Plex Remote slutar vara gratis

Permalänk
Officiell jultomte

Plex Remote slutar vara gratis

Som jag förstår det så betyder detta att alla som har remote Plex servrar (seedboxes eller liknande) kommer behöva betala för att kunna titta på sin server.

Hur kommer ni göra? För mig personligen kommer nog detta innebära en flytt till Jellyfin.
Eller ska man hoppa på Plex pass lifetime för ~1200kr innan priserna ökar?

Edit: Det fungerar fortsatt som vanligt om serverägaren har Plex pass

https://www.plex.tv/blog/important-2025-plex-updates/

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ett märkligt beslut men de har väl stora kostnader också, samt blir ju appen gratis istället.
Jag har livstids Plex Pass sedan länge so Im good.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen till att jag kör Plex istället för annat (t.ex kodi) är just att det då är smidigt att kolla i bilen när man laddar och/eller äter. Alltså remote. Men jag kommer klara mig på Remote Watch Pass subscription för $20 dollar om året vilket jag nog tycker det är värt för att inte byta lösning

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Om server adminen har Plex Pass (vilket jag haft typ 10 år nu, lifetime är värt!) så behöver remote användarna ej subscriba till något. Så för mig och min familj påverkar det inget.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

Hur kan det kosta Plex något för att man tittar på sina egna grejer över Internet?
Antar man kan lösa det med vpn.

Har aldrig testat Plex ordentligt utan hoppade på Jellyfin direkt och känns som det var det bättre alternativet.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Gelantious:

Hur kan det kosta Plex något för att man tittar på sina egna grejer över Internet?
Antar man kan lösa det med vpn.

Har aldrig testat Plex ordentligt utan hoppade på Jellyfin direkt och känns som det var det bättre alternativet.

Viss trafik kan routas genom Plex's servrar, absolut om inte en direktanslutning kan göras och om man inte har öppnat port samt sker autentisering alltid mot Plex's servrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Viss trafik kan routas genom Plex's servrar, absolut om inte en direktanslutning kan göras och om man inte har öppnat port samt sker autentisering alltid mot Plex's servrar

Ah ok, men kan man välja bort det igenom att själva öppna portar så det alltid blir direktanslutning?
Känns inte helt bra att ens trafik måste gå igenom deras servrar.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Gelantious:

Ah ok, men kan man välja bort det igenom att själva öppna portar så det alltid blir direktanslutning?
Känns inte helt bra att ens trafik måste gå igenom deras servrar.

Kan man öppna portar och få direktanslutning så är det absolut bra, ibland kanske det inte går iaf pga man är på mobildata eller annat. Man kanske inte kan det pga CG-NAT exempelvis

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av lambdan:

Om server adminen har Plex Pass (vilket jag haft typ 10 år nu, lifetime är värt!) så behöver remote användarna ej subscriba till något. Så för mig och min familj påverkar det inget.

<Uppladdad bildlänk>

Precis, har uppdaterat tråden för förtydligande.
Har tyvärr inget pass. Men kan inte motivera 1200kr för lifetime när Jellyfin med samma funktioner är helt gratis.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset