Nytt 5070 ger black screen

Permalänk
Medlem

Nytt 5070 ger black screen

Har äntligen skaffat ett nytt 5070 men lyckas inte få igång datorn. Till en början gick datorn igång ibland och ibland fastnade den med svart skärm alternativt frös skärmen direkt efter BIOS. När den väl gick ihång var den extremt laggig och enhetshanteraren sa att kortet inaktiverats pga att ett fel hittats, jag installerade drivrutiner i nvidia appen (572.70) vilken den sa lyckades men knappen att installera den var kvar och den verkade inte faktiskt ha installerat något. Då installerade jag om Nvidia appen med samma resultat. Men nu när jag startar datorn så tänds aldrig ens skärmen, tangentbordet börjar lysa oftast men annars inga livstecken förutom LED och cpu fläkten. Vet inte hur jag ska lyckas installera om drivrutiner osv när jag inte ens får igång skärmen.

Hjälp uppskattas innerligt

Permalänk
Skrivet av hugon5:

Har äntligen skaffat ett nytt 5070 men lyckas inte få igång datorn. Till en början gick datorn igång ibland och ibland fastnade den med svart skärm alternativt frös skärmen direkt efter BIOS. När den väl gick ihång var den extremt laggig och enhetshanteraren sa att kortet inaktiverats pga att ett fel hittats, jag installerade drivrutiner i nvidia appen (572.70) vilken den sa lyckades men knappen att installera den var kvar och den verkade inte faktiskt ha installerat något. Då installerade jag om Nvidia appen med samma resultat. Men nu när jag startar datorn så tänds aldrig ens skärmen, tangentbordet börjar lysa oftast men annars inga livstecken förutom LED och cpu fläkten. Vet inte hur jag ska lyckas installera om drivrutiner osv när jag inte ens får igång skärmen.

Hjälp uppskattas innerligt

Har du möjligtvis en cpu med inbyggd grafik? Nya amd eller Intel med K prefix

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Låter som du råkat ut för ett av alla rtx 5000 series fel.
Jobbigt.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

AMD Ryzen 7 5700X 3.4 GHz 36MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Låter som du råkat ut för ett av alla rtx 5000 series fel.
Jobbigt.

Ett dåligt kort menar du, att ta upp det med inet

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Skrivet av hugon5:

AMD Ryzen 7 5700X 3.4 GHz 36MB

Otur! Men ännu mer otur att du fått black screen driver problem...

Men detta kanske hjälper
https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/1j2cl7f/possible_f...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Moderator
Moderator

När en medlem startar en tråd och ber om hjälp är det problemet ifråga och hur det skall lösas tråden handlar om. Att börja tramsa om annat är inte hjälpsamt, och jag har därför raderat några inlägg med just sådant.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej, tydligen har mitt moderkort bara PCIe 4 kommer detta vara ett problem? Sedan har jag ett Loque ghost S1 chassi och därmed en pcie förlängningssladd, är det här saker som sannolikt förstör för mig? Jag skulle gärna prova direkt i moderkortet men då måste jag montera isär hela datorn är jag rädd 🤦 är inte så taggad på att skicka tillbaka det här kortet 😑

Permalänk
Skrivet av hugon5:

Okej, tydligen har mitt moderkort bara PCIe 4 kommer detta vara ett problem? Sedan har jag ett Loque ghost S1 chassi och därmed en pcie förlängningssladd, är det här saker som sannolikt förstör för mig? Jag skulle gärna prova direkt i moderkortet men då måste jag montera isär hela datorn är jag rädd 🤦 är inte så taggad på att skicka tillbaka det här kortet 😑

Nej att du enbart har pcie 4 är okej.
Men det verkar som kort som har pcie 5 är känsligare för störningar. Detta gäller alla pcie 5 kort som släppts, båda tillverkarna har problem med svart skärm.

i bios sätt pcie 4 inte auto (eller den pcie som risern är på)

En riser kan vara en felkälla, speciellt billigare märken. För att utesluta risern så behöver du montera ut allt, DOCK så har ju nvidia just ju strul med just svart skärm. Att då köra en äldre version av driver kan lösa felet också...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej att du enbart har pcie 4 är okej.
Men det verkar som kort som har pcie 5 är känsligare för störningar. Detta gäller alla pcie 5 kort som släppts, båda tillverkarna har problem med svart skärm.

i bios sätt pcie 4 inte auto (eller den pcie som risern är på)

En riser kan vara en felkälla, speciellt billigare märken. För att utesluta risern så behöver du montera ut allt, DOCK så har ju nvidia just ju strul med just svart skärm. Att då köra en äldre version av driver kan lösa felet också...

Okej, tack för mycket bra info! Risetn har ju funkat utan problem hittills och jag skulle inte kalla det ett billigt märke iallafall... Jag lyckades få upp BIOS igen men hittade ingenstans där jag kunde ändra pcie inställningar, då det är ett m-itx kort så har jag också bara min enda pcie som jag använder.

Sedan kan jag inte få igång windows längre, eller åtminstone inte få igång och se windows så jag har svårt att hitta tidigare drivers och så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugon5:

Okej, tack för mycket bra info! Risetn har ju funkat utan problem hittills och jag skulle inte kalla det ett billigt märke iallafall... Jag lyckades få upp BIOS igen men hittade ingenstans där jag kunde ändra pcie inställningar, då det är ett m-itx kort så har jag också bara min enda pcie som jag använder.

Sedan kan jag inte få igång windows längre, eller åtminstone inte få igång och se windows så jag har svårt att hitta tidigare drivers och så...

Om du delger oss vilket moderkort du har så kanske någon kan hjälpa dig att svara på var inställningen för pci-e gen finns.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

GPU: INNO3D GeForce RTX 5070 12GB Twin X2
Moderkort: ASRock B550M-ITX/ac
CPU: AMD Ryzen 7 5700X 3.4 GHz 36MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugon5:

GPU: INNO3D GeForce RTX 5070 12GB Twin X2
Moderkort: ASRock B550M-ITX/ac
CPU: AMD Ryzen 7 5700X 3.4 GHz 36MB

Under Advanced och sen AMD PBS ska du hitta pcie x16 speed valet enligt sida 63 i manualen till moderkortet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Tack! Ska prova det om jag går igång windows igen!

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med mitt 5070 ti. Fick sätta tillbaka 4070 och göra en ren installation av drivrutinerna, tillbaka med 5070 och nu fungerar det 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Under Advanced och sen AMD PBS ska du hitta pcie x16 speed valet enligt sida 63 i manualen till moderkortet.

Tack gör hjälpen! Lyckades hitta detta och nu går jag igång windows igen, dock med stabila 3 fps och datorn hittar inte gpun, men nu kan jag prova installera drivrutinen @anon343854 länkade till...

Permalänk

K betyder att det kan klockas, det är F prefix som styr om den har grafik eller inte. F modeller har inte inbyggd grafik 👍

Permalänk
Medlem

Nu har jag lyckats starta datorn två gånger i rad 🦾. Dock som sagt extremt laggig och det återstående problemet tycks vara att drivrutiner inte verkar "fastna". Jag har försökt installera senaste drivrutinen 572.83 först via länken och sedan via nvidia appen och den säger att den lyckas men sedan finns "installera" knappen fortfarande kvar i appen och jag kan installera den till synes framgångsrikt en gång till... Provade starta om datorn efter en drivrutin också men det blev samma grej...

Värt att notera är att jag uppgraderade PSUn samtidigt som GPUn så vet inte om det har med saken att göra men tänker att datorn ändå går igång och så och verkar starkt kopplat till gpun och så, så jag har inte tänkt att den är problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugon5:

Nu har jag lyckats starta datorn två gånger i rad 🦾. Dock som sagt extremt laggig och det återstående problemet tycks vara att drivrutiner inte verkar "fastna". Jag har försökt installera senaste drivrutinen 572.83 först via länken och sedan via nvidia appen och den säger att den lyckas men sedan finns "installera" knappen fortfarande kvar i appen och jag kan installera den till synes framgångsrikt en gång till... Provade starta om datorn efter en drivrutin också men det blev samma grej...

Värt att notera är att jag uppgraderade PSUn samtidigt som GPUn så vet inte om det har med saken att göra men tänker att datorn ändå går igång och så och verkar starkt kopplat till gpun och så, så jag har inte tänkt att den är problemet

Kör DDU i felsäkert läge och installera sen den drivrutin Nvidia släppte igår. Jag hade testat utan Nvidia appen till att börja med iaf.

Visa signatur

Permalänk

Inträffar felet bara efter att att BIOS går över till boot?

Från en Linux-Live ISO kan ma köra följande kommandon:

sudo apt install intel-gpu-tools

och sedan

lsgpu

så kan man få information om grafikkortet.

kommandot man följt av namnet tar fram mer information hur kommandot fungerar.

Från Linux Mint Cinnamon Live-ISO kan man köra Firefox så kan du ställa frågor IRL när du håller på. Internet identifieras automatiskt av en Live-ISO.

Det kan även vara värt att uppdatera BIOS-versionen och som regel bör man alltid ha den senaste versionen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Kör DDU i felsäkert läge och installera sen den drivrutin Nvidia släppte igår. Jag hade testat utan Nvidia appen till att börja med iaf.

Det här ska jag prova efter jobbet! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Inträffar felet bara efter att att BIOS går över till boot?

Från en Linux-Live ISO kan ma köra följande kommandon:

sudo apt install intel-gpu-tools

och sedan

lsgpu

så kan man få information om grafikkortet.

kommandot man följt av namnet tar fram mer information hur kommandot fungerar.

Från Linux Mint Cinnamon Live-ISO kan man köra Firefox så kan du ställa frågor IRL när du håller på. Internet identifieras automatiskt av en Live-ISO.

Det kan även vara värt att uppdatera BIOS-versionen och som regel bör man alltid ha den senaste versionen.

Tack för förslaget, om inget annat funkar kanske jag blir tvungen att fixa linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jag lyckades köra DDU och så i felsäkert läge, och när jag gick igång datorn igen var det första gången jag kunde röra musen utan att det var 3fps med en sekunds fördröjning, det visade sig dock att grafikkortet som datorn angav i enhetshanteraren var "Microsoft Basic Display Adapter" och när jag installerade nvidia drivrutinen (inte från apprn utan nedladdad) så i den installationen när skärmen slocknar till och från som den brukar så var det tillslut så att den inte tändes igen, så just nu är det bara en svart skärm igen 😐

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugon5:

Jag lyckades köra DDU och så i felsäkert läge, och när jag gick igång datorn igen var det första gången jag kunde röra musen utan att det var 3fps med en sekunds fördröjning, det visade sig dock att grafikkortet som datorn angav i enhetshanteraren var "Microsoft Basic Display Adapter" och när jag installerade nvidia drivrutinen (inte från apprn utan nedladdad) så i den installationen när skärmen slocknar till och från som den brukar så var det tillslut så att den inte tändes igen, så just nu är det bara en svart skärm igen 😐

Vilken version installerade du?

Kör du någon pci-e riser mellan moderkort och grafikkortet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vilken version installerade du?

Kör du någon pci-e riser mellan moderkort och grafikkortet?

572.83 var driver versionen, den som kom i förrgår.

Jag har ett loque ghost s1 så det är en förlängningssladd (riser antar jag att det kallas), jag har funderat på att prova utan men då måste jag montera isär hela datorn först (chassit är mycket litet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugon5:

572.83 var driver versionen, den som kom i förrgår.

Jag har ett loque ghost s1 så det är en förlängningssladd (riser antar jag att det kallas), jag har funderat på att prova utan men då måste jag montera isär hela datorn först (chassit är mycket litet)

Då bör du nog montera ut allt och testa utan risern för att utesluta om det är den eller grafikkortet som inte funkar som det ska.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Då bör du nog montera ut allt och testa utan risern för att utesluta om det är den eller grafikkortet som inte funkar som det ska.

Hmm men risern fungerade utmärkt med mitt förra grafikkort för ett par dagar sedan... Men nu verkar det ju som att helgens projekt blir att totalt montera om datorn, testa gamla grafikkortet, gamla psun, utan riser osv. Suck var inte det här jag hade hoppats på när jag till slut tyckte mig ha råd med ett faktiskt "bra" grafikkort...

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på om problemet kan ha att göra med strömförsörjningen av gpun, 5070 har en 2 gånger 6 pin kontakt som är liten, inget jag har sett förut men antar att det är ny standard eller något, medan nya psun har bara 8-pin kontakter till pcie, lyckligtvis fick jag med till gpun en adapter som är den nya 12 pin kontakten till två stycken vanliga 8-pin kontakter. Dessa kopplade jag in i en vanlig 8-pin som delas upp i två vilket känns som det borde funka men samtidigt lite konstigt sätt att göra det på... Jag försöker rita ett litet diagram nedan...

PSU 8-pin -------- 8-pin --------------- 12-pin (liten) GPU
%%%%%%%%/______8-pin________/

Sträck är kablar, text är kontakter, ignorera %, de är bara för att ritningen ska gå ihop.

Är det här fel? Behöver jag kanske separata 8-pin i PSUn eller något som nedan?

PSU 8-pin -------- 8-pin --------------- 12-pin (liten) GPU
PSU 8-pin_________8-pin______________/

Tack på förhand!