Krönika: Varför är grafikkortsmarknaden så konstig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Slopa partnertillverkare helt, de uppfyller inget nämnvärt syfte så länge både Nvidia och AMD inte tillåter dem mer frihet i vilket fall. Som du säger; en design, ett pris, säljs via deras egna hemsida eller annars utvalda återförsäljare – inga konstigheter.

Tror både Nvidia och AMD är helt ointresserade att tillverka kompletta grafikkort.
Pengarna ligger i chipen (GPUn + VRAM).
När du gör hela kortet så måste du hantera garanti etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Läs om, läs rätt?

Jag tror att du kanske missade humorn i inlägget. Läs om, tänk rätt

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Som med många andra marknader så tycker jag att det kan vara ok med "valfrihet". Ifall någon vill betala flera tusenlappar mer för att någon klockar kortet en smula, lägger på mer plast och RGB, fine, men låt det finnas motsvarigheten till en Founders edition tillgängligt på marknaden för MSPR så man inte "tvingas" ta ställning till skräpet ovan.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Man betalar ju extra för att slippa just "stockkylaren". Sedan har väl vissa tillverkare ett segment med bättre komponenter, tex Asus TUF.

Fast det kanske vore bättre om man gjorde som förr i tiden. Då sattes priset på referens grafikkortet väldigt högt istället. Så tredjetillverkarnas grafikkort verkade vara rena kapet att köpa jämfört med referenskortet.:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Man betalar ju extra för att slippa just "stockkylaren". Sedan har väl vissa tillverkare ett segment med bättre komponenter, tex Asus TUF.

Fast det kanske vore bättre om man gjorde som förr i tiden. Då sattes priset på referens grafikkortet väldigt högt istället. Så tredjetillverkarnas grafikkort verkade vara rena kapet att köpa jämfört med referenskortet.:)

Inget, förutom röda siffror, hindrar tredjepart att lägga priset lägre än referens. Saken är säkert snarare att åtminstone en av kretstillverkaren trissar upp priset både på referens och på försäljning av kretsen till tredjepart. Någon sitter och mår gott i sin skinnjacka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Calle funderar över varför grafikkortsmarknaden är så annorlunda från annan konsumentelektronik och hårdvara.

Läs hela artikeln här

Det hade varit konstigare om det var tvärtom, att man köpte samma grafikkort , med samma design men olika innehåll...
Köp en I-Phone 16 från ngn kinesisk sajt så får du allt annat än original innehåll, men den ser likadan ut och marknadsförs som en I-Phone 16..

Grafikortsmarknaden skiljer sig inte från andra produkter. Det gäller att läsa innantill så man vet vad man betalar för..

Permalänk
Medlem

Man börjar ju lite fundera på om de egentligen inte vill behöva sälja grafikkort till konsumenter, men att det är en del de gör delvis som marknadsföring.
Samtidigt som priserna på dessa kort hålls höga för att de inte ska förlora alltför mycket, när även professionella användare inser att dessa kort funkar bra för deras användningsområden och RTX Pro (det som hetat Quadro för ett antal år sen) inte ger tillräckligt mycket mervärde.

Tittar man sen på specen på korten inser man ju att t ex 5090 inte är ett kort gjort primärt för spel och konsumentanvändning, utan för annan mer professionell användning. Visst, det är det bästa kortet men samtidigt överdrivet i vissa delar.
Kan spel nyttja 32 GB VRAM eller ens i närheten av det i närtid?
Detsamma med mängden CUDA-kärnor.
När spelen väl börjar kunna nyttja det så räcker väl knappat prestandan i övrigt till.

Samtidigt som de även tar bort stöd för sådant som de tidigare framhävt, som Physx.

Även bristande tillgänglighet är ju också något som blivit allt vanligare. Det är inte bara att välja och köpa.

Det snackas sen om inflation, men mycket har blivit betydligt dyrare än så då det används som svepskäl för att höja priserna rejält i syfte att öka vinsterna. Gäller inte bara elektronik utan det mesta. Här känns det också som att det skulle behöva regleras på något sätt då det i allt högre grad enbart innebär en förflyttning av tillgångar till de redan förmögna.

Men gällande att det är för många olika modeller/kretsar/tillverkare är det ju inte helt olikt även för moderkort. Finns ju enormt många olika chipset med mer eller mindre små skillnader, samtidigt olika nivåer av kort med samma kretsar.

Sen blir det ju även allt svårare att hålla koll på de olika, även för många av oss här som ändå är rätt insatta. Gäller för såväl grafikkort som processorer, men även t ex minnen m m.

Permalänk
Medlem

Ett är i alla fall säkert, det kommer inte att bli billigare framöver!

Waffer priser, 300 mm

$5,000 for 28nm wafer $13000 TSMC 5nm waffer $18000 TSMC 3nm wafer, increased over 3X in 10 years $25000 TSMC 2nm waffer, en fördubbling sedan 5nm.

Utöver detta så har TSMC börjat ta bättre betalt för sina tjänster, samt att ASMLs maskiner blir dyrare. Alla vill ha en bit av den grillade guldkalven (köparen) och då har vi inte ens börjat prata om att tillverka själva grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Klassiska referensdesigner är inte nödvändigtvis tråkiga heller. Köpte ett par Sapphire Vega 64 i referensutförande, när jag testat rejält vad de gick för sålde jag det som hade minst OC marginal på HBM (men som var lite stabilare vid konservativ överklockning lustigt nog) och köpte en morpheus-kylare till det andra för en rejäl boost i prestanda när allt väl var inställt och stabilt. Sålde även mitt EVGA 1080Ti SC som var betydligt dyrare än Vega 64 + kylare då jag täckt in nästan hela avståndet till vad 1080Ti kunde prestera överklockat med OC + kylare på Vega 64. Var roligt och tillfredställande att få till det så bra. Med dagens priser skulle jag kanske vara mindre sugen att börja skruva så klart.

Jag saknar just att referenskorten fanns till referenspris och man visste exakt vad man fick. Känner att det även satte lite av en gräns på partner-tillverkarnas dumheter, de kunde inte skicka ut något som var sämre kvalitet än referens och ta mer pengar, och de kunde inte riktigt flaska på hur mycket som helst heller med sina toppmodeller då det var svårare att luras med hur mycket skillnaden faktiskt var - visst släpptes det feta vattenkylda kort osv men det handlade inte om att man slog på 50mhz OC på sina sämst kylda/billigaste kort och krävde 10% högre pris.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Testpilot
Skrivet av happy_per:

Tror både Nvidia och AMD är helt ointresserade att tillverka kompletta grafikkort.
Pengarna ligger i chipen (GPUn + VRAM).
När du gör hela kortet så måste du hantera garanti etc.

Nvidia bedriver redan denna typ av verksamhet med sina referenskort. Både AMD och Nvidia skulle dessutom kunna använda en ensam partner för leveranskedjan, eller egna dotterbolag om de så önskar, istället för att sälja direkt under eget varumärke.

I dagsläget tillför partnertillverkarna främst estetiska valmöjligheter och marginella skillnader mellan modeller, utan någon egentlig påverkan på prestandan. Detta skulle lika gärna kunna hanteras genom att en tillverkare släpper en anime-inspirerad produkt i form av utbyteskylare eller backplates, liknande hur EKWB gör med custom-vattenkylning.

Att ha boardpartners inblandade enligt nuvarande modell, där de inte får ändra minnesmängd eller något annat av verkligt mervärde, bidrar bara till en uppsvälld produktstack. Dessutom skapar det frustration när priserna hamnar över MSRP, eftersom tillverkarna måste hitta andra sätt att täcka sina kostnader och generera vinst värd att tala om – detta görs då primärt genom (onödigt) flådiga kylarlösningar.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad mellan t ex olika typer av RTX 5070?

Det är prisskillnader. Men är det bara designen? Jag ställer mig i ledet av förvirrade konsumenter.

Permalänk
Medlem

inte så konstigt när nvidia har blivit giriga.. dom vet att dom kan ta vilka priser dom vill, folk verkar ju vara helt tokiga och köper ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Ett är i alla fall säkert, det kommer inte att bli billigare framöver!

Waffer priser, 300 mm

$5,000 for 28nm wafer $13000 TSMC 5nm waffer $18000 TSMC 3nm wafer, increased over 3X in 10 years $25000 TSMC 2nm waffer, en fördubbling sedan 5nm.

Utöver detta så har TSMC börjat ta bättre betalt för sina tjänster, samt att ASMLs maskiner blir dyrare.

Fast den prislistan säger egentligen bara "vi tar mer betalt för att vi kan". Det kan förändra sig när som helst och då förändrar sig priserna också.

TSMC har just nu defactomonopol på den bästa tekniken och de tar betalt därefter, precis som alla marknadsledare alltid gjort.

Skulle efterfrågan på deras wafers sjunka av någon anledning (ex att de överproducerar för att AI-vågen dör ut eller att någon annan aktör hinner ikapp) så kommer priserna sjunka abrupt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

inte så konstigt när nvidia har blivit giriga.. dom vet att dom kan ta vilka priser dom vill, folk verkar ju vara helt tokiga och köper ändå

Det är konsumenternas eget fel att det ser ut som det gör. De tittar inte på prisvärde eftersom de inte längre förstår eller bryr sig om vad som är prisvärt. Kanske har folk för mycket pengar eller för stora möjligheter att köpa på avbetalning i kombination med dåligt omdöme eller grupptryck. Världen blir mer och mer som Lyxfällan. Apple var pionjärer på att visa vägen. De får med lätthet folk att betala mer än vad produkten är värd för att visa sin status och låser in dem så att de bara kan använda Appleprodukter tilsammans med appleprodukter. Kunderna mjölkas till max och fattar ingenting. Nvidia och AMD har fattat hur korkade kunder är och vill såklart maxa sin vinst. AMDs msrp-kaos tror jag är ett sätt för dem att testa prisnivåer på marknaden. Sälj korten dyrt som satan och se om kunderna betalar. Om kunder betalar är priset rätt och det finns ingen anledning att hålla de utlovade lägre prisnivåerna. Covid/mining-tiden bevisade att folk gärna betalar i princip vad som helst för att spela på datorn och att folk inte längre värderar prisvärde.

Permalänk
Medlem

stavas dålig konkurrens i alla led

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag ser inte det som ett problem. Har ju alltid varit såhär.
Man väljer mellan AMD o Nvidia. Sen jämför man modellernas pris, prestanda , kylning o så.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Korta svaret är väl att Nvidia styr marknaden mer än tvärtom. Jag hoppas det kommer fler nya aktörer som snor marknadsandelar från Nvidia både på proffsidan och för GeForce.

Jag kan tänka mig att många företag därute gärna skulle välja annat än Nvidia om de kunde så det känns som en tidsfråga innan något nytt dyker upp.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem

Är väl inte unik med GPU ? Är väl snarare majoriteten av elektronikmarkan, tillverkare köper chip och bygger egna kretskort. Det är snarare så att CPU:er som är undantaget där man säljer dem löst.. Men med tanke på att majoriteten av cpu:er idag är Lödda iaf för konsumenter så är ju även det på samma sätt som Grafikkorten. Sen att det skiljer väldigt mycket pengar mellan olika modeller visst kanske är mycket mot annat utrustning in PC världen, men inom elektriknik är det inget konstigt.

Sen är ju GPU mer likt att jämföras med CPU + Minne + Moderkort än att jämföras direkt med tex CPU, Du kan även inte riktigt jämföra en Iphone med något som inte är en komplett Produkt.

Sen är valet av rubriken väldigt intressant, dags att ifrågasätta varenda OEM tillverkare isåfall ? Det går mer eller mindre att köpa likadana datorer från varenda tillverkare med skillnaden på ytan...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem

Folk är helt desperata för mer fps, Jensens marknadsföring fungerar…

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk

Det är en märklig bransch. Man kanske skulle skaffa sig en ny hobby.

Permalänk
Medlem

Ett grundproblem är bristande konkurrens. Jämför bilmarknaden. Också svindyra produkter, men det finns ett utbud av tillverkare och om en bangar på något så köper man nåt annat. Testerna där är liksom för grafikkort djuplodande och ger konsumenten en bra överblick. Men för grafikkort finns bara valet Röd eller Grön (eller Intel) eller vänta lite till och hoppas på nästa generation - som ju bara blir dyrare och dyrare och...

Permalänk
Medlem

Ny Krönika : Varför fortsätter vi att tråna efter och vill köpa Nvidia, efter allt strul dom haft ?

Permalänk
Medlem

Alla tycker om att hata på NVIDIA och älska AMD, när det egentligen är AMDs fel att NVIDIA blivit så stora. Hur kan man skuldbelägga företaget som gör sitt jobb bättre än den andra? Om AMD kunde konkurrera med NVIDIA hade vi aldrig befunnit oss i denna situationen.

Varför ska jag som konsument köpa en sämre produkt? Marknaden är inte mitt ansvar. Tycker inte om sån här barnslig logik. NVIDIA är giriga? Kom igen. Alla företag är vinstdrivande och därmed giriga. AMD hade gjort exakt samma sak som NVIDIA om de hade bättre produkter. Sanningen är att NVIDIA gett världen enormt mycket, om bara man tittar några meter bortom vår lilla sfär av gaming, samtidigt som de fortsätter leverera de bästa gamingkorten. Datacentervärlden har gått från att vara Intel-dominerad till NVIDIA-dominerad, för att inte tala om vad de gjort för den vetenskapliga världen med CUDA. NVIDIA har dessutom gett pc och gamingrecensenter bättre verktyg att recensera deras och andras produkter för att få en bättre bild av prestanda, såsom PCAT och LDAT.

AMD behöver step it up.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Håller med någon av tidigare skribenter som skrev typ "lösa grafikkretsar? -Ja tack!"
Vore ju fantastiskt att ha en AIO pcb på vilken man kunde välja grafikkrets och minne efter behag. Kompatibilitet i ett par, tre generationer som AM4 innan man behövde uppgradera för byte till modernare krets/ram. VILKEN DRÖM!!!

Som nu. Sitter och jagar billigt skräp för att uppgradera gpu i en gammal z420 workstation. Tänk då att ha en AIO PCB och bara slänga i kretsen för ett RX6600 eller 1660 istället för att jaga komplett gpu och bli mer eller mindre rånad på köpet i förhållande till prestanda. Vill ha!!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Slopa partnertillverkare helt, de uppfyller inget nämnvärt syfte så länge både Nvidia och AMD inte tillåter dem mer frihet i vilket fall. Som du säger; en design, ett pris, säljs via deras egna hemsida eller annars utvalda återförsäljare – inga konstigheter.

Det gick ju bra för 3DFx.

Permalänk

lite historia.

Skrivet av Cloudstone:

Alla tycker om att hata på NVIDIA och älska AMD, när det egentligen är AMDs fel att NVIDIA blivit så stora. Hur kan man skuldbelägga företaget som gör sitt jobb bättre än den andra? Om AMD kunde konkurrera med NVIDIA hade vi aldrig befunnit oss i denna situationen.

Varför ska jag som konsument köpa en sämre produkt? Marknaden är inte mitt ansvar. Tycker inte om sån här barnslig logik. NVIDIA är giriga? Kom igen. Alla företag är vinstdrivande och därmed giriga. AMD hade gjort exakt samma sak som NVIDIA om de hade bättre produkter. Sanningen är att NVIDIA gett världen enormt mycket, om bara man tittar några meter bortom vår lilla sfär av gaming, samtidigt som de fortsätter leverera de bästa gamingkorten. Datacentervärlden har gått från att vara Intel-dominerad till NVIDIA-dominerad, för att inte tala om vad de gjort för den vetenskapliga världen med CUDA. NVIDIA har dessutom gett pc och gamingrecensenter bättre verktyg att recensera deras och andras produkter för att få en bättre bild av prestanda, såsom PCAT och LDAT.

AMD behöver step it up.

3dfx var bättre än nvidia och Ati m.m. nvidia köper 3dfx. Nvidia ligger sen i par med Ati, ena bättre ibland den andra ibland. AMD köper ati, alla vrålar sämsta köpet någonsin nu går AMD under. Men samma där ena bättre ibland andra ibland. Nvidea köper fysex. Börjar låsa ner funktioner till bara sina egna kort än standarder. Och har gått på den vägen sedan. Samtidigt så har det varit fram och tillbaka vilken var "bäst/störst" till senaste 10/15 åren +typ.

När Konsumenter började acceptera stängda standarder, så kom Nvidia främst av någon orsak. Det var inte för de var bättre. Det skulle vara roligt att se var Nvidia fick pengar från under den här tiden. Amd blödde pengar till cpu divisionen. Men det kan inte bara vara förklaringen.

Så AMD step it up. Hade det inte varit för AMD så skulle troligtvis Nvidia vara ensam som tillverkare av grafikkort. Och vad hade de kostat då. Och hade grafikkorten varit på den nivån som de är idag.

Personligen har jag inga preferenser. Det som är bästa köpet, när jag köper. Är det jag handlar, Intel, AMD eller Nvidia. Köpt grafikkort under 30 år och kan ännu inte förstå. Hur man dyrka/älska/hata företag. Men klaga på priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag ser inte det som ett problem. Har ju alltid varit såhär.
Man väljer mellan AMD o Nvidia. Sen jämför man modellernas pris, prestanda , kylning o så.

Sen köper (nästan) alla Nvidia, oavsett vad

Permalänk
Medlem

Nya tider i Japan..
AMD ökar kraftigt nu. 50 procent av marknadsandelen och stigande.. Enligt nya försäljningar där.
Är dom smartare än vi.. är frågan. Tillgång och efterfrågan, är inte hela sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

AMD behöver step it up.

Det går utmärkt att tycka illa om båda, vilket jag tror de flesta gör. Vad hände med insteg och mellansegmentet liksom? Det existerar ju knappt prismässigt sedan pandemin. Det räcker nog inte med amd och intel. Det behövs fler och allt kan inte ligga hos tsmc i längden heller. Det är för mycket som är fel för stunden och Nvidia utnyttjar läget till fullo med bitvis jäkligt fula medel (amd inte heller felfria med fake msrp senast) när de redan har sån stor del av marknaden.

Sedan tycker jag det är sjukt att folk väljer Nvidia för 3-5000 mer än ett amd kort som presterar snarlikt om en bara spelar. Där har Nvidia verkligen lyckats skapa en sekt.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Det går utmärkt att tycka illa om båda, vilket jag tror de flesta gör. Vad hände med insteg och mellansegmentet liksom? Det existerar ju knappt prismässigt sedan pandemin. Det räcker nog inte med amd och intel. Det behövs fler och allt kan inte ligga hos tsmc i längden heller. Det är för mycket som är fel för stunden och Nvidia utnyttjar läget till fullo med bitvis jäkligt fula medel (amd inte heller felfria med fake msrp senast) när de redan har sån stor del av marknaden.

Sedan tycker jag det är sjukt att folk väljer Nvidia för 3-5000 mer än ett amd kort som presterar snarlikt om en bara spelar. Där har Nvidia verkligen lyckats skapa en sekt.

Ja, bra analys av det rådande läget.
Sista ordet är inte sagt.. det kommer mera från det bäda ( tre ! ) tillverkarna i mellan-klassen.
2025 är ett spännande årtal.