Begagnad MacBook råd önskas till någon som inte provat Mac

Permalänk
Medlem

Begagnad MacBook råd önskas till någon som inte provat Mac

Hejsan.
Har vart lite sugen på att prova Mac som vardags laptop ett tag nu. Blir vanligt vardags använding, lättare användning av bild redigering eller vad som faller in.
Har aldrig riktigt provat Mac innan och det senaste året första gången jag använt en iPhone.

Har börjat kolla på M1 Macbook, ska jag köpa en pro direkt eller fungerar en air bra, ser att dom oftast har lite ram och disk utrymme vilket jag vet inte går att uppgradera i framtiden.

Kan spendera mer men vill nog hålla mig under 10k men funderar om en Air 2020 och framåt fungerar för att spara lite eller är det dum snålt.

Eller ska jag köpa en billig typ 2017 för att testa om Macbook är för mig eller kommer den göra att jag får en dålig bild av Mac, finns det begränsningar för vilken version av os en äldre klarar. Eller är det något jag bör tänka på innan köp?

Många nybörjare frågor men vill ha lite input istället för att bara köra på impuls 😀

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Köp en med en M-serieprocessor. Börja med en Air för att inte lägga ut mer pengar än nödvändigt. Räcker gott och väl för det du vill göra.
Jag har en M1 Mac mini som min hemmadator med 8GB RAM och 256GB SSD. Har hänt ett par enstaka gånger att den har blivit lite seg och då har jag jobbat med ett flertal stora excelark och flyttat data mellen dem. Annars flyter den bara på och är knäpptyst.

Permalänk
Medlem

Air fungerar fint.

Köp inget med Intel processor, utan 2020 (M1) är minimum.

M1 håller fortfarande bra för vardagsgrejer inkl lättare bildredigering. Notera dock att de bara har stöd för 1 extern bildskärm och lite sådär, så det finns en del nackdelar. Men är det ändå inget du tänkt använda så är det inget att hänga upp sig på

EDIT: Kolla lite YouTube-tutorials kring användning av MacOS för nybörjare så du inte missar viktiga basic grejer (typ trefingersvep mellan helskärm, CMD+Q, Spotlight osv.)

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Tackar för all hjälp, var nästan inne på att minst en m1 av något slag skulle jag köpa, får börja kolla runt lite efter olika och se hur dom ligger i pris och vad som brukar säljas för så man får en uppfattning om vad man letar och i vilken prisklass.

Låter som air är en bra början och gärna med 16gb om priset är rätt.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)