Assetto Corsa Competizione

Permalänk
Medlem

Assetto Corsa Competizione

Assetto Corsa Competizione is the new official Blancpain GT Series videogame.
Thanks to the extraordinary quality of simulation, the game will allow you to experience the real atmosphere of the FIA ​​GT3 homologated championship, competing against official drivers, teams, cars and circuits, reproduced in-game with the highest level of accuracy ever achieved.
Sprint, Endurance and Spa 24 Hours races will come to life with an incredible level of realism, in both single and multiplayer modes.

Assetto Corsa Competizione is born from KUNOS Simulazioni's long-term experience, and it takes full advantage of Unreal Engine 4 to ensure photorealistic weather conditions and graphics, night races, motion capture animations, reaching a new standard in terms of driving realism and immersion, thanks to its further improved tyre and aerodynamic models.

Designed to innovate, Assetto Corsa Competizione will set to promote eSports, bringing players at the heart of the Blancpain GT Series and putting them behind the wheel of Ferraris, Lamborghinis, McLarens and many other prestigious GT racing cars, all reproduced with outstanding level of detail.

https://www.assettocorsa.net/competizione/

Assetto Corsa Competizione Screenshots: https://www.assettocorsa.net/competizione/screenshot/
Assetto Corsa Competizione FAQ: https://www.assettocorsa.net/forum/index.php?threads/assetto-...

Rekommenderade systemkrav:

Processor: Intel Core i5-8600K or AMD Ryzen 5 2600X
Minne: 16 GB RAM
Grafik: GeForce GTX 1070 8 GB, Radeon RX 580 8GB
DirectX: Version 11
Lagring: 50 GB ledigt utrymme
Ljudkort: Integrated
Ytterligare anmärkningar: Game in Early Access, final Specs to be defined

Spelet släpps 12 september på Steam (Early Acess).

Visa signatur

PC Specifikationer:
5900X (U14S) | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
RMx 650W | RTX 4060 | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem

Hur är prestandan i VR nu? När det precis släpptes var det ingen höjdare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Funderar på att införskaffa detta då jag älskar det första Corsa, men blir mer tveksam när jag läser recensioner.

Är det någon här som spelar? Eller någon som vill avråda mig detta just nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3, Klipsch RP500-m

Permalänk
Medlem

Jag har kört det sen VR versionen släpptes.
Den senaste versionen 1.07 har ny fysik för däcken som gör att det omtalade problemet med Curbs Of Death har försvunnit. Bilarna kan nu köras i samma spår som de gör på riktigt i Blancpain.
https://youtu.be/kfIXlyw11qc
https://youtu.be/tcCFr5Hdxvs

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Update 1.1 har släppts och den verkar vara ganska omfattande.
https://www.assettocorsa.net/forum/index.php?threads/assetto-...

Jag har tidigare inte varit något fan av ACC trots många försök sedan officiell release och avinstallerade till och med spelet efter update 1.07, men efter den här uppdateringen fick jag en helt annan upplevelse!

Känslan i bilarna är helt annorlunda och jag har mycket bättre kontroll och kontakt med bilen som jag inte har upplevt tidigare, klar förbättring!

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av galaXy:

Update 1.1 har släppts och den verkar vara ganska omfattande.
https://www.assettocorsa.net/forum/index.php?threads/assetto-...

Jag har tidigare inte varit något fan av ACC trots många försök sedan officiell release och avinstallerade till och med spelet efter update 1.07, men efter den här uppdateringen fick jag en helt annan upplevelse!

Känslan i bilarna är helt annorlunda och jag har mycket bättre kontroll och kontakt med bilen som jag inte har upplevt tidigare, klar förbättring!

Låter intressant/bra. Kanske värt att skaffa spelet då nån gång på rea då jag nyss köpt en lie bättre ratt (G920).

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Hur står sig ACC till vanliga AC? Varit sugen ett tag och tänkte slå till nu när det är nersatt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av resmos:

Hur står sig ACC till vanliga AC? Varit sugen ett tag och tänkte slå till nu när det är nersatt pris.

ACC är ju enbart GT3 klassen i Blancpain GT-series, gillar man klassen så är det väldigt bra utformat.
Jag har mest kört Project Cars 2 så jag kan inte göra någon bra jämförelse mellan AC och ACC.

Det tog flera försök för mig att komma in i ACC men nu när man fått ordning på FFB och andra inställningar gillar jag verkligen känslan.
Career mode är också riktigt roligt.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem

Necrobumpar denna tråden med nyheter om att v1.9 släpps den 19:de.

https://www.youtube.com/watch?v=0EAhIx3Y9E8

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Lite gammal tråd, men testar ändå...

Har precis börjat med sim racing och ACC. Håller på med career-läget och undrar lite om val av bil. Precis i början får man köra en lamborghini några omgångar. Därefter får man välja en bil. Här råkade jag av misstag välja fel bil, men det gick inte, av vad jag kunde se, att backa och välja en annan bil. Så en fråga: måste jag ha denna bilen i hela career-läget, eller kommer jag att få möjlighet senare i spelet att få välja en annan?

Just nu har jag kommit till "Race 1" på Brands Hatch, så jag har inte kommit så långt. Får jag inte möjlighet att byta bil efter "Race 2", så får jag börja om känner jag.

Btw, bilen jag råkade välja är en Bently GT3.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Lite gammal tråd, men testar ändå...

Har precis börjat med sim racing och ACC. Håller på med career-läget och undrar lite om val av bil. Precis i början får man köra en lamborghini några omgångar. Därefter får man välja en bil. Här råkade jag av misstag välja fel bil, men det gick inte, av vad jag kunde se, att backa och välja en annan bil. Så en fråga: måste jag ha denna bilen i hela career-läget, eller kommer jag att få möjlighet senare i spelet att få välja en annan?

Just nu har jag kommit till "Race 1" på Brands Hatch, så jag har inte kommit så långt. Får jag inte möjlighet att byta bil efter "Race 2", så får jag börja om känner jag.

Btw, bilen jag råkade välja är en Bently GT3.

Jag har spenderat 2500 timmar i ACC men aldrig kört career 😅
Edit: såg att jag visst hade kört career, men det var då 2019 🙂
Såg att min senaste post i tråden var 2019.

Men nu till frågan, jag hittade en tråd på steam där nån verkar ha lyckats, har inte testat själv man kan tydligen ändra i nån .json

https://steamcommunity.com/app/805550/discussions/0/534856856...

Ett tips är att få till däcktrycket runt 26.3-27.0 PSI, gärna närmare 27.0 för att däcken ska fungera optimalt.

Lycka till! Det är bara fråga på här om du undrar över något annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av galaXy:

Jag har spenderat 2500 timmar i ACC men aldrig kört career 😅
Edit: såg att jag visst hade kört career, men det var då 2019 🙂
Såg att min senaste post i tråden var 2019.

Men nu till frågan, jag hittade en tråd på steam där nån verkar ha lyckats, har inte testat själv man kan tydligen ändra i nån .json

https://steamcommunity.com/app/805550/discussions/0/534856856...

Ett tips är att få till däcktrycket runt 26.3-27.0 PSI, gärna närmare 27.0 för att däcken ska fungera optimalt.

Lycka till! Det är bara fråga på här om du undrar över något annat.

Tack för svar!
Har bara spelat i 25 timmar och är allt annat än bra. Det är rätt svårt när man mest spelat arkadbilspel, som typ Need For Speed innan

Nu spelar jag på Linux med Proton och det var lurigt att hitta vart user files finns. Så för att ändra finns filen här:

.steam/steam/steamapps/compatdata/805550/pfx/drive_c/users/steamuser/My Documents/Assetto Corsa Competizione/saveSettings.json

Kanske inte gör så stor nytta att ändra bil då jag är rysligt dålig. Vi får se

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem

500 timmar dvs nybörjare. Det känns som om man kommer att vara nybörjare åtminstone upp till 10000 timmar.
Köpte ACC när jag insåg att de hade släppt norra banan till Nurburgring. Den har jag alltid drömt om att få köra i verkligheten, men men detta är tillräckligt nära.
Så jag har kört norra mkt och kan nu köra den i stort på mitt max utan att köra av. Kör på single player, practice-hotlap-hotstint. Provade karriär men insåg att jag nog borde träna på regn och mörker.
Ägnat viss tid till att köra alla banor och lära mig dom samt köra ihop alla tre medaljer/stjärnor på varje bana.
En miss jag gjorde de första hundra timmarna var att inte sätta på Rating och online stat i option/generals varför inga data sparades efter mina körningar. Dessutom om någon som är ännu sämre än jag vill prova så kan man stänga av dessa så blir ens statistik inte sabbad och man slipper göra en ny profil.

Lite råd då.
Nybörjarbilar brukar vara dom med motorn fram ty de ger mkt tyngd fram och blir lättare att styra in i kurvorna. Så Bentley är en bil som rekommenderas. Jag har testat den och gillade den inte heller, faktiskt den konstigaste bilen jag testat så den gick fetbort.
Så i början testade jag en rad sk nybörjarvänliga bilar och till slut bestämde jag mig för en Lambo. Lättkörd men eft er ett tag så såg jag en rek att inte använda Lambon eftersom den skulle vara den långsammaste bilen av alla.
Då hade jag kört några hundra timmar och tänkte ”vafan” är det inte lika bra att välja en av de bästa, mest populära bilarna. Det tar väl inte längre tid att lära sig den än en !”nybörjarbil” och om man upplever den som svår så kan man alltid dumma ner den i setupen.
Så nu utvärderar jag tre bilar. Det är de senaste modellerna av BMW Lambon (ej de två tidigare årgångarna) och mcLaren. McLaren är favoriten med BMWn tätt inpå.

Ganska snabb inser man att inställningarna i setup är avgörande och det gäller att skapa sig en bra setup till varje bil och bana.
Men om man absolut inte vill mixtra i setupen så rekomenderar jag att man laddar Safe setup, inte Aggressiv för den måste man nästan alltid in och skruva till.
Man kan köpa, dyrt rekommenderas allmänt ej. Man kan titta på gratis setup ex på YT. Jag har nog testat ett 50tal. Ingen var bra dvs alla krävde ett visst skruvande, några var löjligt konstiga, Troll? så jag rek ej. Om jag behöver en ny setup så laddar jag spelets aggressiva setup. Innan jag kör ut så ändrar jag alltid vissa värden nämligen.
TYRES Camder full neg Caster max always
ELECTONICS TC 3 ABS 3 ECUMap 1 TC2 0 alltid om det går
FUEL & STRAT front rear brakes 1 på båda
MECH GRIP brake power alltid 100% Brake Bias ställ in på halva värdet och försök sedan sänka Steer ratio lågt
DAMPERS ändrar inget
AERO ändrar inget

Sen är det dags att köra ut och testa/in och skruva/ut och testa, brukar ta 10 min innan man har en bra fungerande setup.
OBS före varje ny session även om det är samma bil och samma bana som man tex körde igår så sparas inte den setup man körde på då till idag. Man måste hela tiden ladda in den setup man vill använda.

Så vad betyder då alla inställningar i setup.
https://coachdaveacademy.com/tutorials/the-ultimate-acc-car-s...

Den bästa och enklaste hjälpen hur man ska skruva.
https://www.youtube.com/watch?v=Ltoi2Qy3a6w&list=PLk09aplJHx5...

SAVE
Vissa kurvor har man svårt för och för att kunna träna effektivt dvs utan att behöva köra runt ett helt varv, så kan man trycka på save en lagom tid före kurvan. Sedan är det bara att köra kurvan om och om igen.

Förtydligande
Permalänk
Medlem

Med bakgrund i att ha kört en hel del simracing och framför allt umgåtts väldigt mycket med folk som kört betydligt mer än mig både i sim och IRL så vill jag ge följande råd: låt bli setupen.
Kör med spelets agressive-setup och tillåt dig själv justera in bränsle så att det passar race-/stint-längd och sedan däckstryck så att det landar omkring 26,5-27. Om du då inte kan köra inom 1-1,5s från världsrekord på banan så beror det inte på setupen, det beror på din körteknik. Tänker man ett steg till så är det goda nyheter, för då slipper du lära dig peta setup och kan istället fokusera på att titta på hur ditt körsätt skiljer sig från de riktigt snabba, kurva för kurva.

Ni gör såklart vad ni vill med informationen (det är ju trots allt väldigt mycket enklare att skylla på att setupen är kass, det har även undertecknad gjort sig skyldig till), men jag lovar er att det är det bästa råd ni kan få för att bli snabbare.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag kan också tillägga lite gällande setups, men precis som tidigare nämnts i tråden är det bästa att fokusera på körteknik och nöta in det, man kan ta hjälp av seriösa förare och videos på Youtube för att få bra tips och råd.
En risk är att man börjar anpassar setupen efter sina brister.

Jag har till och från använt mig av GoSetups som har varit en bra grund för mig att arbeta ifrån, det kanske är lite överkurs i början, men man får även med motec-data för att kunna jämföra och analysera sitt varv mot GoSetups varv.
Det går även att använda deras app som loggar varvtider, däcktryck osv. Det kan till och med vara så att den är gratis utan att man behöver någon subscription.

Visa signatur