Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag tror att Elons utspel kan påverka kanske en liten del av nyförsäljningen, men tror inte det kommer påverka beg.försäljningen. Alla nya (el)bilar går ner kraftigt i värde, men personligen så känns det som en enormt större risk med nya kinesiska elbilsmärken. De har historiskt inte haft speciellt bra andrahandsvärden.

Aktien har jag dock inte några många kommentarer om. Det enda jag kan säga om TSLA att den känns extremt övervärderad. Känns inte rimligt att Tesla skall vara mer värt en resten av hela jordens biltillverkare tillsammans.

Precis som många andra techbolag på den amerikanska börsen så tror jag att aktien kommer att rasa ner i en väntande kommande global recession. Jag aldrig ägt några TSLA-aktier, och personligen så har jag sålt av andra aktier och fonder för ca två mille för att sätta mer i guld, försvarsindustri och det mesta i räntebärande papper och fonder. Rekommenderar dig samma sak.

Så kortfattat; jag skulle inte vara det minsta orolig att köpa en Tesla (dvs. om man gillar bilarna), men däremot skulle jag nog vara mer orolig för att köpa aktier i bolaget (iaf. med dagens extremt överhypade värdering).

Skulle inte vara förvånad om din mamma och farfar tycker att 85 hk är onödigt mycket.

Utvecklingen, och därmed kraven, går framåt med tekniken. Oavsett om det är bilar, datorer, TV eller annat. Inte det minsta förvånad (som du verkar vara).

Det är extremt mycket billigare med en hög effekt i en elbil om man har batteri för det (är batteriet som är det dyra, och inte elmotorn). Är extremt mycket dyrare att öka effekten på en bil med förbränningsdrivlina.

Den viktigaste faktorn är dock, som du själv är inne på, att du inte förlorar något i ökad förbrukning på en effektstarkare elbil (till skillnad på en bil med förbränningsmotor).

Har åkt massor av Tesla-taxi och andra elbilstaxi i Oslo i jobbet (elbilar är extremt vanliga taxi där), och aldrig råkat ut för det. Väldigt lugna förare som jag åkt med varje gång.

Det största problemet med hög effekt är att försäkringskostnaden går upp. Om man som jag vill ha fyrhjulsdrift går det dock knappt att hitta något med "lagom" effekt. Hade gärna sett att biltillverkarna började med mjukvarustrypning som ett fritt val vid beställning. Hade räckt gott med 250 hk istället för 450.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Då verkar du inte förstå konceptet med solid state batterier.
Batterierna som idag används har en energitäthet mellan 200 - 300 Wh/kg, ett solid state ligger runt 400 - 500 Wh/kg.
Mao får man betydligt mindre och därmed lättare batteri utan att förlora räckvidd, alternativt behåller man storlek och vikt på batteriet och får betydligt längre räckvidd.

Sen har ju solid state andra fördelar också som t.ex. livslängd och laddhastighet i kW.

Jag tror reaktionen är mer allmän, ja solid state batterier verkar vara en jättebra teknik, men rubrikerna har ju varit de senaste 10 åren att det kommer revolutionera industrin helt. Men än har det inte hänt.

Nu sägs det att batteriet som pratas om ovan kommer kanske i produktion 2027, endast för "lyx" bilar då pris och tillgång kommer placera det där naturligt. Så kommer då byggas in i bilar som levereras 2028.
Och de kommer ha bättre räckvidd och laddfart, hur mycket är oklart, beror ju på hur stort batteri tillverkarna har "råd" att bygga in.
Dvs premium bil 2028 kommer vara bättre än premiumbil 2025.
Dvs precis som det varit de senaste 20 åren av elbilsutveckling

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Batterierna som idag används har en energitäthet mellan 200 - 300 Wh/kg, ett solid state ligger runt 400 - 500 Wh/kg.
Mao får man betydligt mindre och därmed lättare batteri utan att förlora räckvidd, alternativt behåller man storlek och vikt på batteriet och får betydligt längre räckvidd.

Sen har ju solid state andra fördelar också som t.ex. livslängd och laddhastighet i kW.

Ja, men det kommer som sagt vara svindyrt. Med andra ord det kommer ta 10 år innan gemene man har råd med en sådan bil. Så jag står fast vid att det mest kommer visa sig som en mindre sänkning av priset på bilar med "tunga" batterier. Betänk att redan idag är LFP sämre än NMC, och de används ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Ja, men det kommer som sagt vara svindyrt. Med andra ord det kommer ta 10 år innan gemene man har råd med en sådan bil. Så jag står fast vid att det mest kommer visa sig som en mindre sänkning av priset på bilar med "tunga" batterier. Betänk att redan idag är LFP sämre än NMC, och de används ändå.

Ja priset kommer säkerligen vara högt i början, så är det ju med all ny teknik.
Tänk bara vad dagens batterier kostade i början, på dom senaste 15 åren har priset på dagens batteri gått från ca $1000 kWh till ca $140 kWh.

Men det du sa i förra posten var ju om ladd hastigheten och räckvidden och att dom sakerna redan fanns och det är ju visserligen en sanning med modifikation, men som sagt solid state innebär mindre, lättare, säkrare, hållbarare och snabbare laddning i kW för samma räckvidd som idag.

Sen kommer ju säkert både LFP och NMC finnas kvar under en längre tid för att användas som ett billigare alternativ tills priserna på solid state gått ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Jag tror reaktionen är mer allmän, ja solid state batterier verkar vara en jättebra teknik, men rubrikerna har ju varit de senaste 10 åren att det kommer revolutionera industrin helt. Men än har det inte hänt.

Nu sägs det att batteriet som pratas om ovan kommer kanske i produktion 2027, endast för "lyx" bilar då pris och tillgång kommer placera det där naturligt. Så kommer då byggas in i bilar som levereras 2028.
Och de kommer ha bättre räckvidd och laddfart, hur mycket är oklart, beror ju på hur stort batteri tillverkarna har "råd" att bygga in.
Dvs premium bil 2028 kommer vara bättre än premiumbil 2025.
Dvs precis som det varit de senaste 20 åren av elbilsutveckling

All utveckling tar ju tid och det är väl inte förrän elbilar blev stort som man verkligen tog tag i utvecklingen av batterier, så i början får vi vara beredda att betala en extra slant för solid state men efterhand kommer säkert dom priserna också gå ner.
Så det är väl inget konstigt och ser ut som vanligt när det gäller ny teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

All utveckling tar ju tid och det är väl inte förrän elbilar blev stort som man verkligen tog tag i utvecklingen av batterier, så i början får vi vara beredda att betala en extra slant för solid state men efterhand kommer säkert dom priserna också gå ner.
Så det är väl inget konstigt och ser ut som vanligt när det gäller ny teknik.

Ja alltså Solid State är ju en ordentlig evolution på många sätt, men folk (inte du, utan folk som inte är insatta) brukar ofta prata om att "Äh 202x kommer ju Solid State så det löns ju inte köpa en bil idag" och snack i den stilen, ungefär som om nästa generations batteriteknik kommer droppas som nästa generations iPhone.

Det är häftigt att tekniken kommer, men för oss som köper vanliga svensson-elbilar har det ingen som helst inverkan. Och det är inget konstigt med det, den här typen av teknik kommer alltid i lyxsegmentet först och rinner sen ner i prisklass. Att köpa en OLED-TV var lite av ett fantasiköp för 10 år sen t.ex, eller åtminstone fullt av kompromisser till skyhögt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ja alltså Solid State är ju en ordentlig evolution på många sätt, men folk (inte du, utan folk som inte är insatta) brukar ofta prata om att "Äh 202x kommer ju Solid State så det löns ju inte köpa en bil idag" och snack i den stilen, ungefär som om nästa generations batteriteknik kommer droppas som nästa generations iPhone.

Det är häftigt att tekniken kommer, men för oss som köper vanliga svensson-elbilar har det ingen som helst inverkan. Och det är inget konstigt med det, den här typen av teknik kommer alltid i lyxsegmentet först och rinner sen ner i prisklass. Att köpa en OLED-TV var lite av ett fantasiköp för 10 år sen t.ex, eller åtminstone fullt av kompromisser till skyhögt pris.

