Permalänk
Medlem
Skrivet av xerent:

Just nu CSN på halvtid och slantar av sparade pengar. Inte för att jag pluggar mindre, utan för att CSN inte anser att omtentor räknas som studiemedelsberättigande.

Vet inte hur det är nu, men på min tid så skulle man klara ett visst antal tentor för att få CSN fullt för nästa år. Så då satte man upp minimum för att få fullt bidrag och sparade ev extra klarade tentor till nästa år ifall det skulle gå sämre då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Vet inte hur det är nu, men på min tid så skulle man klara ett visst antal tentor för att få CSN fullt för nästa år. Så då satte man upp minimum för att få fullt bidrag och sparade ev extra klarade tentor till nästa år ifall det skulle gå sämre då.

Inte helt omöjligt att det var samma era, det var ju ändå 16 år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Ja, personalansvar = lönesättning och att ta hand om en grupp människor. Då kommer man upp i de lönerna du pratar om med så pass kort erfarenhet.

Det har under en lång tid varit väldigt lovande i många branscher så lönerna från framförallt mindre företag har trissats upp rejält. Flera som slutat hos oss för att de bytt till mindre firmor och där fått upp lönen med typ 10k. Men när de väl kommer till nya företaget så förväntas de som får dessa drömlöner (45k+ för någon med 2-3 års erfarenhet) att de ska prestera efter vad de får betalt.

Många klarar inte detta. Skulle jag betala detta för någon med så pass kort erfarenhet så ska personen ta in egna affärer, vara en förebild för andra, sprida god stämning på kontoret osv.

Men i åtminstone 5 fall senaste 3-4 åren så har folk kommit krypande tillbaka och vill ha tillbaka sin tjänst, dock vill de ju behålla sin lön och det är bara 1 av dessa som jag tagit tillbaka, dock med en mindre sänkning av lönen (men självklart en ökning från att de slutade hos oss).

Självklart ska man betalas så mycket man är värd, men 2-3 års erfarenhet av projektledning är inte värt så mycket i 90% av fallen. Det behövs mer för att det ska vara värt 45k+

Helt rätt. Förstår inte varför unga ska ha så jävla bråttom nu för tiden? Förr accepterade alla att gå in lågt och bygga erfarenhet och till slut bevisa att de förtjänade en hög lön. Nu vill unga ha samma löner som kollegor med 20 års erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoRproblem:

Personalansvar innebär i det här fallet att man jobbar med lönesättning osv - dvs att man är chef?

Intressant att höra om byggbranschen - jag jobbar ju med expansionsprojekt inom produktion i industriella företag så man jobbar snarare nära arbetsledare men man ansvarar för tidplaner och byggunderlag från ”kundens” sida mot byggföretaget.

I stockholm? Låter lågt. Har ett par bekanta som hade runt 45k lön i göteborg som juniora projektledare (”vanliga” företag) för 2 år sedan (1-2 års erfarenhet).
Men man färgas väl av sin omgivning, många av mina kollegor har över 50k i lön med snarlikt ansvar som jag har nu - fast längre erfarenhet då!

Att jag skulle byta roll (mitt företag är absolut inte känt för att ha bra löner) och få mer ansvar utan att gå upp en del i lön känns orimligt.

Nej, gäller Göteborg. Och 45k som projektledare med 1-2 års erfarenhet för 2 år sen låter extremt högt. Inget som hör till vanligheterna.

Permalänk
Medlem

Yrke: Industrirörläggare
Lön: 750-900k/år (beroende på ö-tid/extra dagar
Erfarenhet: 15 år
Förmåner: 2/4-rotation, jobbar 168 tim på 2v, sen ledig 4v (som att ha semester 7 ggr/år)
Plats: Nordsjön

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMandel:

Yrke: Industrirörläggare
Lön: 750-900k/år (beroende på ö-tid/extra dagar
Erfarenhet: 15 år
Förmåner: 2/4-rotation, jobbar 168 tim på 2v, sen ledig 4v (som att ha semester 7 ggr/år)
Plats: Nordsjön

Hur fungerar injobbad semester/pension när man jobbar där? Eller "ingår" det i lönen? Därav den är såpass hög

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hur fungerar injobbad semester/pension när man jobbar där? Eller "ingår" det i lönen? Därav den är såpass hög

Semesterlön ingår med 12,5%, men inte pension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMandel:

Semesterlön ingår med 12,5%, men inte pension.

Okej så inte lika bra som man först kunde tro!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

Yrke: Processtekniker inom livsmedelsindustrin.
Lön: 37 156:-
Erfarenhet: 4 år. (2 månader som anställd på nuvarande arbetsplats.)
Utbildning: 3 års gymnasieutbildning
Ålder: 23 år.
Förmåner: 5000kr friskvård, ATK, flextid, subventionerad lunch i företagets restaurang, 1st varuprov med hem per dag.

Tröttnade något på ständiga resjobb som resande fältservicetekniker. Bestämde mig för att gå tillbaka till att arbeta fast inom industri.

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Yrke: IT-Tekniker / Nätverk-Infra
Lön: 40500
Utbildning: Gymnasieutbildning, Teknik
Erfarenhet: 7 år inom IT
Ålder: 29

Ny arbetsgivare. Hoppat från 34 000 till 40. Är nöjd. Mycket jobb, men känner mig kompenserad.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Duger åt mig, och bra mycket bättre än vad jag skulle tjäna här hemma. Sen är ju 18-20v jobb om året med den inkomsten och resten ledigt, ovärderligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMandel:

Duger åt mig, och bra mycket bättre än vad jag skulle tjäna här hemma. Sen är ju 18-20v jobb om året med den inkomsten och resten ledigt, ovärderligt.

Men ingen tjänstepension alls? Det är nära 15k/mån du går miste om

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Men ingen tjänstepension alls? Det är nära 15k/mån du går miste om

Vem har sagt att man inte har tjänstepension? Den ligger utanför årsintäkten jag uppgav, och du frågade om de ingick. Tjänstepensionen är 4% (i min firma) och räknade inte med den.
Detta är enligt avtal (minimum), så 15k/mån ligger den ju inte på.
Det är så länge sedan jag jobbade i Sverige så vet inte längre hur det funkar, men antar att en pension på 15k/mån är nåt man måste förhandla sig till. Funkar säkert så i andra sektorer i Norge också, men inte i min. Jag är ju en vanlig "knegare" inom stål-/oljeindustrin, och där förhandlas sånt av facket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMandel:

Hur får du lönen utbetald?
Samma varje månad eller får du en stor klump när du jobbar och håller i pengarna under tiden du är ledig?

Är ju rimligt att du får semesterlön utbetald direkt när du är ledig så mycket

Permalänk
Medlem

Jag tror frågan missförstods.
Är ganska säker på att arbetsgivaren utöver den summan avsätter till tjänstepension.
Om man är anställd har man lagstadgad rätt till tjänstepension.

edit: ah nu såg jag att det redan hade besvarats....

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Är ganska säker på att arbetsgivaren utöver den summan avsätter till tjänstepension.

Även för "utländsk" arbetskraft? För det är väl inte alltid självklart?
kan ju bli ganska mycket, även om han får standard avsättning (4%?) men mister 30% på överskjutande över brytpunkt tex

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Även för "utländsk" arbetskraft? För det är väl inte alltid självklart?
kan ju bli ganska mycket, även om han får standard avsättning (4%?) men mister 30% på överskjutande över brytpunkt tex

Om han är anställd av norskt företag - ja.
Om han är egenföretagare - nej.
Om han är anställd på svenskt företag och uthyrd - nej.

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Om han är anställd av norskt företag - ja.
Om han är egenföretagare - nej.
Om han är anställd på svenskt företag och uthyrd - nej.

OK tack för klarheten!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Är du säker på detta? Om man jobbar på företag med kollektivavtal så är det normalt att tjänstepension är inkluderat men annars så är det inte en självklarhet även om det vanligaste är att man har en tjänstepension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är du säker på detta? Om man jobbar på företag med kollektivavtal så är det normalt att tjänstepension är inkluderat men annars så är det inte en självklarhet även om det vanligaste är att man har en tjänstepension.

Vi pratar om Norge, borde skrivit tjenestepensjon för att undgå missförstånd

Citat:

OTP står for obligatorisk tjenestepensjon, og er den pensjonssparingen en arbeidsgiver i privat sektor må tilby sine ansatte – derav obligatorisk. Det skal betales inn minst 2 prosent av den ansattes lønn opp til 12 G. Det erarbeidsgiveren som dekker alle kostnader ved pensjonsavtalen for dine ansatte.

Loven om obligatorisk tjenestepensjon (OTP) pålegger altså arbeidsgivere å spare pensjon for sine ansatte. Målet med dette er at alle arbeidstagere skal ha pensjonsparing i tillegg til alderspensjon fra Statens folketrygd

https://blogg.fiken.no/otp-obligatorisk-tjenestepensjon-forkl...

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Precis, TJP är inte lagstadgat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Hur får du lönen utbetald?
Samma varje månad eller får du en stor klump när du jobbar och håller i pengarna under tiden du är ledig?

Är ju rimligt att du får semesterlön utbetald direkt när du är ledig så mycket

Får betalt efter varje tvåveckorstur, alltså ej månadslön. Feriepengarna kan man ta ut från januari, men brukar vänta till sommaren med att ta ut. Man betalar lite extra skatt under året och får ut feriepengarna "skattefritt" (plus halv skatt i december), så det brukar bli en ganska rejäl klump med den och evt. lön samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

edit: ah nu såg jag att det redan hade besvarats....

