Anmäl dig till Roborock Challenge!

Program för att styra fläktarna?

Permalänk
Medlem

Program för att styra fläktarna?

Hej
Jag har kört med Fancontrol men från och med idag så började windows defender varna för hackingtool32 eller nått sånt när jag körde programmet. Finns där något annat säkrare program?
Laddade hem det ifrån https://getfancontrol.com/
//Gh0sTy^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Hej
Jag har kört med Fancontrol men från och med idag så började windows defender varna för hackingtool32 eller nått sånt när jag körde programmet. Finns där något annat säkrare program?
Laddade hem det ifrån https://getfancontrol.com/
//Gh0sTy^

Det var ju märkligt. Mitt Windows varnade inte för något och jag kan använda Fan Control utan problem. Men nej, inte förutom om ditt moderkortstillverkare har något program

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem

Visst finns det alternativ, typ gamla Speedfan. Men det är väl inte riktigt i nivå med fan control, skulle nog hellre köra en gammal version eller något om du får varningar på nyaste.
Det kan ju givetvis vara symptom på något annat som ligger och myser i systemet, tyvärr.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Kolla nedladdningalänkarna på virustotal.

Troligen nån signiering den inte gillar men man vet ju aldrig har ju hänt förut att legitta programvaror blivit infekterade.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag kör Argus Monitor.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det var ju märkligt. Mitt Windows varnade inte för något och jag kan använda Fan Control utan problem. Men nej, inte förutom om ditt moderkortstillverkare har något program

Ja konstiga är som sagt att jag kört det där programmet i 2-3 veckor nu utan problem, men idag dök det upp varning från windows defender. Kört scan och den hittar inget nu när fancontrol är bort.
Bör jag köra något annat virus/trojan sökprogramm?

Skrivet av Daemon:

Visst finns det alternativ, typ gamla Speedfan. Men det är väl inte riktigt i nivå med fan control, skulle nog hellre köra en gammal version eller något om du får varningar på nyaste.
Det kan ju givetvis vara symptom på något annat som ligger och myser i systemet, tyvärr.

Jo får kanske testa en äldre version och se vad den säger

Skrivet av Rouge of Darkness:

Kolla nedladdningalänkarna på virustotal.

Troligen nån signiering den inte gillar men man vet ju aldrig har ju hänt förut att legitta programvaror blivit infekterade.

Tyckte det var konstigt när det stod typ "Hackintool32" eller nått sånt

Skrivet av frong:

Jag kör Argus Monitor.

Okej det funkar till alla moderkort och så? Har ett MSI B650 TOMAHAWK WIFI

Permalänk

https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases/issues/3016

Kanske m upp för 7h sen så flera som reagerat på det iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja tydligen många som fått samma sak.. så vad gör man nu? Avvaktar tills ny version släpps som funkar eller?

"Yesterday at 10pm CET it was working fine, this morning I started my PC at 7am CET and Defender is removing FanControl.sys because it thinks it's a HackTool:Win32/Winring0."

Permalänk
Skrivet av Gh0sTy^:

Ja tydligen många som fått samma sak.. så vad gör man nu? Avvaktar tills ny version släpps som funkar eller?

"Yesterday at 10pm CET it was working fine, this morning I started my PC at 7am CET and Defender is removing FanControl.sys because it thinks it's a HackTool:Win32/Winring0."

Tydliga gen enligt några i bugtrackern handlar det om en säkerhetsrisk som varit känd iaf sedan 2023 som kan ge hackare fullständiga rättigheter på din dator via exploit av drivaren den använder sig av för att prata med sensorerna.

Så du får nog vänta på att drivrutinen i windowskärnan faktiskt fixas. Microsoft verkar gjort en nödlösning just nu och tvärvägrar tillgång till den helt från mjukvara.

Är tydligen fler programvaror än fc som använder den dessutom så finns risk att fler mjukvaror kommer bli flaggade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag kör Argus Monitor.

Kör också Argus Monitor.
Och ja dom utvecklar den aktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extender:

Kör också Argus Monitor.

Okej ska kika på den. Är Msi Center något att ha?

Tackar

Permalänk
Skrivet av Gh0sTy^:

Är Msi´s egna msi center något att ha?

Har för mig det inte af fungerar eller iaf gjorde förr har inte haft det på många år, dock extremt bloatat har jag för mig.

Typ som asus amorycrate funkar men onödigt överdesignat med mer bling i onödan än funktion.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ett annat dilemma, Har 3 fläktar installerade i fronten 1 i botten och 1 baktill. Men varje fläkt program visar bara
Cpu fan sen system fan 2,4,5. Jag har inte helt kollat men hade datorn inne på ombyggnad när mitt moderkort gick sönder. Men kan ju bara anta att alla fläktar är inkopplade. Kikade nu och dom 3 främre än inkopplade samt den bakre och cpu´n så antar att den i botten också är det.
Men varför visas dessa inte i programmen? Det är 4 st Noctua NF-P12 redux-1700 PWM 3-fram 1-bak sen nån gammal jag hade över i botten

Permalänk
Medlem

Har för mig det inte af fungerar eller iaf gjorde förr har inte haft det på många år, dock extremt bloatat har jag för mig.

Typ som asus amorycrate funkar men onödigt överdesignat med mer bling i onödan än funktion.

Okej kanske lika bra och avinstallera det igen

Permalänk
Skrivet av Gh0sTy^:

Okej kanske lika bra och avinstallera det igen

Du kan ju alltid testa det om du redan installerat jag pratar bara för mig själv så betyder ju inte att du inte gillar det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag kör Argus Monitor.

Skulle du kunna skicka en bild på hur din kurva ser ut på ett ungefär? Vill prova det där programmet

Skrivet av Extender:

Kör också Argus Monitor.

Skulle du kunna skicka en bild på hur din kurva ser ut på ett ungefär? Vill prova det där programmet

Permalänk
Medlem

https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases/issues/3016

Kanske m upp för 7h sen så flera som reagerat på det iaf.

Tydliga gen enligt några i bugtrackern handlar det om en säkerhetsrisk som varit känd iaf sedan 2023 som kan ge hackare fullständiga rättigheter på din dator via exploit av drivaren den använder sig av för att prata med sensorerna.

Så du får nog vänta på att drivrutinen i windowskärnan faktiskt fixas. Microsoft verkar gjort en nödlösning just nu och tvärvägrar tillgång till den helt från mjukvara.

Är tydligen fler programvaror än fc som använder den dessutom så finns risk att fler mjukvaror kommer bli flaggade.

Ja, precis. Det verkar ju inte som att Fancontrol i sig är illvilligt utan istället att det beror av denna drivrutin som verkar vara ett vandrande säkerhetshål och vars existens skulle kunna utnyttjas på väldigt skadliga sätt av mindre välvilliga program.

Vad jag förstår är en del av problemet just att winring0-drivrutinen inte är nedlåst så att rätt program kan använda den till att göra just den specifika sak som det programmet behöver.
Dvs, det är nog inte så att man ens KAN laga winring0 utan istället att varje program borde ha sin egen drivrutin för sitt ändamål, inte en gemensam "alla kan pillra på precis vad som helst i systemet"-drivrutin.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Har nästan precis installerat om windows så har inga 'bra' kurvor just nu. Men brukar köra skithög fanspeed vid 70-80 grader och skitlåg fanspeed så att det är knäpptyst vid typ 40 grader, beroende på komponent då olika komponenter är olika varma.
Enklast är att köra en generisk kurva och hålla koll lite då och då för att se temperaturer och ljudnivå och justera efter vad du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extender:

Har nästan precis installerat om windows så har inga 'bra' kurvor just nu. Men brukar köra skithög fanspeed vid 70-80 grader och skitlåg fanspeed så att det är knäpptyst vid typ 40 grader, beroende på komponent då olika komponenter är olika varma.
Enklast är att köra en generisk kurva och hålla koll lite då och då för att se temperaturer och ljudnivå och justera efter vad du vill ha.

Provade lite och har gjort en kurva som jag kör på alla fläktar.. vet inte om de är bra eller ej =p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Provade lite och har gjort en kurva som jag kör på alla fläktar.. vet inte om de är bra eller ej =p
<Uppladdad bildlänk>

Det funkar som bas. sen är det bara att justera efter behov. Går det för varmt, öka fläktarna vid den temperaturen. Låter det för mycket? Sänk fläktarna vid den temperaturen, sen är det bara att jämna ut kurvan så den blir snygg också

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? Mer eller mindre alla moderkort har det inbyggt så du kan sätta kurvor (dock bara baserade på cpu temp oftast) direkt i bios. Då slipper du krångla med massa skit som slöar ner datorn.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Alltså, det är bra mycket mer än FanControl som kör med WinRing0-biblioteket, allt som använder LibreHardwareMonitor-libbet får samma sak, kan ta förutom FanControl så TrafficMonitor som exempel. Det här flaggade Avast! antivirus för _över två år sedan_, exakt samma sak, så det är som inget nytt under solen, bara att Windows Defender är 2 år sena på bollen.

Läs det som false positive, men installera kanske inget "nytt" som börjar larma på det. FanControl och TrafficMonitor är "safe", kört det i många, många år.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Okej det funkar till alla moderkort och så? Har ett MSI B650 TOMAHAWK WIFI

Till alla vet jag inte men det lär funka.

Skrivet av Extender:

Kör också Argus Monitor.

Japp. Svarar även på mail och implementerar saker man efterfrågar. Minns inte vad nu då det var årsedan men tipsade om 2 förbättringar och inom ~6 månader var de live.

Skrivet av Gh0sTy^:

Jag kör olika kurvor då jag har två olika märken på mina chassi-fläktar. Man kan välja vilken temp man styr efter, jag har valt GPU/CPU 5s medel.

Exempelkurva

Inställd så att den inte stegrar upp vid lättare spel och håller sig relativt jämn vid tyngre spel runt 75c.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vad har du för moderkort? Mer eller mindre alla moderkort har det inbyggt så du kan sätta kurvor (dock bara baserade på cpu temp oftast) direkt i bios. Då slipper du krångla med massa skit som slöar ner datorn.

Har ett MSI B650 TOMAHAWK WIFI

Skrivet av KroesusSork:

Alltså, det är bra mycket mer än FanControl som kör med WinRing0-biblioteket, allt som använder LibreHardwareMonitor-libbet får samma sak, kan ta förutom FanControl så TrafficMonitor som exempel. Det här flaggade Avast! antivirus för _över två år sedan_, exakt samma sak, så det är som inget nytt under solen, bara att Windows Defender är 2 år sena på bollen.

Läs det som false positive, men installera kanske inget "nytt" som börjar larma på det. FanControl och TrafficMonitor är "safe", kört det i många, många år.

Okej testar denna Argus Monitor nu få se annars återgår jag nog och kör ändå fast den varnar

Skrivet av frong:

Till alla vet jag inte men det lär funka.

Japp. Svarar även på mail och implementerar saker man efterfrågar. Minns inte vad nu då det var årsedan men tipsade om 2 förbättringar och inom ~6 månader var de live.

Jag kör olika kurvor då jag har två olika märken på mina chassi-fläktar. Man kan välja vilken temp man styr efter, jag har valt GPU/CPU 5s medel.

https://i.imgur.com/aXH9GhJ.png
Exempelkurva
https://i.imgur.com/CFrk55K.png

Inställd så att den inte stegrar upp vid lättare spel och håller sig relativt jämn vid tyngre spel runt 75c.

Jag hade bara gpu/cpu 10s eller 15s att välja på. Har inte heller något som heter "software controlled" utan bara "Bios controlled" "fixed value" Curve controlled och Multiple controllers . få se har gjort en liknande kurva du skickade..ska testa spela lite o se