Permalänk
Medlem

NCASE M2 bygge RTX 5080

Gått ifrån vattenkylning men man vill inte göra det hur enkelt som helst för sig för det.
Nu är detta chassi en fröjd att bygga i så det blev inga svårigheter alls till min förvåning.

Köpte svarta round modellen som är en riktig fingeravtrycksmagnet, så på med nitrilhandskar i början av monteringen

Permalänk
Medlem

Jag gillar att det är så oerhört flexibelt med alla monteringspunkter och varianter man kan använda i detta chassi.
Jag tänker köra en klassisk konfiguration och inte en flipped som många väljer.

Botten monterad med de förmonterade små små 5mm höga fötterna. Ingen bild på dem här.

Testfit, hade någon tanke om fläktar över och under så provade 4:e hålet för moderkortet.
Hade man köpt en grader version hade man kunnat haft PSU med intagsfläkt genom fronten istället för intag med relativt varm chassiluft. Nåja tror den klarar sig fint. Kommer vara väl ventilerat.

Blev trångt under GPU då.

Flyttade upp moderkort till översta hålet så blev det rymligare. Testar med lite bebisbajsfärgade Noctua som man hade liggande.

Permalänk
Medlem

I med rätt kylare, en Noctua NH-D12L.
Tar med en Aqua Computer OCTO. Moderkortets 3 fan headers känns otillräckligt.
Tänkte fästa den i fronten med Velcro.

Så välplanerat chassi att det ser inte ut att bli någon svårighet att managera kablarna heller.

OCTO:n passar finfint där. En gammal molex kabel jag tillverkat själv för corsair agg tar ingen större plats heller.

Petar i en NF-A12 för sidoventilation. Får plats helt ok.
Den 65cm långa VITA corsair 12vhpwr kabeln vill jag byta ut, men misslyckats att hitta ersättare. Känner inte att jag orkar beställa kontakter för att crimpa själv. Har nån tips på en kort svart som passar SF750 så tipsa mig gärna.

Permalänk
Medlem

Imponerande vad man får plats med i ett så litet chassi. Blir alltid sugen på å testa själv men får bli vid nästa uppdatering av CPU. Ska bli kul å se slutresultatet 😊

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Testar med en Noctua 92mm som bakre intagsfläkt till CPU. Samt 2st 120mm för botten intag med fläktar jag hade liggande.
Ser lite klent ut i botten med 120mm, får nog bli 140mm istället.

Provmonterat. 12vhpwr kabeln är upprörande, men annars känns det rätt ok.
Får nog plats med en 120mm i toppen med.

Testkörning, allt går svalt och fint.

Permalänk
Medlem

I med en till NF-A12 i toppen då. Gott om plats.

Bytte ut bakre inblåset till en NF-A9 också chromax.

I med 2st NF-A14 i botten också. Nu börjar det likna något.

På med lite högre fötter. Originalfötterna sitter fastskruvade så de får sitta kvar. Klistrar på de nya bredvid bara.

Alles klar, ingen kabelröra jag får någon huvudvärk av iaf.

Permalänk
Medlem

Smutt liten maskin. Tyst och kompakt. Enormt lätt att bygga i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Imponerande vad man får plats med i ett så litet chassi. Blir alltid sugen på å testa själv men får bli vid nästa uppdatering av CPU. Ska bli kul å se slutresultatet 😊

Kan starkt rekommendera. I och med att man kommer åt allt så enkelt är det inte ens svårt att bygga i detta chassi.
5/5 från mig

Permalänk

Kul att se, tack för alla bilder! Jag sitter själv med mitt chassi, fast grater, och det mesta andra hemma men funderar på GPU. Vilket 5080 har du kört med och vad är maxhöjden med din setup? Kan man få plats med ett Asus 5080 TUF OC t ex? Det är 72 mm högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wimwicket:

Kul att se, tack för alla bilder! Jag sitter själv med mitt chassi, fast grater, och det mesta andra hemma men funderar på GPU. Vilket 5080 har du kört med och vad är maxhöjden med din setup? Kan man få plats med ett Asus 5080 TUF OC t ex? Det är 72 mm högt.

Kul att det uppskattas!
Jag har tyvärr inte mätt höjden, men enligt: https://ncased.com/pages/specifications-m2
"Graphics Card Compatibility Please refer to the M2 Builds For More Info
Flipped Config: 359mm long, 148mm tall, 4 slots
Classic Config: 359mm long, 148mm tall, 4 slots
VGPU Config: 359mm long, 175mm tall, 4 slots"

Jag har Asus Prime 5080 OC som är 304 x 126 x 50 mm

Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

Kul att det uppskattas!
Jag har tyvärr inte mätt höjden, men enligt: https://ncased.com/pages/specifications-m2
"Graphics Card Compatibility Please refer to the M2 Builds For More Info
Flipped Config: 359mm long, 148mm tall, 4 slots
Classic Config: 359mm long, 148mm tall, 4 slots
VGPU Config: 359mm long, 175mm tall, 4 slots"

Jag har Asus Prime 5080 OC som är 304 x 126 x 50 mm

Okej, tack.