Nej? Bara om det finns kollektivavtal måste man ha det. Sen har ju oftast seriösa bolag utan avtal det ändå.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nej? Bara om det finns kollektivavtal måste man ha det. Sen har ju oftast seriösa bolag utan avtal det ändå.

Om du ser ett par inlägg över det jag citerade så framgår det att det gällde MrMandel som är anställd i Norge och där är "tjenestepensjon" obligatoriskt i privat sektor.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Om du ser ett par inlägg över det jag citerade så framgår det att det gällde MrMandel som är anställd i Norge och där är "tjenestepensjon" obligatoriskt i privat sektor.

Nej tror det måste finnas tariffavtal (kollektivavtal) för att vara obligatoriskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMandel:

Nej tror det måste finnas tariffavtal (kollektivavtal) för att vara obligatoriskt.

edit: innan någon hugger på mitt inlägg utan att ha läst sammanhanget - detta gäller alltså för Norge:

nej OTP är obligatoriskt för alla företag (med något undantag, typ färre än två anställda, eller deltidsanställda med mindre än två årsverk osv - se min länk lite över för mer info)
OTP är minstanivån på 2%, så har vissa tariffavtal säkert högre pensionsavsättning som företag då måste följa.

edit2: bra sammanfattning

Citat:

Nordmenn opparbeider seg pensjon på tre måter:

Gjennom Folketrygden

Tjenestepensjon/arbeidsmarkedspensjon og avtalefestet pensjon (AFP)

Individuelle avtaler/egen sparing

Alle har en bunnplanke i sikkerhetssystemet i Norge gjennom Folketrygden. Den gir ytelser som alle får - uten reduksjon. Folketrygden er imidlertid innskuddsbasert. Det betyr at for hver krone du tjener, opptjener du deg ekstra pensjon.

Private arbeidsgivere i Norge er lovpålagt å tilby ansatte pensjonssparing gjennom tjenestepensjon. Den varierer mellom minimumsnivået på to prosent og maksimumsnivået på syv prosent. I tillegg kan bedrifter gi ansatte med høy lønn mellom 7G og 12G spare ekstra: opptil 18,1 prosent på toppen av den ordinære tjenestepensjonssparingen.

Ansatte i offentlig sektor har tjenestepensjon som enten er regulert i lov (staten, sykepleiere og apoteksektoren) eller i tariffavtale (kommunesektoren).

AFP er pensjonsordninger som er etablert gjennom tariffavtaler. Opprinnelig var ordningene ment som førtidspensjonsordninger i alderen 62 til og med 66 år. For ansatte i offentlig sektor er ordningene fortsatt det. For ansatte i privat sektor er ordningene endret til å bli ytelser som gis livsvarig.

Alle som ønsker, kan etablere private pensjonsordninger gjennom egne spareavtaler.

https://www.dn.no/pensjonssparing/storebrand/livsstil/arbeids...

Dold text
Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

edit: innan någon hugger på mitt inlägg utan att ha läst sammanhanget - detta gäller alltså för Norge:

nej OTP är obligatoriskt för alla företag (med något undantag, typ färre än två anställda, eller deltidsanställda med mindre än två årsverk osv - se min länk lite över för mer info)
OTP är minstanivån på 2%, så har vissa tariffavtal säkert högre pensionsavsättning som företag då måste följa.

edit2: bra sammanfattning

Du har så rätt och jag är den förste att erkänna, har lite dålig koll. Vet bättre nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMandel:

Vem har sagt att man inte har tjänstepension? Den ligger utanför årsintäkten jag uppgav, och du frågade om de ingick. Tjänstepensionen är 4% (i min firma) och räknade inte med den.
Detta är enligt avtal (minimum), så 15k/mån ligger den ju inte på.
Det är så länge sedan jag jobbade i Sverige så vet inte längre hur det funkar, men antar att en pension på 15k/mån är nåt man måste förhandla sig till. Funkar säkert så i andra sektorer i Norge också, men inte i min. Jag är ju en vanlig "knegare" inom stål-/oljeindustrin, och där förhandlas sånt av facket.

I svenska kollektivavtal brukar det vara 4,5% upp till brytpunkten för statlig skatt och 30% på summan över.

Permalänk
Medlem

33.638 brutto som bilmekaniker, får typ 26 på kontot varje månad
jag är faktiskt nöjd, men det skulle kunne har varit lite mer.. men så är det med fler yrke

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

I svenska kollektivavtal brukar det vara 4,5% upp till brytpunkten för statlig skatt och 30% på summan över.

Nästan, det är en lite lägre brytpunkt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."