92 procent aktiverar DLSS och RTX 50-serien säljer som smör

Permalänk
Melding Plague

92 procent aktiverar DLSS och RTX 50-serien säljer som smör

Trots rapporterad torka på butikshyllorna skeppas GPU:er som aldrig förr.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tyvärr inga MSRP-modeller, dvs det folk förbokat och vill ha.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

Inte konstigt när dom saknar konkurenter. Finns liksom inga val. Precis som AMD när det kommer till cpu. (Vid spel)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

DLSS och RT är det första jag stänger av i spel. Duger inte råprestandan i kortet kan spelet kvitta.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Jag aktiverar bara DLSS om det "krävs" för att få spelbar FPS, frame gen kommer aldrig slås på för min del.

Om de skeppar så många kretsar vart tar alla vägen? Inte är det till kort som kommer till sverige iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Tyvärr inga MSRP-modeller, dvs det folk förbokat och vill ha.

Så sent som för 8 minuter sedan släppte Proshop några 5080 till MSRP i alla fall, har sett 5070TI också, däremot verkar 5090 inte komma tillbaka med det. Får vara glad att jag fick mitt 5090 TUF till MSRP.

Skrivet av LeVvE:

Om de skeppar så många kretsar vart tar alla vägen? Inte är det till kort som kommer till sverige iaf.

Komplett har 50+ av både 5070 TI Asus TUF OC och Zotac AMP Extreme Infinity, samt 5080 har de 30st Asus TUF OC och 46 ROG Astral OC.

Permalänk
Medlem

Jag använder DLSS för att nå bra fps i 4K!
Har ju en 240hz skärm så vill ju gärna få över 120+ FPS när jag spelar, gärna mer.

Visa signatur

Spelar Just Nu: Planet Crafter Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI, Borderlands 4
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

lite missvisande när dom påtvingar det. tror alla skulle välja köra DLAA ist om det gick.
problemet med dlss att dom uppmuntrar utvecklare att förstöra sina spel så man måste aktivera det för att ens få 60fps
jag skulle köpa amd om spelen klarade 60fps native men eftersom dlsskit finns är det enklaste lösningen för devs för att punga ut shovelware.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nördigg:

lite missvisande när dom påtvingar det. tror alla skulle välja köra DLAA ist om det gick.

Det går. Du kan köra NVIDIA-appen och tvinga DLAA i de spel som inte har officiellt stöd.

Men nej, jag kör det inte i många spel ändå. 3080 är för svagt numer för det, har mycket hellre hög FPS med DLSS, speciellt med transformer-modellen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Det förvånar väl inte? När spelens optimering är urkass och kortens råprestanda inte längre håller måttet, vad har man för annat val?

Eller ja, om man faktiskt vill spela de nya spelen. Är man som jag, som föredrar äldre spel, så fungerar 10+ år gammal hårdvara alldeles utmärkt.

Cyberpunk är väl mitt enda undantag och det spelar jag på min workstation, med ett 3090Ti, istället för på speldatorn.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Så sent som för 8 minuter sedan släppte Proshop några 5080 till MSRP i alla fall, har sett 5070TI också, däremot verkar 5090 inte komma tillbaka med det. Får vara glad att jag fick mitt 5090 TUF till MSRP.

Komplett har 50+ av både 5070 TI Asus TUF OC och Zotac AMP Extreme Infinity, samt 5080 har de 30st Asus TUF OC och 46 ROG Astral OC.

Ok, enda som är intressant för mig öht är 5090 och finns inte att köpa öht de modellerna jag är ute efter.

Allt annat är ju långsammare än 40 serien.

Permalänk
Medlem

Känns meningslöst att ha nyheter baserade på Nvidias egna påståenden. Lite som att 5070 är lika bra som 4090...ya right.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag native som standard och de funkar bra i de allra flesta spelen, ultra 4k med 4080S men så kör jag alltid låst 60fps via Nvidia-appen. Som gammal konsolräv så är 60fps spelbart och jag vänjer mig hellre vid 60fps i alla spel då skillnaden skulle bli för kännbar att köra vissa i +120 för att sedan gå tillbaka till 60 i andra mer krävande spel.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

Har Nvidia gått ut och kommenterat dom smältande strömkablarna än? Förstår inte varför någon alls vill köpa deras kort innan dom fixat dessa problem, ovanliga eller ej.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

DLSS quality eller som lägst balanced för 4k upplösningar, DLAA för upplösningar under 4k. (DLSS/DLAA är för övrigt ett krav om man vill använda ray reconstruction som massivt förbättrar raytracing)

samt Obligatorisk #fucktaa

https://packaged-media.redd.it/heory6h8u4me1/pb/m2-res_854p.mp4

/5090Fe ägare

Permalänk
Medlem

Normies gonna norm.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, inte mycket incitament för Nvidia att skärpa sig med andra ord, ser fram mot fler "meh" lanseringar.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att veta hur och vart de har fått den informationen ifrån och vilka spel det gäller.
Eller baserar det sifforna på första gången folk startar spelt och DLSS är på automatiskt? ^^

Visa signatur

You can kill a man, but you can´t kill a legend. (Edward Teach)

Permalänk
Medlem

Tycker det blir vanligare och vanligare att DLSS eller liknande tekniker är påslaget som standard i spel, så inte förvånande att många som inte bryr som om att tweaka inställningar, har det aktivt.

Och är väl inte särskilt förvånad över att folk aktiverar raytracing om de köpt ett 50x0 kort, när man köpt ett nytt grafikkort (även om det inte är den mest high-end modellen) så börjar man väl alltid med att prova att maxa inställningarna?

Edit:
inser att mina två kommentarer går lite emot varandra eftersom den första antyder att en stor del av användarna INTE går in och petar på inställningarna medans den andra säger att majoriteten går in och petar på dem för att maxa dem men jag står ändå fast vid båda påståenden på ett eller annat märkligt sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinDuva:

Hade varit intressant att veta hur och vart de har fått den informationen ifrån och vilka spel det gäller.
Eller baserar det sifforna på första gången folk startar spelt och DLSS är på automatiskt? ^^

Telemetri från drivrutinen eller nV App?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

DLSS är för mig självklart att ha på om jag inte maxar min skärms refreshrate. Den minimala nackdel i bildkvalitet spelar ingen roll i förhållande till fps boosten. RT är jag mer kluven till då det är hit or miss alldeles för ofta.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av dinDuva:

De verkar ju lite ha en
- Om du en gång provat DLSS så är du en DLSS älskare
attityd/synsätt.

Samma med RT.
Det är ju skillnad om 90% någon gång provat RT eller att 90% av alla spel spelas i RT eller 90% av alla speltimmar spelas med RT påslaget.

Är ju skillnad på att någon gång prova funktionen, mot att ha det på hela tiden i alla spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

DLSS är för mig självklart att ha på om jag inte maxar min skärms refreshrate. Den minimala nackdel i bildkvalitet spelar ingen roll i förhållande till fps boosten. RT är jag mer kluven till då det är hit or miss alldeles för ofta.

Fast det beror på om det är GPU:n eller CPU:n som flaskar. Är CPU:n flaskhalsen får man exakt samma FPS med DLSS som utan, men med lägre bildkvalité.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Jag använder alltid DLSS + Framegen om jag inte kan få typ 200 fps utan. Innan framegen körde jag jämt motion blur för jag tycker det ser hackigt ut under typ 180 fps. Motion blur tar bort det hackiga (det rätta namnet är persistance blur och går inte att fånga på en kamera). Framegen ser givetvis bättre ut än motion blur så för mig är allt bra.

För mig har 5000 serien med MFG varit game changing. Så länge jag har en rimlig latency funkar det bra för mig. Jag har förstått att jag är känsligare än andra för persistance blur dock.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Normalanvändare kommer inte ens pilla på inställningar och för det mesta är DLSS: ON förinställt/default.
Så man borde bara mäta folk som faktiskt går in och ändrar i menyn för uppskalning, och även vi som gör det, kommer hälften av tiden också inte orka gå in och manuellt stänga av, snarare än att det är ett aktivt val.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Fast det beror på om det är GPU:n eller CPU:n som flaskar. Är CPU:n flaskhalsen får man exakt samma FPS med DLSS som utan, men med lägre bildkvalité.

Såklart, det förutsätter ju ett scenario där man är GPU bunden. Annars är DLAA i bruk!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 5800X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Det finns mycket som är negativt med NVIDIA men ni som vägrar DLSS är enligt mig konservativa på ett dåligt sätt. DLSS 4 Quality (kanske även Performance) ser ofta bättre ut än native i 4K och ger bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog sammanfatta Nvidias siffror såhär:
92% är inte nöjda med prestandan och slår på dlss uppskalning, men ingen vill använda FakeFrame gen vilket man är tyst om och skriver bara dlss.
De som vill kasta pengar, får köpa grisen i säcken för att jaga några få procent extra prestanda.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

DLSS 4 är dock magi. Aktiverat det i både CP2077 och BF2042 och det fungerar utmärkt. Riktigt bra och stabil bildkvalité.
Nästan så man kan sänka till Performance utan att se skillnad. Fast kollar jag noga ser jag så klart skillnad.
Allt under Quality var inte ens nämnvärt tidigare med DLSS3.

Men hursomhelst. Jag tycker DLSS är en bra teknik. Frame Generation också. Men det är så klart viktigare att spelutvecklarna optimerar sina spel oavsett dessa tekniker. Tänk om vi kunde ha både och!?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Jag skulle nog sammanfatta Nvidias siffror såhär:
92% är inte nöjda med prestandan och slår på dlss uppskalning, men ingen vill använda FakeFrame gen vilket man är tyst om och skriver bara dlss.
De som vill kasta pengar, får köpa grisen i säcken för att jaga några få procent extra prestanda.

Jag tror de flesta som äger 40 serien iaf slår på frame gen och allt skit om de kan. Tror den vardagliga gamern inte känner av så mycket men märker stor skillnad med frames.

Ingen aning om många vardagliga gamers har fått 50 serien än.