En allmän reflektion är att många underskattar tiden det tar för en ny teknisk lösning att gå från intressant och fungerande prototyp till billig massproduktion. För femton-tjugo år sen var det folk här på forumet som på riktigt avrådde från att uppgradera en CRT-monitor till TFT eftersom oled var precis runt hörnet.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

En allmän reflektion är att många underskattar tiden det tar för en ny teknisk lösning att gå från intressant och fungerande prototyp till billig massproduktion. För femton-tjugo år sen var det folk här på forumet som på riktigt avrådde från att uppgradera en CRT-monitor till TFT eftersom oled var precis runt hörnet.

Precis. Och även om det är så pass revolutionerande att det går att massproducera billigt så lär efterfrågan vara så pass hög att man ändå kommer ta betalt för att täcka upp för R&D och för att helt enkelt göra vinst.

SSD är ett annat exempel på ett teknikskifte som tagit lång tid. Om man skulle vänta sig att SSD skulle svepa in runt hörnet och rakt av ersätta vanliga mekaniska diskar med samma lagringskapacitet, bara sådär över natten så var man rätt långt ute och cyklade. Solid State-batterier kommer nog gå en liknande väg, förutom att man nu inte riktigt kan tumma på storleken eftersom förmågan att lagra mer ström är en stor del av poängen med tekniken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Bra sammanfattning och som du säger så är dagens lyx teknik är morgondagens svensson teknik och ska man alltid vänta på det som kommer runt hörnet, ja då kommer man vänta i all evighet.

Är ju lite som hur elbilar lanserades, först kom dom lite större och dyrare modellerna och därefter lite mindre och något billigare, nu är budget modellerna på väg inom 1 - 2 år, men alla innehåller i princip samma teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ja, solid state har många föredelar. Ytterligare en fördel är den minskade brandrisken.

https://www.idtechex.com/en/research-article/will-solid-state...

Permalänk
Skrivet av Halogen:

En reflektion jag har gjort är att den verkliga tiden för en ny teknik att nå marknaden kan sägas öka exponentiellt med tiden företaget säger att det ska ta. Om en produkt ska komma om några månader kan man vara hyfsat säker på att den kommer snart, säger de 1-2 år kan man hoppas att den kommer inom 3-5 år men om de säger att den ska komma om 5 år kan det lika gärna vara science fiction.

Permalänk
Medlem
Skrivet av poktirity:

En reflektion jag har gjort är att den verkliga tiden för en ny teknik att nå marknaden kan sägas öka exponentiellt med tiden företaget säger att det ska ta. Om en produkt ska komma om några månader kan man vara hyfsat säker på att den kommer snart, säger de 1-2 år kan man hoppas att den kommer inom 3-5 år men om de säger att den ska komma om 5 år kan det lika gärna vara science fiction.

Mmm - och just ny batteriteknik tycks vara extra knepigt. Fråga ex Tesla som först nyligen fick ordning på tillverkningen av 4680-celler, snart 5 år efter att de presenterades på Battery Day 2020 https://www.youtube.com/watch?v=l6T9xIeZTds. Eller Northvolt, som ännu inte lyckats tillverka egna katoder https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/helsvenska-batterier-har-aldrig-lamnat-northvolts-fabrik.

/M

Permalänk
Medlem

Spännande, gamla ssangyong släpper en ny, "billigare" pickis som även kommer till europa: https://feber.se/bil/har-ar-sydkoreas-forsta-eldrivna-pickup/...

40 mil på en laddning, och pris på 33k dollar, dock tyvärr bara 2wd ser det ut som.

Ser väldigt "bilig" ut, lite honda ridgeline-vibbar?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

@Ostbullen: undrar om de ger 7 år nybilsgaranti och 10 år/en miljon km garanti på batteriet som på Torres EVX.
Den har i stort sett haft obefintlig försäljning i Sverige och Norge - trots ett hyfsat attraktivt pris (i alla fall Norge - 429 tusen på intro-modell). Om man accepterar designen så känns dock endast FWD så ospännande på en bil av den här typen. Tror det är en stor dealbreaker för många.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Ostbullen: undrar om de ger 7 år nybilsgaranti och 10 år/en miljon km garanti på batteriet som på Torres EVX.
Den har i stort sett haft obefintlig försäljning i Sverige och Norge - trots ett hyfsat attraktivt pris (i alla fall Norge - 429 tusen på intro-modell). Om man accepterar designen så känns dock endast FWD så ospännande på en bil av den här typen. Tror det är en stor dealbreaker för många.

