Endast ett fåtal Radeon RX 9070 säljs till riktpris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Önskar att jag kunde säga "E bare te å åk" eller vad nu Ingemar sa

SSAB klarar sig rätt bra i dårskapen då dom undgår strafftullar, dom har anläggning i USA.
Muskus skulle få rulla pappersraketer om han inte hade tillgång till riktigt Svenskt stål

Grattis till lyckat innehav

Haha köpte lite för dyrt så vet inte, bara + några % mot inköp 🤣
Ja ssab har lite tur med sin USA del

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixsta:

Hur länge varar MSRP-priser? Hos återförsäljare står det slutsålt, portionera de ut korten dag för dag, säljer ett visst antal MSRP-priser idag 6 mars och i morgon efter ett visst klockslag eller hur funkar det?

Av det som har kommunicerats är MSRP kört den närmsta tiden. Mot sommaren när korten förhoppningsvis har ruttnat på hyllorna kommer kanske mer rimliga priser. Idag var tyvärr den enda bra chansen som fanns till MSRP.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Faller dollarn ytterligare runt 75 öre till en krona så. Frågan är då bara hur ofta det valutakurserna justeras.

Kan ju inte se att vi är i en situation där dollarn kommer stärkas.

Det är sant, en stärkt krona kanske kan göra att priserna närmar sig MSRP ändå. Är det dock en tillfällighet eller något som faktiskt kommer bestå?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Ett par av RX 9070 (ej XT) finns fortfarande tillgängliga till msrp i Inets fysiska butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Önskar att jag kunde säga "E bare te å åk" eller vad nu Ingemar sa

SSAB klarar sig rätt bra i dårskapen då dom undgår strafftullar, dom har anläggning i USA.
Muskus skulle få rulla pappersraketer om han inte hade tillgång till riktigt Svenskt stål

Grattis till lyckat innehav

Är det strafftullar på stål från EU så kommer det svenska stålet att åka på tullavgifter när det importeras in i USA, oberoende om SSAB har anläggningar i USA eller ej. Idén är att den amerikanska anläggningen, ägd av SSAB, heller skall använda sig av amerikanskt stål...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det är sant, en stärkt krona kanske kan göra att priserna närmar sig MSRP ändå. Är det dock en tillfällighet eller något som faktiskt kommer bestå?

Situationen i USA är något kaotisk, vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Är det strafftullar på stål från EU så kommer det svenska stålet att åka på tullavgifter när det importeras in i USA, oberoende om SSAB har anläggningar i USA eller ej. Idén är att den amerikanska anläggningen, ägd av SSAB, heller skall använda sig av amerikanskt stål...

Problemet är att USA helt enkelt inte kan producera vissa typer av stål som kolrikt stål. Dessa importeras mestadels från Tyskland men även från Sverige eftersom USA helt enkelt saknar fyndigheter av den kolrik järnmalm. Trump införde tullar på stål under sin förra mandatperiod men tvingades dra tillbaka dessa eftersom Amerikansk stålindustri höll på att gå på knäna ett par månader in.

Det är helt enkelt så att den typ av hyper-Protektionism som Trump förespråkar i dagens värld inte helt enkelt är genomförbara eftersom det alltid finns en annan marknad att få produkten billigare ifrån (läs. Kina) och våran hyperteknologiska värld är beroende av komponenter som bara använder en viss from av material (och har gjort det i decennier) att det inte ens är möjligt, inom någon överskådlig framtid, att ersätta dessa. Med andra ord kommer Trump att bara slå hårdare mot inhemsk industri med sina tullar oberoende vad han intalar sig själv.

Som tur var verkar dock Trump inse lite detta själv eftersom han skjuter upp tullarna gång på gång och därför tror jag det är mest ljud och liten verkstad från honom.. ännu en gång. Och jag hoppas det förblir så.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Problemet är att USA helt enkelt inte kan producera vissa typer av stål som kolrikt stål. Dessa importeras mestadels från Tyskland men även från Sverige eftersom USA helt enkelt saknar fyndigheter av den kolrik järnmalm. Trump införde tullar på stål under sin förra mandatperiod men tvingades dra tillbaka dessa eftersom Amerikansk stålindustri höll på att gå på knäna ett par månader in.

Det är inte precis en intelligent användning av strafftullar vi ser, USA inför nu, eller hotar med, strafftullar på alla sina största handelspartners, EU, Mexico, Kanada, och Kina... Mängder med industrier kommer att gå på knäna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det är inte precis en intelligent användning av strafftullar vi ser, USA inför nu, eller hotar med, strafftullar på alla sina största handelspartners, EU, Mexico, Kanada, och Kina... Mängder med industrier kommer att gå på knäna.

Håller helt med. Ironiskt nog kommer dessa vända sig till andra marknader så som Kina och Europa pga. dessa tullar men Trump är ju känd för sitt tunnelseende och oförmåga till självinsikt.. Och tyvärr kommer det påverka oss alla eftersom internationell handel sker nästan uteslutande i Dollar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | AMD R7 9800X3D | MSI MAG X870 Tomahawk WIFI | 64 GB Corsair DDR5 6000 MHz CL30 | Asus Prime RTX 5070 Ti OC 16GB GDDR7 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black + SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Han drog ju tillbaka alla förutom Kina nu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Han drog ju tillbaka alla förutom Kina nu

Förutom 60% och 50% av varorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Givetvis!

Uttryckte mig nog oklart, det jag menar är att stål och dess egenskaper efterfrågas oavsett ifrån källa, det är processen som av någon orsak (som jag uppriktigt inte orkat att forska i) är bättre än dom flesta andras. Om det är patent, varumärke eller helt enkelt att (vi) SSAB gör det bättre av någon orsak.

Har varit med när produktion har gått syd totalt just på grund av att leverantören levererat en batch som kommer ifrån exempelvis Tyskland eller Kina. För det mesta så fungerar det även med stål ifrån andra länder, fastän kvaliteten inte riktigt är den samma även om alla sägs uppfylla EN 1:4301 som ex.så skiljer det ibland rätt mycket. Eller att att EN 1:4307 blivit totalt krokiga en bit in i CNC bearbetningen.
Vi får helt enkelt till en bra mycket bättre produkt fastän det är samma standarder.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Förutom 60% och 50% av varorna?

Hmm? Han sköt väl upp allt med Mexico och Kanada tills april nu?
återstår nu Kina på 20%

Visa signatur

Permalänk

Beställde ett kort från netonnet och fick en orderbekräftelse men den står fortfarande bara som "Mottagen" under "Orderstatus".
Någon annan som har beställt från netonnet och har samma? Finns det en risk att jag inte får något kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallemedstortk:

Beställde ett kort från netonnet och fick en orderbekräftelse men den står fortfarande bara som "Mottagen" under "Orderstatus".
Någon annan som har beställt från netonnet och har samma? Finns det en risk att jag inte får något kort?

Just netonnet så vet man aldrig 😅 med 5070ti så bokade de av typ 10 Pers här inne

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Just netonnet så vet man aldrig 😅 med 5070ti så bokade de av typ 10 Pers här inne

Ajdå. Bara vänta och hoppas på det bästa då

Permalänk

if you wanted a card, today you got a card.....

Red Devils (which are a great card, maybe a bit over priced krona per frame)....they were still available 20 minutes after launch.

Everyone and their great aunt had an opportunity today.....great launch AMD, hats off!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Köpte ett 9070xt reaper. När allt var klart, orden fanns på min profil och var grön så fanns fortfarande 46st kort i lager. Men nu när jag loggar in så är min order ändrad till ”i lager 2024-05-13” så jag misstänker att det inte blev nått denna gången heller…

Det tog ett par timmar sen fick jag statusen ändrad till bokad och ett par minuter senare var det även skickat. Kommer imorgon.
Jag hann dock med att köpa ett från NoN också eftersom jag inte trodde jag skulle få något från Inet. Kortet från NoN är även det skickat och beräknas anlända imorgon.
Istället för att skicka tillbaka det med risk att NoN listar om det för det högre priset så tänkte jag om jag skulle sålt av det här på Sweclockers till självkostnadspris till någon som inte lyckades få ett kort idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Det tog ett par timmar sen fick jag statusen ändrad till bokad och ett par minuter senare var det även skickat. Kommer imorgon.
Jag hann dock med att köpa ett från NoN också eftersom jag inte trodde jag skulle få något från Inet. Kortet från NoN är även det skickat och beräknas anlända imorgon.
Istället för att skicka tillbaka det med risk att NoN listar om det för det högre priset så tänkte jag om jag skulle sålt av det här på Sweclockers till självkostnadspris till någon som inte lyckades få ett kort idag.

Jag skulle säga att sälj här, för med NoN så måste du betala själv returfrakten.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 9070 XT | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung G60SD
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLARVA:

Skickat meddelande om intresse!

Visa signatur

Dator: dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Är ganska säker att detta är en rtx 3080 situation igen, msrp modellerna som inte är oc kommer inte komma i lager igen. Så vi kan i princip utgå att ett 5070ti går för ca 13k idag.

Hur vet du det ? Väntar fortfarande på ett 5070ti prime utan OC från Elgiganten.

Permalänk
Medlem

NetOnNet säljer redan prime kortet över msrp.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallemedstortk:

Mitt är skickat från Netonnet, när beställde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av riderx:

Hur vet du det ? Väntar fortfarande på ett 5070ti prime utan OC från Elgiganten.

Ren spekulation men det är exakt samma situation som då, tillverkarna tjänar inget på msrp modellerna i princip, så ytterst få msrp tillverkas och resten går till oc.

Eftersom efterfrågan är så hög så finns det inget annat alternativ än att köpa högt.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Är de? Varför skulle man köpa ett kort som bara är 1500:- billigare än RTX 5070 Ti där 5070 Ti har betydligt bättre RT prestanda? Kring 8500:- hade varit godtagbart men detta pekar mot att de billigaste korten kommer att hamna närmare 9000:- varav de absolut dyraste ligger på RTX 5070 Ti priser. Vi ser ju redan nu att de dyraste korten av RX 9070 XT finns i många exemplar hos Inet. Orsaken är för att ingen vill lägga ut priser när man kan få en bättre produkt för samma pris.

Nej det känns som AMD ännu en gång missar fullständigt och tror att bara de är några tusenlappar billigare än Nvidia så kommer det lösa sig.. och därigenom fullständigt ignorerar inställningen folk har till deras produkter.

5070ti i lager kostar 13490kr
9070xt i lager kostar 9690kr

3800kr, alltså dubbelt så stor skillnad än MSRP+moms, och även större skillnad procentuellt jämfört med marknadsförda pappersriserna (närmre 40%).

9070 serien är för dyrt men 5000 serien är så absurt dyrt att de inte ens bör övervägas för gaming pris/prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

5070ti i lager kostar 13490kr
9070xt i lager kostar 9690kr

3800kr, alltså dubbelt så stor skillnad än MSRP+moms, och även större skillnad procentuellt jämfört med marknadsförda pappersriserna (närmre 40%).

9070 serien är för dyrt men 5000 serien är så absurt dyrt att de inte ens bör övervägas för gaming pris/prestanda.

10579:- i lager för 5070 Ti.

Proshop tände upp nu på morgonen igen. Klicka meddela mig så får du ett mail ca 13:30, bara att handla.

Visa signatur

14900K
5080
5070 Ti
9070 XT
3070

Permalänk
Medlem

Omröstning för om du hann få tag på ett 9070 (xt)

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Mail från netonnet nu på morgonen:

Hej!

Produkten Radeon RX 9070 XT 16GB Gaming PULSE art nr 1039865 på din order har inte något bekräftat leveransdatum. Vi har beställt produkten från leverantör och inväntar leverans.

Vi återkommer till dig per mejl med fortsatt uppdatering inom 5 arbetsdagar.

😮‍💨

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Good guy Intel håller inte på med sådant här. B580 har gått att köpa för MSRP hur länge som helst.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Good guy Intel håller inte på med sådant här. B580 har gått att köpa för MSRP hur länge som helst.

Från vad jag har hört så kostar B580 runt 400$ i USA har gjort det sedan lansering i princip mspr var väl 250$ så det stämmer väl inte riktigt? Men har i Sverige verkar det ha gått ner till runt mspr nu ca 3 månader efter lansering. Skulle inte förvåna mig om det ser lika dant ut för 9070XT när hypen har lagt sig folk inte längre köper korten för över mspr så kommer det gå ner till mspr priser igen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO