Här är AMD Radeon RX 9070-korten – släpps den 6 mars

Permalänk
Medlem

Asså för oss teknikintresserade tror jag alla är ganska överens om att 9070 XT är bra prestanda för pengen. Jag tippar att den är 15-20% efter 5070 Ti i RT men matchar i rastrering. Återigen, FSR4 behöver också leverera men jag tror AMD ändå har tagit stora kliv. Nackdelen är game support och det tar ju tyvärr år att bygga upp.

Något som fick mig att haja till var förbättringen i deras encoders. Jag som nyligen upptäckte hur coolt steam link är hoppas att det förbättrar kvaliteten även där.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Hur aktuellt är det med Raytracing i dagsläget? Aldrig riktigt greppat vad det innebär.

Står i valet eller kvalet mellan 5070ti och 9070XT

Börjar bli nödvändigt nu, flera AAA spel som kom senaste året har vissa raytracing inställningar fast påsatta, alltså går inte stänga av, så vill man spela det senast häftiga så är helt klart ett kort med hyfsad raytracing prestanda ett måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Samma sak igen. 7900XT var för dyr, 7700XT var för dyr, och nu är 9070 för dyr. Kan man inte få en datortomografi på huvudet på det stolpskottet hos AMD som satte de här priserna? Något måste ju fattas där inne om prestandan går ner med 20% och priset går ner med 8%.

Vad som är än värre är att det sannolikt inte blir några prissänkta RDNA3-kort att fynda heller. Både Navi 31 och Navi 32 använder sig ju av komplicerad paketering (memory controllers på egna chip) som det är brist på, så de blir inte billiga. Navi 44 verkar vara alldeles för liten, så nu blir det ett rejält hål i prisschemat. Förra gången kunde man ju åtminstone hitta billiga RDNA2.

Vad pratar du om, denna är inte för dyr, varför vill folk att AMD ska sälja kort för 2500:- max

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Snabbt räknat är prestandan bättre, vad det faktiska priset blir är det som nu är relevant

Jupp, vi får hålla tummarna för att priserna i handeln blir realistiska, blir de för höga så får jag väl vänta tills AMD prissätter korten med realistiskt.

Skrivet av Kvillen:

Hoppas det här blir en hit och att priserna hamnar ungefär där de spås göra, börjar bli väldigt sugen på att pensionera mitt GTX 1080.

Mvh

Har själv ett 1070 som jag tänkt uppgradera en längre tid, om 9070 xt har en rimlig prislapp så blir det nog ett köp. Nvidia har jag inte haft lust att köpa pga. orimligt låg VRAM på 70-korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Prestandan verkar ju snarlik 5070 Ti med 10-20% sämre RT.

Problemet är ju att som vanligt när man mäter RT så issolerar man inte RT-prestandan. Man bottleneckar oftast på raster vilket gör att man kan få fram vilka siffror som helst beroende på spelval.

Path tracing prestandan är det intressanta för oss som spelar mycket RT, då förstår man vad som egentligen gäller.

Nu verkar det ju som AMD gjort ett stort kliv här, och det skall dom ha en eloge för. Men skulle inte tro att ett 9070 XT har 10-20% sämre RT än ett 5070 Ti i ren RT prestanda. Det vore ett gigantiskt kliv och skulle göra path tracing möjlig på dessa kort.

Det skall bli intressant att se vad den faktiska siffran är när korten testas.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Börjar bli nödvändigt nu, flera AAA spel som kom senaste året har vissa raytracing inställningar fast påsatta, alltså går inte stänga av, så vill man spela det senast häftiga så är helt klart ett kort med hyfsad raytracing prestanda ett måste.

Mitt 6900XT har ganska kass ray tracing prestanda men ändå flytter det nya Indian Jones spelet bra hur bra som helst så verkar inte som Ray tracing prestanda är så viktigt bara kortet har stöd för det sålänge man inte slår på extra ray tracing inne i spelet.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Du tycker att 9070 XT var för dyrt och ditt svar på detta är att köpa ett ännu dyrare Nvidia-kort?

Han måste vara ett troll. Kan man ens tänka på det där sättet?

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | Gigabyte X870 Gaming WIFI6 | Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance | FiiO K11 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Zyzlite:

Kollar man på bilderna Inet har på de olika 9070XT så har de 3x8 pin. Hade verkligen önskat 12vhpwr för att slippa ett fågelbo i mitt Terra 🥲

Hmm... Själv föredrar jag tre gamla sockerbitar, även om de skall in i mitt ITX-chassi. Förändringens tider blåser på PSU-fronten, men jag är inte riktigt redo än.

Permalänk
Medlem

Är positivt överraskad av arkitekturförbättringarna. Sitter nöjd med mitt RX7800XT, som representerade min övre prisgräns vid inköp, den här generationen som i grund och botten verkar vettig (när 9070 har sjunkit lite i pris, gillar den måttliga strömförbrukningen) hoppar jag oavsett vad.

Men beroende på pris känns det här som potentiellt hyfsat konkurrenskraftiga produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Fast nu slåss dom ju inte i toppsegmentet. Visst kul med bättre pris/ prestanda i medelklass, men det är ju inget som är wow-faktor direkt.

Mer hur de jämför gpuer, xtx var ju snabbare än 4090 på deras presentation

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Tycker Linus sammanfattar det hela bra.

Permalänk
Medlem

till redaktionen, jag skulle vilja se bildkvalitets jämförelse vs fps
tex kan fsr4 quality få bättre bild o mer fps än dlss4 quality/balanced per pris/kort, vs 5070ti 4070ti super

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Vad pratar du om, denna är inte för dyr

8000 kronor för 9070 xt är potentiellt för dyrt i förhållande till tidigare generationer AMD kort och prissättningen på Nvidia. 7500 eller 7000 kronor så hade det varit ett mer självklart köp.

Problemet är att Nvidias alternativ har för lite VRAM, så är väl bara att gilla läget och köpa AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Du tycker att 9070 XT var för dyrt och ditt svar på detta är att köpa ett ännu dyrare Nvidia-kort?

Han har postat två andra underliga inlägg i den här tråden, på liknande uttryck och fundersamma formuleringar, det känns antingen lite trolligt eller väldigt märkes-kär.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av nördigg:

till redaktionen, jag skulle vilja se bildkvalitets jämförelse vs fps
tex kan fsr4 quality få bättre bild o mer fps än dlss4 quality/balanced per pris/kort, vs 5070ti 4070ti super

Uppfattat! Menar du om man testar FSR på ett Nvidia-grafikkort, i jämförelse med DLSS?

Permalänk
Medlem

Så finns det möjlighet att kortet presterar som ett 5070ti fast för typ 2-3 tusen mindre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Uppfattat! Menar du om man testar FSR på ett Nvidia-grafikkort, i jämförelse med DLSS?

Min egen tolkning är mer FSR4 Quality på AMDs kort vs motsvarande kvalitetsinställning DLSS på nVidias motsvarande kort, men vi får se vad han svarar själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Samma sak igen. 7900XT var för dyr, 7700XT var för dyr, och nu är 9070 för dyr. Kan man inte få en datortomografi på huvudet på det stolpskottet hos AMD som satte de här priserna? Något måste ju fattas där inne om prestandan går ner med 20% och priset går ner med 8%.

Vad som är än värre är att det sannolikt inte blir några prissänkta RDNA3-kort att fynda heller. Både Navi 31 och Navi 32 använder sig ju av komplicerad paketering (memory controllers på egna chip) som det är brist på, så de blir inte billiga. Navi 44 verkar vara alldeles för liten, så nu blir det ett rejält hål i prisschemat. Förra gången kunde man ju åtminstone hitta billiga RDNA2.

Vadå för dyr? Dessa priser är ju en dröm jämfört med vad den gröna jätten gör med marknaden.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | Gigabyte X870 Gaming WIFI6 | Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance | FiiO K11 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av shirre:

Vadå för dyr? Dessa priser är ju en dröm jämfört med vad den gröna jätten gör med marknaden.

Vem, som överhuvudtaget har en hjärna, köper 9070 före 9070 XT. Det skiljer 600kr och ~20% i prestanda? Kortet behöver inte existera då den är mycket sämre value än ett dyrare kort. Dra av en tusing och det är mycket mer gångbart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

skulle göra path tracing möjlig på dessa kort.

Jag tror att det stod någonting om PT på presentations sliderna.

Permalänk
Medlem

Gissar på att korten kommer gå ner i pris med ca 20% en månad efter launch i vanlig AMD-anda efter att de insett att de prissatt dem för dyrt. Men det ska bli intressant att se hur det slutar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Problemet är ju att som vanligt när man mäter RT så issolerar man inte RT-prestandan. Man bottleneckar oftast på raster vilket gör att man kan få fram vilka siffror som helst beroende på spelval.

Path tracing prestandan är det intressanta för oss som spelar mycket RT, då förstår man vad som egentligen gäller.

Nu verkar det ju som AMD gjort ett stort kliv här, och det skall dom ha en eloge för. Men skulle inte tro att ett 9070 XT har 10-20% sämre RT än ett 5070 Ti i ren RT prestanda. Det vore ett gigantiskt kliv och skulle göra path tracing möjlig på dessa kort.

Det skall bli intressant att se vad den faktiska siffran är när korten testas.

Ja det är sant. PT är nog flera generationer bort för AMD men det är ju knappt gångbart på Nvidia nu även om DLSS4 har gjort det avsevärt bättre än innan.

Blir definitivt intressant att se ren RT jämförelse.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Säg vad det är då isåfall, vem som helst kan hitta på något om man förväntar sig att "vågar inte säg vad exakt ti hi ^^" är tillräcklig förklaring.

Är det att Nvidia kommer sänka priser för att svara på denna launch? För det vore rimligt och inte helt oväntat kanske.

Det kommer inte bli någon Nividia sänkning eller priskrig mellan AMD och Nividia

Nivida tillverkar just nu så låga volymer med kort att dom säljer slut ändå
att då sänka priset blir ologiskt för Nividia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Mitt 6900XT har ganska kass ray tracing prestanda men ändå flytter det nya Indian Jones spelet bra hur bra som helst så verkar inte som Ray tracing prestanda är så viktigt bara kortet har stöd för det sålänge man inte slår på extra ray tracing inne i spelet.

Indiana Jones är ju ändå ganska snäll mot prestandan, men jämför istället med typ Black Myth Wukong eller Star Wars Outlaws, de kräver lite mer av raytracing prestanda och jag tvivlar på att kommande spel kommer kräva mindre. RX 6800, 6900 har ändå hyfsad rt prestanda så jag tror de kommer klara sig rätt bra ett par år till men sen kan det nog bli tufft.

Permalänk
Inaktiv

Typiskt värld vi lever i, folk blir aldrig nöjda oavsett. Det ska alltid vara någonting att dramatisera om, men det är bra för att AMD är inte här för att behaga alla utan majoriteten räcker nog!
Jävligt bra kort till ett bra pris jämfört med vad Nvidia har att erbjuda just nu på marknaden!
Hoppas bara att det blir smärtfritt/felfri när GPUs hamnar i konsumenternas händer, inga bränder etc så är jag nöjd..🤞

Permalänk
Medlem

8000kr för XT-modellen känns lite väl billigt, eller är det jag som blivit hjärntvättat utav Nvidias priser på sistone?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

8000kr för XT-modellen känns lite väl billigt, eller är det jag som blivit hjärntvättat utav Nvidias priser på sistone?

Bara Nvidias extrema priser som ger skevt perspektiv, går ju att köpa 7900 xt i handeln idag för 8500 kronor.

Problemet som många andra påpekat blir väl att 9070 verkar ha för högt pris vid release, men om det är att de använder defekta kretsar som annars kunde blivit 9070 xt, så är det väl därför priset är förhållandevis högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Jag tror att det stod någonting om PT på presentations sliderna.

Bara att dom nämner path tracing är givetvis intressant. Då vet man iallafall att dom är seriösa inför framtiden. Dessutom jättebra om dom kan få upp frameraten till riktigt spelbart på säg Cyberpunk Ultra RT redan nu. Det vore bra jobbat.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Clasito:

Vem, som överhuvudtaget har en hjärna, köper 9070 före 9070 XT. Det skiljer 600kr och ~20% i prestanda? Kortet behöver inte existera då den är mycket sämre value än ett dyrare kort. Dra av en tusing och det är mycket mer gångbart.

Det är inte så stor skillnad på matställen mellan en vanlig hamburgermeny och en plusmeny, vilket gör det till ett populärt incitament för kunder att ta det lite dyrare alternativet.

Hur som haver, det skall bli spännande att se hur lagerhållningen blir här i Sverige!

Permalänk
Medlem

Kan någon smartare än mig sammanfatta ungefär hur de här korten kommer jämföra sig mot Nvidias 50-serie?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED