Prisjakt är helt förstörd?!

Permalänk
Medlem

Hahaha, fick just en recension bortagen med hänvisning till att den inte var tillräckligt positiv

Kanske få som minns det idag men en gång i tiden var Prisjakt faktiskt en site fokuserad på att hjälpa konsumenter att hitta de bästa priserna till skillnad från idag när det mer handlar om att vara en förtäckt marknadsföringskanal för de företagskunder som betalar för det.

Finns det några seriösa alternativ till Prisjakt eller är Pricerunner osv lika illa numera?

Permalänk
Bildexpert 📺

Ville bara visa en skärmdump som förklarar hur f-up Prisjakts sökfunktion är:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

<Uppladdad bildlänk>

Context? Hänger inte med på vad problemet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Trycker du på sökrutan kommer det inga resultat. Men samtidigt finns resultaten där som i bilden ändå. Varit med om detta otroligt mycket på prisjakt. Flera produkter indexeras ej heller i vissa fall överhuvudtaget..

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Se vad som står på skärmen bakom pop-upen.

Om Persons svar inte var tillräckligt tydligt.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hahaha, fick just en recension bortagen med hänvisning till att den inte var tillräckligt positiv

Kanske få som minns det idag men en gång i tiden var Prisjakt faktiskt en site fokuserad på att hjälpa konsumenter att hitta de bästa priserna till skillnad från idag när det mer handlar om att vara en förtäckt marknadsföringskanal för de företagskunder som betalar för det.

Finns det några seriösa alternativ till Prisjakt eller är Pricerunner osv lika illa numera?

Det blir ännu bättre, bad att få reda på exakt vilka regler som min recension bröt mot och fick då oväntat nog svar och en hänvisning till några generella gummiparagrafer. Jag påtalade då att flera positiva recensioner bröt mot samma regler men fick vara kvar...varpå all kommunikation upphörde 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Trycker du på sökrutan kommer det inga resultat. Men samtidigt finns resultaten där som i bilden ändå. Varit med om detta otroligt mycket på prisjakt. Flera produkter indexeras ej heller i vissa fall överhuvudtaget..

Skrivet av FatherOfThree:

Se vad som står på skärmen bakom pop-upen.

Om Persons svar inte var tillräckligt tydligt.

Jaha, det tänkte jag inte på 😅 Kollade bara på det under sökrutan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

<Uppladdad bildlänk>

Haha, indexerar de vääääldigt långsamt tro? Jag testade samma sök och får upp 3st modeller på söksidan

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

Ja, jäklar! De är oberäkneliga också. För bara ett bara dagar sedan kunde man inte finna Hisense modeller om man sökte på "Hisense U" som deras bättre produktserier kallas. Fick samma felmeddelande. Man fann endast modeller om man sökte på den exakta beteckningen likt "Hisense U8NQ". Nu fungerar det. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Haha, indexerar de vääääldigt långsamt tro? Jag testade samma sök och får upp 3st modeller på söksidan

<Uppladdad bildlänk>

Att få 3 träffar, när det bevisligen skall finnas 5, känns nästan ännu värre.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Har de helt tagit bort möjligheten att jämföra från produktsidan nu? Tidigare ändrade de så man var tvungen att klicka på en ikon som liknade en våg, både på kategori och produktsidan. Nu ser jag inte alls den funktionen på produktsidan, bara på kategorisidan.

De har också slutat indexera gamla produkter på google så det går inte att hitta dem för att se prishistorik på dem längre. Eller ja de finns fortfarande kvar men svenska prisjakt har tagit bort indexet på gamla produkter på google.

De tycker istället att man vill hitta aktuella erbjudanden och då vill de inte visa de gamla produkterna. Du kan söka på en specifik modell av RTX 3090 men istället visar de nyaste RTX 4090. RTX 3090 dyker inte upp på google längre. Internt tar prisjakt bort gamla produkter på sidan så de inte blir sökbara men det gällde inte google tills ganska nyligen.

Det finns bara två saker jag tycker det är bättre med prisjakt de senaste åren det är att de har butikspreferensfiltret, prishistoriken även om den är lite konstig på vissa produkter och de fixat bevakningar som sabbas av att butiker som felindexerar en vara t ex satt för lågt pris eller felaktig vara.

Ju fler produkter och kategorier de infört desto mindre funktionella har de blivit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Pricerunner är inte lika illa. De är fortfarande sämre än vad Prisjakt var förr, men bättre än nuvarande Prisjakt.

Permalänk
Medlem

Schibsted ska spara så jag antar vi inte kommer få se någon större investering från dem för att förbättra lägen utan får hoppas Prisjakt köps upp av mer vettiga ägare.

https://www.dn.se/kultur/schibsted-genomfor-stort-sparpaket/

Permalänk
Avstängd

Nu är t.o.m. Googles sökmotor bättre än den "nya" prisjakt.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Uppdatering, fick faktiskt svar efter att jag anmält ett par positiva recensioner som helt uppenbart bröt mot samma regler som mitt negativa påstods bryta mot. Föga förvånande ansågs inget av de positiva betygen bryta mot samma regler med motiveringar som mer fick mig att tänka på en rysk valvaka som ska förklara varför Putin fick 110% av rösterna även denna gång.

För egen del är jag nu helt övertygad om att Prisjakt gärna hittar anledningar att ta bort negativa recensioner medan man gör det omvända för positiva, vilket väl i sig knappast är så förvånande sett till varifrån intäkterna kommer. Inte direkt så att jag är överraskad att så sker, men hade nog ändå förväntat mig ett typiskt svar mer i linje med svepande och vaga formuleringar (eller inget svar alls). Då svaret var från en person som säkert gjorde sitt bästa och knappast själv beslutat om detta väljer jag att inte dela med mig av det här, om inte annat då jag tycker att det kanske var lite väl utlämnande med detaljer som jag personligen inte skulle delat med mig av om det var mitt jobb att svara för deras räkning.

Var och en bör så klart dra sina egna slutsatser, kan ju vara så att jag egentligen är betald av Pricerunner eller någon annan konkurrent för att misskreditera Prisjakt, även om det att döma av denna tråd kanske inte direkt behövs

Permalänk
Medlem

Inte varit på prisjakt på något år men skulle söka efter bärbar kraftstation och vad i helsike har hänt med sidan. Helt värdelöst, en helt annan upplevelse än gamla prisjakt. Gick inte sortera på något vis, mer som en reklam sida. Aldrig mer jag går dit.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Seriöst, talar inte om webbplatsen nu utan android appen, den är faktiskt helt förstörd nu de senaste åren, man får inga resultat om man söker istället för att filtrera. Och man kan inte söka när man filterar. Jag förstår inte om den ensamma stackars icke-ingenjören som är anställd försöker sabotera för bolaget då de inte betalar hen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

<Uppladdad bildlänk>

Söker du på en produkt kommer Prisjakt idag ge dig förslag på flera modeller med liknande namn snarare än just den produktmodellen du letar efter. Det är en tråkig utveckling och jag vet egentligen inte vad de kommer tjäna på det. För man vill ju få resultat på just den modellen du söker efter.

Du kan inte heller söka på äldre produkter längre då Prisjakt alltid vill visa de nyaste produkterna. Så att använda prisjakt som för att kolla prishistorik på en äldre produkt går inte längre. Trots att produktsidorna finns kvar de har bara gömt dem.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Alltså....

Nu när jag ändå skriver

Hade inte prisjakt en funktion likt denna på Pricerunner, vill minnas att det fanns men hittar det inte på prisjakt längre.

Saknar classic prisjakt....

Permalänk
Medlem

Nya Prisjakt är piss, och kommer uppenbarligen alltid vara piss, eller ännu pissigare, för de vill inte bättra sig.

Problemet är att alla andra liknande tjänster jag känner till är ännu sämre (totalt sett över alla mina bedömningskategorier, de kan vara bättre på vissa sätt men i slutändan mer negativt än positivt), så jag ställer frågan: finns det något positivt undantag bland tjänsterna som jag kan ha missat?

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nya Prisjakt är piss, och kommer uppenbarligen alltid vara piss, eller ännu pissigare, för de vill inte bättra sig.

Problemet är att alla andra liknande tjänster jag känner till är ännu sämre (totalt sett över alla mina bedömningskategorier, de kan vara bättre på vissa sätt men i slutändan mer negativt än positivt), så jag ställer frågan: finns det något positivt undantag bland tjänsterna som jag kan ha missat?

Det spelar ingen roll hur många som gnäller över nya prisjakt år ut år in i den här tråden. Ledningen för prisjakt bryr sig inte längre och har inte gjort det på många år allra minst från datornördar och jag förstår ärligt talat inte varför folk fortsätter skriva i den här tråden.

De kommer aldrig bli lika bra som de var förut det är bara att acceptera tyvärr! Deras kundkrets är svenson och de har inte alls samma krav på hur saker och ting ska vara.

