9070 XT lika snabbt som RTX 4080

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Ja fast är det ett felaktigt påstående då? RT prestandan ligger efter, (enligt AMD själva) FSR vet vi inte men troligtvis så ror det inte på Dlss 4, når det upp till Dlss 3.1 så gör AMD stora kliv och uppskakningen blir användbar på riktigt.

Att båda tillverkarna kan göra bra kort i mellansegmenten är vi helt överens om.

5090 har inget med 9070XT att göra, det jag menade var att AMD själva inte har något kort som konkurrerar i toppen, därav ligger dom även efter i maximal prestanda.

Det finns 1-2 kort som nästan kommer betraktas som 9070 XTX med tanke på deras överklockning och hur mycket ström de drar iförhållande till deras bröder och systrar, de kan nog mäta sig med ett 5080 iaf i rastrering, vilket öppnar upp marknaden ytterliggare, men de kommer kosta därefter också! Inget 5090 men det är en felaktig jämförelse, vem ens kom på den idén? Att jämföra de två korten, är helt ju efterblivet! 9070Xt>5090?

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

nope.. jag räknar iskallt med att priset kommer vara minimum 20% över vad amd's MRSP är, så ca 9.7k-ish för 9070xt.. allt under det blir det supprised pikachu face på.

Tyvärr för AMDs pittoreska fanboi club så ser verkligheten ut så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Eller 100% av alla 5090 som kommer upp hos återförsäljarna säljs inom ett par minuter.

Haha, ja, är det 20 personer i Sverige som vill ha ett 5090 så tar det 30 veckor för Nvidia att täcka behovet.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

lite långsammare än 4080

å Tom från MLID försöker jämföra det med ett 5080 för att hypa upp amd igen å så e jag ändå sjukt trött på amds trassel med drivvisar å sånt.

Men tror det blir ett rdna4 kort om priset inte skjuter iväg för mycket bara för att visa Nvidia att priset har skenat iväg för deras produkter.

Jag tycker att AMDs drivrutiner varit ok de senaste åren, nu blir det ju anekdotiskt när det rör sig om en person och bara tre kort. Vega drivrutinerna var en mardröm, var tvungen att köra PRO drivrutiner för att uppnå något som liknade stabiltet pä ett Gigabyte Vega 56 och då var det inte ens i närheten av att vara stabilt, Sapphire RX 5700 har fungerat fläckfritt sedan release, RX 6700 fungerat ok med småproblem vid någon drivrutinsreleaser. Dock vet jag att folk har problem med AMD kort till och från, misstänker att det ibland är felaktiga kort, men det är ju näst intill en omöjlighet att bevisa för de flesta hemanvändare... Tycker slutanvändare ska bli hårdare när det gäller produkter som inte presterar som tänkta, försök lösa problem absolut (dessutom är det ju kul ) men skicka tillbaka grejer som inte fungerar efter timmar av problemlösande, och om ett byte inte löser problemen be om pengarna tillbaka.

Permalänk
Viking
Skrivet av Evoluti0n:

Tyvärr för AMDs pittoreska fanboi club så ser verkligheten ut så!

Grejen är att även om 9070 XT kommer kosta uppemot 10k (vilket de dyrare kylarna garanterat kommer göra) så kommer det för många vara ett bättre köp än 5070 Ti.

Det du inte verkar förstå är att 5070 Ti inte går att köpa för msrp, inte ens i närheten. Billigast jag hittar nu är för 14k. Och så kommer det med stor sannolikhet att se ut i flera månader framöver.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Men det är inte kemakalieskatt på enskilda datorkomponenter har jag fått lära mig av chatgpt så jag utgår från att det stämmer. Så det är ju en faktor du kan ta bort ur ekvationen.

Någonstans i ledet kommer den väl in? För vi har ju betydligt högre priser än i andra delar av världen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Någonstans i ledet kommer den väl in? För vi har ju betydligt högre priser än i andra delar av världen.

Svaret till det finns i ett tidigare inlägg jag skrivit, men enklast är väl att jag skriver det igen, inflation och kass krona är svaret. Och i USA brukar inte moms visas heller tror jag, och den är väl avsevärt lägre tror jag. Ja, du får kemikalieskatt om du köper en färdigbyggd dator men inte enskilda komponenter. Det är ju en grönskatt för flamskyddsmedel, kemikalieskatten.

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Grejen är att även om 9070 XT kommer kosta uppemot 10k (vilket de dyrare kylarna garanterat kommer göra) så kommer det för många vara ett bättre köp än 5070 Ti.

