Fläktar till Fractal Design North

Permalänk
Medlem

Fläktar till Fractal Design North

Tjena allihopa! Snart dags att bygga ny dator och skulle beställa FD North då jag ser att den kommer med 2x140mm fläktar. Tänker att de två ska sitta i fronten och blåsa in och ska köra en Phantom Spirit CPU-kylare som blåser luft bakåt. Kommer man behöva någon ytterligare 120mm fläkt som utblås eller löser det sig ändå?

Skulle man köpa någon fläkt, skiljer det sig mycket mellan säg Noctua och Arctic som är värt den extra prislappen? (Sett till ljud och kylning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syzorz:

Tjena allihopa! Snart dags att bygga ny dator och skulle beställa FD North då jag ser att den kommer med 2x140mm fläktar. Tänker att de två ska sitta i fronten och blåsa in och ska köra en Phantom Spirit CPU-kylare som blåser luft bakåt. Kommer man behöva någon ytterligare 120mm fläkt som utblås eller löser det sig ändå?

Skulle man köpa någon fläkt, skiljer det sig mycket mellan säg Noctua och Arctic som är värt den extra prislappen? (Sett till ljud och kylning)

120mm I bak, och ja ljud och hållbarhet kommer tyvärr med högre pris.

Phantek t30 är bästa cpu kylare men är högljudd men för bakrefläkt hade jag valt en noctua redux för 150kr som bara smyger på låg rpm.
Annars är be quiet fina samt vanliga noctua

Kolla fyndhörnan på inet, riktigt bra priser ibland

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Ett utblås är att rekommendera för att få en god genomströmning i chassit.

Om du vill ha tystaste driften är det Noctua NF-A12x25 PWM son gäller, kör min North med fyra st och det är både tyst o svalt.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB |

Macbook Pro 14 | M1 Pro | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mango:

Ett utblås är att rekommendera för att få en god genomströmning i chassit.

Om du vill ha tystaste driften är det Noctua NF-A12x25 PWM son gäller, kör min North med fyra st och det är både tyst o svalt.

Vart har du satt dom? Och har du bytt ut de fläktar som medföljer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Vart har du satt dom? Och har du bytt ut de fläktar som medföljer?

Bytte ut de två 140mm fläktarna som följde med chassit med 3st 120mm i fronten samt en 120mm som utblåst på baken av chassit.

Ville ha låg ljudnivå och positivt lufttryck i chassit, därav 3st 120mm ist för 2 140mm i fronten.

(obs att bilden är tagen innan jag monterade bakre fläkt)

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB |

Macbook Pro 14 | M1 Pro | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem

Bytte också ut de två 140mm Fractal fläktarna som kom med chassit till Noctua NF-A12x25.
Kör med 3st fram för insug, 1st bak och 1st uppe längst bak för utblås.

Köpte även en sån "ramp" som jag har längst fram på insidan vid nedersta fläkten för att rikta fläktens insug mot GPU.

Visa signatur

OLED83C1 | RTX 5080 | Elac/SVS 7.1.2 | Switch 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

120mm I bak, och ja ljud och hållbarhet kommer tyvärr med högre pris.

Phantek t30 är bästa cpu kylare men är högljudd men för bakrefläkt hade jag valt en noctua redux för 150kr som bara smyger på låg rpm.
Annars är be quiet fina samt vanliga noctua

Kolla fyndhörnan på inet, riktigt bra priser ibland

Att säga att T30 är högljudd stämmer ju inte, tystare än t.ex. NF-A12x25.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Att säga att T30 är högljudd stämmer ju inte, tystare än t.ex. NF-A12x25.

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/aEW7maXHnwtB6Li937zB4Z-970-80.png

T30 I performance mode är mer högljudd. Det där testet är gjort i samma rpm?
Har själv båda fläktarna

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Mango:

Bytte ut de två 140mm fläktarna som följde med chassit med 3st 120mm i fronten samt en 120mm som utblåst på baken av chassit.

Ville ha låg ljudnivå och positivt lufttryck i chassit, därav 3st 120mm ist för 2 140mm i fronten.

Eftersom hela baksidan av chassit i praktiken är ett stort hål och chassit utöver det har flera perforerade ytor är det en fysisk omöjlighet att med några fläktar nå någon som helst tryckskillnad. Hela konceptet med positivt tryck bygger på att chassit är väldigt tätt så ytterst lite luft kan passera annat än via fläktarna, och man därmed kan uppnå en liten skillnad i tryck. Vill man göra något sådant i ett chassi som Fractal North måste man alltså täppa igen hela baksidan, toppen, mesh-sidan (om man inte kör glas) och så vidare - vilket givetvis skulle förta halva poängen med just den lådan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

T30 I performance mode är mer högljudd. Det där testet är gjort i samma rpm?
Har själv båda fläktarna

Grafen visar hur mycket luft fläkten flyttar vid en viss ljudnivå.
T30 är en bättre fläkt(tystare) med nackdelen att den tar något mer plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mango:

Ville ha låg ljudnivå och positivt lufttryck i chassit, därav 3st 120mm ist för 2 140mm i fronten.<Uppladdad bildlänk> (obs att bilden är tagen innan jag monterade bakre fläkt)

Skrivet av tonpaa:

Bytte också ut de två 140mm Fractal fläktarna som kom med chassit till Noctua NF-A12x25.
Kör med 3st fram för insug, 1st bak och 1st uppe längst bak för utblås.

<Uppladdad bildlänk>

Köpte även en sån "ramp" som jag har längst fram på insidan vid nedersta fläkten för att rikta fläktens insug mot GPU.
<Uppladdad bildlänk>

Vad har ni för fan curves?
Har funderat på att byta ut mina fläktar från original men funderar på om det verkligen gör så stor skillnad. Nu går fläktarna mest igång ordentligt när man spelar men annars relativt tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Grafen visar hur mycket luft fläkten flyttar vid en viss ljudnivå.
T30 är en bättre fläkt(tystare) med nackdelen att den tar något mer plats.

Som ja sade så är testet inte gjort med t30 i performance mode, då den har 101 CFM.
I quiet läget är den säkert tystare.
Och jag förstår CFM - >dB kurvan men jag tycker den har en annan ton i ljudet som gör den mer högljudd.

Detta fenomen kan du få pga turbulensen i chassit och hur passformen är mot infästning.
dem testar I en ljudtunnel vilket har 0 turbulens

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ariex:

Vad har ni för fan curves?
Har funderat på att byta ut mina fläktar från original men funderar på om det verkligen gör så stor skillnad. Nu går fläktarna mest igång ordentligt när man spelar men annars relativt tyst.

Genrellt så kan man sätta tilluft väldigt fast. Flödet på en 140mm fläkt är mycket högre än dina 120 fläktar på gpu/cpu.
Jag brukar ha fast fan curve på front fläktar på 30ish % (lägsta de startar på) och sen om cpu når 80C+ så går de på 60%

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som ja sade så är testet inte gjort med t30 i performance mode, då den har 101 CFM.
Och jag förstår CFM - >dB kurvan men jag tycker den har en annan ton i ljudet som gör den mer högljudd.

Detta fenomen kan du få pga turbulensen i chassit och hur passformen är mot infästning.

Vilket "mode" fläkten är i spelar ingen roll eftersom rpm fortfarande är ointressant.
Det är mest sannolikt performance mode som används i det här testet, alternativt advanced mode som i så fall skulle vara ännu mindre fördelaktigt för T30 enligt din logik.
Eller du kanske kör dina fläktar konstant maxade? Då förstår jag att det låter.

Turbulens kommer vara olika i alla chassi/fläkt-kombinationer så det är ju typ omöjligt att säga något om utan att testa sig fram.

Att olika fläktar har en unik ton köper jag men det är subjektivt och kan skilja mycket från person till person. Jag tycker t.ex. att min Noctua-fläkt(inte A12x25)har ett mer irriterande ljud än T30 men någon annan skulle lika gärna kunna ha motsatt åsikt.

Permalänk
Viking

Vad är det för dum idé att testa fläktarna i helt olika hastigheter och sedan säga att Noctuan är tystare?
Självklart låter T30 mer om den snurrar i 3000 RPM och Noctuan i 1500 RPM, men då flyttar den också mycket mer luft. För att testa fläktar måste man kolla hur mycket luft de flyttar vid en viss ljudnivå, annars är det ju helt irrelevant.
Och för det så är T30 bättre.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Vilket "mode" fläkten är i spelar ingen roll eftersom rpm fortfarande är ointressant.
Det är mest sannolikt performance mode som används i det här testet, alternativt advanced mode som i så fall skulle vara ännu mindre fördelaktigt för T30 enligt din logik.
Eller du kanske kör dina fläktar konstant maxade? Då förstår jag att det låter.

Turbulens kommer vara olika i alla chassi/fläkt-kombinationer så det är ju typ omöjligt att säga något om utan att testa sig fram.

Att olika fläktar har en unik ton köper jag men det är subjektivt och kan skilja mycket från person till person. Jag tycker t.ex. att min Noctua-fläkt(inte A12x25)har ett mer irriterande ljud än T30 men någon annan skulle lika gärna kunna ha motsatt åsikt.

De nämner inte rpm så omöjligt att veta men på Silent mode är de väldigt tysta. Att köra olika pwm volt fram ändrar också ljudet.

Skrivet av Donnerstal:

Vad är det för dum idé att testa fläktarna i helt olika hastigheter och sedan säga att Noctuan är tystare?
Självklart låter T30 mer om den snurrar i 3000 RPM och Noctuan i 1500 RPM, men då flyttar den också mycket mer luft. För att testa fläktar måste man kolla hur mycket luft de flyttar vid en viss ljudnivå, annars är det ju helt irrelevant.
Och för det så är T30 bättre.

Absolut men det borde stå vid vilken rpm, kan jag tycka i testet 😊 annars blir det upp till tolkning.
Kurvan visar db/Cfm vilket är inte alltid optimal mätning heller.
En fläkt som går i 50% (t30) kommer alltid ha lägre ljud än en annan fläkt på 100% oavsett också...

Visa signatur

Permalänk
Viking

Absolut men det borde stå vid vilken rpm, kan jag tycka i testet 😊 annars blir det upp till tolkning.
Kurvan visar db/Cfm vilket är inte alltid optimal mätning heller.
En fläkt som går i 50% (t30) kommer alltid ha lägre ljud än en annan fläkt på 100% oavsett också...

Men RPM spelar egentligen ingen roll. Två fläktar som snurrar i samma RPM behöver inte avge samma ljudnivå och inte heller prestera lika, så vad spelar det för roll vad sensorn läser för RPM?
Exempel:

• Fläkt 1: 1000 RPM, 38 dB, 60 grader på CPU

• Fläkt 2: 1000 RPM, 35 dB, 65 grader på CPU

Ritar vi en graf med RPM mot ljudnivå ser det ut som att fläkt 2 är bättre.
Och RPM mot temperatur så ser fläkt 1 bättre ut. Men ingen av graferna säger vilken fläkt som faktiskt är bäst.
Kollar vi istället ljudnivå mot temperatur så kommer vi få en faktisk bild av vilken som är bäst, vilket det är det de gjort i testet som länkats. (förutom att det är luftflöde istället.)

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men RPM spelar egentligen ingen roll. Två fläktar som snurrar i samma RPM behöver inte avge samma ljudnivå och inte heller prestera lika, så vad spelar det för roll vad sensorn läser för RPM?
Exempel:

• Fläkt 1: 1000 RPM, 38 dB, 60 grader på CPU

• Fläkt 2: 1000 RPM, 35 dB, 65 grader på CPU

Ritar vi en graf med RPM mot ljudnivå ser det ut som att fläkt 2 är bättre.
Och RPM mot temperatur så ser fläkt 1 bättre ut. Men ingen av graferna säger vilken fläkt som faktiskt är bäst.
Kollar vi istället ljudnivå mot temperatur så kommer vi få en faktisk bild av vilken som är bäst, vilket det är det de gjort i testet som länkats. (förutom att det är luftflöde istället.)

Inte det jag påpekar, jag vill bara veta spannet av rpm i testet. Med samma axel så vill jag veta spann 300-1400rpm och t30 kanske är 300-1150

Visa signatur

Permalänk

Inte det jag påpekar, jag vill bara veta spannet av rpm i testet. Med samma axel så vill jag veta spann 300-1400rpm och t30 kanske är 300-1150

om den nu körs i performance mode

så ser den ut att köras i 0-2000RPM

ser dock inte heller hur rpm ska ha någon som helst betydelse T30 är ~1-5db tystare än nochtuas fläkt genom hela kurvan vid samma mängd luft flyttad.

och t30 skulle ju enligt grafen kunna köras ännu långsammare än performance mode och ändå uppnå samma cfm som noctua fläkten nånstan runt 10% lägre maxhastighet än vad performance mode kör den i så runt ~1800rpm nånstans borde den ge ungefär samma cfm som noctuas fläkt vid 2000rpm.

skulle tippa att minvärdet troligen är nånstans runt 300-500rpm på bägge fläktarna iom att advanced kurvan startar på ~500rpm så tippar jag på att 500rpm är det lägsta som t30 går att köra utan att den sjyvstannar pga för glest med pwm 1or

skulle tro att de troligen är väldigt likvärdiga och välja det ena eller det andra är mest en fråga om man gillar brunt eller inte.

jag bidrar med Arctic p12 som en joker och jag själv kör med väldigt trevliga fläktar som går väldigt tyst och ligger i runda slängar runt specarna för a12 och t30 men för 1/3 av priset.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=8289315

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om den nu körs i performance mode
https://www.techpowerup.com/review/phanteks-t30-120-fan/images/fan-rpm.jpg
så ser den ut att köras i 0-2000RPM

ser dock inte heller hur rpm ska ha någon som helst betydelse T30 är ~1-5db tystare än nochtuas fläkt genom hela kurvan vid samma mängd luft flyttad.

och t30 skulle ju enligt grafen kunna köras ännu långsammare än performance mode och ändå uppnå samma cfm som noctua fläkten nånstan runt 10% lägre maxhastighet än vad performance mode kör den i så runt ~1800rpm nånstans borde den ge ungefär samma cfm som noctuas fläkt vid 2000rpm.

skulle tippa att minvärdet troligen är nånstans runt 300-500rpm på bägge fläktarna iom att advanced kurvan startar på ~500rpm så tippar jag på att 500rpm är det lägsta som t30 går att köra utan att den sjyvstannar pga för glest med pwm 1or

Som sagt tycker jag att det är intressant när man jämför Cfm vid db för då ser man hur mycket mer kapacitet som finns i fläkten 😊

Visa signatur

Permalänk

Som sagt tycker jag att det är intressant när man jämför Cfm vid db för då ser man hur mycket mer kapacitet som finns i fläkten 😊

håller med fullständigt därför det känns som att ett rpmvärde är oviktigt dock hade väl som i detta fall varit bra att redovisa att den inte mättes till mer db än där alla fläktarna kan nå men att t30 har ungefär 1/3 kvar att ge innan den går på max.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Såg att Noctua själva rekommenderar 6st 120mm fläktar i Fractal North.
3st fram för insug
1st bak för utblås
1st uppe mitten/bak ovanför kylaren för utblås
1st uppe mitten/framför kylaren för insug

Visa signatur

OLED83C1 | RTX 5080 | Elac/SVS 7.1.2 | Switch 2 |

Permalänk

Lånar tråden lite. Är det någon som har Noctua fläktar i klassisk brun färg framtill, och i såfall, ser man tydligt det igenom träpanelen?

Om någon har bild på det så vore det toppen!

Jag sitter och funderar på om den bruna Noctuafärgen förstör känslan i chassit, även fram som bak.