Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

De har helt klart fått till ID7:an riktigt bra. Hade den varit lite vassare motormässigt så hade det varit en klar utmanare för mig. Typ en "riktig GT" med säg 500 Hk.

Personligen hade jag hellre sett en lite mer strippad version som är 100k billigare.

Det börjar bli löjligt när en vanlig bil i familjebilsklassen ligger på 700-800k

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Personligen hade jag hellre sett en lite mer strippad version som är 100k billigare.

Det börjar bli löjligt när en vanlig bil i familjebilsklassen ligger på 700-800k

Va? Pratar vi om ID.7:an?
Finns nära nya för ~500tkr. Då sparar du 200-300tkr från dina föreställda priser.

Ett bra exempel: Tut-tut

Strippad? Som i mindre utrustning, bakhjulsdriven, grundfärg istället för metalliclack?? Går att få betydligt billigare ny än som en maxad GTX (som kommer upp i max ~730tkr fö.).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Laddluckans placering

Har ingen elbil ännu men har börjat skapa en lista på tänkbara modeller och undrar om det finns någon viss placering av laddluckan som man bör undvika?

Är det så att de flesta laddstationer tillåter laddning från sidan såsom en bensinpump så att det inte spelar så stor roll om luckan sitter framför förardörren eller längre bak likt en fossilbil?

Kia har väl luckan i fronten på några modeller, räcker kablarna även till det?

Antar att vissa Superchargers kanske går bort men hur ser det ut rent generellt, är laddluckans placering ett icke-problem eller bör jag undvika en viss placering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Har ingen elbil ännu men har börjat skapa en lista på tänkbara modeller och undrar om det finns någon viss placering av laddluckan som man bör undvika?

Är det så att de flesta laddstationer tillåter laddning från sidan såsom en bensinpump så att det inte spelar så stor roll om luckan sitter framför förardörren eller längre bak likt en fossilbil?

Antar att vissa Superchargers kanske går bort men hur ser det ut rent generellt, är laddluckans placering ett icke-problem eller bör jag undvika en viss placering?

Luckan i fronten känns kanske lite bökigt, speciellt vintertid när det brukar samlas slask och smuts där.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Skrivet av Nioreh83:

Luckan i fronten känns kanske lite bökigt, speciellt vintertid när det brukar samlas slask och smuts där.

Kan meddela att i Stockholm är laddluckan fram på en Kia Niro EV -23 inte nåt som helst problem (har kört ner till skåne i kraftigt snöfall också). Skulle säga att den placeringen har fördel över t.ex. VW:s placering då det även går att ladda på Tesla SuC utan att ta upp 2 platser, eller ladda på fel stolpe. Luckan har funkat felfritt under de 2½ år jag kört bilen. Den är ju helt manuell, så det kan ju ha med att göra att det inte är så mycket problem med den.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Va? Pratar vi om ID.7:an?
Finns nära nya för ~500tkr. Då sparar du 200-300tkr från dina föreställda priser.

Ett bra exempel: Tut-tut

Strippad? Som i mindre utrustning, bakhjulsdriven, grundfärg istället för metalliclack?? Går att få betydligt billigare ny än som en maxad GTX (som kommer upp i max ~730tkr fö.).

525k för en begagnad skulle jag absolut inte klassa som billigt heller. För bara 5 år sen fick man en skapligt utrustad Volvo V90 T4 för 299.000 som exempel. Priserna har i princip dubblats på 5 år.

Personligen skulle jag vilja ha en bil i storlek med ID.7 med framhjulsdrift och nånstans mellan 150-200 hk. Har kört bakhjulsdriven elbil de senaste två åren och även om det är bekvämare så är regenereringen vintertid inte särskilt rolig alls. I dagsläget hade jag därför gärna gått upp till fyrhjulsdrift, men då får man också ytterligare ett par hundra hästkrafter och svindyr försäkring.

Blir väl att köpa något begagnat framåt sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Kan meddela att i Stockholm är laddluckan fram på en Kia Niro EV -23 inte nåt som helst problem (har kört ner till skåne i kraftigt snöfall också). Skulle säga att den placeringen har fördel över t.ex. VW:s placering då det även går att ladda på Tesla SuC utan att ta upp 2 platser, eller ladda på fel stolpe. Luckan har funkat felfritt under de 2½ år jag kört bilen. Den är ju helt manuell, så det kan ju ha med att göra att det inte är så mycket problem med den.

Tror Mercedes har höger bak på EQA och EQB, är det kanske mer problematiskt just på en Supercharger?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Reckie:

Skrivet av Reckie:

Tror Mercedes har höger bak på EQA och EQB, är det kanske mer problematiskt just på en Supercharger?

Personligen tycker jag att det är bäst med laddlucka på passagerarsidan. Det gör att, när man parkerar på gatan, så är uttaget mot trottoarsidan. Det är säkrare och smidigare att koppla in laddkabeln där, än att behöva stå i körbanan och koppla in. Dessutom mindre risk att själva laddkabeln blir påkörd och skadad.

Har man laddluckan på passagerarsidan fram (som t.ex. Renault har i Mégane E-tech) så kan man dessutom ladda utan problem på äldre Tesla Supercharger, där Tesla satt i väldigt korta laddkablar. Man får stå bak och fram bara.

Tyska bilar har ofta höger bak, som Reckie är inne på.

Vissa bilar har det till och med så uppsatt att det finns ladduttag på båda sidorna, ofta funkar dock endast långsamladdning på båda sidor, och snabbladdning på endast en sida.

Med det sagt så skulle jag inte köpa en specifik bil utifrån hur ladduttaget är placerat. Det finns många fler faktorer att ta hänsyn till när man väljer bil.

Och, handen på hjärtat, vill du verkligen ladda din elbil på Tesla-laddare? Finns hur många andra laddstationer som helst att ladda på där du inte behöver ge pengar till Tesla. (Finns massor av anledning att inte göra det.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Och, handen på hjärtat, vill du verkligen ladda din elbil på Tesla-laddare? Finns hur många andra laddstationer som helst att ladda på där du inte behöver ge pengar till Tesla. (Finns massor av anledning att inte göra det.)

Personligen kommer jag att undvika att ladda hos Tesla i framtiden. Senaste långresan laddade jag hos dom vid tre tillfällen över två dagar. I samband med detta reserverade dom totalt närmare 700 kr på mitt konto, enligt dom själva ska dom reservera 104 kr för icke-Tesla ägare i samband med laddning vilket alltså inte stämmer. Vidare skulle reserverade belopp släppas så fort kostnaden för laddningen dragits från mitt konto, vilket hände samma dag som laddningarna gjordes. Men efter en vecka hade reserverade belopp fortfarande inte släppts. Skrev till supporten och får svaret att dom skulle släppa på reservationerna inom 30 dagar. Jag invände mot detta i ett vändande mejl och vips var reservationen borta. Man kan alltså inte lita på det Tesla själva skriver på sin hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

525k för en begagnad skulle jag absolut inte klassa som billigt heller. För bara 5 år sen fick man en skapligt utrustad Volvo V90 T4 för 299.000 som exempel. Priserna har i princip dubblats på 5 år.

Personligen skulle jag vilja ha en bil i storlek med ID.7 med framhjulsdrift och nånstans mellan 150-200 hk. Har kört bakhjulsdriven elbil de senaste två åren och även om det är bekvämare så är regenereringen vintertid inte särskilt rolig alls. I dagsläget hade jag därför gärna gått upp till fyrhjulsdrift, men då får man också ytterligare ett par hundra hästkrafter och svindyr försäkring.

Blir väl att köpa något begagnat framåt sommaren.

https://www.blocket.se/annons/sodermanland/volvo_v90_t6_core_...

Det där är den billigaste 25:an på blocket. Att man fick en V90 för 300k för 5 år sen säger ingenting utan att veta miltal och ålder. 525k är ju för en i stort sett ny bil, och jämfört med denna V90 som kostar 5000kr mindre men har gått 600 mil längre får nog ID7 ses som ett kap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Det där är den billigaste 25:an på blocket. Att man fick en V90 för 300k för 5 år sen säger ingenting utan att veta miltal och ålder. 525k är ju för en i stort sett ny bil, och jämfört med denna V90 som kostar 5000kr mindre men har gått 600 mil längre får nog ID7 ses som ett kap.

Antagligen var det nog helt fabriksnya V90 man fick för 300k.

Här är ett exempel från ett nyhetsbrev hösten 2018 jag hittade i min mailbox.

Populära Volvo XC60 och V90/V90 CC är välutrustade redan i sitt standard-utförande. Du får bland annat City Safety, adaptiv farthållare, Metallic och Klimatpaket som innehåller rattvärmare, tidur för värmare samt eluppvärmt baksäte.
Prisexempel
Volvo V90 T4 Momentum Special Edition Automat
Pris: 295 713:- | Ord. Pris: 339 900:- | Volvo Billån* 3 121:-.
o
Volvo V90 D4 FWD Momentum Special Edition Automat
Pris: 313 113::- | Ord. Pris: 359 900:- | Volvo Billån* 3 304:-.
o
Volvo V90 Cross Country D4 AWD Momentum Special Edition Aut
Pris: 338 300::- | Ord. Pris: 388 800:- | Volvo Billån* 3 569:-.
o
Volvo XC60 T5 FWD Momentum Special Edition Automat
Pris: 330 513:- | Ord. Pris: 379 900:- | Volvo Billån* 3 488:-.
o
Volvo XC60 D4 FWD Momentum Special Edition Automat
Köp till Momentum Advanced Edition för 17 400kr.

Serviceavtal för 166:-/månad. Gäller i 36 månader**.

Dold text

Känns som att priser på bilar har stigit rejält sista åren, men det är nog mycket för att det vanliga bland stora premiumbilar är hybrider numera. Rena elbilar har kanske inte ökat i nypris, och ser man på vad man får för pengarna är det ändå en positiv utveckling.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Man fick en helt ny V90 T4 för 299.000 för 5 år sen. Eller om det var 6 kanske. Tycker att prisökningarna på nya bilar i Sverige har varit helt galen. Mycket större ökningar här än i många andra länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Populära Volvo XC60 och V90/V90 CC är välutrustade redan i sitt standard-utförande. Du får bland annat City Safety, adaptiv farthållare, Metallic och Klimatpaket som innehåller rattvärmare, tidur för värmare samt eluppvärmt baksäte.
Prisexempel
o
o
o
o

Dold text

Känns som att priser på bilar har stigit rejält sista åren, men det är nog mycket för att det vanliga bland stora premiumbilar är hybrider numera. Rena elbilar har kanske inte ökat i nypris, och ser man på vad man får för pengarna är det ändå en positiv utveckling.

Skrivet av SmekusNamnus:

Man fick en helt ny V90 T4 för 299.000 för 5 år sen. Eller om det var 6 kanske. Tycker att prisökningarna på nya bilar i Sverige har varit helt galen. Mycket större ökningar här än i många andra länder.

Såg nu en årsmodell -19 för 239 000 kr så visst har priserna skenat. Beror väl på många saker, halvledarbrist under en period som sänkte tillgången, diverse råvaror och delar som påverkats av krig och pandemi, galen inflation. Kanske inte hjälper heller när både elpriser och priserna på fossila drivmedel har kastats fram och tillbaka så pass att något som sjunkit i efterfrågan och därmed kanske minskat i tillgång helt plötsligt är det attraktivaste valet. Osäkerhet på marknaden dvs.

Hur som helst tycker jag att utifrån dagens marknad så är en ID7 ett kap för det priset. Blir genuint förvånad över att en V90 gått att köpa för 300k ny. När jag köpte min Passat begagnat så hade den kostat 430k ny år 2016. Det var iofs en mer välutrustad 2.0 tdi 4motion men ändå, man undrar ju vilken utrustning en Volvo har haft när den kostat så lite. Kan ju vara så att basutrustningen har ökat för att folk sökt sig till de mer välutrustade varianterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Såg nu en årsmodell -19 för 239 000 kr så visst har priserna skenat. Beror väl på många saker, halvledarbrist under en period som sänkte tillgången, diverse råvaror och delar som påverkats av krig och pandemi, galen inflation. Kanske inte hjälper heller när både elpriser och priserna på fossila drivmedel har kastats fram och tillbaka så pass att något som sjunkit i efterfrågan och därmed kanske minskat i tillgång helt plötsligt är det attraktivaste valet. Osäkerhet på marknaden dvs.

Hur som helst tycker jag att utifrån dagens marknad så är en ID7 ett kap för det priset. Blir genuint förvånad över att en V90 gått att köpa för 300k ny. När jag köpte min Passat begagnat så hade den kostat 430k ny år 2016. Det var iofs en mer välutrustad 2.0 tdi 4motion men ändå, man undrar ju vilken utrustning en Volvo har haft när den kostat så lite. Kan ju vara så att basutrustningen har ökat för att folk sökt sig till de mer välutrustade varianterna.

Den var inte helt barskrapad på utrustning (momentum är mellanpaketet om jag minns rätt och så var det lite extra utöver det enligt nyhetsbrevet jag hittade), men skulle man ha automatlåda, drag, större ljudpaket och navigering, elsäten i skinn så pratar vi fort 100 tusen till. Troligen väldigt få V90 som rullat ut från fabriken som varit så enkelt specade att slutpriset landat på 300k.

Vi bilägare testade V90, Passat, och 5-serie slutet av 2016. Ger lite perspektiv på hur mycket extrautrustningen adderade.

Citat:

Inträdesbiljetten till V90 är cirka 320 000 kronor för en D3 med 150 hk, klart konkurrenskraftigt. Testbilen D4 är dock försedd med både Kinetic- och Momentumutrustning och dessutom lyxpaketet Inscription. Det står därför 498 000 kronor på prislappen. I testtabellernas uträkningar har vi dock utgått från en bil med enklare utrustning, Kinetic Business, som har ett grundpris på 347 900 kronor. Testets BMW är kraftigt utrustad och kostar hela 650 200 kronor, medan testets Volkswagen för 378 700 kronor är klart billigast utan att vara påver. Även i tabellerna för BMW och VW utgår vi från respektive modells grundpris.

En ID.7 kommer ju med väldigt mycket utrustning som standard (det gäller visserligen många biltillverkare idag, att de lagt med mer i grundutförande) så jag håller med dig att en ID.7 år 2025, elbil med lång räckvidd och mycket utrustning, nästan 300 hästar kan fås för strax över 500k. 300k år 2017 motsvarar i dagens penningvärde 400k, plus att SEK tappat >10% mot EUR i den perioden.

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Den var inte helt barskrapad på utrustning (momentum är mellanpaketet om jag minns rätt och så var det lite extra utöver det enligt nyhetsbrevet jag hittade), men skulle man ha automatlåda, drag, större ljudpaket och navigering, elsäten i skinn så pratar vi fort 100 tusen till. Troligen väldigt få V90 som rullat ut från fabriken som varit så enkelt specade att slutpriset landat på 300k.

Vi bilägare testade V90, Passat, och 5-serie slutet av 2016. Ger lite perspektiv på hur mycket extrautrustningen adderade.
En ID.7 kommer ju med väldigt mycket utrustning som standard (det gäller visserligen många biltillverkare idag, att de lagt med mer i grundutförande) så jag håller med dig att en ID.7 år 2025, elbil med lång räckvidd och mycket utrustning, nästan 300 hästar kan fås för strax över 500k. 300k år 2017 motsvarar i dagens penningvärde 400k, plus att SEK tappat >10% mot EUR i den perioden.

Var nära att köpa en när det begav sig. Vill minnas att slutpriset skulle ha hamnat på knappt 320.000 för en Momentum med automatlåda och dragkrok.

En ny ID.7 med lägsta utrustningsnivån och dragkrok får man väl betala åtminstone 650K för?

Skulle inte kalla det för ett kap.

Edit: 659.300 kr för en ID.7 Tourer med absolut lägsta utrustningsnivån och dragkrok som enda tillval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Var nära att köpa en när det begav sig. Vill minnas att slutpriset skulle ha hamnat på knappt 320.000 för en Momentum med automatlåda och dragkrok.

En ny ID.7 med lägsta utrustningsnivån och dragkrok får man väl betala åtminstone 650K för?

Skulle inte kalla det för ett kap.

Edit: 659.300 kr för en ID.7 Tourer med absolut lägsta utrustningsnivån och dragkrok som enda tillval.

Går dock inte att jemföra priser från 2016 med dagens priser en bas utrustad V90 ligger runt 499 900kr med rimlig rabatt med liknade utrustning som ID.7 kommer som standard med så hamnar runt 599000kr och då är prisskillnaden inte så stor längre.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Går dock inte att jämföra priser från 2016 med dagens priser en bas utrustad V90 ligger runt 499 900kr med rimlig rabatt med liknade utrustning som ID.7 kommer som standard med så hamnar runt 599000kr och då är prisskillnaden inte så stor längre.

Nu var det 2019 jag var nära att köpa en V90, men skit samma. Vad jag menar är att priserna på nya bilar i princip har dubblats på 6 år. Något som gör att gemene man väntar mycket längre med bilbyten än tidigare. Tiden då medelsvensson bytte till en ny bil var tredje eller var fjärde år är förbi. Eller i alla fall satt på paus tills lönerna kommer ikapp. Samtidigt kommer kineserna pressa priserna först och vinna större och större marknadsandelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Prisexempel
o
o
o
o

Dold text

2018 var ju innan Covid (7 år sedan) och innan den stora inflationen som började i samband med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

2018 var ju innan Covid (7 år sedan) och innan den stora inflationen som började i samband med det.

Inflationen har varit 26 % sedan dess. Bilar har däremot ökat med ungefär 100 %.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hade faktiskt tänkt skriva att det kanske inte är så aktuellt med Supercharger men visste inte om det räknades som politik så jag höll tyst. =).

Något som annars förvirrar är alla olika laddföretag och huruvida man behöver en app eller om kortläsare räcker, har börjat kolla upp de vanligaste företagen så att man är förberedd den dagen man byter bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Ja det har påverkat, i kombination med svagare svensk krona (och en del överlapp mellan dessa effekter).

För övrigt har du fått mig att snöa in på i4 M50 sista dagarna, har tänkt innan att jag måste ha jättestort bagageutrymme och markfrigång, men hjärtat håller inte med haha.
Några funderingar, kanske du har lite input innan jag åker och kollar.
-standardljudet vs Harman Kardon? Hade en BMW F11 med HiFi (inte Harman Kardon) och det var tillräckligt
-Måste man ha Driving Assistant Professiona för att den ska hålla avstånd till framförvarande bil eller?
-Är det någon must-have man måste lägga till utöver det som ingår redan i "super charged"-paketet.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ja det har påverkat, i kombination med svagare svensk krona (och en del överlapp mellan dessa effekter).

För övrigt har du fått mig att snöa in på i4 M50 sista dagarna, har tänkt innan att jag måste ha jättestort bagageutrymme och markfrigång, men hjärtat håller inte med haha.
Några funderingar, kanske du har lite input innan jag åker och kollar.
-standardljudet vs Harman Kardon? Hade en BMW F11 med HiFi (inte Harman Kardon) och det var tillräckligt
-Måste man ha Driving Assistant Professiona för att den ska hålla avstånd till framförvarande bil eller?
-Är det någon must-have man måste lägga till utöver det som ingår redan i "super charged"-paketet.

Hej

Den är verkligen en dröm att köra och läskigt snabb nästan, extremt tyst invändigt. Då är jag ändå van vid riktigt snabba bilar 400-600hk vill jag tillägga. Hans Zimmers komponerade ljud i sportläget när man gasar ger en gåshud, så nice tycker jag det är.

Harman Kardon ljudet är extremt bra enligt mig. Det slår det ljudsystem som jag hade i Etron 55:an som var B&O om jag minns rätt och jag har varit mycket inne på ljud tidigare i mitt liv, så det är heller inte från en amatör det uttalandet kommer så att säga. Standardljudet kan jag inte säga något om tyvärr. B&W ljudet i IX är snäppet bättre så klart men det finns ju inte på I4:an, liksom att parking assist pro inte heller finns till den eller soft close på dörrarna för att nämna några saker.

Driving assist standard är den vanliga farthållaren som håller avstånd och har stop-and-go. Professional har assisted driving som enligt mig är väldigt bra, det påminner mig om rödljus, väjningsplikt, skarpa kurvor, rondeller etc på ett subtilt och säkert sätt. Jag anser att det hjälper mycket mer än vad jag trott från början och fått mig att inte missa något och lite lugnare och säkrare körning på sätt och vis. Dessutom är det väl augmented reality som kommer med professional om jag minns rätt, där du får ett digitalt overlay på en kamerabild i displayen vid navigation som hjälper (lite).

Min är som sagt en svart och supercharged, då jag alltid har som filosofi att kryssar man i det mesta så minskar risken att man ångrar sig för att man snikade på något längre fram i tiden.

Det jag har som tillval på min är:

1. M-sportstolar, de är skönare än standardstolarna och värt det enligt mig. Jag är 1.79cm lång och lite sweclocker gubb-rund på 96kg men sitter riktigt bra i de. De känns inte hårda alls. Bak har jag tre små tjejer varav en på sittkudde 7 år och de andra på 14år och 20år (de gånger hon numera åker med). Det är lite tajt att få in fötterna under M-sport stolarna så det blir lite trängre bak med de, men åker man inte bak i långturer till fjällen eller i Europa som fullvuxen så är det inga problem enligt mig. Jag kan sitta bakom mig själv utan problem.

2. Läder Vernasca Black/Red highlight. Matchar det röda i ratten och bromsoken samt svarta utsidan och kolfibret.

3. Interiörlist Kolfiber - det är ju en M-bil.

4. M sportpaket pro. (röda bromsok, mörktonade lyktor, m-specifika bälten)

5. Innovation paket II (driving assistant professional, parking assistant plus, BMW live cockpit pro). Skulle jag välja så skulle jag välja driving assistant pro före parking assistant plus förutsatt att man bara har kamera fram och bak iallafall. Lyckas aldrig lita 100% på självparkeringen då det känns som det kommer kosta en självrisk varje gång rent mentalt så jag parkerar alltid själv ändå.

6. Comfort (comfort access, svankstöd!, fack för trådlös laddning som fungerar perfekt med skal också)

7. Vinterdäck på 18" som var på kampanj med svart sida, så de kostade småpengar därav att jag tog de då styling i slask och smuts inte är prio

8. 20" Individual Aerodynamiska fälgar med mixade dimensioner för sommardäcken och 255:or bak

9. Svart Saphire metallic

Det som jag inte kryssade i men funderade lite på var:

M-performance paket (lite större bromsskivor fram, någon batteriinställning för bankörning och blåa bromsok och blå startknapp i kupén) Jag tog det mest inte för att det inte passade med det röda som jag redan valt, sedan kommer jag aldrig köra på bana eller så hårt så jag måste ha starkare bromsar.

Active protection impact system.

Hojta till om du har fler frågor bara.

rättstavning
Permalänk
Medlem

Fick för ca en månad sedan en ID buzz, fantastisk bil att köra i tjänsten. Kör cargo versionen och är helt kär.

Nu håller vi på att byta till imd mätning I föreningen och får då möjlighet, helt gratis, att säkra upp till 63A då ellevio tidigare kontrakt var på 20A till parkeringen men allt var förberett för 63A.
20A är inte kanon med våra 7 elbilar och 6 motorvärmare.

Nu till min fråga, finns det någon vettig dynamisk lastbalansering man kan använda?

Huvudsäkring 400A <--- vill minska effektoppen
125A UC, matar parkering + några trapphus.
63A till parkering.

Vi har easee charge, modellen som har virtuell balansering, så där kan jag sätta nya huvudsäkringen.

Men vad jag letar efter är en balansering för 125A samt huvudsäkringen för att minimera effektoppar. Helst integreras med easee boxar utan abonnemang.

Hittade perific men deras abonnemang är 499kr/mån för att få det jag vill. Inga stora summor men hellre något gratis 😊 vad jag ser så har många lösningar max 32A....

Som referens.
https://perific.com/premium

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

@Daniel75: underbart, stort tack för den utförliga genomgången!
Låter riktigt läcker med den kombon färg, fälgar och interiör

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem

Lite ny info om sydkoreanernas kommande el-pickis:
https://alltomelbil.se/kg-mobility-visar-eldrivna-pickupen-mu...

Kommer gå att välja med fyrhjulsdrift, samt får dra 1,8 ton.
Batteri på 86,6 kWh och ska i teorin klara 450 kilometer.

Spännande att se om den kommer till Sverige, och vad priset isåfall landar på!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Lite sent på bollen men såg att MG har kampanj vilket tar slut denna månaden, endast 300k för MG5. 150k rabatt. Nästan för bra för att vara sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Lite sent på bollen men såg att MG har kampanj vilket tar slut denna månaden, endast 300k för MG5. 150k rabatt. Nästan för bra för att vara sant?

**Kampanjpriset gäller begränsat antal MG5 Luxury i lager som ordertecknas senast 31 mars 2025 med leverans senast 30 juni 2025. Ord pris: 454 990 kr. Kan ej kombineras med andra erbjudanden eller rabatter.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

**Kampanjpriset gäller begränsat antal MG5 Luxury i lager som ordertecknas senast 31 mars 2025 med leverans senast 30 juni 2025. Ord pris: 454 990 kr. Kan ej kombineras med andra erbjudanden eller rabatter.

Ja Luxury Long Range är ju den bättre versionen också. Kanske väldigt begränsat antal.

Men förstår inte om det gäller 2025 modell eller äldre?

Permalänk
Medlem

Provkörde MG5:an, tycker den var rätt risig ärligt talat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Ja Luxury Long Range är ju den bättre versionen också. Kanske väldigt begränsat antal.

Men förstår inte om det gäller 2025 modell eller äldre?

Det är 2023:or med 0 mil på mätaren. Bilen som sådan är helt ok. Framhjulsdrift, trefasladdning och det mesta man behöver i utrustning. Den är definitivt inte värd några 450K. Priset på 300K har varit aktuellt ett bra tag och det finns trots det en del bilar kvar. Ändå en rätt vettig bil för pengarna. ZS EV för 319.900 är inte heller så dumt.

Hedin har för övrigt rätt stora mängder MG5 från 2022 med runt 3000 mil på mätaren för 220-230K. Många av dessa med 0% ränta dessutom. Förmodligen ett ganska vettigt köp.