Här är AMD Radeon RX 9070-korten – släpps den 6 mars

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur 9070XT presterar jämfört med 7900xt? Hittar bara jämförelser med GRE och XTX😓

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Mer hur de jämför gpuer, xtx var ju snabbare än 4090 på deras presentation

Jaha ja så kanske det var.
Nivån på dessa kort är ju generellt bra, detsamma gäller 5070ti.

Men var betydligt mer hype iom att dom hävdade att dom skulle ta prestandakronan. Nu tar dom med stor sannolikhet prisvärdighetskronan vilket såklart är toppen, men det rycker man lite på axlarna över det ändå.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avantasia:

Kan jag köpa ett 800 w kort på min seasonic gold 750 w eller ska jag sikta på 750 w kort?

Watten som upges är i sämsta tänkbara PSU och sen några extra W för att vara säker. Osäker på om det ändrats men innan var det att billig PSU visar max W under en kort tid och kontinuerlig drift är lägre medans Seasonic och andra kvalitets PSUer visar max som i kontinuerlig drift men under korta perioder kan de gå högra.
Installeradenyligen ett kort som var 800W enligt rating men jag hittade poster av folk som körde på 650W utan problem.

Permalänk
Medlem

Okej, Intel, nu ligger bollen hos dig.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Någon som har koll på hur 9070XT presterar jämfört med 7900xt? Hittar bara jämförelser med GRE och XTX😓

Kolla en recension på 7900XT eller GRE så ser du förhoppningsvis resultatet mellan de två och få en någorlunda bild av skillnaden mellan 9070XT och 7900XT

Permalänk
Medlem

Konstigt pris på 9070 som sagt, men den kanske iaf gillar överklockning mer än storebror?
12,5% färre compute units med 27,5% mindre watt för ungefär 20% extra prestanda från fabrik?
Kanske tänker galet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

9070 XT = Lite sämre i raster mot 7900 XTX, med också lite bättre RT. (Om man ska tro AMDs siffror)

Mindre VRAM visserligen och också bättre uppskalare (FSR4)

Så jämfört med 7900 XT så är en 9070 XT en förbättring på allt förutom VRAM

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Blir nog ett 9070 xt här

Samma här, 8k för typ 4080S/5070Ti prestanda är najs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Samma här, 8k för typ 4080S/5070Ti prestanda är najs

Tyvärr så lär märkespålägget vara ett par tusen, så räkna inte med under 10k.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Kolla en recension på 7900XT eller GRE så ser du förhoppningsvis resultatet mellan de två och få en någorlunda bild av skillnaden mellan 9070XT och 7900XT

Skrivet av ZimpanX:

9070 XT = Lite sämre i raster mot 7900 XTX, med också lite bättre RT. (Om man ska tro AMDs siffror)

Mindre VRAM visserligen och också bättre uppskalare (FSR4)

Så jämfört med 7900 XT så är en 9070 XT en förbättring på allt förutom VRAM

Yes, det verka bli så. Hittade denna också som tar upp 7900xt.
Blir nog att beställa 9070xt, om de nu går att få tag i till MSRP. Det verkar dock som dem kommer ha gott om kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Hoppas på att de kan hålla sig hyfsat nära, annars har de tappat allt med prissättningen.
Hoppas att Nitro+ håller sig under 9k

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Nja jag hoppas på max 1-2tusen högre beroende på kylare, så brukar det vara

Permalänk
Medlem

Åfasen, kul o se.

Ska bli intressant att se prestandan efter tredjeparts tester.

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Det är inte så stor skillnad på matställen mellan en vanlig hamburgermeny och en plusmeny, vilket gör det till ett populärt incitament för kunder att ta det lite dyrare alternativet.

Precis, vilket är ett extra svinigt beteende, som AMD och alla snabbmatssyltor borde får rejält med däng för.

AMD drog ju samma skit med 7900 XT sist.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Om priset stämmer och alla läckor stämmer ang prestandan (mellan 7900 XTX och XT) så är 9070 XT en jävla fullträff enligt mig.

