Fick du tag på ett 9070 (XT)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Fick tag i ett powercolor 9070 xt reaper men blir retur, alla 3 fläktarna har något konstigt knarrljud som fler på reddit verkar ha, stör mig på det då mitt FormD T1 inte är så ljudisolerande så den får åka tillbaka tyvärr. Annars fungerade det riktigt bra.

Låter precis såhär.

Har också en reaper. Låter lite ja. Tycker dock den är ganska tyst med 25% närmare 40% börjar det låta lite men tänker det är fläktar
Vill inte förlora MSRP priset. Känner att man kanske borde ha tagit Sapphire pulse istället men ville ha reaper pågrund av längden, tänkte bygga i ett ITX chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avot:

Sitter på ett 7800xt och spelar bloons, behöver inget annat.

Hur många BPS klarar det då?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Fick tag i ett powercolor 9070 xt reaper men blir retur, alla 3 fläktarna har något konstigt knarrljud som fler på reddit verkar ha, stör mig på det då mitt FormD T1 inte är så ljudisolerande så den får åka tillbaka tyvärr. Annars fungerade det riktigt bra.

Låter precis såhär.

Hoppsan! Tråkigt… jag tänkte köpa reaper men han inte med, så blev ett pulse för mig. Att min datorlåda är för liten känns som ett lindrigt problem i jämförelse!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lyckades få tag i ett 9070 XT Pulse på inet för 7990;-
Levereras imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Låter precis såhär.

Sälj det till mig för msrp... Jag hör inget konstigt i videon.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beevor:

Samma här, svårt att beställa grafikkort när man står på industrigolvet och jobbar.

Har ni inte toaletter på jobbet 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Sälj det till mig för msrp... Jag hör inget konstigt i videon.

Redan inlämnad tyvärr, dock tror jag du hade stört dig på det. Det är värre IRL 😁.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paontuus:

Låter precis såhär.

@Paontuus

Det va ett riktigt störande ljud, låter alla rea-per kort såhär?
Kanske därför de är lite billigare.

Permalänk

Satt på sidan när de launchade gick slut ganska snabbt, var bara asus korten som var på msrp+ moms, resten va inte så värt o betala. Men man får se på den ljusa sidan att de drygt 2000kr skillnad från ett 5070ti.

Valde o köpa en äldre grafikort 7800xt istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RobertE99:

Satt på sidan när de launchade gick slut ganska snabbt, var bara asus korten som var på msrp+ moms, resten va inte så värt o betala. Men man får se på den ljusa sidan att de drygt 2000kr skillnad från ett 5070ti.

Valde o köpa en äldre grafikort 7800xt istället

@RobertE99

Ja och lite märkligt att priset är högre när det är tillverkningsfel på den serien

Permalänk

Eftersom det är lättare för mig än vissa jag känner att sitta och lägga beställningar på arbetstid har jag denna generation i princip varit med på alla drops för att försöka hugga saker åt mig själv eller andra. 5080/5090 var helt kört på release, fortfarande inte fått tag i ett 5090 och mitt 5080 skickades i fredags. Lyckades efter mycket om och men få tag i ett 5070 ti på launch men kändes stressigt. Var så himla skönt på AMD launchen att kunna hugga ett 9070 XT till MSRP utan några problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Låter precis såhär.

Naej vad tråkigt, hur kommer det sig att ingen recension nämnt detta? Hoppas innerligt att det bara är några få måndagsex som har det där problemet.

Jag är jävligt känslig mot störande ljud. Kombinera det med ett NR200P på skrivbordet precis intill mig (inte det mest ljudisolerande chassit) och att jag oftast kör högtalare i stället för headset... jag kommer absolut störa mig något överjävligt på det där fläktljudet om mitt Reaper är likadant.

Beställde du från Inet? Blir det värdeminskning nu när du gör retur så du går minus eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ackwell:

Naej vad tråkigt, hur kommer det sig att ingen recension nämnt detta? Hoppas innerligt att det bara är några få måndagsex som har det där problemet.

Jag är jävligt känslig mot störande ljud. Kombinera det med ett NR200P på skrivbordet precis intill mig (inte det mest ljudisolerande chassit) och att jag oftast kör högtalare i stället för headset... jag kommer absolut störa mig något överjävligt på det där fläktljudet om mitt Reaper är likadant.

Beställde du från Inet? Blir det värdeminskning nu när du gör retur så du går minus eller?

@ackwell
Det verkar nog som det är så dessa fläktar låter.
Jag hade nog inte pallat med det ljudet.
https://www.reddit.com/r/radeon/comments/1j62880/powercolor_r...

Tur att man tog ett 9070xt Nitro+, kostade några hundralappar extra men har inte läst att dessa fläktar låter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Redan inlämnad tyvärr, dock tror jag du hade stört dig på det. Det är värre IRL 😁.

Mjo... Var det hög frekvens på ljudet är det inte säkert jag märkt det men brummande ljud kan jag störa mig enormt på

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Beställde från Inet, kortet skickas tillbaka i samma skick som jag fick det så ser inga problem att man får alla pengarna tillbaka, annars pratar jag bara med dom och gör en RMA istället. Har filmat mycket bevis på ljudet i min egen dator.

Det är fullt funktionellt och om du har mer isolerande chassi så kommer du troligtvis inte störa dig på det. Med tanke på att alla 3 fläktar låter likadant och att flera har detta "problem" så ser jag det som att detta är inom spec.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Håller helt med!
Har man lyckas lägga det i kundkorgen borde man ha åtminstone 1-3 minuter på sig att slutföra köpet. Gör man inte det så tas det bort från kundkorgen. Men det är väl så att återförsäljarna säljer alla kort ändå så de bryr sig inte.

Håller med, jag satt och uppdatera sidan på inet kl 14.59 prick och var dessutom inloggad. Jag klickade på köp och allt var i kundkorgen 15.01, då borde man verkligen få gå till betalningen och slutföra köpet, inte massa error att kundkorgen är Tom..

Ganska ruttet faktiskt.

Permalänk
Medlem

fick tag i en 9070 xT Nitro+
tillsvidare väldigt nöjd med, snyggt design ingen kablar i sikt

Permalänk
Medlem

Fick tag på ett Hellhound, 8 + moms. Uppgraderat Linux-maskinen från ett RX7600. Funkar mycket bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hpc:

Fick tag på ett Hellhound, 8 + moms. Uppgraderat Linux-maskinen från ett RX7600. Funkar mycket bra!

Vilket linux kör du? (Kernel, mesa osv) Väntar på mitt kort än ska komma.

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

Hade inte tänkt på Reapern öht innan jag läste här då chassit står under skrivbordet med stängd sida osv. Men såklart låter även mitt lite liknande som nämns i tråden samt på reddit. Det var ju en aning störande får jag ju erkänna, även om jag som sagt egentligen inte hör brummandet eller konstiga ljuden om jag inte verkligen koncentrerar mig på det. Inte direkt aktuellt att returnera om man inte får tag i annat MSRP kort heller, vilket troligtvis är kört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glutt0:

Har ni inte toaletter på jobbet 🙄

Får inte ha mobilen på mig under arbetstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Hade inte tänkt på Reapern öht innan jag läste här då chassit står under skrivbordet med stängd sida osv. Men såklart låter även mitt lite liknande som nämns i tråden samt på reddit. Det var ju en aning störande får jag ju erkänna, även om jag som sagt egentligen inte hör brummandet eller konstiga ljuden om jag inte verkligen koncentrerar mig på det. Inte direkt aktuellt att returnera om man inte får tag i annat MSRP kort heller, vilket troligtvis är kört.

Lite i samma sits som dig.
Osäker på vad jag ska göra, tror jag behåller min då jag misstänker att det inte går att få tag på för samma pris.
Kunde ha fått en Sapphire pulse men valde Reaper för storleken(ITX bygge). Har ofta hörlurar på mig så kanske spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Du måste ha senaste mesa, kernel 6.13.6 och senaste Linux firmware. Så nån slags Rolling dist måste du ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Lite i samma sits som dig.
Osäker på vad jag ska göra, tror jag behåller min då det jag misstänker att det inte går att få tag på för samma pris.
Kunde ha fått en Sapphire pulse men valde Reaper för storleken(ITX bygge). Har oftat hörlurar på mig så kanske spelar ingen roll.

Nä alltså med ytterligare test så inser jag att jag inte hör fläkten i princip alls, samt att thermals på kortet är oerhört bra, så jag är ändå väldigt nöjd med det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Nä alltså med ytterligare test så inser jag att jag inte hör fläkten i princip alls, samt att thermals på kortet är oerhört bra, så jag är ändå väldigt nöjd med det!

Samma här, och ingen fläkt är ljudlös på högre varvtal. Men mitt chassi står på golvet, hade jag haft det precis bredvid mig på skrivbordet hade jag kanske stört mig mer på det.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: PowerColor RX 9070 XT Reaper | Ssd: Kingston Fury Renegade 500GB, Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitor: Dell Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Ubuntu 24.04.2

Mesa 25.0.1
Kernel 6.15.3
Senaste linux-firmware från git, det är enkelt att uppdatera manuellt.

Jag är ingen gamer men testade Doom Eternal, tror jag det är, under Vulkan med allt på Ultra i 4k. 200+ fps. Installerade från Steam bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hpc:

Ubuntu 24.04.2

Mesa 25.0.1
Kernel 6.15.3
Senaste linux-firmware från git, det är enkelt att uppdatera manuellt.

Jag är ingen gamer men testade Doom Eternal, tror jag det är, under Vulkan med allt på Ultra i 4k. 200+ fps. Installerade från Steam bara.

Har du en bra guide för det för Ubuntu? Har popos idag

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Inaktiv

Det finns 1 kvar av Sapphire PURE RX 9070 XT GAMING 16 GB på Webhallen, om någon är intresserad.
Länken finns även i tråden "Lager status för 9070/XT"..

EDIT - Där tog det SLUT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Har du en bra guide för det för Ubuntu? Har popos idag

Addera bara kisak-mesa PPA, tar en minut
Kernel från Mainline, också en minut
linux-firmware tog jag direkt från git och sen installerade jag i en tmp mapp och kopierade till /lib/firmware/amdgpu.
efter det:
>> sudo update-initramfs -u
>> sudo reboot now

Permalänk
Medlem

Har funderat och tror jag vill ha ett 9070 faktiskt, till ett vettigt pris, men poppar nånstans dom upp är dom slut lika snabbt som man hinner trycka på refresh, suck...

Visa signatur