Här är AMD Radeon RX 9070-korten – släpps den 6 mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Amds siffror säger raster ungefär som 5070Ti, och RT som är något efter 5070Ti
Konstig tolkning av graferna av dig...

RT kommer inte ens nå RTX 4070 Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Sitter hemma med ett oöppnad 7900 XT blir att lämna tillbaka den och försöka få ett 9070 XT

Det gör du rätt i. Den är bättre på allt förutom mängden VRAM.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Vad intressant att de jämför med just GRE.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

3790 kr betalade jag på Netonnet för en kundretur av 5700 XT när det kortet var nytt.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

RT kommer inte ens nå RTX 4070 Ti.

Härligt att du redan har prestandatester att tillgå

Du ser ju i amds siffror att de redan nästan når 5070Ti (även om de ska tas med en nypa salt)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det är upp till bevis nu för FSR4 - kan blir bra detta om det står sig bra mot DLSS4 - behöver inte ens va lika bra, bara inte helt kass i jämförelse. FSR3 är i min mening markant sämre i de flesta titlar mot DLSS.

Helst skulle jag vilja att utvecklare inte utgår från uppskalning som standard för att nå acceptabel prestandan, men nu är vi här.

Om man tror på dessa slides så är dom inom någon procent av 5070ti i Native 4k/RT och om nu fsr 4 är så bra som det ryktas och allt detta några tusen billigare än 5070ti,.. låter nästan lite för bra för att vara sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Härligt att du redan har prestandatester att tillgå

Du ser ju i amds siffror att de redan nästan når 5070Ti (även om de ska tas med en nypa salt)

Kan de va så att någon köpt sig en 5070ti och inte gillar tanken på qtt de kan eve ha varit ett dåligt beslut 😇

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

De är alldeles för dyra, kommer INTE köpa!!! Jag väntar på att Nvidia-korten kommer i lager kommer inte göra samma misstag igen!

Skrivet av Evoluti0n:

Priset är en besvikelse, jag hoppar, det gäller ha tålamod, en ny last nvidia gröna kort väntar snart bakom hörnet! Håll ut grafikkortsälskare, snart kommer ett skepp lastat med 50serien komma till en butik nära dig!

Skrivet av Evoluti0n:

Vem vet, allt kommer fram inom kort, men jag manar till tålamod! Håll ut i 2 veckor till dvs i mitten Mars med grafikkortsköp, så kommer allt avslöjas varför jag säger som jag säger. Jag kanske har ett litet insidertips som jag inte helt vågar läcka!

Skrivet av Evoluti0n:

Gissar på att korten kommer gå ner i pris med ca 20% en månad efter launch i vanlig AMD-anda efter att de insett att de prissatt dem för dyrt. Men det ska bli intressant att se hur det slutar

Om detta varit Reddit så hade jag trott atr du var anlitad av nvidia. Som det är nu så undrar jag varför du anser det vara så viktigt att hålla folk från att handla dessa nya från AMD? Och nej, du har nog ingen inside info. Du kanske inte svarar efter 16:30?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tolkar jag rätt har den RT prestanda som en RTX 4070 Ti där RTX 5070 Ti är över 40% snabbare. Och rasteringsprestanda runt en RTX 4070 Ti Super alltså 10% långsammare än en RTX 5070 Ti.

Det är alldeles för dåligt! De kan inte ta mer än $450 för denna. Jag hoppas verkligen AMDs siffror är fel men det var många år sedan de överraskade oss. Sist var HD 7970.

AMD kommer fortsatt ha en pytteliten del på grafikkortsmarknaden. Det är uppenbart att AMD inte har fattat att de inte kommer få köpare att köpa deras kort framför nvidias.

Du tolkar fel skulle jag säga, om man tar medianen för 4k ultra rt i deras egna charts så är rt ca 8% sämre än ett 5070 ti vilket jag skulle säga är riktigt bra för ett kort som kostar 2500kr mindre.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Något jag tycker är lite synd är att man inte kommer sälja några kort med referensdesignen på kortet tydligen. Gillar faktiskt utseendet på dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beevor:

Något jag tycker är lite synd är att man inte kommer sälja några kort med referensdesignen på kortet tydligen. Gillar faktiskt utseendet på dom.
<Uppladdad bildlänk>

De kommer det säkert att göra, men inga MBA

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Värst vad det gröna laget ska gnälla av att dom röda korten är inte 2000kr billigare, dessa personer skulle 100% köpa Nvidia korten fortfarande av någon anledning. 5000-serien tar ju bort viktiga funktioner som PhysX som gör gamla spel helt ospelbara, men visst försvara dem till graven ni, jag nöjer mig med att forsätta heja på röda laget som försöker göra kort som inte brinner upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Någon som har koll på hur 9070XT presterar jämfört med 7900xt? Hittar bara jämförelser med GRE och XTX😓

Ungefär samma i raster betydligt snabbare i ray tracing.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

De kommer det säkert att göra, men inga MBA

Då kanske man kan hoppas lite mer då.

Du som förövrigt kört AMD grafikkort redan nu, vad spelar du på kortet och fungerar det bra? Jag har hört att drivrutinerna till AMD inte varit dom bästa och att det varit en del krascher. Vill ändå ha relativt stabil gaming om jag skall byta ut mitt 3080 mot ett kort från AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beevor:

<Uppladdad bildlänk>

Helt i min smak, lika med Intels gpu desing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Board partners skulle väl komma med varianter med mera prestanda, tror han sa någonting om 340W varianter. Så det kanske går att pressa ur lite mera prestanda.

såg denna artikel att XFX planerar 9st varianter.

https://videocardz.com/newz/xfx-preparing-9-models-of-radeon-rx-9070-xt-graphics-cards

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Är det ok om jag skiter i ”lag” och bara vill ha vettig prestanda utan att känna att jag köper ett grafikkort med löjligt lyxväske-monogram (vilket vore overkligt löjligt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Värst vad det gröna laget ska gnälla av att dom röda korten är inte 2000kr billigare, dessa personer skulle 100% köpa Nvidia korten fortfarande av någon anledning. 5000-serien tar ju bort viktiga funktioner som PhysX som gör gamla spel helt ospelbara, men visst försvara dem till graven ni, jag nöjer mig med att forsätta heja på röda laget som försöker göra kort som inte brinner upp

Båda lagen är vinnare och du som tror du gör rätt i att heja på ett lag är förlorare. AMD tar också bort stöd för PhysX. Det är spelutgivare och grafikkortstillverkarna som springer varandras ärenden. Slutar man stödja gamla spel så tvingas du spela nya. Och släpper man nya spel så implementerar man tekniker som tvingar dig att köpa nya kort om du vill kunna spela dem. Det är så man håller skitbollen i rullning.

Sen hakar techkjournalister på med sitt rövslickeri av såväl tillverkare som spelutvecklare eftersom de också är beroende av att bollen hålls i rullning för att motivera sitt existensberättigande. Emellanåt är man lite småkritisk för att inte helt tappa sin trovärdighet... Och bollen rullar således vidare. Typ så är världen beskaffad.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Båda lagen är vinnare och du som tror du gör rätt i att heja på ett lag är förlorare. AMD tar också bort stöd för PhysX. Det är spelutgivare och grafikkortstillverkarna som springer varandras ärenden. Slutar man stödja gamla spel så tvingas du spela nya. Och släpper man nya spel så implementerar man tekniker som tvingar dig att köpa nya kort om du vill kunna spela dem. Det är så man håller skitbollen i rullning.

AMD har aldrig förlitat på PhysX och behöver inte den delen för att spela dom gamla spelen så det har inte spelat roll.

Gamers Nexus har kallat Nvidias 5000 lansering för den absolut värsta lanseringen hittils med råge The RTX 50 Disaster och ändå verkar vissa tro att AMD kommer inte i närheten av acceptabel prestanda? Visst jag såg verkligen fram emot att byta mina röda kort mot ett grönt kort efter varit trogen amd i cirka 13år men Nvidia har verkligen inte skött det här bra

Permalänk
Medlem

Tycker det ser rätt bra ut, ser fram emot recensioner!

Lutar extremt starkt att det blir ett litet "stöd"köp av ett 9070XT, blev erbjuden att köpa ett 5070 Ti för 15k, tack men nej tack.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Samsung 32" G80SD 240 Hz OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beevor:

Då kanske man kan hoppas lite mer då.

Du som förövrigt kört AMD grafikkort redan nu, vad spelar du på kortet och fungerar det bra? Jag har hört att drivrutinerna till AMD inte varit dom bästa och att det varit en del krascher. Vill ändå ha relativt stabil gaming om jag skall byta ut mitt 3080 mot ett kort från AMD.

Spelat mycket wow, lol, och stellaris.
Testat Warframe och lite andra spel, samt en del äldre spel.

Har inte haft några problem skulle jag säga, varken med mitt nuvarande, eller tidigare 6900XT

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Asså om rescensionerna är possitiva hade jag ÄLSKAT att få vara en fluga på jensens vägg!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Jag tror på Hanlons rakblad: ”Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity”. AMD är helt klart begränsade av TSMCs kapacitet, och om yielden är bra behöver de inte sälja 9070 alls. Därför vill de undvika att 9070 blir en storsäljare till en början så att de har kapacitet för 9070XT, så då drar de upp priset på lillebror lite extra. Där de går fel (enligt mig) är att de då inte har något att erbjuda i ett ganska stort pris-segment.

Snälla lägg dina förväntningar på en rimlig nivå så att du inte blir besviken. B580, den som är ute, har 20 CU. B770 om den alls kommer kommer att ha 32, eller 60% fler. Skalning är svårt och oftast går inte prestandan upp med 60% i det läget, men säg att vi har tur och det verkligen blir 60% upp. Lite snabbkoll på speltesterna visar att kortet då hamnar någonstans runt 7800XT, eller lagom mellan 4070 och 4070 Super. Inte riktigt i klass med de här korten.

Tyvärr så får man inget gratis, och om vi också drar upp chippets storlek med 60% så blir det 435mm2. Det är klart större än ett kort som 5080 på 378mm2. Intel säljer säkert många kort med minimal vinst, men TSMC skall ju ha betalt också. Det finns väl en gräns för hur billigt Intel kan sälja dem.

Och som sagt, om de kommer. Det enda Intel har sagt är att dem hade de i testlab i December. Det är flera månader därifrån till produktion, OM de är OK nu. De verkar ha misslyckats två gånger hittills.

Well, jag kör nu med ett Arc B580 som jag är väldigt nöjd med, så är inte i färd att uppgradera.
Men dessa AMD kort är ju helt klart intressanta. Men ligger över vad jag vill betala för att spela spel.
Men följer marknaden då jag tycker det är kul och intressant.
Jag hoppas Intel har något på g. Kanske Celestial som blir nästa.
Vi får se.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Sen hakar techkjournalister på med sitt rövslickeri av såväl tillverkare som spelutvecklare eftersom de också är beroende av att bollen hålls i rullning för att motivera sitt existensberättigande. Emellanåt är man lite småkritisk för att inte helt tappa sin trovärdighet... Och bollen rullar således vidare. Typ så är världen beskaffad.

Såvitt jag vet så har AMD aldrig haft stöd för PhysX då det är utvecklat av Nvidia för Nvidia GPU:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zergslayer:

Kanske värt uppgradera sitt 3080?

Jag funderade på samma och lutar åt att det kanske är det. Om man skall tro AMD's påståenden rent generellt borde XT ge minst 40% mer prestanda över 3080 även med RT. Därefter kan man räkna med ytterligare stora prestandahopp i spel där man står ut med FG.

Frågan är om deras RT-test var med pathtracing eller om det är någon minsta-möjliga-RT de kör med. Vissa RT-spel lyste med sin frånvaro också. Blir spännande att se oberoende tester nästa vecka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Du tolkar fel skulle jag säga, om man tar medianen för 4k ultra rt i deras egna charts så är rt ca 8% sämre än ett 5070 ti vilket jag skulle säga är riktigt bra för ett kort som kostar 2500kr mindre.

Nej den är inte i närheten av RTX 5070 Ti i RT-prestanda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej den är inte i närheten av RTX 5070 Ti i RT-prestanda!

Som sagt, dela med dig
För de "siffror" du spottade ur dig först var plockade från där solen inte lyser.
Vi har bara amds siffror att tillgå, och de stämmer inte med din "analys"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smedone:

Asså om rescensionerna är possitiva hade jag ÄLSKAT att få vara en fluga på jensens vägg!!!!

Varför? Möjligen tycker han att det är lite kul att kusin Lisa Su tjänar några korvören. Själv fortsätter han fokusera på datacenter businessen som är den som drar in stålar till Nvidia.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur dom kan jämföra med ett 5070TI, det fionns väl inte ens som referenskort. Blir missvisande om det testas mot fabriksöverklockade kort. Borde tala för AMDs fördel. Dock så överklockar 5070Ti riktigt bra, så lär inte slå ett manuellt överklockat kort.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jag förstår inte hur dom kan jämföra med ett 5070TI, det fionns väl inte ens som referenskort. Blir missvisande om det testas mot fabriksöverklockade kort. Borde tala för AMDs fördel. Dock så överklockar 5070Ti riktigt bra, så lär inte slå ett manuellt överklockat kort.

https://youtu.be/_we_cvY2Zto?si=oehWyqcCiCKsKhbZ