Skrivet av Babovand:

Alltså....

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Nu när jag ändå skriver

Hade inte prisjakt en funktion likt denna på Pricerunner, vill minnas att det fanns men hittar det inte på prisjakt längre.

<Uppladdad bildlänk>

Saknar classic prisjakt....

De hade den funktionen i många år men tog bort den för några år sedan.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför Schibsteds köper upp prisjakt om dess enda syfte var att låta den dö sotdöden. Mitt favoritexempel är att minneshastigheter skall anges som checkboxar, inte som en slider som i mitt tycke vore mycket enklare. Dessutom är checkboxarna sorterade efter populäraste val, för att sedan, ibland, övergå till stigande ordning. Det tar ju halva dagen att välja ut alternativen ur denna lista, än att helt enkelt köra upp slidern till önskat värde.

DDR5: 6000 5600 6400 5200 4800 7200 6800 8000 7600 6200

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som upplever problem med omdömmen på Prisjakt?
Började lite smått titta på robotdammsugare på Prisjakt. Försöker jämföra bland annat Roborock Q5 Pro och Q8 Max. Ser i jämförelsen att Q8 Max har fått fem stjärnor av en person. Öppnar då produktsidan och där står det 3.8 stärnor och ett omdömme. Klickar på fliken Omdfömmen och där är det åter ett med fem stjärnor. Även andra produkter verkar ha samma problematik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Började lite smått titta på robotdammsugare på Prisjakt. Försöker jämföra bland annat Roborock Q5 Pro och Q8 Max. Ser i jämförelsen att Q8 Max har fått fem stjärnor av en person. Öppnar då produktsidan och där står det 3.8 stärnor och ett omdömme. Klickar på fliken Omdfömmen och där är det åter ett med fem stjärnor. Även andra produkter verkar ha samma problematik.

Låter ju på något märkligt sätt lite likt problemet med Amazon där omdömen för "ungefär samma produkt" klumpas ihop under samma total-score trots att det kan gälla oändligt många varianter av varorna. Dock märkligt när modellbeteckningen uppenbarligen skiljer sig ganska mycket, men man ska väl inte sluta förvånas tyvärr...

Permalänk
Skrivet av Aene:

Om jag inte minns fel så lägger Prisjakt till ett omdöme på t.ex. 2,5 för att betygen inte ska bli så extrema för produkter med väldigt få omdömen. I detta fallet så blir (5+2,5)/2 = 3,75 ≈ 3.8. På samma sätt så har denna produkt med tre omdömen, alla femmor, snittet (5+5+5+2,5)/4 = 4,375 ≈ 4,4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av protovaffe:

Om jag inte minns fel så lägger Prisjakt till ett omdöme på t.ex. 2,5 för att betygen inte ska bli så extrema för produkter med väldigt få omdömen. I detta fallet så blir (5+2,5)/2 = 3,75 ≈ 3.8. På samma sätt så har denna produkt med tre omdömen, alla femmor, snittet (5+5+5+2,5)/4 = 4,375 ≈ 4,4.

Tack! Låter rimligt men som en dum funktion, speciellt då det inte verkar gälla i alla lägen. De redovisar också hur många omdömmen som produkten fått så verkar bara skumt att hålla på så. Får nog fortsätta hålla mig därifrån tyvärr.

Permalänk

De viktar betygen för att enstaka omdömen inte ska ge för stor påverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ledningen för prisjakt bryr sig inte längre och har inte gjort det på många år allra minst från datornördar och jag förstår ärligt talat inte varför folk fortsätter skriva i den här tråden.

Av en väldigt enkel anledning, jag söker bara svar på min fråga: finns det någon alternativ tjänst som är bättre, som jag kan ha missat?

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Av en väldigt enkel anledning, jag söker bara svar på min fråga: finns det någon alternativ tjänst som är bättre, som jag kan ha missat?

Tycker som dig.
Även om trådrubriken är skapad ur den frustration som kom med försämringarna så läser jag rubriken såhär…

”Prisjakt är helt förstörd – Andra likvärdiga alternativ sökes.”

Tyvärr så finns ingen så bra som Prisjakt en gång var.

Jag har börjat använda Pricerunner med sina begränsade sökalternativ, när jag sållat färdigt går jag vidare till butiks- eller tillverkarsidorna för mer information.

Sant, det är mer utdraget sökande men det funkar.

Prisjakt har helt fallit bort för mig och anpassat mig efter det jag beskrev ovan.