Mac Mini/Mac Datorer. Enkla metoder för total ominstallation av Mac OS existerar det ens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swemac-pc08:

* Här kommer väldigt intressant fråga, tackar ödmjukast för att du dök in i min tråd / i ämnet här.

* Jag har förstått att det behövs bootbar partition, då kommer lite följdfrågor på detta;

* (För att göra att min original-HDD brukbar enbart / endast för testbruk sedan ska den bytas ut till en helt ny HDD/SSD men först måste Test genomföras innan.) Hur gör jag en bootbar partition när den inte / ej startar via DVD f.n. pga f.n. ingen original skivor hemma? Går det att göra en bootbar partition vid sidan om via windowsdatormiljö och lägga den på denna hdd;n eller tänker jag helt fel här? Är det bara med original DVD install skiva och sedan när man kommer till disk utility och får möjligheten till fönstrena med både till omformatera plus även lägga rätt partition etc. Detta är jag helt okunnig inom mac-världen...

Trevlig fortsatt kväll...

Mvh Swemac-pc08

Du kan glömma allt med windows och göra, mac osx kör unix med egna filsystem och sätt att göra saker.
Med en annan MAC kan du göra en usb install-sticka av iso filen. Annars måste man bränna den till en DVD med ett program som imgburn till PC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Mitt syfte är att få den att rulla helt och hållet plus ännu mera med även bootmeny installerad så jag kan välja (HDD/SDD/ellerM2/Sata hårddisk i mindre storlek/ar) MacOS / Windows / Linux / Chromebook ISO

Tror du gör bäst i att hålla dig till Mac OS X samt Boot Camp för Windows.

När du väl fått ordning på Mac OS X, så lär det systemet fungera mest som en retrodator.

Allt "nytt" och roligt görs bäst genom Windows 10 32bit och WSL2.

Just en Mac Mini med en 1,66GHz CoreDuo är väl lite av ett stolpskott från Apples sida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swemac-pc08:

* Här kommer väldigt intressant fråga, tackar ödmjukast för att du dök in i min tråd / i ämnet här.

* Jag har förstått att det behövs bootbar partition, då kommer lite följdfrågor på detta;

* (För att göra att min original-HDD brukbar enbart / endast för testbruk sedan ska den bytas ut till en helt ny HDD/SSD men först måste Test genomföras innan.) Hur gör jag en bootbar partition när den inte / ej startar via DVD f.n. pga f.n. ingen original skivor hemma? Går det att göra en bootbar partition vid sidan om via windowsdatormiljö och lägga den på denna hdd;n eller tänker jag helt fel här? Är det bara med original DVD install skiva och sedan när man kommer till disk utility och får möjligheten till fönstrena med både till omformatera plus även lägga rätt partition etc. Detta är jag helt okunnig inom mac-världen...

Trevlig fortsatt kväll...

Mvh Swemac-pc08

Ok, fattade det som att skivor åtminstone startade.

Men då har du ett par vägar. Antingen köp en fullvärdig* installation på någon auktion. Det går bra med en senare än datorn sålänge den datorn är med i Apples lista över kompatibla maskiner.

Eller bränn den där komprimerade som ryms på en vanlig DVD som förslogs även om du inte litar på den. Den kan användas som en tillfällg väg för att iaf få en fungerande bootbar USB senare.

När du väl har ett fungerande system så är det bara att hämta och skapa en sådan av mer uppdaterad eller komplett version via datorns inbyggda verktyg. Det går då även att använda tredjeparts verktyg för att hämta och uppdatera till system direkt från Apple nyare än egentligen tänkt för hårdvaran.

Ja, en originalskiva gör det hela enkelt. Är det fel på skivspelaren är det näst enklast att fråga någon med en Mac att göra en installations-USB.

Skrivet av Swemac-pc08:

* Måste man nitiskt köpa med rätt sorts versionsnummer plus kolla dessa nummer; "2Z691-6558-A" som också skiljer sig i mängder, tänkt köpa för en billig peng via nätet "iMac original DVD skivor del 1 och 2" inkl. AHT, kommer dessa gå igång eller måste det vara antingen Mac Mini 2006 på DVD skivorna med rätt versionsnummer också etc för MacOS X inkl. AHT / Apple Hardware Test?

Trevlig fortsatt kväll.

Mvh Swemac-pc08

* Ja, är det maskinspecifika "räddningskivor" så kommer de antagligen inte funka. Möjligen om de är för samma sorts maskin i närliggande årsmodell. Men en för laptop kommer inte vara kompatibel alls med en för stationär vad jag minns iaf.

Det finns även folk som säljer färdiga USB-minnen. Om du liter eller inte på dessa, så kan du ju alltid bara använda dem enligt tidigare förslag. Som en tillfällig väg till verktygen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hur har det gått?

Min Mac Mini Core Duo (2006) rullar på felfritt här.

Har Mac OS 10.4.5 i original:

Hade ingen DVI->HDMI-adapter tidigare, så kopplade in maskinen först idag. Då satt skivan i

Min Mac Mini Core2Duo (2009) rullar också fint, men kör mycket modernare version av Mac OS X, då det är en renodlad 64-bitars maskin.

Edit: Skivan är endast single layer (4.73GB enligt Finder), så borde gå att bränna på vanlig DVD-R.