Tidigare uppgifter felaktiga: Brother-skrivare stoppar inte tredjepartsbläck

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Men om man har en svartvit laserskrivare så är det väl ganska svårt att få den att skriva ut gult.

Hur gör de för att identifiera svartvita skrivare?

Xerox började med detta i mitten av 1980-talet, men det blev inte publikt känt förrän 2004.
https://en.wikipedia.org/wiki/Printer_tracking_dots

Citat:

Other methods of identification are not as easily recognizable as yellow dots. For example, a modulation of laser intensity and a variation of shades of grey in texts are feasible. As of 2006, it was unknown whether manufacturers were also using these techniques.[22]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag har en Epson Eco tank, slipper man patroner o skit.
Varar hur länge som helst.

Tänk bara på: Om du inte skriver ut regelbundet med alla färger torkar munstyckena och du får byta skrivarhuvudena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Då är det ju bara att ta ur den gula patronen innan man skickar kravbrevet för gubben i lådan. Eller så printar man ut några alfabet och klipper och klistrar som på den gamla goda tiden.

Hursomhelst så sägs ju detta vara något som gjorts ända sedan skrivmaskinens tidiga dagar. Det fanns en diskrepans i vinkeln på typerna så att det utifrån flera av dem gick att identifiera maskinen bakom ett brev. Antar det fortsatte i skrivare som använde typ-band och sen även kodat i punktavstånd i matrisskrivare.

Du tror inte skrivaren skriker högt om du försöker skriva ut utan en patron?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Tänk bara på: Om du inte skriver ut regelbundet med alla färger torkar munstyckena och du får byta skrivarhuvudena.

Nope.
Haft min i åravis och behöver bara köra en rensning om den börjar strula så är allt bra igen efter det.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är inte skrivarföretagens val att man måste ha alla färger.

Det är en del av övervakningen som nästan alla nationer kräver.

Tänkte först skriva om det. Men det gäller inte för bläckstråleskrivare, endast färglaser och färgkopiatorer.

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Xerox började med detta i mitten av 1980-talet, men det blev inte publikt känt förrän 2004.
https://en.wikipedia.org/wiki/Printer_tracking_dots

Tack får lägga in ett mönster av gula prickar 0,1mm stora när jag printar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Tack får lägga in ett mönster av gula prickar 0,1mm stora när jag printar

I lämpligt utformat meddelande! Minns att det var för att identifiera källan till förfalskade sedlar som var orsaken till det hela. Det var väl så man kollade kvaliteten på skrivaren. Senare kom det spärrar i firmware som gjorde det omöjligt att kopiera eller skriva ut sedlar i hög upplösning. Oklart om det bara gällde dollar eller om de hade lagt in flera valutor.

Minns också stencilapparaterna som fanns på grundskolan. Första kopiatorn jag såg var på gymnasiet, men när jag gjorde militärtjänstgöringen satt sekreterarna fortfarande och skrev av dokumenten på skrivmaskiner. Visserligen elektriska, men det var så långt man kommit då...

Permalänk
Medlem

Sånt här borde fan vara olagligt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Hee.. har inte skrivit ut något privat på decennier. Papper är till för att torka sig i stjärten.

Tur du inte jobbar på bank.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mc68000:

I lämpligt utformat meddelande! Minns att det var för att identifiera källan till förfalskade sedlar som var orsaken till det hela. Det var väl så man kollade kvaliteten på skrivaren. Senare kom det spärrar i firmware som gjorde det omöjligt att kopiera eller skriva ut sedlar i hög upplösning. Oklart om det bara gällde dollar eller om de hade lagt in flera valutor.

Minns också stencilapparaterna som fanns på grundskolan. Första kopiatorn jag såg var på gymnasiet, men när jag gjorde militärtjänstgöringen satt sekreterarna fortfarande och skrev av dokumenten på skrivmaskiner. Visserligen elektriska, men det var så långt man kommit då...

Sedlarna har också gula mönster som scanner, skrivare och bildbehandlingsprogram kan känna igen.

https://helpx.adobe.com/photoshop/cds.html

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Du tror inte skrivaren skriker högt om du försöker skriva ut utan en patron?

Möjligt att det är så på alla nuförtiden om nu de mänskliga rättigheterna för skrivare inte respekteras alls.

Det var längesen jag själv skrev ut något i färg. Men då gick det åtminstone fint för dem att jobba både när vissa färger var slut, eller utan några av modulerna. Förutom den svarta då.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Alla som skrivit, så verkar nu Brother förneka detta. Se uppdatering i artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Hee.. har inte skrivit ut något privat på decennier. Papper är till för att torka sig i stjärten.

Skrivet av Dunde:

Tur du inte jobbar på bank.

Tack och lov för det. Tänk 💭 er en sedel med f*ck@l8er på enbart av den orsaken att banktjänstemannen helt enkelt skiter i sitt jobb...xD

Rätt man på rätt plats 💺... Ja vi har tur. ❤️

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