mm.

Flex 2.5G PoE med 210W nätagg landar på 318€ 331,25€ så lite billgare Pro 8 PoE (330€ 343,75€).

Fel land i EUStore
Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Ja, det verkar så :).
Jag beställde 2st från Ubiquiti Store idag - skall bli intressant att se om det är de nya med 2 chip eller om det är de äldre.
Återkommer när de anlänt.

Idag kom leveransen från Ubiquiti store (Nederländerna->Tyskland->Sverige) och båda U7-PRO är av den "äldre" varianten, SWX-U7PRO och inte SWX-U7PROP.
Datum: 13 nov 2024.
Tveksamt om jag bemödar mig med att returnera dem; Jag har c:a 10st enheter som går på 2,4GHz och de som drabbats av problemen verkar ha betydligt fler än så på det bandet.

Skall försöka hinna med att migrera nuvarande nätverk till Unifi under denna vecka. Återkommer om det verkar svajigt med U7-Pro-enheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Flex 2.5G PoE med 210W nätagg landar på 318€ så lite billgare Pro 8 PoE (330€).

De priserna är väl inte för Sverige?
Default så får man Österrikes priser(skatter). Något jag tråkigt nog märkte när jag beställde förra veckan. Fortfarande bra priser jämfört med andra handlare, men värt att tänka på.
Om jag väljer Sverige som land så blir det 237,5€+93,75€ = 331,25€ inkl. skatter.
Fortfarande billigare än Pro 8 PoE som går loss på 343,75€ i kära Svedala.

Vill absolut inte klanka ned på ditt tips som är bra Bara informera så att ingen råkar göra samma miss som jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

Idag kom leveransen från Ubiquiti store (Nederländerna->Tyskland->Sverige) och båda U7-PRO är av den "äldre" varianten, SWX-U7PRO och inte SWX-U7PROP.
Datum: 13 nov 2024.
Tveksamt om jag bemödar mig med att returnera dem; Jag har c:a 10st enheter som går på 2,4GHz och de som drabbats av problemen verkar ha betydligt fler än så på det bandet.

Skall försöka hinna med att migrera nuvarande nätverk till Unifi under denna vecka. Återkommer om det verkar svajigt med U7-Pro-enheterna.

Om man ska tro Reddit så hade U7 Pro Max redan från början två chipp och den var väl inte mer förskonad från problem med IoT-enheter än U7 Pro? Än så länge vet vi inte varför de gjorde den ändringen, bara spekulationer.

De senaste EA-releaserna verkar även lösa de flestas problem som jag förstått det?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeSun:

De priserna är väl inte för Sverige?
Default så får man Österrikes priser(skatter). Något jag tråkigt nog märkte när jag beställde förra veckan. Fortfarande bra priser jämfört med andra handlare, men värt att tänka på.
Om jag väljer Sverige som land så blir det 237,5€+93,75€ = 331,25€ inkl. skatter.
Fortfarande billigare än Pro 8 PoE som går loss på 343,75€ i kära Svedala.

Vill absolut inte klanka ned på ditt tips som är bra Bara informera så att ingen råkar göra samma miss som jag.

Jo det stämmer. Det har gjort om sin sida så man ser inte längre landet uppe till vänster.
Inte hjälper det att logga in heller, fortfarande fel land.
Så man måste byta land varje gång man går in på sidan..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag måste bara slå ett slag för Unifi GPT. https://design.ui.com/wizard
Fungerar ju hur bra som helst, jag undrade om det går att ansluta en G5 camera till en U6 In-wall, fick då följande svar.

YouHi! Can I connect G5 bullet camera to access point U6 In-wall through POE?

UniFi GPT

No, the G5 Bullet camera cannot be directly powered by the U6 In-Wall access point through PoE. While the U6 In-Wall has a PoE output port, it requires a PoE+ (802.3at) power source to enable PoE output. However, the G5 Bullet camera operates on standard PoE (802.3af), which is compatible with the U6 In-Wall's PoE output when properly powered.

To make this setup work:

Ensure the U6 In-Wall is powered by a PoE+ (802.3at) switch or injector.
Connect the G5 Bullet to the PoE output port of the U6 In-Wall.

If your current setup does not meet these requirements, you may need a dedicated PoE switch or PoE injector to power the G5 Bullet camera.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

jag sitter nu och ska klicka hem mitt system från Unify, men har en sista fundering.

Ska jag välja AP U7 PRO och montera dessa på vägg och vid tv-apparaterna sätta vanliga nätverksuttag (infällda).

eller.. hade ni valt

sätta AP U7 PRO WALL vid tv-skärmarna och på det sättet få nätverksuttag och wifi i ett...
och då är frågan, gör det något att denna blir dold i vissa fall bakom en lucka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalcore:

jag sitter nu och ska klicka hem mitt system från Unify, men har en sista fundering.

Ska jag välja AP U7 PRO och montera dessa på vägg och vid tv-apparaterna sätta vanliga nätverksuttag (infällda).

eller.. hade ni valt

sätta AP U7 PRO WALL vid tv-skärmarna och på det sättet få nätverksuttag och wifi i ett...
och då är frågan, gör det något att denna blir dold i vissa fall bakom en lucka.

AP U7 PRO ska helst inte sitta på vägg utan i taket. Då sprider den signalerna rätt.

Att sätta en wifi-enhet bakom en lucka känns ju sådär. Då är där ett hinder direkt. Är det en lucka i plåt så är det inte alls bra skulle jag säga. Är det en lycka i trä så påverkas nog inte signalen så mycket.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av durrav:

AP U7 PRO ska helst inte sitta på vägg utan i taket. Då sprider den signalerna rätt.

Att sätta en wifi-enhet bakom en lucka känns ju sådär. Då är där ett hinder direkt. Är det en lucka i plåt så är det inte alls bra skulle jag säga. Är det en lycka i trä så påverkas nog inte signalen så mycket.

jag har inte så mycket val än att sätta mina AP 7 Pro på väggen, förstår att det kan skapa ett litet problem men skulle det bli så får jag väll sätta dit en till

Om jag skulle välja en wall modell så blir det bakom en trälucka, iaf på en av platserna, den andra platsen så skulle den kunna vara under en bänkskiva, inget är väll riktigt ideal.

Permalänk
Medlem

Jag har mina U7 Pro Max på väggen och upplever inga bekymmer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag har mina U7 Pro Max på väggen och upplever inga bekymmer.

tack, beställer nu ap7 pro och några flex mini, det blir bra

Permalänk
Medlem

Dream Router 7 osv.

Måste säga det här var fina exemplar.
Retligt att jag fick hem min cloud gateway max för bara någon vecka sedan.

Nåja mer att köpa in och testa.

Det stora viktiga. Den nya expressen klarar 30 enheter istället för bara 5 som föregångaren.

Visa signatur

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av iller:

Dream Router 7 osv.

https://youtu.be/RsZFbkVRN80?si=_esyYeUOfQqjlW0Q

Retligt att jag fick hem min cloud gateway max för bara någon vecka sedan.

Nåja mer att köpa in och testa.

Nya Fiber har bättre speccs:

Processor: Quad-core ARM® Cortex®-A73 at 2.2 GHz

Jävligt fint med PoE också! (Edit: ”bara” 30W så den klarar inte av senaste E7, lite trist.)

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |