Därför funkar inte din Chromecast just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Chromecasten hämtar YouTube videon själv från enheten, du skickar i princip en webblänk till chromecasten så spelar den upp videon eller visar det du kastar. Efter att du börjat casta kan du till o med stänga av enheten du startade castningen ifrån utan att det påverkar Chromecasten

dåså, ja är det bara casting är det ju nice. trodde man "bokade" upp luren liksom.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

dåså, ja är det bara casting är det ju nice. trodde man "bokade" upp luren liksom.

Inte alls och det är inga problem att tex lägga till en enhet på en befintlig casting när man kör audio från en annan mobil även om den mobilen inte ens har appen som det castades ifrån från början. Ex vis att nån av döttrarna castar spotify till en av CCA enheterna så är det inga problem för mig att få det att castas på dom andra trots att jag inte har spotify alls. Likaså styra ljudnivån eller pausa går bra från andra mobiler även där utan att man behöver ha appen som det castades ifrån.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Uppdateringen fastnade på 0% och meddelade att den inte kunde kommunicera med wi-fi.

Antagligen kommer de lägga upp en sida med firmwareåterställning via webläsare. Som med Stadia-kontrollen.

Antar att den generationen inte stödjer ethernet via adapter heller. Som den sista varianten av de rena CC gjorde innan GTV.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Nu fungerar det

Jag har just laddat ned uppgraderingen och streamar nu som vanligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Antagligen kommer de lägga upp en sida med firmwareåterställning via webläsare. Som med Stadia-kontrollen.

Antar att den generationen inte stödjer ethernet via adapter heller. Som den sista varianten av de rena CC gjorde innan GTV.

Den var också som sagt skadad i höljet runt HDMI'n så kommer ej fortsätta bruka den då jag hade en Gen 3 liggandes som fungerar finemang, har åkt runt idag på min lediga dag och hjälpt till att få igång ett par chromecasts hos vänner och familjer så metoden från reddit fungerar.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Den var också som sagt skadad i höljet runt HDMI'n så kommer ej fortsätta bruka den då jag hade en Gen 3 liggandes som fungerar finemang, har åkt runt idag på min lediga dag och hjälpt till att få igång ett par chromecasts hos vänner och familjer så metoden från reddit fungerar.

Där finns HDMI förlängigskablar att köpa, använder själv en (svart, Ultra High Speed) från Nördic till min 4K Chromecast Google TV.

Funkar utan problem (ca 1 års användning), CCGTV:n ligger på stereobänken där TV:n står.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Haha precis som alla företag som jobbar med IT så är det nån som glömt dokumentera ner eller lägga ett återkommande ärende att "förnya certifikat X senast xx.xx.xx"

Klassiker bland IT-ansvariga.
Också lika förvånande varje gång. ”Vad är det nu som är fel?”

Ungefär som att det kommer som en överraskning med halka på vägarna varje vinter?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

min fungerar nu igen efter några dagar så det kommer nog snart igång för er andra också

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

Japp, nu funkar det igen

Visa signatur

I5 12400F, 32GB DDR4, ASUS RTX 4060
Chassi: Asus
Xiaomi 9T pro 128GB
Samsung A54 5G
HTPC = Lenovo L440 Mint Linux

Permalänk
Medlem

...varför nedlagd...?

Min funkar igen efter egentligen bara vanlig omstart häromdagen.

Och är klart förvånad att Chromecast som produkt lagts ner - är just en liten enkel sak utan fjärr som "bara finns där" så valfri enhet (mobil, padda, dator med Chrome) kan skicka upp nästan valfria grejjer på stor skärm. Visst finns det större dyrare produkter som också löser det men med fjärr som kan komma bort, egen strömadapter med mer. Har en Chromecast gen 2 i sovrumsskärm och 2 st Chromecast Ultra i nyare 4K-skärmar - medan den nyare Philips OLED-skärmen har inbyggd Google TV i sin fjärr och stödjer cast direkt.

Just valfriheten med olika enheter som kan skickas (och turas om att skicka och feed växlar utan stando för att välja nytt klipp/avsnitt/film) i en "osynlig" enhet med ström från USB-uttag på skärmen är ju väldigt enkelt - men kanske just det, för enkelt och billigt för att stor-Google skall tjäna tillräckligt?!?

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: White Dream (2025) - Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem

Inte nog med att uppdateringar kan slå ut saker idag. De kan ha inbyggd kill switch där de slutar fungera oavsett.

Bra att det löstes i detta fall men det är inte alltid som det löses för företaget inte bryr sig om gamla produkter eller inte finns mer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Aha, så det är därför sambons chromecast lagt av. Det förklarar en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Min funkar igen efter egentligen bara vanlig omstart häromdagen.

Och är klart förvånad att Chromecast som produkt lagts ner - är just en liten enkel sak utan fjärr som "bara finns där" så valfri enhet (mobil, padda, dator med Chrome) kan skicka upp nästan valfria grejjer på stor skärm. Visst finns det större dyrare produkter som också löser det men med fjärr som kan komma bort, egen strömadapter med mer. Har en Chromecast gen 2 i sovrumsskärm och 2 st Chromecast Ultra i nyare 4K-skärmar - medan den nyare Philips OLED-skärmen har inbyggd Google TV i sin fjärr och stödjer cast direkt.

Just valfriheten med olika enheter som kan skickas (och turas om att skicka och feed växlar utan stando för att välja nytt klipp/avsnitt/film) i en "osynlig" enhet med ström från USB-uttag på skärmen är ju väldigt enkelt - men kanske just det, för enkelt och billigt för att stor-Google skall tjäna tillräckligt?!?

Allt du kan göra med en CC kan du göra med Google Streamer också. Du måste inte använda gränssnittet eller fjärren ö.h.t om du inte vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Allt du kan göra med en CC kan du göra med Google Streamer också. Du måste inte använda gränssnittet eller fjärren ö.h.t om du inte vill.

Javisst, för billigast 1390 kr mot nedåt 300 för vanliga Chromecast och 600 för Ultra när de fanns. Misstänker ändå Chromecast var för billig för att stor-Google skulle tjäna tillräckligt på den 😢

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: White Dream (2025) - Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Skrivet av Zorad:

Jag har just laddat ned uppgraderingen och streamar nu som vanligt!

Behövde inte göra något alls, nu funkar det igen.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none