Skype går i graven den 5 maj

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Dåligt utvecklad sida.

Kör man exempel Mozilla Firefox, så får man nog skylla sig själv? Tillhör du målgruppen?

"Skiffer - Säker videokonferens för samhällsviktig verksamhet"

Har inga problem i Edge, Chrome, Chromium eller Safari här På jobbet får vi bara köra Edge eller Chrome.

/Samhällsviktig verksamhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är lite förbluffad över kommentarerna här.

Känns som nästan igen här använde Skype till att faktiskt ringa med? Dvs få samma prisnivå som lokalsamtal i hela världen.

Det var väl hela grundtanken med Skype? För allt annat så har det alltid funnits bättre tjänster.

https://static1.pocketlintimages.com/wordpress/wp-content/uploads/118991-phones-news-feature-how-to-get-skype-on-your-landline-image1-Eleg8IoJ36.jpg?w=1200

Nu när det knappt finns några "landlines" kvar och nära nog all support är ersatt av chatbottar, så förstår jag att deras affärsidé inte längre håller.

Att stänga av möjligheten att köpa Skype-krediter dödade allt vid årsskiftet.

Lär inte få tillbaka ett öre av mina Skype-krediter, så tänkte använda mina 2-3 timmar av samtalsminuter med att ringa Microsofts kundtjänst

Edit:
För er som inte förstått skillnaden mellan Skype och Lync (Skype for Business):
https://support.microsoft.com/en-gb/skype/what-s-the-differen...

Varför skulle man ringa och betala? Enklare och billigare att säga åt den andra att skaffa skype med

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kör man exempel Mozilla Firefox, så får man nog skylla sig själv? Tillhör du målgruppen?

Har inga problem i Edge, Chrome, Chromium eller Safari här På jobbet får vi bara köra Edge eller Chrome.

Samhällsviktig verksamhet och Edge och Chrome går inte ihop i mitt huvud.

snavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cebor:

Själv har jag inte använt Skype på väldigt många år men mina 80+ år gamla föräldrar har använt skype ibland för att prata med släkt och vänner (mest mamma som har släkt i Finland).

Oddsen känns ganska små att de kommer orka byta till något nytt om Skype försvinner, de lär återgå helt till vanliga telefonsamtal (som de så sett ändå redan använder betydligt mer än Skype).

Har de iphones?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Använde det aldrig innan ivf. Skitprodukt från start långt innan MS köpte.

Ja, Skype för konsumenter (ej Lync som jag gillar bättre än Teams och Zoom) har alltid varit skit, mer eller mindre. WLM klart mycket smidigare.

I dag är det privat främst Facetime/Apple Messenger som jag använder för kommunikation med nästan alla nära och kära (väldigt få som kör Android). För bredare social kommunikation som inte är så seriös Facebook Messenger. För cross platform kommunikation WhatsApp eller Signal.

För arbete är det nästan uteslutande Teams och Slack som gällt på alla mina olika arbetsplatser de senaste åren.

Signal är väl en bättre ersättare för person-till-person-kommunikation tänker jag.

Du vet väl att Facetime funkar jättebra på Android / windows PC?
Man skapar en länk och smsar eller mailar sedan kopplar enheterna upp på mötet och du släpper in dem.
De behöver bara skriva sina namn och klicka på anslut. Oerhört enkelt och bra.
Man skapar bara en länk en gång som kan användas för evigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vadå skylla sig själv?
Firefox är en av de största icke Chromium baserade webbläsarna.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är lite förbluffad över kommentarerna här.

Känns som nästan igen här använde Skype till att faktiskt ringa med? Dvs få samma prisnivå som lokalsamtal i hela världen.

Det var väl hela grundtanken med Skype? För allt annat så har det alltid funnits bättre tjänster.

Den övervägande majoriteten av befolkningen har bara behov av "lokala" samtal. Om jag skulle summera mina telefonsamtal under ett helt liv vågar jag gissa att 97-98 % har varit inom mitt riktnummerområde (även om det inte längre spelar roll för priset) och antalet samtal till utlandet är nog ett lågt tvåsiffrigt antal. Jag tror jag har ringt kanske 2-3 utlandssamtal det senaste årtiondet, t ex.

Jag tror att medlemmarna här på SweC innehåller en rätt liten andel av de som själva invandrat eller är barn till invandrade, där behovet att ringa mycket till utlandet kan antas vara stort. Därför blir svaren som de blir.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

<Uppladdad bildlänk>
Dåligt utvecklad sida.

Japp. Slapp produktledning. Man tar de två största och skiter i resten, i stället för att följa standarder så att det funkar för alla. Blir tyvärr vanligare och vanligare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Trodde folk gått över till Teams för längesedan? Speciellt på jobb.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Trodde folk gått över till Teams för längesedan? Speciellt på jobb.

Lync, dvs SfB, är inte den produkten som avhandlas i denna nyhet.

Denna nyhet rör endast Skype (konsumentversionen).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Vadå skylla sig själv?
Firefox är en av de största icke Chromium baserade webbläsarna.

Med hela 3% av marknaden?

Har inte även Firefox hopplöst dåligt stöd för olika codecs och DRM (Widevine etc.)? Är väl inte omöjligt att just detta är skälet till att Skiffer inte släpper på användare av Firefox?

Kör numera enbart Firefox på Android, då Chrome inte har stöd för tillägg där.

Privat kör jag en AVX2-optimerad Chromium med Widevine, då jag ogillar allt Microsoft och Google står för. Firefox är alldeles för slött för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Lyckades tydligen virra mig in i den gamla tråden och lämna en kommentar...

Ang. Skype, så undrar jag lite stilla vad som händer med min samtalspott. Får man pengarna tillbaka, eller ska man busringa till valfritt land för hela slanten?

Hoppas att Microsoft låter mig konvertera min pott till mitt vanliga Microsoft-konto. Annars lär jag ringa deras support dagligen tills min pott tar slut!

Windows Latest skrev om just det här: https://www.windowslatest.com/2025/03/03/what-happens-to-skyp...

Skrivet av walkir:

Kör man exempel Mozilla Firefox, så får man nog skylla sig själv?

Hörruduru!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Hörruduru!

Tack för länken!

Ang. Firefox, så vill jag gärna gilla den webbläsaren. Det är min goto lösning i form av RetroZilla, Pale Moon och Firefox (Android med NoScript m.m.).

Men går inte att blunda för att Firefox är måste beställas på jobbet och godkännas av närmsta chef för att få användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tack för länken!

Ang. Firefox, så vill jag gärna gilla den webbläsaren. Det är min goto lösning i form av RetroZilla, Pale Moon och Firefox (Android med NoScript m.m.).

Varsågod

I och med Mozillas ändring av deras Terms of Use, rekommenderar jag inte Firefox till någon längre. Istället rekommenderar jag Fennec till Android och LibreWolf till Linux. Ja, och till de andra systemen också.

Varför gillar du inte Firefox?

Skrivet av walkir:

Men går inte att blunda för att Firefox är måste beställas på jobbet och godkännas av närmsta chef för att få användas.

Låt mig gissa. Ditt jobb använder endast Windows 11, Edge, OneDrive, Teams och eventuellt fler mjukvaror från Microsoft, och förbjuder andra mjukvaror på jobbets datorer?

Lade till en glömd fråga.
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Basen för MSN messenger levde kvar på business-sidan för microsoft. Med nytt skin och nytt namn blev Messenger till office communicator

Och sedan byttes utseendet igen med namnändringen Lync.

Och sedan fick mjukvaran ett nytt namn igen. Skype for business!
Va? Var inte skype for business en fork från skype? Tydligen inte ;).

Det var ren marketing approach med Skype for business. Lync.exe fanns fortfarande kvar som exekverbar

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Den övervägande majoriteten av befolkningen har bara behov av "lokala" samtal. Om jag skulle summera mina telefonsamtal under ett helt liv vågar jag gissa att 97-98 % har varit inom mitt riktnummerområde (även om det inte längre spelar roll för priset) och antalet samtal till utlandet är nog ett lågt tvåsiffrigt antal. Jag tror jag har ringt kanske 2-3 utlandssamtal det senaste årtiondet, t ex.

Jag tror att medlemmarna här på SweC innehåller en rätt liten andel av de som själva invandrat eller är barn till invandrade, där behovet att ringa mycket till utlandet kan antas vara stort. Därför blir svaren som de blir.

Jag ringde någons mobil 📱 telefon av misstag (gymnasiet) och en tjej svarade som sa (in conclusion);

-"Jag befinner mig i utlandet. Min pappa är jätterik men vi behöver inte prata så länge i telefonen eftersom det kostar 17 kr/minuten att prata".

Sant eller inte? Det vet bara Telia. Vi ringde varandra på exakt samma tid (lunch) men samtalen ebbade ut eftersom vi hade väldigt lite gemensamt... Ja hon hade ett adekvat och stringent vokabulär så definitivt övre delen av överklassen... Förnäm och stilig ordföljd på ett vänligt, lite leende och inbjudande sätt... Svårt att förklara i text.

Någon kapitalstark person var det eftersom vi talades vid en 15-20 min varje dag vid lunchen. Man undrar ju vem det var. Vilket bolag eller koncern avslöjades aldrig. Ingen scam heller eftersom hon aldrig bad om pengar (eller uppehållstillstånd).

On topic: Varför fippla med Skypes saldo laddningar när den andra personen kunde skaffa Skype bara en nedladdning bort.

Att ringa till utlandet är nog inte många som gör. Och när man väl gör det så finns WhatsApp m.f. Dylika tjänster.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Varför gillar du inte Firefox?

Lite OT, men för egen del beror det mest på att det är resurskrävande och har betydligt sämre stöd för pekskärmar än Chromium-läsarna. Gillar inte heller hur gränssnittet blivit försämrat genom åren (avskyr Proton UI:t). Avskyr även Chromes nyare gränssnitt i Windows, men kan köra en optimerad Chromium-variant istället.

Kör också Linux här privat, så borde kanske kolla in LibreWolf. Den dagen NoScript försvinner från Chromium, så lär jag jaga ny webbläsare igen.

Ang. arbetsplatsen, så har du rätt i att det är väldigt mycket Microsoft på klientdatorerna. Får vara nöjd över att ens Chrome är körbart, även om Edge (SSO etc.) krävs till det mesta på intranätet.

Får även glädjas över att Linux är större på serversidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Lite OT, men för egen del beror det mest på att det är resurskrävande och har betydligt sämre stöd för pekskärmar än Chromium-läsarna. Gillar inte heller hur gränssnittet blivit försämrat genom åren (avskyr Proton UI:t). Avskyr även Chromes nyare gränssnitt i Windows, men kan köra en optimerad Chromium-variant istället.

Ok. Smaken är som baken: delad

Skrivet av walkir:

Kör också Linux här privat, så borde kanske kolla in LibreWolf. Den dagen NoScript försvinner från Chromium, så lär jag jaga ny webbläsare igen.

Toppen! Det tycker jag En väldigt fin webbläsare.

Skrivet av walkir:

Ang. arbetsplatsen, så har du rätt i att det är väldigt mycket Microsoft på klientdatorerna. Får vara nöjd över att ens Chrome är körbart, även om Edge (SSO etc.) krävs till det mesta på intranätet.

Som jag trodde. Så jävla typiskt. Avskyr sånt, främst nu när världen ser ut som den gör.

Skrivet av walkir:

Jodå, men Linux borde ersätta Windows också Inte förrän då kan alla företag vara säkra från äcklig telemetri och spioneri... förutsatt att den data som lagras av mjukvarorna lagras inom EU.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jodå, men Linux borde ersätta Windows också Inte förrän då kan alla företag vara säkra från äcklig telemetri och spioneri... förutsatt att den data som lagras av mjukvarorna lagras inom EU.

Jo, som du var inne på så är det helt sjukt att man inte förespråkar exempelvis Linux inom EU.

Meta, Microsoft, Google och X ger en bitter eftersmat, än mer så med tanke på deras Ai-modeller som samlar info om oss alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jo, som du var inne på så är det helt sjukt att man inte förespråkar exempelvis Linux inom EU.

Meta, Microsoft, Google och X ger en bitter eftersmat, än mer så med tanke på deras Ai-modeller som samlar info om oss alla.

Tack! Äntligen någon som håller med mig om det! Det är svårare än vad man tror, att få folk inom EU att fatta att Windows inte ska användas på grund av integritetsfientligheten. Enkelt system att använda? Ja, helt klart. Passar så gott som alla? jajamensan! Perfekt-isch för spel? Jahoja! Men det är för integritetsfientligt! Och det absolut viktigaste man måste fatta: det är amerikanskt!

Främst nu när världen ser ut som den gör. Då ska man (privatpersoner som företag) vara mer aktsam om sitt digitala liv! Jag försöker göra så att AI har det svårare för och kunna peta in mig i deras äckliga system. AI är sjukt nice, inge fel där, men att allt - ALLT - lagras för att träna och förbättra AI... nej! Kan man undgå från att bli ett offer för AI, så ska man ta varenda tillfälle man kan få för och undgå AI. Jag försöker så gott jag kan med detta. Ibland är det oundvikligt, tyvärr.

Linux (och då specifikt Linux Mint Cinnamon) är i dagsläget väldigt användarvänligt, jämfört med förr. Till och med pensionärer kan förstå och använda Linux Mint Cinnamon! Kan de, så kan många fler än vad man tror. Men folk är för vana med Windows, i och med att vi är vanedjur, så de vill inte testa något annat. "Detta funkar ju". Ja, jo, men integriteten då? Allt lagras om en. "Ja, och? Jag har inget att dölja?" Hmpf -.-

Och till er Windows-användare som läser detta och tänker att Linux inte är för spel. Snart 18 000 spel (i skrivande stund 17 823 spel) kan spelas i Linux utan några som helst problem (kanske småtrixande, men det är sällsynt i den statistiken). För vidare läsning, hänvisar jag till #20775213.

Okej. Nog med off-topic Om du vill fortsätta snacka, skicka iväg ett PM

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

LibreWolf funkar toppen.
Hoppade av FFox vid deras blockchainfeltänk.
Haj..

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Rebtel...

Skrivet av xSean145:

Jag har Skype Unlimited som jag använder för att ringa mobiler och landlinor i Thailand. Kan någon rekommendera en annan tjänst för att ringa Thailand billigt?

...är bra tycker jag.

Jag använder det för alla svenska och internationella samtal...

Mycket bättre än Roaming också.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