Samma prestanda-ish till typ 60% av priset är ju helt galet jämfört med 5070 Ti (13000kr).

Men det är ju flera st OM som skall inträffa då.

Och är det som nvidia, där bara ett kort har MSRP och de andra kostar 5 miljoner mer så är det ju skit samma.

9070 borde kosta 500 USB.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Well Asus Prime OC har varit MSRP korten för alla Nvidia korten så antagligen är det likaså med AMD korten. Och den kylaren är mer än ok.

Vill man ha Sapphire+ osv så lär det ju läggas på 2-3k antagligen.

Skillnanden är ju också att de inte verkar finnas någon brist på korten vid launch så att köpa till MSRP kommer vara betydligt enklare än Nvidia (om man nu spekulerar enligt de uppgifter som finns).

Permalänk
Medlem

Det är upp till bevis nu för FSR4 - kan blir bra detta om det står sig bra mot DLSS4 - behöver inte ens va lika bra, bara inte helt kass i jämförelse. FSR3 är i min mening markant sämre i de flesta titlar mot DLSS.

Helst skulle jag vilja att utvecklare inte utgår från uppskalning som standard för att nå acceptabel prestandan, men nu är vi här.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Board partners skulle väl komma med varianter med mera prestanda, tror han sa någonting om 340W varianter. Så det kanske går att pressa ur lite mera prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Kul att några blev glada i alla fall. För min del spelar det ingen roll vad priset ligger på när det ändå har överstigit en viss gräns för rimlighet. Det skulle lika gära kunna ligga på 10-12 tusen.

Håller med. Hur kan folk vara så uppspelta över de här prisnivåerna?

Permalänk
Medlem

Tolkar jag rätt har den RT prestanda som en RTX 4070 Ti där RTX 5070 Ti är över 40% snabbare. Och rasteringsprestanda runt en RTX 4070 Ti Super alltså 10% långsammare än en RTX 5070 Ti.

Det är alldeles för dåligt! De kan inte ta mer än $450 för denna. Jag hoppas verkligen AMDs siffror är fel men det var många år sedan de överraskade oss. Sist var HD 7970.

AMD kommer fortsatt ha en pytteliten del på grafikkortsmarknaden. Det är uppenbart att AMD inte har fattat att de inte kommer få köpare att köpa deras kort framför nvidias.

Permalänk
Medlem

Tihi nu vet jag inte om jag ska stoppa in mitt 5070 ti som jag fick för msrp eller vänta in detta
AMDs egna jämförelser mot 5070 ti ser ju ganska lovande ut. Däremot är jag osäker kring driver-stabilitet (inte för att Nvidia har visat framfötterna nu med 5000-serien men tittar man i backspegeln har det varit väldigt mycket bättre än AMD).

DLSS är i min mening betydligt bättre än FSR, men jag har hittils försökt undvika använda båda.

Jag vill minnas att emulering har avsevärd bättre prestanda på nvidia, samma med blender och liknande produktivitetsbitar.

Inte lätt detta :D!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Board partners skulle väl komma med varianter med mera prestanda, tror han sa någonting om 340W varianter. Så det kanske går att pressa ur lite mera prestanda.

Jupp, se här:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Hehe ja det är helt sjukt att man kan upprepa samma misstag tre gånger.

Största anledningen är väl att AMD känner att de behöver kasta 9070 under bussen för att subventionera 9070 XT, annars hade den nog kostat 650$. Samma tankegånger gick säkerligen med 7900 XT och 7700 XT.

Frågan är vem som ens kommer gå på den fällan, det gick ju inte bra sist.

Jag tror på Hanlons rakblad: ”Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity”. AMD är helt klart begränsade av TSMCs kapacitet, och om yielden är bra behöver de inte sälja 9070 alls. Därför vill de undvika att 9070 blir en storsäljare till en början så att de har kapacitet för 9070XT, så då drar de upp priset på lillebror lite extra. Där de går fel (enligt mig) är att de då inte har något att erbjuda i ett ganska stort pris-segment.

