Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Notera att det verkar vara re-leasing. Eller du har hittat något annat?

Nej, jag är medveten om att det är en begagnad men jag är inte så kräsen av mig så det är helt okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Första september 2024 publicerades Blocket-annonsen med min Kia EV6 GT. Efter ca. två veckor såldes den till en herre på Värmdö. Lyllo honom.

Ny bil behövde handlas. Då enda orsaken till separationen från GT:n var en havererad kostnadskalkyl, behövde den nya bilen kosta mindre och gärna med viss förutsägbarhet. Omkring augusti hade VW premiär för ID.7 GTX och Touring. Större batteri, snabbare laddning, ny hård- och mjukvara och fyrhjulsdrift. Fram till månadsskiftet sept-okt. skulle VW ha en privatleasingkampanj på ID.7: an i bl.a. GTX Edition. Tror att den sedermera förlängdes(?). Oavsett, tidigt i dialogen med Möller Bil och Aftén Bil verkade förslagen vettiga. Klockan tickade och en beställning gjordes 5: e september.

<Uppladdad bildlänk>

Förra onsdagen hämtade jag ut min nya ID.7 GTX i Grenadilla black. En väldigt trevlig färgkombination. Aldrig föredragit svarta bilar men här blev det riktigt bra.

Tidiga intryck av bilen är mycket goda. Inte idel beröm men lite snabbt:

+ Detta är en solid tysk halvkombi med fyrhjulsdrift. Den är trygg, bekväm, rymlig och lagom sportig. Gas, chassi, styrning och mixen av friktionsbroms och regen är på en mycket raffinerad nivå, tycker jag. Guldstjärna i kanten.

"Sådär" Förarmiljön är tidstypisk med en ganska stor avsaknad av knappar, vred och spakar. Infotainment är numera på en välfungerande nivå, något som inte har varit givet tidigare. Trots detta är det inte skitenkelt att göra alla saker på skärmen under färd. Vill understryka att haptiska knapparna på ratten inte är problemet. Utan snarare summan av alla saker som tidigare funnits som fysiska knappar. Det funkar men förtar lite från en bättre upplevelse, en upplevelse som inte kräver lika mycket fokus från körningen.

- IDA har mycket svårt att förstå svenska och är således ganska värdelös.

<Uppladdad bildlänk>

Vinterfälgarna kallas Seoul och är klädda i 20" vinterdäck från Continental.

IDA är sjukt förvirrad. Lite kul att hålla på med bara för att det blir så fel. Men kul att du är nöjd i övrigt.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

IDA är sjukt förvirrad. Lite kul att hålla på med bara för att det blir så fel. Men kul att du är nöjd i övrigt.

Förstår precis vad du menar.
Hade inga större förhoppningar eller förväntningar på VW: s röstassistent. Någon form av rudimentär röstassistans har ju funnits sedan länge, som i min gamla V60 från tidigt 2011. Där fick man prata i steg, momentvis så att säga - segt och med tveksam nytta. Tänkte (trots kanske bättre vetande) att när VW valde att döpa deras röstassistent och placera den ständigt närvarande på bilens första default skärm, att den borde kunna göra de simplaste saker som navigation eller ringa samtal, särskilt om jag är övertydlig. Men nä... Fel som annars borde vara omöjliga, om den förstod svenska, uppstår hela tiden. Har testat formulera mig koncist med vedertagna nyckelord likt Google Assistent-logik, men nä, det blir bara frustrerande och rörigt med en usel träffsäkerhet. Hej och hejdå Ida.

På tal om språk och tydlighet: appens beskrivningar av funktioner lämnar en del att önska.
"Optimerad batterianvändning" är normalt av.
Beskrivning: "Genom att använda högvoltsbatteriet får du mer energi för att styra fordonet via appen (påverkar räckvidden)."

Vadå? Är det inte bra med optimerad batterianvändning? Hur mycket minskar räckvidden? Får jag mer energi för att styra fordonet? Va?? Fyller bilen normalt inte på 12-voltsbatteriet om det riskerar dräneras?? Är det upp till mig??

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Hade inga större förhoppningar eller förväntningar på VW: s röstassistent. Någon form av rudimentär röstassistans har ju funnits sedan länge, som i min gamla V60 från tidigt 2011. Där fick man prata i steg, momentvis så att säga - segt och med tveksam nytta. Tänkte (trots kanske bättre vetande) att när VW valde att döpa deras röstassistent och placera den ständigt närvarande på bilens första default skärm, att den borde kunna göra de simplaste saker som navigation eller ringa samtal, särskilt om jag är övertydlig. Men nä... Fel som annars borde vara omöjliga, om den förstod svenska, uppstår hela tiden. Har testat formulera mig koncist med vedertagna nyckelord likt Google Assistent-logik, men nä, det blir bara frustrerande och rörigt med en usel träffsäkerhet. Hej och hejdå Ida.

På tal om språk och tydlighet: appens beskrivningar av funktioner lämnar en del att önska.
Beskrivning: "Genom att använda högvoltsbatteriet får du mer energi för att styra fordonet via appen (påverkar räckvidden)."

Vadå? Är det inte bra med optimerad batterianvändning? Hur mycket minskar räckvidden? Får jag mer energi för att styra fordonet? Va?? Fyller bilen normalt inte på 12-voltsbatteriet om det riskerar dräneras?? Är det upp till mig??

Har du också märkt att röstassistenten ibland reagerar på helt slumpmässiga saker om man sitter och pratar med en passagerare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Har du också märkt att röstassistenten ibland reagerar på helt slumpmässiga saker om man sitter och pratar med en passagerare?

Att stänga av röstassistenten var det första jag gjorde. Helt värdelös och den gick igång helt slumpmässigt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av MP-Jan:

Ville bara nämna om just "optimerad batterianvändning. Se för guds skull till att den är på. Den innebär att bilen använder "stora batteriet" till att ladda 12v batteriet vid behov. Något min Tesla gör med automatik. Gör man inte det, och använder appen ofta, så riskerar man att få en bil som inte går att komma in i då 12v-batteriet dränerats. Det påverkar räckvidden ytterst marginellt också. Vi snackar en enstaka % av stora batteriet för att fylla på 12v-batteriet flertalet gånger om.

Skrivet av Cerb:

Det här händer mig i min 2024 ID.4 också. Helt plötsligt så snappar den upp något ord och börjar tolka in gud vet vad när man sitter och diskuterar med passageraren.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

En fråga till gruppen.
Är i tankarna på att köpa en begagnad elbil.
Främst för pendling till jobbet 60 km.
Vad rekommenderas?
Är lite i tankarna på en E-Golf med det större batteriet.

Är absolut inte intresserad av leasing, är av den mentaliteten att jag vill äga och inte ha en massa rullande månadskostnader.

Alternativet när jag har prövat räkna på det så är en Gasbil. Har ett stabilt nät av gasstationer nära, så har inga problem att tanka Gas.

Har möjligheten att installera en laddare hemma. 3*25A huvudsäkringar.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Wyver:

En fråga till gruppen.
Vad rekommenderas?

Är absolut inte intresserad av leasing, är av den mentaliteten att jag vill äga och inte ha en massa rullande månadskostnader.

Alternativet när jag har prövat räkna på det så är en Gasbil. Har ett stabilt nät av gasstationer nära, så har inga problem att tanka Gas.

E-golf, Renault Zoe, Kia E-niro är väl ganska väletablerade billiga alternativ. Läs på om modellernas för- och nackdelar. Samt provkör dem såklart. Sen är det lite svårt att komma med mer pricksäkra alternativ om du inte specificerar lite mer vad du är ute efter?
Vad är max-pris? Är komfort viktigt? Hur mycket utrymme behöver du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

En fråga till gruppen.
Vad rekommenderas?

Kan tipsa om Mazda MX30 även om bilen bara ska användas till pendla/vardagskörning.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

E-golf, Renault Zoe, Kia E-niro är väl ganska väletablerade billiga alternativ. Läs på om modellernas för- och nackdelar. Samt provkör dem såklart. Sen är det lite svårt att komma med mer pricksäkra alternativ om du inte specificerar lite mer vad du är ute efter?
Vad är max-pris? Är komfort viktigt? Hur mycket utrymme behöver du?

Då det inte riktigt går att jämföra bil priser mellan Finland och Sverige så jättelätt, så därför lämnade jag det lite öppet men 150-200 000kr kanske.
Har inte riktigt kollat hur begagnat priserna har utvecklats i Sverige.

Större än Zoe. 8/10 dagar behöver jag inte speciellt mycket bagageutrymme.
Komfort mässigt ska den ta mig till och från jobbet, plus endel privat.
Så det är enkla svaret är mer komfort än kyrkbänkar, men skall absolut inte vara en lyxmassage stol med allt vad onödigt lull.

(Bilen för mig är att transportera mig från punkt A-B, så bekymmersfritt som möjligt) bryr mig absolut noll om allt vad extra utrustning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Kan tipsa om Mazda MX30 även om bilen bara ska användas till pendla/vardagskörning.

MX30 är ett alternativ absolut, främst för att gillar Mazdas designspråk. Slö laddning och dålig räckvidd dock. Om jag minns rätt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

MX30 är ett alternativ absolut, främst för att gillar Mazdas designspråk. Slö laddning och dålig räckvidd dock. Om jag minns rätt

Det stämmer riktigt trevlig pendlar bil speciellt för priset men kass om den ska användas för något annat en pendla/vardagskörning.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Inte än! Men...

Skrivet av NDanielN:

Att stänga av röstassistenten var det första jag gjorde. Helt värdelös och den gick igång helt slumpmässigt.

...om det händer kommer den att stängas av, utan tvekan.

Något som har hänt några gånger, som jag inte riktigt vet varför, är att spelningen i Spotify-appen ibland pausas mitt i låten. Har Android Auto och tänker att om det är någon slags synk-fel med Spotify i AA och bilens egna app(?). Ser en annan låt på mobilen (äldre val) och bilens Spotify. Kan det tänkas vara något Spotify-unikt och en inställning man kan ändra?

Skrivet av Xyborg:

Ville bara nämna om just "optimerad batterianvändning. Se för guds skull till att den är på. Den innebär att bilen använder "stora batteriet" till att ladda 12v batteriet vid behov. Något min Tesla gör med automatik. Gör man inte det, och använder appen ofta, så riskerar man att få en bil som inte går att komma in i då 12v-batteriet dränerats. Det påverkar räckvidden ytterst marginellt också. Vi snackar en enstaka % av stora batteriet för att fylla på 12v-batteriet flertalet gånger om.

Det här händer mig i min 2024 ID.4 också. Helt plötsligt så snappar den upp något ord och börjar tolka in gud vet vad när man sitter och diskuterar med passageraren.

Jo, har kunnat läsa mig till att det är en inställning man bör ha på. Varför den är av, fattar jag verkligen inte. Är man på VW så osunt fokuserad på varenda meter räckvidd att man hellre riskerar en död bil? Verkar vanvettigt.

Visa signatur
Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Wyver:

Då det inte riktigt går att jämföra bil priser mellan Finland och Sverige så jättelätt, så därför lämnade jag det lite öppet men 150-200 000kr kanske.
Har inte riktigt kollat hur begagnat priserna har utvecklats i Sverige.

Större än Zoe. 8/10 dagar behöver jag inte speciellt mycket bagageutrymme.
Komfort mässigt ska den ta mig till och från jobbet, plus endel privat.
Så det är enkla svaret är mer komfort än kyrkbänkar, men skall absolut inte vara en lyxmassage stol med allt vad onödigt lull.

(Bilen för mig är att transportera mig från punkt A-B, så bekymmersfritt som möjligt) bryr mig absolut noll om allt vad extra utrustning.

Skrivet av Wyver:

Jag kan verkligen rekommendera MX-30 om det får plats i budgeten. Den enda riktiga nackdelen med den är just räckvidden. Men om bilen ska användas för ren arbetspendling kanske det inte är ett problem i realiteten? När det kommer till komfort, modernitet och tillförlitlighet så får du nog inget annat som är lika bra för de pengarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag kan verkligen rekommendera MX-30 om det får plats i budgeten. Den enda riktiga nackdelen med den är just räckvidden. Men om bilen ska användas för ren arbetspendling kanske det inte är ett problem i realiteten? När det kommer till komfort, modernitet och tillförlitlighet så får du nog inget annat som är lika bra för de pengarna.

Saken är den att jag vägrar ta ett billån eller dylikt. Väntar egentligen bara till den dagen huslånet är av betalad. Nr jag byter bil så vill jag antingen få en räkning som ska beatals inom 7/14 dagar eller betala med kort.

Skulle aldrig köpa en bil som kostar 400 000kr+ på leasing/avbetalning.

Där är det ju stor skillnad på Svenskar och Finländare.

Och desto mer jag räknar och kollar runt. Så är Gas alternativet vettigare för mig.
Zoe och en gas Skoda Octavia är ungerfär samma pris. Zoe är nyare än Octavia. Men betydligt mindre bil.
Zoe är ju ful innerligt, Octavia är ju inte heller någon skönhet men bättre.
Har inte räknat på det direkt, men spontant enda möjligheten för Zoe att vara billigare om du har alltid tillgång till hemladdning.
Sen kommer ju underhåll och saker det är ju nästan omöjligt att räkna på.

Edit: skulle gärna köra Elbil men har svårt att motivera .. det med mitt tankesätt.. eller mina behov.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxima:

Polestar har ett batteri på 107kWh.
Teslan har ett batteri på 75 kWh.

Skrivet av ztenlund:

Vad har det att göra med att Teslas angivna räckvidd stämmer sämst av alla?

Det har extremt mycket med saken att göra. Skilland i effektivitet och verkningsgrad.

Skrivet av Xyborg:

Överlag håller jag med dig. Men en poäng har han. Räckviddssiffror från WLTP-certifieringar används flitigt i marknadsföring, och tolkas ofta som "sanning" av sådana som inte satt sig in i vad exakt WLTP är. Det här vet såklart Tesla också. Det är faktiskt problematiskt att Tesla är en av de tillverkare vars bilar avviker allra mest från WLTP-testerna. Det får bilarna att framstå som mycket bättre än vad de egentligen är när konsumenter gör jämförelser.

Om Tesla presenterar 61 mil WLTP, och Bil X presenterar 55 mil WLTP, men båda bilarna sen kommer 50 mil när de körs i verkligheten, så framstår ju Tesla i bättre dager än vad de kanske borde. Det kan även jag instämma i, trots att jag ägt en Tesla Model 3 som jag också tyckte var en bra bil på det stora hela.

Ju snålare och effektivare framdriften av en (el)bil är, ju mer procentuellt påverkar andra faktorer som tex. energi att värma bilkupén på vintern.

Samma orsak som att de mer ineffektiva förbränningsbilarna tappar mindre på vintern jämfört mot elbilar, så kommer ineffektiva elbilar att tappa mindre på vintern jämfört med extremt snåla och väldigt effektiva elbilar.

Skrivet av LeonHart:

Du kanske borde räknat ut att det var auto correct då det var helt ologiskt med dricker… Sticker ska det stå och inget annat.

Har du ens kollat länken? Det är flera bilar här som är i paritet med Tesla i ren förbrukning. Du får ursäkta men jag tar tester från labb på lite större allvar än att du har kört enormt många elbilar genom åren.

Btw så har jag också haft en Model 3 i några månader så jag skulle säga att jag har rätt hygglig uppfattning om denna bil.

Det är väl Teslas "fel" såtillvida att de gör "felet" att vara väldigt snåla jämfört med de flesta andra tillverkare.

Att använda WLTP som räckvidd är dock EU-krav i Europa, och inte Teslas val. De anpassar sig (precis som alla andrabiltillverkare) till respektive marknads legala krav. I USA marknadsför de räckvidden i EPA (inte WLTP), då det är ett krav där.

Skrivet av MP-Jan:

Tvivlar på det.
Honda och Fiat är inte Renault. Sedan väcker den här känslor hos folk som dom tidigare nämnda inte gör. Kombinera det med ett lågt pris / förmånlig privatleasing så får du nog en vinnare. Nu pratar jag inte bara om Sverige, utan om hela Europa. Dacia Sandero, VW Golf, Renault Clio är några av de bäst säljande modellerna i Europa från i fjol. Skulle bli förvånad om denna inte når topp 5, åtminstone bland elbilar. Billiga småbilar säljer.
Elbilsvarianterna av Fiat 500 sålde dåligt, jämfört med ICE-varianterna. Rimligt att satsa på något säljer istället. Honda E var/är en ganska medioker men ffa. dyr bil (för bara 35,5kWh).

Skrivet av Xyborg:

Honda E föll framförallt på att den var väldigt dyr för sin storlek, och hade väldigt begränsad räckvidd. Den var också väldigt liten.

Renault 5 är mer en Golf i storlek än en supermini, är avsevärt billigare och har mycket större batteri. Jag tror också att det kan bli en hit. 🙂

Håller med er bägge.

Mini Cooper SE (F56, förra modellen) har sålt rätt hyfsat bra för BMW. Gillade Honda E, men försäljningsmässigt var den ju ett enormt misslyckande.

Själv skulle jag nog kunna tänka mig en Renault 5 eller Alpine som extrabil. Har inte provkört själv, men verkar ha fått mycket beröm för körkänslan skall vara nästan lika kul och bra som i Mini.

Lägg där till att R5 är en snäppet större bil i B-segmentet (Mini, E och 500e är ju all i det allra minsta A-segmentet), och för en del kanske därmed lite mer praktisk (även om jag personligen gillar småbilar inom A-segmentet), så tror jag att den kommer att kunna sälja väldigt bra om priset är rätt! 👍

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Va har ni andra för åsikter gällande Tesla idagsläget, går i tankarna att kanske skaffa en ny Tesla M3 (lutar lite mot AWD LR men lite 50/50 mellan RWD LR och AWD LR).

Det som bekymrar mig är Teslas aktierasande på sistone, säkert finns lite olika orsaker till det men en del av det som man heller inte kan undvika som Tesla ägare är Elon Musks personliga utspel. Chansen att han schablar bort sig i fortsättningen är väl betydligt större än att han inte skulle göra det. Jag personligen struntar i hans åsikter och hur han påverkar världspolitiken, jag är bara ute efter att köpa den bästa bilen som matchar mina behov så gott som möjligt men som sagt det påverkar ju ändå i längden, t.ex. andrahandsvärde, knappast kommer Tesla liksom gå under nu i närmsta framtiden även om de börjar ligga lite på efterkälken speciellt med Kina och USA skulle väl inte tillåta det ske heller men ni fattar vad jag är ute efter.

De enda modellerna jag skulle välja hellre är typ Xiaomi SU7 eller Zeekr 007 eller kanske en Nio ET5 med hyrt batteri om jag helt blundar för problemen som kan uppstå ifall man behöver få service på bilarna men dessa går ju inte att köpas här i Finland hursomhelst.

Jag tror att Elons utspel kan påverka kanske en liten del av nyförsäljningen, men tror inte det kommer påverka beg.försäljningen. Alla nya (el)bilar går ner kraftigt i värde, men personligen så känns det som en enormt större risk med nya kinesiska elbilsmärken. De har historiskt inte haft speciellt bra andrahandsvärden.

Aktien har jag dock inte några många kommentarer om. Det enda jag kan säga om TSLA att den känns extremt övervärderad. Känns inte rimligt att Tesla skall vara mer värt en resten av hela jordens biltillverkare tillsammans.

Precis som många andra techbolag på den amerikanska börsen så tror jag att aktien kommer att rasa ner i en väntande kommande global recession. Jag aldrig ägt några TSLA-aktier, och personligen så har jag sålt av andra aktier och fonder för ca två mille för att sätta mer i guld, försvarsindustri och det mesta i räntebärande papper och fonder. Rekommenderar dig samma sak.

Så kortfattat; jag skulle inte vara det minsta orolig att köpa en Tesla (dvs. om man gillar bilarna), men däremot skulle jag nog vara mer orolig för att köpa aktier i bolaget (iaf. med dagens extremt överhypade värdering).

Skrivet av Cerb:

Provkör och känn efter om den upplevs som svag.
Jag hade 150hk i en gammal Passat förr, vill minnas att den kändes rimligt pigg.
Morsans gamla golf(2006) med ~85hk däremot saknade lite kraft ibland.

Men tolka det rätt, man får absolut vilja ha mer hk än nödvändigt!
Skulle min bil tappa 2/3 så hade det fortfarande fungerat fint, men det är roligare med alla hästar hemma.

Tycker bara utvecklingen är oväntad. 100-200hk ansågs rimligt i alla "vanliga" ICE förr, men nu med EVs så ska varenda bil ha 300-700hk för att man ska kunna ta sig till ICA. Hade gärna sett en utveckling med motorsvagare bilar som då nästan automatiskt skulle köras mer energisnålt och slita betydligt mindre däck.

Skulle inte vara förvånad om din mamma och farfar tycker att 85 hk är onödigt mycket.

Utvecklingen, och därmed kraven, går framåt med tekniken. Oavsett om det är bilar, datorer, TV eller annat. Inte det minsta förvånad (som du verkar vara).

Skrivet av glemmy:

@Bjirn: det är ändå mer än hundralappar att dimensionera en elbil för 500+hk jämfört med 150.
Batteri, elektronik, kraftöverföring, bromsar, däck, motorer etc.

Behöver inte vara så extremt kostbart i fossilbilsvärlden så länge man pratar rimlig effekt.
Tar vi Volvos "VEA"-motor med 4cyl och 2 liter som exempel tar de ut 120-320+ hk. På vissa modeller är det bara mjukvara som skiljer. Men visst kostar det oftast i förbrukning.

500+hk är dock inte lika enkelt som på en elbil.

Det är extremt mycket billigare med en hög effekt i en elbil om man har batteri för det (är batteriet som är det dyra, och inte elmotorn). Är extremt mycket dyrare att öka effekten på en bil med förbränningsdrivlina.

Den viktigaste faktorn är dock, som du själv är inne på, att du inte förlorar något i ökad förbrukning på en effektstarkare elbil (till skillnad på en bil med förbränningsmotor).

Skrivet av BergEr:

Vänta tills du åker taxi i elbil, 0-100 på 3s från rödljus även om nästa rödljus är 200m bort så de måste tvärnita direkt!

Undviker Tesla som taxi om möjligt, inte värt risken.

Har åkt massor av Tesla-taxi och andra elbilstaxi i Oslo i jobbet (elbilar är extremt vanliga taxi där), och aldrig råkat ut för det. Väldigt lugna förare som jag åkt med varje gång.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

En fråga till gruppen.
Vad rekommenderas?

6 x 2 = 12 mil. Det är inga som helst problem för i princip alla elbilar, inklusive de flesta beg. och även på vintern. Du kan i stort sett nästan välja vilken elbil som helst som har runt 30 kWh eller mer i batteriet. Ta den som du trivs bäst i efter provkörning (och som är rimlig i pris för din budget).

Har du möjlighet att sätta upp ett eget ladduttag hemma så skulle jag 100% kört på det. 11 kW (3 x 16A) räcker dock mer än väl.

Perfekt att alltid kunna enkelt ladda hemma över natten!

Skrivet av MP-Jan:

Första september 2024 publicerades Blocket-annonsen med min Kia EV6 GT. Efter ca. två veckor såldes den till en herre på Värmdö. Lyllo honom.

Ny bil behövde handlas. Då enda orsaken till separationen från GT:n var en havererad kostnadskalkyl, behövde den nya bilen kosta mindre och gärna med viss förutsägbarhet. Omkring augusti hade VW premiär för ID.7 GTX och Touring. Större batteri, snabbare laddning, ny hård- och mjukvara och fyrhjulsdrift. Fram till månadsskiftet sept-okt. skulle VW ha en privatleasingkampanj på ID.7: an i bl.a. GTX Edition.

Märkliga tider när en koreansk KIA har blivit dyrare att köpa/köra än klassiska tyska bilmärken!

Hur mycket skiljde det i pris mellan bilarna?

I övrigt grattis till en jättesnygg och fin kombi! 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Märkliga tider när en koreansk KIA har blivit dyrare att köpa/köra än klassiska tyska bilmärken!

Hur mycket skiljde det i pris mellan bilarna?

I övrigt grattis till en jättesnygg och fin kombi! 👍

Halv-kombi, men tack ändå!
Kian kostade nog ca. 760tkr (april -22) och VW: n ca. 720tkr (sept. -24).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Äh, la en beställning på Renault 5 idag efter att jag kikat på den. Perfekt storlek till 2 personer och 2 hundar, kan köra lagom långt och ser rolig ut. Hoppas på leverans i maj då jag säger adjö till min E-Niro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Äh, la en beställning på Renault 5 idag efter att jag kikat på den. Perfekt storlek till 2 personer och 2 hundar, kan köra lagom långt och ser rolig ut. Hoppas på leverans i maj då jag säger adjö till min E-Niro.

Hej, vågar man fråga hur mycket det blev för 5an? Är själv nyfiken och ska åka och titta nästa helg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Tack då kanske det funkar endå! 😃
Har du möjlighet att skicka några bilder här eller i PM så man ser hur de blir?

Jag tror att vi har en Large.

Permalänk
Medlem

Ett år gammal nyhet, läste om det nyss och tycker det verkar intressant. Volvo ska börja använda något som kallas "Breathe Charge-system" från brittiska företaget "Breathe Battery Technologies". De utvecklar en mjukvara som kan snabba upp laddningen samt minska batteriets åldrande. Ganska viktiga parametrar.

https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressrelea...

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Ett år gammal nyhet, läste om det nyss och tycker det verkar intressant. Volvo ska börja använda något som kallas "Breathe Charge-system" från brittiska företaget "Breathe Battery Technologies". De utvecklar en mjukvara som kan snabba upp laddningen samt minska batteriets åldrande. Ganska viktiga parametrar.

https://www.media.volvocars.com/global/en-gb/media/pressrelea...

Må jag fråga varför du tycker det är intressant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanielGr:

Hej, vågar man fråga hur mycket det blev för 5an? Är själv nyfiken och ska åka och titta nästa helg.

Har inte fått någon bekräftelse än, men det ska landa på 3290 kronor(jag kör leasing) för den enkla varianten med det lilla batteriet och där ingår 1000 mil / år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

<Uppladdad bildlänk>

Jag tror att vi har en Large.

Tack!
Ser lite trångt ut i taket som du säger men verkar ju funka! Nu blir det helt klart en ID7 när det snart är dags

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Tack!
Ser lite trångt ut i taket som du säger men verkar ju funka! Nu blir det helt klart en ID7 när det snart är dags

Large är ju standard verkar det som och steget ner jag hittar är XS. Så det måste vara en Large vi har som är 65cm hög.

Du kommer bli nöjd - Grym räckvidd!

Permalänk
Medlem

Spännande tider 2027 ligger inte så långt bort. Få till masstillverkning för solid state batterier kommer nog ge en rejäl boost.
https://www.automotorsport.se/nyheter/mercedes-25-procents-la...

https://www.automotorsport.se/nyheter/samsungs-100-mils-super...

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Spännande tider 2027 ligger inte så långt bort. Få till masstillverkning för solid state batterier kommer nog ge en rejäl boost.
https://www.automotorsport.se/nyheter/mercedes-25-procents-la...

https://www.automotorsport.se/nyheter/samsungs-100-mils-super...

Det finns redan LFP som laddar på 10 minuter (förvisso betydligt mindre kapacitet!). Finns redan batterier som ger 100 mil räckvidd (se ovan, Nio med 150kWh) och tillsammans med detta:

Citat:

Samsung räknar därför med att batteriet endast kommer att användas i ”superpremium-elbilar”, det vill säga lyxbilar.

Så är jag inte ett dugg upphetsad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Det finns redan LFP som laddar på 10 minuter (förvisso betydligt mindre kapacitet!). Finns redan batterier som ger 100 mil räckvidd (se ovan, Nio med 150kWh) och tillsammans med detta:

Så är jag inte ett dugg upphetsad.

Då verkar du inte förstå konceptet med solid state batterier.
Batterierna som idag används har en energitäthet mellan 200 - 300 Wh/kg, ett solid state ligger runt 400 - 500 Wh/kg.
Mao får man betydligt mindre och därmed lättare batteri utan att förlora räckvidd, alternativt behåller man storlek och vikt på batteriet och får betydligt längre räckvidd.

Sen har ju solid state andra fördelar också som t.ex. livslängd och laddhastighet i kW.