Beställde Ryzen 7 9800X3D – fick 14 år gammal processor

Permalänk
Melding Plague

Beställde Ryzen 7 9800X3D – fick 14 år gammal processor

Processorn kom direkt från Amazon.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den var inte stulen iallafall då.

Permalänk
Administrativ avgift

Vad härligt att Sweclockers rapporterat om detta typ 4 år efter att mainstream media gjorde det

#Högkvalité

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Är inte förvånad, hade själv en resa med Amazon och mitt 7900 XTX - https://www.sweclockers.com/forum/trad/1724649-fick-floppy-dr...

Permalänk
Medlem
Citat:

Processorn såldes inte av en tredjepartsförsäljare, utan direkt av Amazon, enligt Hardware Busters, vilket gör händelsen ännu mer anmärkningsvärd. Lådan som processorn levererades verkade även vara äkta och i gott skick, enligt Aris.

Detta få mig att tror att någon har beställt en riktig cpu, tagit ur den, lagt in denna och sen retunerat den igen.
Och att man sen har såld igen den retunerade CPU:n.
Och den som kontrollerat returvaran har antingen ingen aning eller bryr sig inte.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Detta få mig att tror att någon har beställt en riktig cpu, tagit ur den, lagt in denna och sen retunerat den igen.
Och den som kontrollerat returvaran har antingen ingen aning eller bryr sig inte.

Ja, det är väl nästan garanterat vad detta handlar om. Dvs bristande kontroll av returnerade varor.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Bernd_P1:

Välkommen till Amazon i ett nötskal, därav undviker man dyra köp via dom det är ett normalt fenomen vilket vi märker nu när amazon funnits en stund i sverige.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att ursprungsköparen beställde en 9800x3d och plockade ur processorn ur förpackningen, stoppade i sin gamla tillbaka i kartongen och åberopade ångerrätt? Skickade tillbaka och amazon granskade inget av returen utan la den på lager igen inför nästa köpare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bojkotta Amazon.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Folk utnyttjar verkligen "returnera vara utan anledning" En anledning ska inte vara "ångrade mig". Vet att folk beställer 5-10 grafikkort, packar upp dom och sen kollar vilket som klockar bäst och sedan skickar tillbaka resten av korten. Måste vara en mardröm att vara en butik idag.

Vet folk som köper kläder använder dom en gång och sedan skickar tillbaka. Jag spyr på detta.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Jag saknar sunt bondförnuft som de gjorde på 1800 talet när de skickade paket.
Man ska ha kvittens från den som hämtar varan. Produkten ska vara problemerad på något sätt. När mottagaren får paketet så granskar den att det stämmer överens med följesedeln. Inget alls märkvärdigt för en bonde på 1800 talet.
Dagens ungdomar, leverans utanför deras ytterdörr är okej. Och en massa andra brister.
Jag har tröttnat på att handla online.

Mest trovärdigt är felet hos leverantören.

Permalänk
Medlem

Händer i vanliga butiker med, jag köpte en gång ett grafikkort som fyndvara hos Netonnet där det skulle vara ett Gigabyte 6900 XT Aorus Master 16GB i lådan. Fick en känsla av att jag behövde kolla kortet i butiken innan jag åkte därifrån och då visade det sig att någon returnerat ett 6800 XT av samma modell. Hade varit svårt att bevisa, hade bara tur som kollade innan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andra94:

Vad härligt att Sweclockers rapporterat om detta typ 4 år efter att mainstream media gjorde det

#Högkvalité

Nyheten är från i förrgår, så det var ju tufft att de rapporterat om det för 4 år sedan.

Denna fanns ju också åtminstone:
https://www.sweclockers.com/nyhet/38058-person-kopte-falskt-g...

Jag är dock också förvånad om det inte skrivits någon mer allmän nyhet om Amazon och förfalskade produkter (oftast sannolikt pga dålig koll på returer) tidigare. Har sett så mycket om det på Swec tidigare att jag tog det för givet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Händer i vanliga butiker med, jag köpte en gång ett grafikkort som fyndvara hos Netonnet där det skulle vara ett Gigabyte 6900 XT Aorus Master 16GB i lådan. Fick en känsla av att jag behövde kolla kortet i butiken innan jag åkte därifrån och då visade det sig att någon returnerat ett 6800 XT av samma modell. Hade varit svårt att bevisa, hade bara tur som kollade innan.

Låter ju som en ganska meningslös blåsning. Hur mycket skiljer i prestanda mellan 6800 XT och 6900 XT, 10 procent? Minnesmängd etc är ju samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Folk utnyttjar verkligen "returnera vara utan anledning" En anledning ska inte vara "ångrade mig". Vet att folk beställer 5-10 grafikkort, packar upp dom och sen kollar vilket som klockar bäst och sedan skickar tillbaka resten av korten. Måste vara en mardröm att vara en butik idag.

Vet folk som köper kläder använder dom en gång och sedan skickar tillbaka. Jag spyr på detta.

Konsumentskydd i all ära, men det blir ju konsumenten som betalar.

I förlängningen blir det också en nackdel för konsumenten med konkurrensbristen som uppstår av att det är för riskabelt att bedriva småskalig postorder.

När det kommer till saker som tillverkas på beställning så gäller inte returrätten på samma sätt, men i och med att konsumenterna har vant sig vid ett beteende så är det stor risk för bland annat orättfärdigt dåliga omdömen.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Thomas:

Nyheten är från i förrgår, så det var ju tufft att de rapporterat om det för 4 år sedan.

Denna fanns ju också åtminstone:
https://www.sweclockers.com/nyhet/38058-person-kopte-falskt-g...

Jag är dock också förvånad om det inte skrivits någon mer allmän nyhet om Amazon och förfalskade produkter (oftast sannolikt pga dålig koll på returer) tidigare. Har sett så mycket om det på Swec tidigare att jag tog det för givet.

Just denna är ny men att folk byter saker via amazon o dyl är inget nytt, LTT gjorde till o med en video om bestbuy där dom även tar upp amazon för 3år sen. Eller typ valfri reddit "fick X produkt istället för Y amazon"

Amazon ska man avsky som pesten för datordelar

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andra94:

Just denna är ny men att folk byter saker via amazon o dyl är inget nytt, LTT gjorde till o med en video om bestbuy där dom även tar upp amazon för 3år sen. Eller typ valfri reddit "fick X produkt istället för Y amazon"

Jo, skrev ju om det i det du citerar också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Låter ju som en ganska meningslös blåsning. Hur mycket skiljer i prestanda mellan 6800 XT och 6900 XT, 10 procent? Minnesmängd etc är ju samma.

Det skilde sig runt 3000-4000:- i pris mellan de modellerna, ganska stor scam imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

#Högkvalité

Aj, vad tiden går!

Hade för mg att Ryzen 7 9800X3D kom för ett par månader sen, så fel man kan ha....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Verkligen, tycker det skall införas ett 20-30%% avdrag på prylar som lämnas tillbaka för: "det passade inte", "jag ångrade mig", "hade egentligen inte råd" etc. Man får fan ha lite koll själv.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

#Högkvalité

Nu var väll release av just 9800X3D typ November förra året, så hur du tänkte här vet jag inte...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

#Högkvalité

Skrivet av Thomas:

AMD Ryzen 7 9800X3D
Release Date: Nov 7th, 2024

Borde inte vara alltför många som försökte köpa eller sälja (varken riktiga eller fejk) AMD Ryzen 7 9800X3D processorer 3-4 år innan AMD släppte modellen.

Skrivet av andra94:

Amazon ska man avsky som pesten för datordelar

Beror lite på hur långt man ska dra det med att "vara ny".

Att det finns oärliga människor som gör saker som inte är justa är inget nytt.
Så generaliserar man tillräckligt långt så kan man inte ha någon rapportering om när någon beter sig dåligt, för det finns andra som har betett sig dåligt innan.

Å andra sidan om allt dåligt någon gjort någon gång ska rapporteras om så hade nyhetsflödet drunknat i det.

Om det rör sig om enstaka fall av att man tycker att "det där hade inte behövt bli en nyhet" så tycker jag inte att det är ett stort problem om man inte gör det till ett stort problem.

Permalänk
Medlem

Är mer förvånad att man lägger detta som en nyhet på förstasidan?

Kan ni lägga upp en nyhet när jag en gång fick fel sak levererad? Eller behöver jag en youtubevideo om det först?

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Beställde TG Basic putty förra veckan (prime+från amazon), tog ett par dagar innan den skickades och sedan direkt när den skickats så "kom den bort", minuter efter...
Kan inte få pengarna tillbaka för att den är "skickad" utan kan endast returnera när jag får den.
Det fick man för att man betalt prime i flera år...
Nytt knep dom kör med?

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem

Det är ju bara att skicka tillbaks den så får han en ny eller pengarna tillbaka. Det har aldrig varit ett problem för mig. Som någon skrev tidigare så handlar det nog om en returnerad var som de inte kontrollerat tillräckligt. Det är ju förståeligt att detta är väldigt svårt att kontrollera ifall man inte är mer eller mindre expert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Det är ju bara att skicka tillbaks den så får han en ny eller pengarna tillbaka. Det har aldrig varit ett problem för mig. Som någon skrev tidigare så handlar det nog om en returnerad var som de inte kontrollerat tillräckligt. Det är ju förståeligt att detta är väldigt svårt att kontrollera ifall man inte är mer eller mindre expert.

Risken blir förstås att man själv blir anklagad för bedrägeri i det läget. Men ja, det borde gå att reda ut att felet skedde tidigare.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Polare fick en 1TB SSD i en kartong för en 8TB ssd igår. Gick inte att se att kartongen varit bruten, det satt ju ett sånt legit "seal"-klistermärke. Scamsen börjar bli riktigt bra organiserade/systematiska numera.

I stort sett kommer ju alla som tar emot returer online behöva öppna och kontrollera innehållet även om plomberingen ser "okej" ut.

Permalänk
Medlem

Jag trodde Amazon kastade returnerade varor. Tyckte mig ha läst det någonstans, hur sjukt det än låter. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

#Högkvalité

Videon är 1 dag gammal...

Skrivet av Ninotramp:

Du har ångerrätt enligt distansköplagen, så jo. det är en rimlig anledning att skicka tillbaka. Det du beskriver är dock inte vad som hände här. Det som hände här är rent bedrägeri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Kan det vara så att ursprungsköparen beställde en 9800x3d och plockade ur processorn ur förpackningen, stoppade i sin gamla tillbaka i kartongen och åberopade ångerrätt? Skickade tillbaka och amazon granskade inget av returen utan la den på lager igen inför nästa köpare?

Troligen, men stickern tyder ju på något mer genomtänkt

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome