Hemska 1% lows och framedrops med nytt 5080 (5080 + 7800x3d)

Permalänk

Hemska 1% lows och framedrops med nytt 5080 (5080 + 7800x3d)

I varje spel jag spelar just nu så är min genomsnitts-FPS ca 120-160 i 1440p men ALLA spel droppar ner till 40/60 fps konstant. Jag har ominstallerat windows (24H2), DDU för drivrutiner, testat att köra utan EXPO/XMP på, kört i PCIE 3.0/4.0/5.0 men jag kan inte få spel att prestera som de ska :/

Kingdom Come Deliverance till exempel ska prestera jättebra och ha bra frametimes, det fungerade jättebra på samma system som jag har nu med ett GTX 1070 innan jag fick mitt 5080. Oavsett vart jag är i spelet eller vilka inställningar jag kör på så är mina 1% lows hemska.

Om någon här äger ett 50-serie kort och har råd så skulle jag uppskatta det massvis!

Specs:
MSI 5080 Ventus 3X OC (Har alla mina ROPS och det boostar till rätt hastigheter)
7800X3D
Gigabyte B650 Gaming X Ax V2
32 GB DDR5 6000MT/s CL30
Samsung 980 PRO 1TB
Windows 11 24H2

Permalänk
Medlem

Kan ha att göra med REBAR i Bios.

Testa med både på/av.

Normalt borde den vara på men har sett att vissa rapporterat problem med den på i olika titlar. Kanske Nvidia behöver fixa lite mer med sina drivers för att den ska funka bra med på i alla titlar på nya serien.

Sök på nätet efter "Massive framedrop rebar"

Permalänk
Skrivet av M79:

Kan ha att göra med REBAR i Bios.

Testa med både på/av.

Normalt borde den vara på men har sett att vissa rapporterat problem med den på i olika titlar. Kanske Nvidia behöver fixa lite mer med sina drivers för att den ska funka bra med på i alla titlar på nya serien.

Sök på nätet efter "Massive framedrop rebar"

Nedgraderade från W11 24h2 till 23h2 och mina 1% lows droppar väldigt sällan ner till ~60 fps nu, svårt att säga om det var mitt windows som var dåligt eller någon annan konflikt med drivers någonstans..

Ska testa med REBAR av och på och se om det gör någon positiv skillnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kräm31400:

I varje spel jag spelar just nu så är min genomsnitts-FPS ca 120-160 i 1440p men ALLA spel droppar ner till 40/60 fps konstant. Jag har ominstallerat windows (24H2), DDU för drivrutiner, testat att köra utan EXPO/XMP på, kört i PCIE 3.0/4.0/5.0 men jag kan inte få spel att prestera som de ska :/

Kingdom Come Deliverance till exempel ska prestera jättebra och ha bra frametimes, det fungerade jättebra på samma system som jag har nu med ett GTX 1070 innan jag fick mitt 5080. Oavsett vart jag är i spelet eller vilka inställningar jag kör på så är mina 1% lows hemska.

Om någon här äger ett 50-serie kort och har råd så skulle jag uppskatta det massvis!

Specs:
MSI 5080 Ventus 3X OC (Har alla mina ROPS och det boostar till rätt hastigheter)
7800X3D
Gigabyte B650 Gaming X Ax V2
32 GB DDR5 6000MT/s CL30
Samsung 980 PRO 1TB
Windows 11 24H2

du kör win 11, rip.

Permalänk
Skrivet av Jagers:

du kör win 11, rip.

Får sämre prestanda på W10 :/

Permalänk
Medlem

lite random tanke kanske vad har du för chassi sitter grafikkortet direkt i moderkort eller med en riser? jag har haft stundtals problem med "flaky" pcie gen speeds som droppar ner till pcie 1.1/2 och sen upp till 3-4 igen. löstes ena gången med bättre riser andra gången problemet spökade behövdes bara en re-seat.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av kräm31400:

Får sämre prestanda på W10 :/

nah, inte dina 1% lows om du har problem specifikt med dem, win10 prestandan i dem flesta spel ligger 5% över win 11.
win11 vinner bara några extremt specifika titlar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jagers:

nah, inte dina 1% lows om du har problem specifikt med dem, win10 prestandan i dem flesta spel ligger 5% över win 11.
win11 vinner bara några extremt specifika titlar

Har detta ändrats sista halvåret eller så?
För ett halvår sedan, när AMD/Microsoft släppte prestandafixen för Ryzen, så var Windows 11 snabbare. (Före fixen var Windows 10 snabbare.)
Har inte hört något om samma ändring behövdes och har fixats i 10:an också nu, isåfall kanske det kommit ikapp och potentiellt om igen.

Video här

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

lite random tanke kanske vad har du för chassi sitter grafikkortet direkt i moderkort eller med en riser? jag har haft stundtals problem med "flaky" pcie gen speeds som droppar ner till pcie 1.1/2 och sen upp till 3-4 igen. löstes ena gången med bättre riser andra gången problemet spökade behövdes bara en re-seat.

Corsair 275 Airflow utan riser, den håller sig på pcie 5.0 16x under load så tror inte det är ett problem.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

För ett halvår sedan, när AMD/Microsoft släppte prestandafixen för Ryzen, så var Windows 11 snabbare. (Före fixen var Windows 10 snabbare.)
Har inte hört något om samma ändring behövdes och har fixats i 10:an också nu, isåfall kanske det kommit ikapp och potentiellt om igen.

<Uppladdad bildlänk>

Video här

Windows 11 23H2 som är på den bilden presterar bättre än Windows 10 för mig, det spökar dock i Windows 11 24H2 för mitt 5080..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

det har ändrats mycket ja, detdär är oxå några av dem specifika scenarion där win11 ligger "över" dock visar dem inte 1% lows och sånt som är mycket sämre och jag skulle säga att nästan hälften av titlarna nu visar övertag på win10

Permalänk
Skrivet av Jagers:

det har ändrats mycket ja, detdär är oxå några av dem specifika scenarion där win11 ligger "över" dock visar dem inte 1% lows och sånt som är mycket sämre och jag skulle säga att nästan hälften av titlarna nu visar övertag på win10

Har inget att förlora på att testa så jag provar W10 till helgen så får vi se om jag får bättre prestand med mina specs Spännande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

<Uppladdad bildlänk>

Video här

https://www.youtube.com/watch?v=abXKDUESFKs
Här har du en video som visar raka motsatsen mot bilden du länka

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jagers:

https://www.youtube.com/watch?v=abXKDUESFKs
Här har du en video som visar raka motsatsen mot bilden du länka

Det är för att din video är äldre och före fixen som rättade till AMD-prestanda i Windows 11.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är för att din video är äldre och före fixen som rättade till AMD-prestanda i Windows 11.

en 7 mån "gammal" video är inte gammal.
https://www.youtube.com/watch?v=VJrEt9NnOBc
här är en 2 månader "gammal" video som visar att bilden du länkade inte heller stämmer med prestandan i cyberpunk tex.

och du skriver AMD-fix men första videon är med 2 intel cpu'er som oxå visar övertag för win10 ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av kräm31400:

Har inget att förlora på att testa så jag provar W10 till helgen så får vi se om jag får bättre prestand med mina specs Spännande

Kan testa stänga av HAGS också. Finns under Inställningar > System > Display > Grafik > Avancerade inställningar. Vet inte vad det är på svenskt Windows men det engelska är "Hardware-accelerated GPU scheduling".

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jagers:

en 7 mån "gammal" video är inte gammal.

Jo, när den som jag länkar specifikt är efter en prestandafix som ger AMD 7% högre prestanda i Windows 11 (13% i Far Cry 6, 12% i Borderlands 3) så är en video som är före den fixen helt irrelevant för att jämföra Windows 10 och 11 med AMD-processor. Det är ju en nämnvärd del av en hel CPU-generation man fick gratis där, så att kolla siffror före fixen är inte rimligt.

Skrivet av Jagers:

https://www.youtube.com/watch?v=VJrEt9NnOBc
här är en 2 månader "gammal" video som visar att bilden du länkade inte heller stämmer med prestandan i cyberpunk tex.

Jag försöker inte argumentera att Windows 11 är bäst jämt, eller ens att det är bäst överhuvudtaget -- men oavsett hur det ligger till så kommer det ju finnas undantag.

På det stora hela tycker jag 11 ser bäst ut i den där videon också?
MSFS: Tydlig vinst W11 (10-11% avg)
BG3, DLSS off: Tydlig vinst Windows 11 (några % avg men +78% lows)
BG3, DLSS on: Tydlig vinst Windows 10 (1% avg, +29% lows)
Cyberpunk: Marginell vinst Windows 11
Stalker 2: Marginell/halvstor vinst Windows 11

BG3 har stora problem med lows, det blir tydliga stutters när man byter karaktär t ex (ofta >100 ms), så jag vet inte hur pålitliga de siffrorna är riktigt.

Skrivet av Jagers:

och du skriver AMD-fix men första videon är med 2 intel cpu'er som oxå visar övertag för win10 ??

Det skiljer ju mellan tillverkare, för min egen del (och för tråden som gäller 7800X3D) struntar jag i hur Intel presterar mellan de två.

Hur som helst: detta blev rejält off topic vid detta laget. Kanske är W10 bättre på lows i ett flertal spel, men det verkar inte vara någon självklar grej att köra det av prestandaskäl.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Jo, när den som jag länkar specifikt är efter en prestandafix som ger AMD 7% högre prestanda i Windows 11 (13% i Far Cry 6, 12% i Borderlands 3) så är en video som är före den fixen helt irrelevant för att jämföra Windows 10 och 11 med AMD-processor. Det är ju en nämnvärd del av en hel CPU-generation man fick gratis där, så att kolla siffror före fixen är inte rimligt.

Jag försöker inte argumentera att Windows 11 är bäst jämt, eller ens att det är bäst överhuvudtaget -- men oavsett hur det ligger till så kommer det ju finnas undantag.

På det stora hela tycker jag 11 ser bäst ut i den där videon också?
MSFS: Tydlig vinst W11 (10-11% avg)
BG3, DLSS off: Tydlig vinst Windows 11 (några % avg men +78% lows)
BG3, DLSS on: Tydlig vinst Windows 10 (1% avg, +29% lows)
Cyberpunk: Marginell vinst Windows 11
Stalker 2: Marginell/halvstor vinst Windows 11

BG3 har stora problem med lows, det blir tydliga stutters när man byter karaktär t ex (ofta >100 ms), så jag vet inte hur pålitliga de siffrorna är riktigt.

Det skiljer ju mellan tillverkare, för min egen del (och för tråden som gäller 7800X3D) struntar jag i hur Intel presterar mellan de två.

Hur som helst: detta blev rejält off topic vid detta laget. Kanske är W10 bättre på lows i ett flertal spel, men det verkar inte vara någon självklar grej att köra det av prestandaskäl.

Väldigt intressant konversation dock..