Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Nu är det mycket text i affekt för jag är så jävla grinig, både på Länsförsäkringar (vilken jävla skitbank) och på Sverige och hur alla är misstänkt kriminella.

Jag har välbärgade gudföräldrar. Mina gudföräldrar är gamla, över 90, och har ingen internetbank eller swish och all betalning sker med kontanter. Mitt inflöde på kontanter från dem är ganska så "stort" (enligt LF).

Senast i lördags när jag var där kom jag därifrån med 3k i kontanter. Den första femhundringen var för att jag varit snäll och sett till hus och vattnat blommor medans de var i lägenheten. Nästa femhundring var för kollagen som jag hade köpt till mig men som gudfar ville testa, så han köpte det av mig så får jag köpa nytt. Sen blev det 2000 för att dom ville beställa en köttlåda från Gårdssällskapet, då köper jag ut en sådan.

Sen blir det ofta när jag ska dit att jag får handla med mig lite varor från ICA så dom slipper åka ut, jag betalar med kort, får kontanter tillbaka.

När jag fyller år samt i julklapp så får jag,*trummvirvel* kontanter!!!
Jag samlar på mig kontanter och sen går jag till en insättningautomat och stoppar in dem på mitt konto.

Nu har då länsförsäkringar letat upp transaktioner där jag i samband med insättningen (inom 3v från insätting) gjort överföringar av den ena eller andra varianten..

Min bror swishade mig några tusen för en TV jag inte längre använde, den överföringen ska jag redogöra för.
Jag köpte en klocka här på SweC, en Withings, den swishen ska jag redogöra för.
Jag har i samband med insättning swishat Lysa, fondroboten där jag under alla år som kund hos LF haft ett autogiro-sparande emot. men nej, nu måste jag redogöra för swishen till Lysa.

Jag blev ju butthurt också förra året när LF gav mig ett sånt sjukt dåligt erbjudande på bolånet så jag började avveckla LF och skaffade Skandia. Då hade jag inget VISA hos Skandia samt Skandia inte fungerar med insättningsautomaterna. Så vissa fall när jag gjort en insättning så har jag även fört över pengar till Skandia.

Och det absolut värsta av allt, herregud, jag för över pengar till REVOLUT!!!! ONDSKAN!!! DJÄVULEN!!! jag har ändå haft 3 olika banker än så länge, och ingen av dem har varit så skeptisk mot Revolut som LF och varit så restriktiva på hur lite man kan föra över till dem via ett VISA köp.

Jag har alltid tyckt om kort med cashback. Jag använde mig av Refunder Pay, när dom la ner så blev det Everydaycard... och nu då när dom la ner så sondera terrängen och kom på att Revolut, det passar mig. Appar som ingår som jag annars ändå betalat för.

Jag förstår att banken måste uppfylla lagen om pengatvätt men min erfarenhet som en långvarig kund är att dom fan är mer nitiska när det kommer allt än andra banker.

Sen börjar jag bli så jävla trött på att bli behandlad som en kriminell av sverige där deras nya syn är att alla är misstänkta därför ska alla övervakas

Så vad har LF gjort, rent konkret? Ringt dig? Stängt av dig? Polisanmält dig? Inte helt lätt att förstå vad problemet är.

Om du känner dig "behandlad som en kriminell" för att LF följer sina lagstadgade åtaganden så antar jag att du känner likadant om du behöver visa biljetten för spärrvakter i tunnelbanan också? Visa medhavd ryggsäck på konsert? För att inte tala om säkerhetskontrollen på flygplatsen...

.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Nej, det finns inga "enbart uttagskort", så dom kan ge dig det kortet så du kan betala med det, eller dom kan föra över pengar till dig istället för att ta ut pengar.

Om dom enbart använder kortet till att ta ut pengar, så kan ju du lika gärna ha det, och ta ut pengar till dom.

Dom betalar rimligtvis inte sina räkningar med kontanter, så i samband med att dom betalar sina räkningar, oavsett hur dom gör, kan dom ju föra över pengar till dig på samma sätt som dom för över pengar för el, hyra, osv.

Ok det är möjligt att de ersatt hennes kort med ett vanligt betalkort, men förut hade hon isf ett som inte gick att betala med.

Räkningar betalas med postgiro. Jag har aldrig använt postgiro, men det är väl möjligt att det går att göra en banköverföring med postgiro

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Så vad har LF gjort, rent konkret? Ringt dig? Stängt av dig? Polisanmält dig? Inte helt lätt att förstå vad problemet är.

Om du känner dig "behandlad som en kriminell" för att LF följer sina lagstadgade åtaganden så antar jag att du känner likadant om du behöver visa biljetten för spärrvakter i tunnelbanan också? Visa medhavd ryggsäck på konsert? För att inte tala om säkerhetskontrollen på flygplatsen...

Dom har skickat brev om att jag måste redogöra för 24 transaktioner.. om jag inte lyckas redogöra på ett sätt som dom godtar vet jag inte vad som händer, men det lär jag bli varse om

Visa signatur

Permalänk
Medlem

sakffa mobil och bankid och swish till dina gudföräldrar. Och hjälp dem sen med swish till dig när du gjort något åt dem.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Nej, det finns inga "enbart uttagskort", så dom kan ge dig det kortet så du kan betala med det, eller dom kan föra över pengar till dig istället för att ta ut pengar.

Om dom enbart använder kortet till att ta ut pengar, så kan ju du lika gärna ha det, och ta ut pengar till dom.

Dom betalar rimligtvis inte sina räkningar med kontanter, så i samband med att dom betalar sina räkningar, oavsett hur dom gör, kan dom ju föra över pengar till dig på samma sätt som dom för över pengar för el, hyra, osv.

Åh, Xeonist, du har väl aldrig satt foten i en värld där folk över 90 lever? Tror du på allvar att alla har swishat sig in i 2025 som du? Mina gudföräldrar, och många med dem, har kontanter för att de alltid har haft det så – de går till banken, tar ut sina pengar och betalar med sedlar för att det är så de funkar. Medan du sitter där och tror att hela Sverige är uppkopplat 24/7, finns det fortfarande de som inte ens vet vad ett betalkort är. "Ingen hanterar bara kontanter"? Säg det till min 92-åriga gudmor som inte skulle lita på en plastbit om så hennes liv hängde på det. Kanske dags för dig att lämna din digitala bubbla och ta en titt på hur riktiga människor lever – inte alla har en smartphone i näven och Revolut på fickan. Men fortsätt du att spela kontantpolis, det är ju uppenbart att du har koll på läget.

Permalänk

Vem använder "storbankerna" numera du blir ifrågasatt bara du för dina pengar fram och tilllbaka mellan olika sparkonton trots att du redogjort varifrån medlen kom från första början.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

sakffa mobil och bankid och swish till dina gudföräldrar. Och hjälp dem sen med swish till dig när du gjort något åt dem.

Kommer aldrig på tal, de har hört att folk blir lurade på sina pengar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man gillar retro så kan man skriva ett skuldebrev.

Gå till banken och gör en större överföring, upprätta ett lån. Skriv ett skuldebrev. När sedan återbetalning sker, i form av köttlådor, kollagen eller whatever så antecknas det på skuldebrevet. Låter inte som personer som har problem med att ligga ute med pengar.

Bara som förslag på hur man kan hantera det hela kontantfritt och med ett pappersspår.

Permalänk
Medlem

#1: Om man har ett kontant-hanteringsmönster som i dag enbart kan likställas med tjuvar, knarkförsäljare, alternativt skattesmitare så blir det bökigt som satan. Det är trist, men det tror jag är ett pris vi som samhälle är beredda att acceptera för att göra skurkerier betydligt svårare. Jag säger inte att det löser alla problem, men det mesta som gör skurkeri svårare är bra.

#2: Man har kunnat betala med kreditkort sen 50-talet. Mina 90-plussare har inga problem att betala med kredit/debitkort, för de har de gjort i över 50 år. Internet banken har funnits i 30 år nu. Hade man ingen dator kunde man göra bankärenden via knappsatsen på telefonen sen typ 1996. Jag fattar att dina gamlingar kör kontanter, men det har inget att göra med ålder, det är en larvig ursäkt som jag ser bubbla upp. Man är inte barn bara för man är gammal, och man är inte en idiot heller. Man är mest troligt mer klok än de flesta, sluta idiotförklara gamla.

Permalänk
Medlem

Banker granskas – kan säga upp konton i onödan:
https://www.svd.se/a/pPOPl6/fi-granskar-avstangda-bankkonton

”60 000 svenskar fick sina betalkonton upp­sagda under ett enda år...”

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Personligen använder jag själv inte kontanter alls i princip. Men jag tycker det är sorgligt att man blir så misstänkliggjord om man nu vill göra det.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dildostacker2000:

Säg det till min 92-åriga gudmor som inte skulle lita på en plastbit om så hennes liv hängde på det.

Har du också en 92-årig gudmor? What are the odds..

Skrivet av issue:

Min gudmor som är 92 år har aldrig och kommer aldrig betala med ett kort på ICA, det är kontanter som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Lol! Vet inte om du är seriös eller trollar.
Men det finns fortfarande banker, där kan man ta ut pengar. Det finns uttagsautomater där man inte behöver ha betalkort, där kan man ta ut så man får kontanter .

Min gudmor som är 92 år har aldrig och kommer aldrig betala med ett kort på ICA, det är kontanter som gäller

Innan min mormors bror gick bort tog han ut en låda med 50k och använde tills lådan var slut då tog han ut 50k till. inte särskilt ovanligt.

Jag hatar hur jävla kontrollerande samhället ska vara. Varenda krona skall taxeras helst 4 ggr innan det hamnar tillbaks till staten igen...

Permalänk
Medlem

Man gillar att bli ifrågasatt när man helt laglydig. Stackare som har ett jobb som handlar om att ifrågasätta 99% laglydiga för att hitta den där %en som har nåt för sig. Eller redan vet att skriva nåt fakeat kvitto...

Så det fungerar, småfolket (vi) ska synas i sömmarna medan multinationella bolag donerar och skickar kickbacks till politiker och fixar deals. Gör dom något brottsligt ändå är det böter på ca. 0.1% av deras omsättning.

Snart ska säkert skatteverket anställa en arme här också för att syna exakt varenda transaktion över x storlek (i USA var det $600).
Brottslingarna begriper och lär sig fort hur man kommer undan, de som får ett helvete är vi laglydiga

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeonist:

Har du också en 92-årig gudmor? What are the odds..

Registrerad enbart för att skriva inlägget också. Intressant sammanträffande!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Det var andra bullar för 25 år sedan när kön till det lokala bankkontoret ringlade lång och var full av byggjobbare som av någon outgrundlig anledning skulle sätta in massa kontanter samma dag Inga frågor där inte.

Permalänk

Brottslingar anpassar sig till ett brottsligt system men alla kan juh inte vara brottslingar då hade de rått fullständig anarki.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

Usch!
Jag har det ungefär likadant, får ganska mycket kontanter från äldre släktingar som jag hjälper med diverse och har gjort i flera år. Jag skulle dock aldrig sätta in de på banken då jag som oftast handlar med kontanter och bojkottar fysiska butiker som ej tar emot riktigta pengar.
Har noll förtroende för bankerna, så det är en bidragande faktor till det.

De är enligt mig samma sak som gangsters på gatan fast de har slips istället för adidasbyxor och skyddas av ett korrupt kapitalistiskt system.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Det känns verkligen som att bankerna får en vendetta mot individer ibland och bara väljer att förstöra deras liv med penningtvättslagen som ursäkt.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Lol! Vet inte om du är seriös eller trollar.
Men det finns fortfarande banker, där kan man ta ut pengar. Det finns uttagsautomater där man inte behöver ha betalkort, där kan man ta ut så man får kontanter .

Nej det finns inte uttagsautomater som fungerar utan debetkort.

Det är däremot relativt svårt för de som bara använder brevgiro till räkningarna att överföra pengar till dig, då de normalt bara tillåter betalningar till plus- och bankgiro eller inom samma bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag läste, men jag menar att det är bs.

Var får dom sina kontanter ifrån? Det finns ingen som 2025 "bara hanterar kontanter".

Min pappa på 78 år hanterar bara kontanter. Hans f.d fru tar ut kontanter från sitt kontor via en uttagsautomat och ger dem till honom. Jag för sedan över pengar från min pappas konto till hennes.

Jag sköter hans bankaffärer (läs: betalar räkningar). Han kan inte längre hantera en mobil och knappt en dator. Swish eller bankid är inte att tänka på. Cash funkar för honom

Permalänk
Medlem

(Sorry för all ostrukturerad rant nedan, har inte tid eller ork att renskriva eller förkorta)

Jag tror många underskattar hur krångligt ny teknik kan vara att lära sig. Min upplevelse, med äldre släktingar som haft förståndet i behåll, är att "nymodigheter" som att betala allt med kort + pinkod, det är en sak, men det är ett snäpp upp att använda mobiltelefon + bankID. Eller dator.

Även om datorer gjorde intåg på många arbetsplatser på 1980-talet så var det ett "verktyg" där man inte gjorde så många olika moment.

Har släktingar som jobbat med datorer hela 1980-talet, men ändå inte förstår Windows riktigt idag. Windows kom ut brett på 1990-talet, och det var då många fick sin första kontakt med ett "modernt" operativsystem, men ändå var det så att man mest "bodde" i ett eller två program. Att så många skaffade dator på 1990-talet är säkert jättebra än idag, men ALLA skaffade inte dator då.

Det finns gott om äldre som aldrig skaffat dator, men gått direkt på "smartphones" - vilket i sig inte behöver vara fel, men det är ett stort steg att ta. En del tar inte det steget, de känner inte att de klarar det. Många äldre är faktiskt, med ålderns rätt, inte lika duktiga på att lära nya saker, även om de INTE har alzheimers etc.

Ett problem som jag märker av (inte främst på mig då...) är att det kan vara svårt med alla inlogg. Man läser mailen i webläsaren. Sedan blir man utloggad av något skäl. Sedan fungerar inte mailen. Då skriver man in lösenordet till datorn. En annan gång blir man utloggad ur "Windowskontot" i Webläsaren. Då ska man ange datorns lösenord för att logga in. Försöker man med Windows-kontot går det inte. Eller hur var det nu? Det blir rörigt. Godkänna något med bank-ID...en del appar öppnar bank-ID automatiskt, och återgår till appen därefter, andra gör det inte. Hur går man ens tillbaks till appen efter att ha godkänt i BankID? Trycka de där tre strecken nere till vänster? Där finns inga streck. Jaha, de är dolda. Hur får man fram dem?

De där "smarta" funktionerna som plockar bort, eller sätter i koma, appar man inte använt på länge, eller som loggar ut en efter en viss kort tid (några månader, typ), är satans påfund. Bra tänkt, säkert, men såå krångligt. Bra ändå att man kan logga in med bank-ID på allt fler appar. Om man nu lyckas.

Jag har varit med om att det tagit över en kvart att via telefonsupport till släkting att ens få igång Teamviewer så jag kan hjälpa till med att logga in i Outlook i webläsaren. Teamviewer var svårt att hitta (Windows 11) och starta, och sedan klagade den på något inlogg (som inte behövs), med mera, etcetera. Öppna Word-dokument går inte längre i Wordpad utan att Microsoft vill att man prenumererar på något Office 356. Så det får man klara sig utan, öppna Word-dokument alltså. (Ja, det går, men jag menar hur den som inte vet kan uppfatta det)

Det är väl ändå så att mobiler och plattor är lite enklare än fullflongade datorer, men det finns såå mycket mer som hade kunnat göras bättre. Alla mobiler och plattor borde exempelvis ha en "simple mode" eller liknande som gör all text större, döljer onödiga val, alltid har menyknapparna synliga, har ett fåtal appar förvalda som ALDRIG kräver någon inloggning eller betalning (Adobe är pesten, det klagar hela tiden när man vill läsa pdf), inte förlitar sig på krångliga gester, osv.

Till sist tror jag att folk på det här forumet, oavsett bakgrund, ligger i framkant på teknik och att även en del av deras släktingar gör det. Men det finns absolut folk (som inte är senila) som ändå inte klarar att ta steget till att bli digitaliserad.

Många äldre betalar räkningar via kuvertgiro eller liknande. Det är faktiskt en SKITBRA lösning som de flesta klarar så länge synen hänger med. Mina föräldrar hade det väldigt länge. Nackdelen är att man får betala fakturaavgifter på nästan allt (pappersfakturor) så det blir dyrare i praktiken. Jag hade själv kuvertgiro på 1990-talet, gick nog inte över till digitala banktjänster förrän typ 2005 (även om jag hade "telefonbanken" och andra tjänster tidigare).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

#1: Om man har ett kontant-hanteringsmönster som i dag enbart kan likställas med tjuvar, knarkförsäljare, alternativt skattesmitare så blir det bökigt som satan. Det är trist, men det tror jag är ett pris vi som samhälle är beredda att acceptera för att göra skurkerier betydligt svårare. Jag säger inte att det löser alla problem, men det mesta som gör skurkeri svårare är bra.

#2: Man har kunnat betala med kreditkort sen 50-talet. Mina 90-plussare har inga problem att betala med kredit/debitkort, för de har de gjort i över 50 år. Internet banken har funnits i 30 år nu. Hade man ingen dator kunde man göra bankärenden via knappsatsen på telefonen sen typ 1996. Jag fattar att dina gamlingar kör kontanter, men det har inget att göra med ålder, det är en larvig ursäkt som jag ser bubbla upp. Man är inte barn bara för man är gammal, och man är inte en idiot heller. Man är mest troligt mer klok än de flesta, sluta idiotförklara gamla.

Du kan inte vara mer än i tjugo års åldern? Jag tycker att det fullständigt spårat ut det där med att man idag är så himla mot kontanter och rädd för att det kanske stoppas några slantar i fickan, då tänker jag på mindre verksamheter som torghandlare munkförsäljare etc.. som gör allt för att överleva. Det gör absolut ingenting.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig sätta in kontanter på ett konto idag. Jag förstår banker som inte vill ta emot kontanter, då risken för penningtvätt är enorm. Lägg därtill att LF antagligen inte tjänar några betydande pengar på TS, då TS varken har kort eller sparande hos dom. Rätt mycket jobb för en kund man inte tjänar pengar på, och stor risk (pga kontanter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Skulle aldrig sätta in kontanter på ett konto idag. Jag förstår banker som inte vill ta emot kontanter, då risken för penningtvätt är enorm. Lägg därtill att LF antagligen inte tjänar några betydande pengar på TS, då TS varken har kort eller sparande hos dom. Rätt mycket jobb för en kund man inte tjänar pengar på, och stor risk (pga kontanter).

Jooo, kort har jag, annars kan jag inte sätta in pengar via insättningsautomat.
Men däremot ligger banken under avveckling då gav mig så så dålig ränterabatt på bolånet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av najdorf:

Jag och min fru skulle åka och köpa en designmöbel av privatperson på Blocket, köpesumman 6800 kr , jag swishar på plats men inser snabbt att jag missat en nolla utan betalar 680 kr , försöker då swisha resterande belopp men där tar det stopp ,mitt konto spärras av Swedbank och jag fick senare sitta 1 h i telefonkö och bli behandlad som en kriminell , förklarade att jag missat beloppet och försökte swisha resterande . Nu vågar jag knappt använda swish

Då måste du ju va riskkund och de hade dig under lupp? Tror mer att du hade swish-gräns på 6000:- och du kunde helt enkelt inte swisha mer än så.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

"Banker som inte vill ta emot kontanter"....

Alltså... det är en fundamental roll de har att hantera just det. Sen att de själva valt att vilja avveckla den biten under en längre tid är en annan sak. Vill man vara ett låneinstitut kan de vara det istället för en Bank om de inte vill hantera pengar i alla dess former.

Tror t om att det är lagstiftat att vissa banker MÅSTE tillhandahålla grundläggande kontanttjänster.

Själv har jag inte använt kontanter på flera år men jag har en förståelse för att det faktiskt finns ett behov av det hos somliga, och hos andra en vilja att använda kontanter istället... av en rad olika skäl. Det vara så enkelt att man enbart gillar det och man bör inte betraktas som kriminell enbart för den sakens skull.

Att skylla på penningtvätt, kriminella etc är befängt då vi som är 40+ faktiskt levde under en tid då kontanter var det huvudsakliga man använde dagligen... och jag tvivlar starkt på att penningtvätten då (hos gemene man eller kriminella) var sinnessjukt mycket större då.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Hedersmedlem

Det är du som bestämt att det skall vara så här, och med du menar jag de politiker du röstat på. Det tjänar ingenting till att vara arg på bankerna för att de följer dina lagar, hur hade du tänkt dig att de ska kunna göra något annat?

Om sen priset för att stoppa terrorfinansiering är att två 92-åriga gudmödrar behöver lära sig hur man använder en dator, sätt er och plugga ffs.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

"Banker som inte vill ta emot kontanter"....

Alltså... det är en fundamental roll de har att hantera just det. Sen att de själva valt att vilja avveckla den biten under en längre tid är en annan sak. Vill man vara ett låneinstitut kan de vara det istället för en Bank om de inte vill hantera pengar i alla dess former.

Tror t om att det är lagstiftat att vissa banker MÅSTE tillhandahålla grundläggande kontanttjänster.

Själv har jag inte använt kontanter på flera år men jag har en förståelse för att det faktiskt finns ett behov av det hos somliga, och hos andra en vilja att använda kontanter istället... av en rad olika skäl. Det vara så enkelt att man enbart gillar det och man bör inte betraktas som kriminell enbart för den sakens skull.

Att skylla på penningtvätt, kriminella etc är befängt då vi som är 40+ faktiskt levde under en tid då kontanter var det huvudsakliga man använde dagligen... och jag tvivlar starkt på att penningtvätten då (hos gemene man eller kriminella) var sinnessjukt mycket större då.

Du har nog missat vad lagen om grundläggande kontanttjänster innebär, det innebär uttagsautomater. Företag och föreningar som vill sätta in dagskassa hänvisar de till Loomis.

Kontanthanteringen är dyr och bankerna har inget att vinna på att agera mellanhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Jag ser till att alltid ha min 2 månadslöner i kontanter enbart för att jag föredrar att använda kontanter istället för bankkort p.g.a. visa/mastercard mafia fasoner som dom håller på med. Betalar kontant där det går och med kort där det inte går, bästa är att när systemen ligger nere så sitter jag med mina matvaror i kylen medans 99% av resten inte gör det.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm