Jag tror att Elons utspel kan påverka kanske en liten del av nyförsäljningen, men tror inte det kommer påverka beg.försäljningen. Alla nya (el)bilar går ner kraftigt i värde, men personligen så känns det som en enormt större risk med nya kinesiska elbilsmärken. De har historiskt inte haft speciellt bra andrahandsvärden.
Aktien har jag dock inte några många kommentarer om. Det enda jag kan säga om TSLA att den känns extremt övervärderad. Känns inte rimligt att Tesla skall vara mer värt en resten av hela jordens biltillverkare tillsammans.
Precis som många andra techbolag på den amerikanska börsen så tror jag att aktien kommer att rasa ner i en väntande kommande global recession. Jag aldrig ägt några TSLA-aktier, och personligen så har jag sålt av andra aktier och fonder för ca två mille för att sätta mer i guld, försvarsindustri och det mesta i räntebärande papper och fonder. Rekommenderar dig samma sak.
Så kortfattat; jag skulle inte vara det minsta orolig att köpa en Tesla (dvs. om man gillar bilarna), men däremot skulle jag nog vara mer orolig för att köpa aktier i bolaget (iaf. med dagens extremt överhypade värdering).
Skulle inte vara förvånad om din mamma och farfar tycker att 85 hk är onödigt mycket.
Utvecklingen, och därmed kraven, går framåt med tekniken. Oavsett om det är bilar, datorer, TV eller annat. Inte det minsta förvånad (som du verkar vara).
Det är extremt mycket billigare med en hög effekt i en elbil om man har batteri för det (är batteriet som är det dyra, och inte elmotorn). Är extremt mycket dyrare att öka effekten på en bil med förbränningsdrivlina.
Den viktigaste faktorn är dock, som du själv är inne på, att du inte förlorar något i ökad förbrukning på en effektstarkare elbil (till skillnad på en bil med förbränningsmotor).
Har åkt massor av Tesla-taxi och andra elbilstaxi i Oslo i jobbet (elbilar är extremt vanliga taxi där), och aldrig råkat ut för det. Väldigt lugna förare som jag åkt med varje gång.
Det största problemet med hög effekt är att försäkringskostnaden går upp. Om man som jag vill ha fyrhjulsdrift går det dock knappt att hitta något med "lagom" effekt. Hade gärna sett att biltillverkarna började med mjukvarustrypning som ett fritt val vid beställning. Hade räckt gott med 250 hk istället för 450.