VPN-mobbad av Cloudfront - det fria Internets död närmar sig.

Permalänk
Inaktiv

VPN-mobbad av Cloudfront - det fria Internets död närmar sig.

Att det fria Internet har varit döendes de senaste 15 åren-isch är ingen hemlighet, men nu verkar det närma sig slutet på riktigt.

Det här skiten får jag upp på väldigt många hemsidor just nu:

Fortsätter det såhär med andra CDNs så är frihet på Internet officiellt dött och begravet. Jag använder för tillfället Azire VPN men har kört andra leverantörer förut. Intrycket man får är att det är allmän "häxjakt" på alla former av VPN, och som sagt, om CDNs nu ska börja blocka är det game over på riktigt.

Finns det något genväg runt detta? Jag kommer att fortsätta envisas med VPN i ren protest.

Man har skämtat om "övervakningssamhället" i många år men snart finns det ingen frihet kvar, allt och alla är spårade överallt. Det är åt helvete.

mvh
Upprörd på riktigt.

Permalänk

Detta har blivit standard typ att vpn tjänster blir obrukbara när deras servrar taggas som en vpn nod.

Är nog bara tidsfråga innan vpntjänster är helt ute och oanvändbart för vpntjänsterna har slut på ipadresser som inte blivit svartlistade.

Vpn är idag för mainstream på och för lätt identifierbart att det är en vpnserver. (Tusentals anslutningar från samma ip spårad till ett datacenter är rätt uppenbart att det troligen är en vpn server...)

Så en ny lösning behövs där servrarna inte kan identifieras.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med, det är en riktigt dålig utveckling.

Permalänk
Hedersmedlem

Sedan tidernas begynnelse har man permabannat proxytjänster för att de används av idioter som vill göra kaos, inget nytt under solen att ingen vill prata med dig när du delar IP med dylika.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Skrivet av anon357757:

Att det fria Internet har varit döendes de senaste 15 åren-isch är ingen hemlighet, men nu verkar det närma sig slutet på riktigt.

Det här skiten får jag upp på väldigt många hemsidor just nu:

<Uppladdad bildlänk>

Fortsätter det såhär med andra CDNs så är frihet på Internet officiellt dött och begravet. Jag använder för tillfället Azire VPN men har kört andra leverantörer förut. Intrycket man får är att det är allmän "häxjakt" på alla former av VPN, och som sagt, om CDNs nu ska börja blocka är det game over på riktigt.

Finns det något genväg runt detta? Jag kommer att fortsätta envisas med VPN i ren protest.

Man har skämtat om "övervakningssamhället" i många år men snart finns det ingen frihet kvar, allt och alla är spårade överallt. Det är åt helvete.

mvh
Upprörd på riktigt.

Är det inte snarare TOR du är ute efter om du vill vara hemlig? En VPN-leverantör är ju bara en annan ISP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Är det inte snarare TOR du är ute efter om du vill vara hemlig? En VPN-leverantör är ju bara en annan ISP.

Inte exakt så. Det handlar väl lite om "Anonymity by Obfuscation", dvs så pass många använder samma IP att det inte går att utröna vem det är som gör vad. TOR gör dig heller inte "hemlig", man måste ändra på väldigt många vanor för att bli helt anonym.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

TOR gör dig heller inte "hemlig", man måste ändra på väldigt många vanor för att bli helt anonym.

Jo, det är väl det som är grejen. Jag förutsätter helt enkelt att någon kan bygga en bild av vad jag gör på Internet, och uppför mig därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Inte exakt så. Det handlar väl lite om "Anonymity by Obfuscation", dvs så pass många använder samma IP att det inte går att utröna vem det är som gör vad. TOR gör dig heller inte "hemlig", man måste ändra på väldigt många vanor för att bli helt anonym.

Det hen menade var att din VPN leverantör alltid kan se samma sak som din ISP tidigare kunde se...

Och security by obscurity är INTE säkerhet på nått sätt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Som nämnts så är VPN-tjänster i sig inget större skydd mot möjlig identifiering av dig, utan följande gäller om du nu vill vara mer "hemlig" där ute på inter-nets.

✔️ Blockera cookies, WebRTC och fingerprinting
✔️ Undvika att logga in på personliga konton
✔️ Säkerställa att DNS-trafik och metadata inte avslöjar dig
✔️ Använda Tor och/eller anonymiserande operativsystem (Tails, Whonix)

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Det finns ju en stor skillnad mellan en VPN leverantör och en ISP och det är att ISP har lagkrav på att logga och lämna ut dessa vilket en VPN inte har.
Så en VPN skyddar dig i första hand mot din ISP.
Sedan är det ju som @Pitr- säger den mesta av loggningen sker inte via IP-adresser utan det är annat som använts.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Detta har blivit standard typ att vpn tjänster blir obrukbara när deras servrar taggas som en vpn nod.

Är nog bara tidsfråga innan vpntjänster är helt ute och oanvändbart för vpntjänsterna har slut på ipadresser som inte blivit svartlistade.

Vpn är idag för mainstream på och för lätt identifierbart att det är en vpnserver. (Tusentals anslutningar från samma ip spårad till ett datacenter är rätt uppenbart att det troligen är en vpn server...)

Så en ny lösning behövs där servrarna inte kan identifieras.

Ja precis, det är väl i grunden problemet som ligger bakom det hela. Lånar ett gammalt svar från en liknande tråd:

Skrivet av evil penguin:

Okej, ja isf så är nog svaret "ja, det håller på att bli som du beskriver".

Om du betalar extra för ett eget IP så minskar det förmodligen problemet (men eliminerar det förstås inte helt).
Sedan beror det ju på vad syftet med VPN var i första läget, om du samtidigt förstört hela poängen om du gör så.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pitr-:

✔️ Blockera cookies, WebRTC och fingerprinting

Blockerar så mycket som möjligt & kör noscript som default på alla sidor, brukar "låsa upp" sidor efterhand vid behov. Även intressant att se hur mycket javascript bloat som olika sidor har.

Skrivet av Pitr-:

✔️ Undvika att logga in på personliga konton

Förvisso, här gäller det ju dock att ha flera tankar i huvudet samtidigt - jag är inte ett dugg anonym på Internet och är "publik person" med allt jag gör, men det betyder ju inte per automatik att jag tycker det är OK att vi går mot ett fullständigt övervakningsamhälle där ens IP är helt oskyddat och missbrukas till att samla in allting om ens aktivitet.

Skrivet av Pitr-:

✔️ Använda Tor och/eller anonymiserande operativsystem (Tails, Whonix)

Det är ju dock om man vill vara hemlig på nätet, vilket är nåt helt annat. Det jag ställer mig emot är den slappa attityden till privacy & att det som ansågs vara dystopi för några år sen nu är så nära verkligheten att ingen typ verkar bry sig längre.

Aldrig hört talas om Whonix tidigare, alltid kul att testa nya distros!