Skrivet av metalmac:

Okej, Intel, nu ligger bollen hos dig.

Snälla lägg dina förväntningar på en rimlig nivå så att du inte blir besviken. B580, den som är ute, har 20 CU. B770 om den alls kommer kommer att ha 32, eller 60% fler. Skalning är svårt och oftast går inte prestandan upp med 60% i det läget, men säg att vi har tur och det verkligen blir 60% upp. Lite snabbkoll på speltesterna visar att kortet då hamnar någonstans runt 7800XT, eller lagom mellan 4070 och 4070 Super. Inte riktigt i klass med de här korten.

Tyvärr så får man inget gratis, och om vi också drar upp chippets storlek med 60% så blir det 435mm2. Det är klart större än ett kort som 5080 på 378mm2. Intel säljer säkert många kort med minimal vinst, men TSMC skall ju ha betalt också. Det finns väl en gräns för hur billigt Intel kan sälja dem.

Och som sagt, om de kommer. Det enda Intel har sagt är att dem hade de i testlab i December. Det är flera månader därifrån till produktion, OM de är OK nu. De verkar ha misslyckats två gånger hittills.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Evoluti0n:

Priset är en besvikelse, jag hoppar, det gäller ha tålamod, en ny last nvidia gröna kort väntar snart bakom hörnet! Håll ut grafikkortsälskare, snart kommer ett skepp lastat med 50serien komma till en butik nära dig!

Med tanke på hur mycket fuckery det är med drivrutiner, försvunna ROPs osv så får Nvidia inte mina pengar.

Riktig piss launch

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Om priset stämmer och alla läckor stämmer ang prestandan (mellan 7900 XTX och XT) så är 9070 XT en jävla fullträff enligt mig.

Samma prestanda-ish till typ 60% av priset är ju helt galet jämfört med 5070 Ti (13000kr).

Men det är ju flera st OM som skall inträffa då.

Och är det som nvidia, där bara ett kort har MSRP och de andra kostar 5 miljoner mer så är det ju skit samma.

9070 borde kosta 500 USB.

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-5070-Ti-Pr...

5070 ti verkar kosta runt 10600 kr.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av shirre:

Vadå för dyr? Dessa priser är ju en dröm jämfört med vad den gröna jätten gör med marknaden.

För dyr jämfört med det mer kraftfulla kortet på samma chip. 9070 är för dyr jämfört med 9070XT, 7700XT jämfört med 7800XT, och 7900XT jämfört med 7900XTX.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kommer köpa ett kort .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tolkar jag rätt har den RT prestanda som en RTX 4070 Ti där RTX 5070 Ti är över 40% snabbare. Och rasteringsprestanda runt en RTX 4070 Ti Super alltså 10% långsammare än en RTX 5070 Ti.

Det är alldeles för dåligt! De kan inte ta mer än $450 för denna. Jag hoppas verkligen AMDs siffror är fel men det var många år sedan de överraskade oss. Sist var HD 7970.

Amds siffror säger raster ungefär som 5070Ti, och RT som är något efter 5070Ti
Konstig tolkning av graferna av dig...

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Vad pratar du om, denna är inte för dyr, varför vill folk att AMD ska sälja kort för 2500:- max

Som svarat i inlägget ovan - felet är det relativa priset mellan AMDs kort. Skillnaden mellan 9070 och 9070XT är 8% i pris och 20% i prestanda.

Jag vill inte alls att AMD bara skall sälja billiga kort. Jag vill att de skall sälja kort i alla prisklasser. Det kommer inte att göra nu. Navi 44 ser ut att hamna runt $300, och då är gapet till 9070 enormt. AMD hade behövt ha kort vid priserna $300, $400, $500, $600 (de kan sälja äldre kort, som 7600 GRE, längre ner i spannet). Nu tappar de bägge priserna i mitten, och kan kanske plocka upp $500 med en prissänkning. Det lämnar ändå ett hål runt $400 där 5060Ti säkert kommer att husera.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Sitter hemma med ett oöppnad 7900 XT blir att lämna tillbaka den och försöka få ett 9070 XT