Trist att den har gått dåligt. Har kass koll på vad andra elbilstillverkare lämnar för garanti, men låter ju bra i mina öron

Och japp, 2wd känns som ett märkligt beslut. Kan ju hoppas att de släpper den i 4wd-utförande i ett senare skede, men då lär ju priset öka lite samtidigt.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Det största problemet med hög effekt är att försäkringskostnaden går upp.

Helt klart så i dag.

Det är absolut en ekonomisk faktor att ta med försäkringskostnaden i beräkningen av totalkostnaden. Förstår dig fullt ut.

Med tiden, när allt fler går över till elbilar, så kommer denna stora skillnad i försäkringskostnad som är direkt kopplad till motoreffekt att princip försvinna. Så detta är kanske är tråkigt i dag, men det kommer att vara ett övergående problem.

Skrivet av SmekusNamnus:

Hade räckt gott med 250 hk istället för 450.

Själv är jag trött på mina 450 hk, och vill helst ha klart högre effekt i nästa bil jag byter till.

Men jag köper absolut att vi alla är olika, och är ju bra om det finns olika utbud på marknaden.

Skrivet av Bankai:

Äh, la en beställning på Renault 5 idag efter att jag kikat på den. Perfekt storlek till 2 personer och 2 hundar, kan köra lagom långt och ser rolig ut. Hoppas på leverans i maj då jag säger adjö till min E-Niro.

Grymt! Stort grattis! 👍

Är en bil som jag är enormt sugen på att provköra! Skulle kunna vara en potentiell framtida ersätta för vår lilla tredjebil i dag (Mini Cooper SE). Det är väl denna, eller Alpine-brorsan som jag är mest sugen att testkört i år.

Kul med små effektiva roliga körglada småbilar (som inte är SUV), och till hyfsade priser som nu kommer ut på marknaden.

Vilken färg tog du, och har du haft chansen att provköra (och vad föll du för du isf)?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Grymt! Stort grattis! 👍

Är en bil som jag är enormt sugen på att provköra! Skulle kunna vara en potentiell framtida ersätta för vår lilla tredjebil i dag (Mini Cooper SE). Det är väl denna, eller Alpine-brorsan som jag är mest sugen att testkört i år.

Kul med små effektiva roliga körglada småbilar (som inte är SUV), och till hyfsade priser som nu kommer ut på marknaden.

Vilken färg tog du, och har du haft chansen att provköra (och vad föll du för du isf)?

Vit färg och klädsel är i någon gråaktig ton som ser helt okej ut. Jag är inget fan av skrikiga färger som gult och grönt, speciellt inte på klädsel.

Jag provkörde aldrig den, men jag kände och klämde på den innan jag bestämde mig, och det jag gillar är att den är så liten och nätt, ser riktigt häftig ut och utrymmet är perfekt för mig och min fru + våra 2 hundar. Tyckte även jag satt bra i framsätet(192cm lång). Baksätet var lite mer tight men där kommer jag aldrig sitta ändå så det spelar ingen roll.

Sneglade på Id.3 också men där skulle leverans ske först under aug-sept, vilket är lite för långt bort för min del.

Permalänk
Medlem

Hej

Råd igen.

Efter mycket om och men har vi troligen tagit beslut om att satsa på en pluginhybrid istället för ett helt elektriskt fordon. (Ni får gärna säga emot mig om ni tycker det är en dum idé och om mitt resonemang är onödigt kritiskt )

Vi kommer bo ca 1 mil utanför ett samhälle där mataffär mm finns och vara helt beroende av bil med det hus vi köpt. Avstånd till Malmö är 3 mil dit troligtvis jobben kommer vara placerade. Vi har släkt i Stockholm och på Öland så längre resor kommer att förekomma och jag vill undvika att hamna i kö för att tanka el med två barn i bilen.

Vi är villiga att lägga ca 400-450k på en bil, detta är egentligen bara utefter att ha hittat en Mercedes C 300 T e med 10mil WTLP samt 50l bensintank i denna prisklass (årsmodell 2022). Detta gör att vi kan göra 95% av alla resor på el utan att behöva tanka bilen med bensin.

Eftersom att detta är en ansenlig summa pengar undrar jag givetvis om jag missar någon annan modell som också skulle fungera i vår situation. Om vi ska ha en hybrid tycker jag 10mil på el är minsta tänkbara räckvidd. Är detta en dum investering? ska man istället satsa på helt elektriskt fordon alternativt gå ner till 5mil på el för att köpa en billigare bil.

C-klassen är givetvis en bra pendlarbil med härlig komfort. Vi är dock en familj med snart 2 barn då bagageutrymme är att föredra. C-klassen gör ju lite avkall på denna punkt för att få plats med det större batteriet. Finns det större bagage i denna prisklass med bra komfort?

Många funderingar. Jag tycker mig ha gjort en ganska bra analys om vad som är bäst för oss men vill samtidigt inte missa något, därför får ni gärna säga rakt ut vad ni hade gjort. Vi planerar om C-klassen blir ett köp att investera i en takbox för de längre resorna där bagaget inte räcker till.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Vi har släkt i Stockholm och på Öland så längre resor kommer att förekomma och jag vill undvika att hamna i kö för att tanka el med två barn i bilen.

Det är alltså detta som det kokar ner till, som den största anledningen att skippa helelektrisk?

Hur ofta sker dessa resor?

Jag har bara gjort en handfull långkörningar under våra 18 månader med Teslan, men jag har hittils aldrig hamnat i en laddkö. Det innebär såklart inte att det inte händer. Att ta en kik ut efter sträckorna du kör mha t.ex a better route planner kanske kan vara något.

Personligen tycker jag det känns onödigt att släpa runt på en drivlina som man har som mål att inte använda, men det beror ju helt på hur mycket den sinnesron att aldrig riskera att hamna i en laddkö betyder för dig

Av alla anledningar som jag ångrat köpet av vår Tesla så har eldriften aldrig varit en av dom.

edit* Jo jag har visst hamnat i en laddkö, allra första laddningen så fick jag vänta i 10 min på en liten liten tesla-station nånstans kring Uppsala

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Det är alltså detta som det kokar ner till, som den största anledningen att skippa helelektrisk?

Jag har bara gjort en handfull långkörningar under våra 18 månader med Teslan, men jag har hittils aldrig hamnat i en laddkö. Det innebär såklart inte att det inte händer. Att ta en kik ut efter sträckorna du kör mha t.ex a better route planner kanske kan vara något.

Personligen tycker jag det känns onödigt att släpa runt på en drivlina som man har som mål att inte använda, men det beror ju helt på hur mycket den sinnesron att aldrig riskera att hamna i en laddkö betyder för dig

Av alla anledningar som jag ångrat köpet av vår Tesla så har eldriften aldrig varit en av dom.

edit* Jo jag har visst hamnat i en laddkö, allra första laddningen så fick jag vänta i 10 min på en liten liten tesla-station nånstans kring Uppsala

Tack för svar

Det stämmer, så är det (nästan) har även vissa kontakter som menar på en större värdeminskning på helel kontra hybrid.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Håller helt med där. Kör mellan stockholm och skåne regelbundet, och aldrig hamnat i laddkö. Har kört elbil ner till spanien mitt under europeiska semestern förra året (me 2 tonåringar i bilen och råkade ut för en (1) laddkö (i frankrike) utav c:a 25 laddtillfällen på den resan. Laddkö är verkligen minsta problemet.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Hej

Råd igen.

Efter mycket om och men har vi troligen tagit beslut om att satsa på en pluginhybrid istället för ett helt elektriskt fordon. (Ni får gärna säga emot mig om ni tycker det är en dum idé och om mitt resonemang är onödigt kritiskt )

Vi kommer bo ca 1 mil utanför ett samhälle där mataffär mm finns och vara helt beroende av bil med det hus vi köpt. Avstånd till Malmö är 3 mil dit troligtvis jobben kommer vara placerade. Vi har släkt i Stockholm och på Öland så längre resor kommer att förekomma och jag vill undvika att hamna i kö för att tanka el med två barn i bilen.

Vi är villiga att lägga ca 400-450k på en bil, detta är egentligen bara utefter att ha hittat en Mercedes C 300 T e med 10mil WTLP samt 50l bensintank i denna prisklass (årsmodell 2022). Detta gör att vi kan göra 95% av alla resor på el utan att behöva tanka bilen med bensin.

Eftersom att detta är en ansenlig summa pengar undrar jag givetvis om jag missar någon annan modell som också skulle fungera i vår situation. Om vi ska ha en hybrid tycker jag 10mil på el är minsta tänkbara räckvidd. Är detta en dum investering? ska man istället satsa på helt elektriskt fordon alternativt gå ner till 5mil på el för att köpa en billigare bil.

C-klassen är givetvis en bra pendlarbil med härlig komfort. Vi är dock en familj med snart 2 barn då bagageutrymme är att föredra. C-klassen gör ju lite avkall på denna punkt för att få plats med det större batteriet. Finns det större bagage i denna prisklass med bra komfort?

Många funderingar. Jag tycker mig ha gjort en ganska bra analys om vad som är bäst för oss men vill samtidigt inte missa något, därför får ni gärna säga rakt ut vad ni hade gjort. Vi planerar om C-klassen blir ett köp att investera i en takbox för de längre resorna där bagaget inte räcker till.

Du inser att mercan snarare kommer 6mil på ren el än specificerade 10mil?
Så att du inte bygger ditt användningsfall på att detta.

Hybrid är nog inget dåligt val, men själv hade jag nog fortfarande köpt en ren el, (vilket jag också redan gjort)
Du kommer nästan till 100% kunna enbart ladda hemma med ditt körmönster, du får en mindre komplicerad drivlina, med enklare service osv.

Men får att återgå till just mercan, se till att prova denna med barnvagn lastad och båda bilstolarna bak monterade.
Jag har själv en Mercedes c klass, men en ren diesel, för mig och frugan är går det, men man sitter inte bekvämt fram och bagaget är på gränsen, detta var den stora anledningen att vi skaffade en ny elbil också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Håller helt med där. Kör mellan Stockholm och skåne regelbundet, och aldrig hamnat i laddkö. Har kört elbil ner till spanien mitt under europeiska semestern förra året och råkade ut för en (1) laddkö (i frankrike) utav c:a 25 laddtillfällen. Laddkö är verkligen minsta problemet.

Det låter ju lovande, jag vill gärna bli övertalad.

Men då kommer egentligen nästa fråga. Eftersom att man då kan hitta bilar i prisklassen 400-450k med bra bagageutrymme.

Är EQC 400 en bil som någon kan rekommendera? Vi skulle i den bästa av världar gärna ha en SUV.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Du inser att mercan snarare kommer 6mil på ren el än specificerade 10mil?
Så att du inte bygger ditt användningsfall på att detta.

Hybrid är nog inget dåligt val, men själv hade jag nog fortfarande köpt en ren el, (vilket jag också redan gjort)
Du kommer nästan till 100% kunna enbart ladda hemma med ditt körmönster, du får en mindre komplicerad drivlina, med enklare service osv.

Men får att återgå till just mercan, se till att prova denna med barnvagn lastad och båda bilstolarna bak monterade.
Jag har själv en Mercedes c klass, men en ren diesel, för mig och frugan är går det, men man sitter inte bekvämt fram och bagaget är på gränsen, detta var den stora anledningen att vi skaffade en ny elbil också.

Bra synpunkter. Jo absolut förstår att 10mil ej är det som alltid kommer vara verkligheten.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Bra synpunkter. Jo absolut förstår att 10mil ej är det som alltid kommer vara verkligheten.

Översätt till aldrig

WLTP mäts i labbmiljö med låg hastighet, alla stödsystem så som AC etc avstängt, och vid bra temperatur för batterierna.

Ang. Mercedes EQC så skulle jag undvika denna, den har extremt ineffektiv drivlina, och iom att det är en merca inget jag skulle vilja köpa där garantin utgått. En ny skulle ju ev. vart ett alternativ annars, men denna modell tillverkas inte längre, vilket ändå säger en del

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Översätt till aldrig

WLTP mäts i labbmiljö med låg hastighet, alla stödsystem så som AC etc avstängt, och vid bra temperatur för batterierna.

Ang. Mercedes EQC så skulle jag undvika denna, den har extremt ineffektiv drivlina, och iom att det är en merca inget jag skulle vilja köpa där garantin utgått. En ny skulle ju ev. vart ett alternativ annars, men denna modell tillverkas inte längre, vilket ändå säger en del

Om du skulle vilja ha utrymme (helst suv) vilken elbil i den prisklassen skulle du rekommendera .

Edit: finns väl typ inga val mot Model Y (suv är väl tveksamt att kalla den men)

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

@ibland: har läst på en del om EQC400 själv, den ska vara riktigt komfortabel och premium, ligger närmare EQE suv än EQB i känsla, och få som rapporterar om kvalitetsproblem, men tycks ha varit många återkallningar genom åren. Några får dock problem med luftfjädringen, bromsar, laddning. Markfrigången är inte SUV-klass (10 cm, bara 1 cm mer än C-klass t.ex.)

För oss blir dock räckvidden i kortaste laget. En kall vinterdag verkar det som att den kan krypa ned mot 200km (användbar) i värsta fall.

edit: bättre alternativ om man vill ha en rymlig SUV men inte en Model Y:

Hyundai ioniq 5
Volkswagen ID.4
Skoda Enyaq
Nissan Ariya

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Om du skulle vilja ha utrymme (helst suv) vilken elbil i den prisklassen skulle du rekommendera .

hmm, för att göra det enkelt väljer jag ut bilar jag gillar utan att ta ev. hänsyn till politik, ägarstruktur, gamla skandaler etc. (för att det ska finnas något att faktiskt rekommendera)

* Tesla Model Y (denna valde jag själv)
* Skoda Enyaq (har man låg tollerans för dålig mjukvara går dock denna bort)
* Hondai Ioniq 5 (tvalar inte som suv)
* Mercedes EQB (Om man finner en med iaf 2års garanti)
* Kia EV6 (om utrymmet räcker, testa! "suv")

De bilar i denna listan jag själv helst skulle leva med är Model Y och EV6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Edit: finns väl typ inga val mot Model Y (suv är väl tveksamt att kalla den men)

Model Y är stötig, bullrig och plastig. Har i övrigt många starka fördelar.

Äger själv en Skoda Enyaq 80x, och med senaste mjukvaran i min generation (3.7) så är mjukvaran stabil och pålitlig, appen har inte krånglat för mig på över ett år och det enda jag har problem med i bilen är touchpanelen uppe vid taklampan som ibland inte reagerar, och ibland trycker på knappar själv (och ringer service...) vilket är ett känt fel som det finns åtgärder för, har bara inte fått det fixat på min.

Mjukvaran är dock trots pålitlighet väldigt slö, så det ger inte direkt en modern känsla. Inget problem för mig som bara använder Android Auto och nästan uteslutande röststyrning den vägen, och sällan rör annat i bilen. Dessutom har nyare versioner av bilen helt ny hårdvara med mycket bättre infotainment, så en 85/85x skulle jag lätt kunna rekommendera. Ännu hellre en ID7 men då går du ifrån SUV (som egentligen i sig inte har några större fördelar).

Provade innan köpet en Ioniq 5, och den kändes inte så mycket bättre mjukvarumässigt. Dessutom fanns vissa grundfunktioner konstigt dolda, typ stolvärmen som hade en knapp men som öppnade en meny där man fick ställa in stolvärmen, krävdes alltså flera knapptryck. Rörig förardisplay också. Men i övrigt en riktigt trevlig bil som jag gärna hade ägt som alternativ.

Nissan Ariya verkar annars vara riktigt trevlig.

Tänk på att en hybrid förmodligen kommer behöva stöd från förbränningsmotorn för att värma kupén på vintern, om nån modell nu inte specifikt har värmepump eller så (vilket lär dra en hel del ström). Den där laddpausen vid långresa är seriöst inget problem. Kanske behövs två laddpauser mellan Malmö och Stockholm för att hålla nere tiderna per paus, men det brukar sällan kännas som mer än en bensträckare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Hej

Råd igen.

Hej!

Som lite input: vi hade en Skoda Superb IV (hybrid med dryga 4mil räckvidd, var kanske 5-6 på pappret om jag minns rätt) och jag körde ca 3 mil (tur) till jobbet varje dag. Tycker inte det var värt det eftersom vi var tvungen att laddade på jobbet och under natten för att det skulle vara ekonomiskt. Hade jag haft råd hade vi skaffat en elbil när vi sålde den men valde en 5-årig bensinare istället (vi flyttade närmare jobbet och kan ta kollektivtrafik istället).