RTX 5080 16GB Prime OC kraschar och nu hittas den ej

Permalänk
Medlem

RTX 5080 16GB Prime OC kraschar och nu hittas den ej

Hej,

jag fick tag i ett RTX 5080 16GB Prime OC på release och det har fungerat som det ska tills nu.

Problembeskrivning: Det går inte att boota med HDMI kopplat till GPU då booten fastnar på vit led på moderkortet och skärmen förblir svart. Bootar jag med HDMI till CPU spå går det fint men kortet hittas inte i win 11 i device manager.

Ursprunget till problemet var en uppdatering av drivrutiner från 572.60 till 572.70 som gjorde att datorn inte gick att boota utan den fastnade på svart skärm med en blå snurrande laddcirkel på skärmen.

Åtgärder som gjorts hittills

1. Rullade tillbaka drivers till 572.60 med hjälp av DDU. Det såg ut att hjälpa och datorn gick att boota
2. Spel kraschade dock till desktop helt utan felmeddelande och datorn startar även om sig själv av och till i spel
3. Byter RAM, ingen skillnad
3. Jag avinstallerar då drivrutinerna med hjälp av DDU igen men nu går det inte att starta datorn alls utan den fastnar på vit ledlampa på MB. GPU-fläktarna snurrar inte alls utan GPU verkar helt död
4. Det går fint att starta datorn med integrerad grafik men fläktarna på GPU snurrar inte. Röd led-diod lyser på GPU vid strömkontakten (vet inte om den gjorde det förrut)
5. Försöker jag installera nvidia drivrutiner eller APP så säger den att det inte går då den inte hittar någon Nvidia-GPU
5. Stoppar i ett AMD-kort och installerar drivrutiner för det och datorn fungerar som den ska hela helgen under användning
6. Har även försökt installera om win 11 via USB och det går inte heller
7. Satt i ny M2-disk och försökt installera win på den men no luck
8. Får felmeddelande att win11 installation misslyckas cirka 20% in i installationen

Övriga specs
ProArt X670E-CREATOR WIFI
AMD 7800X3D
RTX 5080 16GB Prime OC
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast alternativt G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6400MHz CL30 Trident Z5 Royal (testat båda kitten, de inte använts samtidigt)
Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB
Inwin P105II 1050W Platinum

Vad kan vara problemet och vad bör jag testa ytterligare?

Ska prova stoppa in kortet i en annan dator och se vad som händer men om GPU fungerar i annan dator är det än mer mystiskt.

Permalänk
Inaktiv

Du har uppdaterat bios på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Du har uppdaterat bios på moderkortet?

Det är hyfsat fräscht.

Version 2604 2024/12/05

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eerieness:

Hej,

jag fick tag i ett RTX 5080 16GB Prime OC på release och det har fungerat som det ska tills nu.

Problembeskrivning: Det går inte att boota med HDMI kopplat till GPU då botten fastnar på vit led på moderkortet och skärmen förblir svart. Bootar jag med HDMI till CPU spå går det fint men kortet hittas inte i win 11 i device manager.

Ursprunget till problemet var en uppdatering av drivrutiner från 572.60 till 572.70 som gjorde att datorn inte gick att boota utan den fastnade på svart skärm med en blå snurrande laddcirkel på skärmen.

Åtgärder som gjorts hittills

1. Rullade tillbaka drivers till 572.60 med hjälp av DDU. Det såg ut att hjälpa och datorn gick att boota
2. Spel kraschade dock till desktop helt utan felmeddelande och datorn startar även om sig själv av och till i spel
3. Byter RAM, ingen skillnad
3. Jag avinstallerar då drivrutinerna med hjälp av DDU igen men nu går det inte att starta datorn alls utan den fastnar på vit ledlampa på MB. GPU-fläktarna snurrar inte alls utan GPU verkar helt död
4. Det går fint att starta datorn med integrerad grafik men fläktarna på GPU snurrar inte. Röd led-diod lyser på GPU vid strömkontakten (vet inte om den gjorde det förrut)
5. Försöker jag installera nvidia drivrutiner eller APP så säger den att det inte går då den inte hittar någon Nvidia-GPU
5. Stoppar i ett AMD-kort och installerar drivrutiner för det och datorn fungerar som den ska hela helgen under användning
6. Har även försökt installera om win 11 via USB och det går inte heller
7. Satt i ny M2-disk och försökt installera win på den men no luck
8. Får felmeddelande att win11 installation misslyckas cirka 20% in i installationen

Övriga specs
ProArt X670E-CREATOR WIFI
AMD 7800X3D
RTX 5080 16GB Prime OC
Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast alternativt G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6400MHz CL30 Trident Z5 Royal (testat båda kitten, de inte använts samtidigt)
Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB
Inwin P105II 1050W Platinum

Vad kan vara problemet och vad bör jag testa ytterligare?

Ska prova stoppa in kortet i en annan dator och se vad som händer men om GPU fungerar i annan dator är det än mer mystiskt.

Jag hade samma fel med mitt kort, skickat in på RMA (#20802628)

Permalänk
Medlem
Skrivet av joss:

Jag hade samma fel med mitt kort, skickat in på RMA (#20802628)

Snarlikt problem. Mitt kort har dock fungerat i flera veckor med olika drivers. Problemet uppstod som en följd av uppdatering till 572.70 drivrutinerna.

Ska testa BIOS-uppdatering
Samt "scan for hardware changes" / "shhow hidden dvices" i device manager

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eerieness:

Snarlikt problem. Mitt kort har dock fungerat i flera veckor med olika drivers. Problemet uppstod som en följd av uppdatering till 572.70 drivrutinerna.

Ska testa BIOS-uppdatering
Samt "scan for hardware changes" / "shhow hidden dvices" i device manager

@Eerieness

Ja testa nyaste bios, du kan även ställa ner pci-e porten till kortet till version 4.
Det verkar ha hjälpt för vissa.

Skriv gärna hur det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@Eerieness

Ja testa nyaste bios, du kan även ställa ner pci-e porten till kortet till version 4.
Det verkar ha hjälpt för vissa.

Skriv gärna hur det går

BIOS uppdaterat. Ingen skillnad.

Ska testa i en annan dator också för att se om det är kortet eller PSU/Strömförsörjning. Men just nu är det hockey så kan inte stänga av datorn

Permalänk
Medlem

Nu testat att byta över det till en annan dator och nu fungerar det. Det varkar således vara strömförsörjningen som gett upp på 12vhpwr, antingen på PSU eller sladden.

12vhpwr var helt oanvänd innan och har snurrat i typ 4 veckor på kortet så det känns fortsatt lite suspekt. Vi får se var det leder och om det håller ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eerieness:

Nu testat att byta över det till en annan dator och nu fungerar det. Det varkar således vara strömförsörjningen som gett upp på 12vhpwr, antingen på PSU eller sladden.

12vhpwr var helt oanvänd innan och har snurrat i typ 4 veckor på kortet så det känns fortsatt lite suspekt. Vi får se var det leder och om det håller ihop.

Skönt att det inte var GPUn som var trasig, men störande problem.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eerieness:

@Eerieness

Prova den andra gpun i din dator så det inte är något med moderkortet eller dyligt

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@Eerieness

Prova den andra gpun i din dator så det inte är något med moderkortet eller dyligt

Mvh

Flyttade mitt 9070XT med 3x8-pin till grabbens dator och hans 5080 till min dator med 16vhpwr kontakt och båda fungerar. Har inget annat kort med 16vhpwr att testa i hans dator.

Kan tilläggas att jag kör med 562.70 drivrutinerna i min dator så det verkar vara orelaterat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eerieness:

Flyttade mitt 9070XT med 3x8-pin till grabbens dator och hans 5080 till min dator med 16vhpwr kontakt och båda fungerar. Har inget annat kort med 16vhpwr att testa i hans dator.

Kan tilläggas att jag kör med 562.70 drivrutinerna i min dator så det verkar vara orelaterat.

@Eerieness
Kör in hotfixen 562.75 🙂
https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5640/kw/h...