Windows 11 frågor för en obildad

Permalänk

Windows 11 frågor för en obildad

Hej alla,

Ställer frågan till er som jag vet besitter en massa god information som jag helt saknar, jag försöker fortfarande komma ikapp med mitt kunnande sedan windows xp då jag gick över till OSX. Nu har man fastnat i windows igen och jag sitter och tittar på en massa youtube och försöker lära mig på nytt.

Men till frågorna,

Windows 11 installerar en massa trams som jag inte vill ha, håller just nu på med ett bygge och när detta är färdigt så skall jag installera windows. Men jag vill helst slippa att få installerat en massa som tar upp onödig kraft från datorn samt endast fyller upp en massa på hårddisken och (bloatar) systemet. Jag har sett en del "debloating" videor på youtube, men de känns lite skrämmande och jag känner att jag inte helt vet vad jag skulle syssla med. Jag vill ta bort det onödiga och känna mig trygg med att minimera de 200+ processer som verkar jobba hela tiden. Några förslag ?

Sedan verkar det även som att windows 11 hindrar AMDs ryzen 7 9800x3dd från att verka optimalt och slaktar fps i spelen ? Det jag snubblat över är att man kan inaktivera "core isolation" ? man skall alltså kunna tweaka windows lite mer för att processorn skall kunna jobba bättre.

Generella tips och guider som inte är för avancerade för en skapligt rookie windows användare hade varit tacksamt.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Går inte, byt tillbaka till Mac,

Permalänk
Medlem

Mitt råd är att strunta i detta när du är ovan av Windows. Tro inte på allt du läser/ser, det mesta sägs för att få klick. Gör det du behöver göra och lös problemen om de uppstår.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

För absolut enklaste sätt:
https://schneegans.de/windows/unattend-generator/ AutoUnattend.xml
https://christitus.com/windows-tool/ för att anpassa installation/OOBE samt installerat Windows.

Det är inte ens 140 processer;)

Permalänk
Medlem

Har du för mycket fritid och ork finns det att pilla med för att få det så gott som man önskar, men för egen del var det mest för att testa och stilla sinnet nånstans..men efter många kopior kom jag fram till ett resultat.

Kan inte påstå att systemet känns rappare eller så, det jag mest ville få ut av det var att slippa göra om alla inställningar vid en ominstallation.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Ok då är jag med så det är bara att installera och sedan avinstallera de program som man inte använder, trodde att det fanns lite optimeringar men får uppfattningen av att det är bättre att bara köra på

Tack för detta så då släpper jag detta och kör på som vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanerost:

Windows 11 installerar en massa trams som jag inte vill ha, håller just nu på med ett bygge och när detta är färdigt så skall jag installera windows. Men jag vill helst slippa att få installerat en massa som tar upp onödig kraft från datorn samt endast fyller upp en massa på hårddisken och (bloatar) systemet. Jag har sett en del "debloating" videor på youtube, men de känns lite skrämmande och jag känner att jag inte helt vet vad jag skulle syssla med. Jag vill ta bort det onödiga och känna mig trygg med att minimera de 200+ processer som verkar jobba hela tiden. Några förslag ?

Förr-förra månaden skrev jag en detaljerad guide om hur man kan göra Windows 11 som hur Windows 7 var (integritetsmässigt). Guiden är dock inte perfekt, men man kommer åtminstone ett steg längre till mer frihet från Microsofts kontrollerande värld.

Spoilern nedan är för de som inte vill läsa om Linux i denna forumsdel.

Annars kan jag rekommendera elementary OS, om du vill vara fri från spårning och samtidigt använda ett OS som är mycket inspirerad av macOS. Om du inte vill stödja utvecklingen av Linux-distributionen, skriv in en nolla (0) och klicka sen på "Hämta elementary OS"-knappen.

Om du vill testa/använda en Linux-distribution som ser ut och agerar som Windows, installera Linux Mint Cinnamon.

Dold text
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Tipsar om windows 11 iot LTSC istället för att behöva debloata vanliga windows home/pro som ändå inte kommer bli det samma.
Plus att debloata vanliga windows så kommer man behöva att upprepa en del av denna debloat efter i en hel del windows uppdateringar (inte alla dock) då dessa slår på massa skitfunktioner/installerar om andra och nytt skit osv hela tiden.

Går att ladda ned win 11 iot ltsc från microsoft https://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-windows-1...
Det finns win 11 ltsc med men iot versionen är den bättre av dom båda för oss vanliga dödliga.

Annars rek jag att prova på linux istället har själv provat en del distros sedan nyår nu och dom flesta fungerar förbannat bra även för en idiot som mig.
Cachyos är det som jag fastnat mest för.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Tackar för alla goda råd