Så möjliggörs AI-funktionerna i Adobes programsvit av NVIDIA RTX

Permalänk
Melding Plague

Så möjliggörs AI-funktionerna i Adobes programsvit av NVIDIA RTX

NVIDIA guidar till fyra lokalt accelererade AI-funktioner som blivit en självklar del av Adobe-användares vardag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förvånad över att någon ens använder Adobe-produkter längre, med tanke på hur konsumentfientligt de beter sig. Men antar att det är främst företagen/profesionella.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Förvånad över att någon ens använder Adobe-produkter längre, med tanke på hur konsumentfientligt de beter sig. Men antar att det är främst företagen/profesionella.

Det är inte jag, 99% av befolkning bryr sig inte sånt, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är inte jag, 99% av befolkning bryr sig inte sånt, tyvärr.

Mjo, trodde ändå att fulspelet med avtalsuppsägningen ändå skulle få folk att tänka om.

But I guess not. 🤷‍♂️

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med övriga program men alla AI-funktioner bortom brusreducering är oanvändbart usla i Photoshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Dom har ställt om rätt mycket och är väl 99% B2B nu och struntar rätt hårt i konsumenter. Sen är dom rätt tråkiga att ha att göra med även för företag tycker jag. Men tror det handlar om vilka verktyg folk har lärt sig använda och detta kan göra att det går rätt fort sen när nästa generation kreatörer tar över som inte är uppväxta med Adobe.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

För att det i många fall (tex Lightroom) helt enkelt inte finns några bra alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Förvånad över att någon ens använder Adobe-produkter längre, med tanke på hur konsumentfientligt de beter sig.

Tyvärr fortfarande svårt att hitta något bättre än Photoshop, Illustrator och Lightroom enligt mig.

Kör även Affinity, Pixelmator samt Capture One, men hur mycket jag än avskyr Adobe som företag, så känns deras produkter bättre.

Försöker fortfarande hitta något mer smidigt än Photoshop för att göra enkla 2D-animeringar till H.264. Typ den enda funktionen som jag inte får igång på Apple Silicon (och håller mig kvar i Windows).

Permalänk
Medlem

Inte bara racka ner på Adobe nu, tänk på hur klapp-kassa NVidia var med sin 5080 aka. 5070 pappers-release

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem

lol nvidia

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk

Jag har redan för 20år sedan pratat om att liknande funktioner kommer, där jag har hävdat att datakraftbehovet ej är statisk för bildredigering utan det kommer skena iväg. Där andra sa att vissa saker enbart enbart går att lösa med en enda beräkningstråd och det enda viktiga är hur snabb cpu/gpu är att exekvera denna tråd.

Skrivet av Alexraptor:

Jag själv är lite emot att vissa jättar utnyttjar deras ställning och bara blir dyrare för varje år. Adobe är ett sådant företag. Där min åsikt är att Adobe gör bra riktigt bra produkter, men privat klarar jag mig med annat.
Det finns dock folk som privat köper dyra mjukvaror för att sedan i princip enbart använda det i jobbet, jag ser det som en löneminskning efter skatt med samma kostnad och det skulle jag ej göra för Adobes mjukvaror.

Vissa företag borde ha lägre priser till konsumenter, det har Adobe för studenter men ej oss andra. Sedan om en webbutvecklare köper Adobes mjukvara privat men använder den nästan enbart i sitt arbete, så är det egentligen ändå i arbete som den används för ur tillverkarenssynvinkel. Vattenstämpel i bilden hade iofs kunnat lösa problemet.

Permalänk
Medlem

Så för att komma tillbaka till ämnet, antyds det att viss funktionalitet monopoliseras av Nvidjä... ?

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Själv har jag tagit ett aktivt steg bort från Adobe-produkter. Att inte kunna äga programvaran och i nästa steg behöva gå med på att den kan gå igenom mitt privata material var spiken i kistan.

Motbjudande.

Visa signatur

Arch | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem

Synd att jag slutade använda Adobe för några år sedan. Förutom lightroom nu och då så kör jag nästan enbart med Davinci Resolve och Blender.
Jag hade varit beredd att gå tillbaka men jag har inget sug på att betala en dyr prenumeration varje månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Jag är mest förvånad att det är Nvidia som står som avsändare? Har AMD/Intel lanserat något som kan slotta in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vattenstämpel i bilden hade iofs kunnat lösa problemet.

Hur tänker du här? Om jag betalade för att använda adobes programvaror privat så hade det varit fullkommligt oacceptabelt om där fanns en vattenstämpel...

Permalänk
Skrivet av Narien:

Hur tänker du här? Om jag betalade för att använda adobes programvaror privat så hade det varit fullkommligt oacceptabelt om där fanns en vattenstämpel...

Vattenstämpel i konsument och studentversioner har nog funits i över 30år. Användare har i princip alltid kunnat köpa fullversion. Alla privatpersoner har dock inte råd att lägga ut 50 000kr per år för Autodesk mjukvara, 800kr/mån för Adobe, sedan ska man ha office, parallells etc.

Billigare versioner som på ollla sätt begränsas är för vissa ett alernativ, de som vill kan dock köpa fullversion.

Priser på mycket mjukvaror idag är inte alls satt för att konsumenter ska köpa dem utan använda studentversion när man studerar Men efter man har tagit studenten så har man problem att kunna snvända alla dessa mjukvaror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

800kr/mån för Adobe,

Är det en privat licens eller företag? Jag betalar c:a 120/mån för den billigaste (senaste var 131, kursvariationer) privat, men skall nog säga upp den nästa månadsskifte. Tycker inte det är dyrt om jag bara använt det mera.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Skrivet av Homdax:

Är det en privat licens eller företag? Jag betalar c:a 120/mån för den billigaste (senaste var 131, kursvariationer) privat, men skall nog säga upp den nästa månadsskifte. Tycker inte det är dyrt om jag bara använt det mera.

Privat halva priset första 3 månader sedan 795kr/mån, jag pratar det exklusiva paket, men de flesta vill nog minst ha Photoshop plus Acrobat.
Enligt min mening blir det ett väldigt knasigt samhälle om folk som arbetar inte får dessa mjukvaror av sin arbetsgivare, men väljer då att skaffa dem privat för främst arbete.
Jag själv använder inte så mycket grafisk design, men tänker på webbutvecklare.

För 15år sedan var jag bra på Adobes Photoshop jämfört emot en helt vanlig datanörd. Men dessa priser fick mig välja alternativ, det tar mer än dubbelt om inte 3 gånger så lång tid för mig nu. Men det är bara typ bara en gång var fjärde månad jag gör något arbete som tar över 1timma så det får gå.

Permalänk
Inaktiv

Adobe har flera gånger visat att deras verktyg är för företag som vill effektivisera. Det var nog många många år sedan Adobe mjukvara sågs som kreativa verktyg och numera är det bara produktivet verktyg.

Privat personer som vill skapa för skapandets skull kommer komma längre med andra verktyg där man har mer kontroll för sådana individer är tid okej att spendera.

Ai verktygen här är vad aimbot är för fps. Det är effektivt och enkelt. Men missar hela poängen med varför vi spelar fps eller i detta fallet har skaparglädje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tyvärr fortfarande svårt att hitta något bättre än Photoshop, Illustrator och Lightroom enligt mig.

Kör även Affinity, Pixelmator samt Capture One, men hur mycket jag än avskyr Adobe som företag, så känns deras produkter bättre.

Försöker fortfarande hitta något mer smidigt än Photoshop för att göra enkla 2D-animeringar till H.264. Typ den enda funktionen som jag inte får igång på Apple Silicon (och håller mig kvar i Windows).

Beror på vad man tänker göra. Lightroom är bra om man vill jobba med stora mängder bilder. PS är bra för retuschering och om man gillar deras AI-funktioner.
Gränssnitten är dock kassa, de flesta verktyg föråldrade och det är låst till ett arbetsflöde. Möjligheterna att göra egna verktyg är väldigt begränsade också (jämför Resolve och Nuke).

För foto föredrar jag Dartable och Resolve. Det ger bra kontroll över raw-konverteringen och jag kan exportera linjär exr till Resolve, som har helt överlägsna verktyg för färg (vilket jag bryr mig mer än att retuschera).

Vill jag måla digitalt funkar Krita riktigt bra. Finns dock många alternativ där.

PS är rätt smidigt för photobashing och matte painting, men det går i andra program också.

Vill du göra 2D animationer kan jag tipsa of Grease Pencil i Blender.

Permalänk
Medlem

Varför dyker den här artikeln upp dagen/dagarna efter dåliga nyheter om Nvidias senaste grafikkort? 😅😆

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna prata skit om adobe i flera timmar... Men de ligger ju i framkant när det kommer till ML och det är häftigt. Sista paketet jag köpte va CS6 Premium (sub började med versionen efter). Jag som blev "skolad" i att jobba i noder istället för lager blev tvingad att arbeta med AE för en serie för SVT tidigt 2000 och ville bara spy varje dag.

Sista "adobe mjukvaran" jag köpte va första versionen av Substance painter under deras flagg (som pajja typ allt) och den kommer jag använda tills jag kolavippar. Vägrar ge dem en krona till. Saying that... Via företaget (är inte frilansare/egen företagare) har jag hela CC paketet men det tar emot att öppna Photoshop för att skapa raster grafik åt mina kollegor som bara sitter med vad företaget betalar för. Illustrator är nog mjukvaran jag MÅSTE ha för gammalt skåpmat som EPS... Affinity suiten kan inte öppna dom filerna...

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk

Adobes produkter är riktigt bra. Tyvärr är deras affärslösning inte vad jag gillar riktigt. Jag vill gärna använda Gimp, Affinity eller andra lösningar men tyvärr så halkar man på så enkla saker som att redigera RGBA kanaler. Detta gör tyvärr att man helt enkelt ger upp, det är alltför krångligt jämfört med Adobes sätt att hantera och editera:
- Lager
- Färg kanaler
- Masker
- Filter

De borde bara kopiera rätt av hur det görs, men tyvärr så har de egna underliga lösningar - jag antar att det är kopplat till hur det är utvecklat under ytan, ect.

Det enda programmet som jag anser som kommit närmast att lösa enkla problem som man stöter på som Adobe löst på elegant sätt är Photopea (online verktyg). Men jag tycker om att det finns open source och alternativa lösningar, men tyvärr faller de på användarupplevelse. Får de till detta så kommer nog alla Adobe användare gå över - även jag.