Det du inte verkar förstå är att 5070 Ti inte går att köpa för msrp, inte ens i närheten. Billigast jag hittar nu är för 14k. Och så kommer det med stor sannolikhet att se ut i flera månader framöver.

Då får du väl dissa NVIDIA, du har ju en makt att rösta med plånboken. "Tror" att det var Trump som myntade begreppet i början av 80-talet.

Permalänk
Viking
Skrivet av Evoluti0n:

Då får du väl dissa NVIDIA, du har ju en makt att rösta med plånboken. "Tror" att det var Trump som myntade begreppet i början av 80-talet.

Det kommer jag garanterat göra om det ser lika ut nästa generation.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

nope.. jag räknar iskallt med att priset kommer vara minimum 20% över vad amd's MRSP är, så ca 9.7k-ish för 9070xt.. allt under det blir det supprised pikachu face på.

Ja man får nog vara snabb med att skaffa msrp modell ifall man vill ha ett runt 8000 eller ens under 9000kr. De kan bli 10k+ speciellt senare i året, jag tror att priserna kommer att gå upp, inte ner.

Amd gör inte bara en Amd, men verkar också göra en Nvidia denna gång, dvs. ljuga om msrp/priset. Tror inte deras plan alls är att hålla 599 med 9070xt. Även om priset inte ens är så märkvärdigt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Svaret till det finns i ett tidigare inlägg jag skrivit, men enklast är väl att jag skriver det igen, inflation och kass krona är svaret. Och i USA brukar inte moms visas heller tror jag, och den är väl avsevärt lägre tror jag. Ja, du får kemikalieskatt om du köper en färdigbyggd dator men inte enskilda komponenter. Det är ju en grönskatt för flamskyddsmedel, kemikalieskatten.

Tråkigt, hoppades på att gå tillbaka till AMD denna generationen men så blir inte fallet då, får väl stå ut med mitt RTX 4070 tills nästa datorbygge

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LazyDuckie:

Nu är jag lite nyfiken vilken skulle ha bättre kylare med Sapphire Nitro+ eller Red Devil?
Båda har samma Honeywell PTM7950.
Och jag är själv osäker om Sapphire nitro+ är smart ide med 12+4 pins (på tanke dessa Nvidia 5k serie melted kablar osv) eller Red Devil med 3x 8pins?

Till skillnad från Nvidias design så har Sapphire implementerat åtminstone en säkerhetsmekanism på sitt kort. De har satt säkringar direkt efter kontakten som är designade att brinna av om för mycket ström går genom för få ledare, vilket skyddar resten av systemet och gör felsökning och reparation enklare.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Du får nog läsa de tidigare inläggen för att hänga med vad som diskuterades.

"De som inte fick tag på ett kort ur 5000 skulle vilja byta till 9070"

Och det argumenterade jag emot. Så med ditt inlägg håller du alltså med mig.

Nej kompis, du nämnde specifikt 5090. Varför ens diskutera 5090 vs 9070XT?
Personer däremot som funderat på 5070 och 5070TI kan mycket väl
köpa ett 9070XT beroende på hur länge man får vänta eller till vilket pris.

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Det tar tid att utveckla kretsar. Sannolikt påbörjades utvecklingen av RDNA 4 i samband med Turing (som nog tog AMD på sängen helt). Samtidigt är jag inte helt enig här med dig, 50-serien är inte ens millimeters hopp framåt sett till pris och prestanda. AMD är i tid här även om jag tror att de hade kunnat raka av priset lite till för att verkligen skapa lite svallvågor.

Jag antar att $600 är OK och kommer göra att 5070Ti tvingas ner från sitt verkliga pris på ca $900. Om 5070Ti går att faktiskt köpa för $750 och 5070 faktiskt kommer gå att köpa för $550 så kommer inte 90-serien sälja. Det är verkligheten för AMD, det hade krävts priser på under $500 för det tror jag. Alltså att AMD ger xx70Ti/xx80 prestanda för liknande pris som xx60 ffrån Nvidia. Så stark är Nvidias grepp om konsumenterna just nu. Men samtidigt så går det inte att köpa 50-serien alls just nu så det finns en öppning för stunden, vi får hoppas att AMD inte slarvar bort möjligheten.

MSI 4080 mot MSI 5080 så fick jag ut 25 fps mer i FC6 och 40 fps i FC ND och då till ett tillägg på 500kr på nypriset. 17300/17800. 5080 borde enligt mig legat på 22-23.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Jösses! Jag trodde inte fanboy-kulturen var så stark på SC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Vet inte om jag kallar det komma ikapp. Är ju fortfarande minst en generation bakom Nvidia.

FSR 4 motsvarar Dlss 3.1?
RT 1-2 generationen bakom
''Native'' prestandan ligger kvar 2 generationer bakom.

Den stora vinsten för AMD här blir förhoppningsvis priset och tillgängligheten.

Fräsigt att du har fått förhands testa korten dessutom med FSR 4 så du kan konstatera hur långt efter dessa kort är 👍

Permalänk
Viking
Skrivet av Knotvillage:

MSI 4080 mot MSI 5080 så fick jag ut 25 fps mer i FC6 och 40 fps i FC ND och då till ett tillägg på 500kr på nypriset. 17300/17800. 5080 borde enligt mig legat på 22-23.

Förstår verkligen inte ditt tankesätt. Menar du att prestanda/pris ska förändras linjärt (edit: vara konstant blir det kanske) med nya grafikkortslanseringar? Så att prestanda aldrig mer blir bättre för priset? Kan ju vara det dummaste jag läst.

Så om 6090 blir 50% bättre än 5090 så ska det också kosta 50% mer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Wow jag ramlar av stolen!

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag har ett rx 5700xt för 1500kr, rtx 5080 får över 100fps mindre i Mirrors Edge och 60 fps mindre i Borderlands 2. 5080 borde enligt mig kostat 500kr.

Permalänk
Medlem

hoppas verkligen amd tar chansen och sättrer lite press på nvidia, det behöver vi som konsumenter..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Förstår verkligen inte ditt tankesätt. Menar du att prestanda/pris ska förändras linjärt med nya grafikkortslanseringar? Så att prestanda aldrig mer blir bättre för priset? Kan ju vara det dummaste jag läst.

Så om 6090 blir 50% bättre än 5090 så ska det också kosta 50% mer?

Ja, sjukt konstigt resonemang

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

"Tror" att det var Trump som myntade begreppet i början av 80-talet.

Starkt tvek på den, rätt säker på att jag sett betydligt äldre än så, möjligen om han var den som ny-populariserade det eller något.

Trodde det var från the man who laughs, men har den i ebok numera och hittade inget där, men väldigt säker på att jag sett iallafall "vote with your coinpurse" I något från den eran när att rösta i kronor eller dollar eller vad det nu kan vara ibland var enda sättet att rösta på, beroende på land.

Konceptet dollar voting generellt är ju inte så nytt ens så tvivlar starkt på att Trump var den första att sätta de orden till det.

Edit: får för mig något i stil med "...one man one vote, but not all are men, and not all men are so privileged, and so for those that go without, they may instead vote by their coinpurse..."

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Jag har inte tittat så mycket på specifikationer men när jag ser stackars Nvidia fanboys bli desperata förstår jag att AMD har gjort något bra 😅

Permalänk
Medlem

Uselt om det inte ens slår 5070 Ti för det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Uselt om det inte ens slår 5070 Ti för det priset.

Ok

Permalänk
Inaktiv

Fasiken det va länge sedan jag åt såhär mycket popcorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Fasiken det va länge sedan jag åt såhär mycket popcorn.

Det börjar närma sig nedan meme i kvalitet med denna release, med gamedeva utbytt mot gpu-tillverkare och video games utbytt mot grafikkort

Typ alla grafikkort som går att köpa nu och nästan alla som gått att köpa senaste årtiondena är bra- finns bara dåliga priser, dålig marknadsföring och dåligt beteende från tillverkarna. Av de kort som är snabbare än mitt 6800XT finns det inget jag inte gärna skulle vilja ha. Men jag är tjänstledig för universitet sen ett par år och har pausat även det för föräldraledighet så inte läge att köpa något jag inte kan använda ändå på något halvår, hoppas bara Nvidia, AMD och Intel ryker ihop nog att jag får betydligt mer prestanda/kr om något halvår eller år.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Tycker kortet gör mitt rtx 5080 syrare än vad det redan är.

Helt okej prissättning av röda laget.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av acandell:

Jösses! Jag trodde inte fanboy-kulturen var så stark på SC.

Alla är här...
Senaste inlägget från 5090-tråden flashback, förra lördagen :
" Man är ju sjuk i huvet, men har förbeställt en 5090. Just nu sitter med en 4090 i datorn.. och det räcker ju. men är man nördig och vill ha det bästa varje år. Dock är det inget man nämner för sambon."

Permalänk
Medlem

Lite deppigt att prestanda/pris minskar så kraftigt på några års tid. Har för mig jag betalade drygt 5500 kr för en 5700 XT när det begav sig. Tycker alla komponenter drar iväg lite för fort i pris. Vart ska det sluta...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3