Permalänk
Medlem
Skrivet av norzma:

Ni som bytt från 3080, hur upplever ni det?

Sitter och velar fram och tillbaka, ser att det finns bla. Gigabyte 9070 XT i lager hos komplett nu för ca 9 lax. Har lite svårt att motivera det dock för ett byte från 3080 i 4k.

För att vara lite mer ontopic, en trevlig genomgång för nedvoltning.
https://www.youtube.com/watch?v=naBqsSfGX3A

Uppgraderade från ett 3080 10GB till 9070 XT Taichi, kunde inte vara mer nöjd, natt och dag i prestanda för mig, spelar i Ultrawide 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Gör en ominstallation av Windows, jag hade också 3080 innan, installerade om windows, aldrig haft problem.

Kroknar alltid när någon rekommenderar att installera om hela OS, det är absolut inte nödvändigt och väldigt invasivt ingrepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronniee:

Kroknar alltid när någon rekommenderar att installera om hela OS, det är absolut inte nödvändigt och väldigt invasivt ingrepp.

Drivers är ganska invasiva dom med
Men håller med, är väl sista utväg om man fortfarande har problem efter att ha testat allt annat.

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronniee:

Har alltid gjort en ominstallation, även när det varit samma GPU tillverkare. Under ca 15 år aldrig haft problem, någonsin med drivisar etc när jag bytt bara GPU.

Hellre det än att sitta och problemsöka i veckor, hatar det där.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Har alltid gjort en ominstallation, även när det varit samma GPU tillverkare. Under ca 15 år aldrig haft problem, någonsin med drivisar etc när jag bytt bara GPU.

Hellre det än att sitta och problemsöka i veckor, hatar det där.

Ok. Jag har aldrig gjort en ominstallation och aldrig haft problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DETEEE:

Har kört en del FSR 4 genom Optiscaler och måste säga att det ser väldigt bra ut.

Intressant, berätta gärna mer. Andra som testat Optiscaler?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronniee:

Fast ibland behövs det för att det ska fungerar stabilt. Men normalt sett behövs det ju inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jo det säger sig själv. Men andra Asrock-kortet ett 7900 XTX Taichi tog åtminstone 8 månader på sig innan jag var i samma situation.

Menar du att dina gpu:er kort efter, eller 8 månader efter inköp får en varmare hotspot pga att kylpastan/värmepads inte är optimala?

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 9070 XT
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk

Lyckas inte googla till mig svaret, men till er som har ett Asus Prime 9070XT:
Hur fick ni bort plasten som sitter på backplaten?

Edit: så fort man klagar tillräckligt, så får man av den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jinsterer:

Lyckas inte googla till mig svaret, men till er som har ett Asus Prime 9070XT:
Hur fick ni bort plasten som sitter på backplaten?

Med handen? 😅
Mer seriöst och specifikt, fick tag med nageln i något hörn.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Mitt 9070XT kör riktigt sval även utan under voltning. Men efter att jag installerade om adrenalin efter att jag tyckte det var "segt" och det löste responsen i programmet. Men tycker jag det ser ut som de drar mindre ström?!?! låg på 340W tror jag innan men nu rapporterar programmet bara 212W låter lågt. Prestandan är bättre eller lika i de spel jag han testa men. Hur ser det ut för er andra?

Temps på GPU och minne är 80grader vilket känns bra när man jämför med vad andar verkar ha.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Medlem

Något som stör ordentligt är att Adrenaline ofta blir oresponsiv. Var likadant med 6700XT så jag borde inte vara förvånad egentligen men hade hoppats att 9070XT skulle lösa det. DDU eller nytt Windows kvittar också. Meeeh...

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Något som stör ordentligt är att Adrenaline ofta blir oresponsiv. Var likadant med 6700XT så jag borde inte vara förvånad egentligen men hade hoppats att 9070XT skulle lösa det. DDU eller nytt Windows kvittar också. Meeeh...

Avinstallera det och kör afterburner? Eller fungerar inte andra saker som anti lag/mfg (amds version, glömt namnet)?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Avinstallera det och kör afterburner? Eller fungerar inte andra saker som anti lag/mfg (amds version, glömt namnet)?

Ja man går miste om vissa funktioner utan adrenaline.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Clasito:

Ruskigt irriterande bug i Adrenalin som hängt med ett tag. Enklaste sättet att åtgärda är att döda processen "AMD Software: Host Application" i aktivitetshanteraren, så startar Adrenalin automatiskt om efter 5-10 sekunder. Påverkar inga öppna program vad jag märkt av.

Jag gjorde en .bat-fil för att slippa några musklick:

taskkill /f /im RadeonSoftware.exe

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ruskigt irriterande bug i Adrenalin som hängt med ett tag. Enklaste sättet att åtgärda är att döda processen "AMD Software: Host Application" i aktivitetshanteraren, så startar Adrenalin automatiskt om efter 5-10 sekunder. Påverkar inga öppna program vad jag märkt av.

Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vill du utveckla detta + hur och vart man lägger den filen?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ncox:

Vill du utveckla detta + hur och vart man lägger den filen?

En .bat-fil fungerar som en textfil (.txt) men när den öppnas exekveras de kommandon som ligger i den istället för att öppna den som ett textdokument.

Så öppna Notepad, klistra in

Välj "Spara som", döp filen till något så du kommer ihåg vad den gör (som Adrenalinomstart.bat), och lägg den på den plats du vill ha den. Viktigt att filändelsen är .bat, annars fungerar det inte.

Nu är det bara att köra filen närhelst Adrenalin ballat ur så startas programmet om. Jag har filen liggande på skrivbordet för enkel åtkomst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av liten_lemmel:

Menar du att dina gpu:er kort efter, eller 8 månader efter inköp får en varmare hotspot pga att kylpastan/värmepads inte är optimala?

Jag menar att korten är fortfarande inom specifikationen så det är ingen fara ännu.

Men vad jag tror med dagens stora kylflänsar är att trycket blir för stort så sakteliga när grafikkort om vartannat skiftar mellan varmt och kallt så trycks kylpasta ut mot kanterna.

Kan ex vara därför Sapphire valt att använda PTM 7950 på en del av sina kort.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Intressant, berätta gärna mer. Andra som testat Optiscaler?

Har kört det i KCD2 samt Cyberpunk hittills, efter du har lagd över filerna i korrekt mapp behöver du endast trycka Insert på tangentbordet så får du upp menyn och kan välja upscaler etc.

Hittade det faktiskt genom en annan tråd i forumet: #20801994

Installation & info:
https://github.com/cdozdil/OptiScaler
https://github.com/cdozdil/OptiScaler/releases/tag/nightly

Video som visar lite mer genomgående hur det ser ut i spel:
https://www.youtube.com/watch?v=RNzI-TBV--A

Permalänk

Asus 9070xt prime OC undervolta

Hej!

Jag fick leverans på Asus 9070xt i veckan. Har försökt läsa olika forum trådar för att hitta bra värde att undervolta. Någon som har detta kort och fått bra värden som man kan dela med sig av?

Sammanfogat separat tråd med stora tråden för sådana teman - MOD
Visa signatur

B550 | 5800x | NH-D15 | 32gb 3600mhz | RTX3070
KC 2500 2tb | Gx 850w | Meshify 2 compact
LG 34GN850 | Varmilo MA105 ec rose | Xtrfy M4

Permalänk
Medlem

Någon annan som haft problem med att 9070 XT Red Devil tar i m.2 heatstink och inte kan kopplas in ordentligt?

Permalänk
Medlem

Det var som, trodde inte 9070 XT overall var 15% snabbare vs 7900 XTX!

https://www.youtube.com/watch?v=3XrX2yef7Vg&t=1294s

Edit: xt såklart, inte xtx. 2% snabbare än xtx.

Permalänk
Administrativ avgift

Hmmm har problem med mitt 9070 XT i Iracing så funderar på om jag ska gå tillbaka till Nvidia även om prestandan finns där så verkar det vara nån bugg :/

Ska man sälja vidare sitt 9070 XT MSRP eller ska man bara returnera det?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Hmmm har problem med mitt 9070 XT i Iracing så funderar på om jag ska gå tillbaka till Nvidia även om prestandan finns där så verkar det vara nån bugg :/

Ska man sälja vidare sitt 9070 XT MSRP eller ska man bara returnera det?

Sälj till dina syskon här på SweC för MSRP såklart

Vilket kort hade du?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Donhoz:

Sälj till dina syskon här på SweC för MSRP såklart

Vilket kort hade du?

Pulse men jag antar att det är bäst så man vet ju inte om inet lägger ut det till msrp - fyndhörna eller priset nu 😢

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustavianen:

Hej!

Jag fick leverans på Asus 9070xt i veckan. Har försökt läsa olika forum trådar för att hitta bra värde att undervolta. Någon som har detta kort och fått bra värden som man kan dela med sig av?

Beror helt på hur bra ditt kort är, finns ingen siffra som funkar för alla, du får prova dig fram helt enkelt.
Jag kör -80 på mitt Sapphire Pure för tillfället med maxad strömbudget och vram +200.

Tillagt citat efter sammanfogning av trådar - MOD
Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Ett annat knep är att slå på funktionen att döda applikationer med högerklick i taskbaren.

https://youtu.be/rAmrHW_Bnr4?si=Fu_pAyv3Qrfc5nWO

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Om vi fimpar Adrenaline, gäller alla globala samt separata spelinställningar då, tro? Nog måste de inställningarna ligga aktiva i bakgrunden och inte vara beroende av att Adrenaline är igång eller? Någon som vet? Hade själv gärna fimpat appen sålänge FSR4-aktiveringen och allt annat fortf. fungerar som sig bör utan det igång!

Permalänk
Skrivet av andra94:

Pulse men jag antar att det är bäst så man vet ju inte om inet lägger ut det till msrp - fyndhörna eller priset nu 😢

Köpte precis ett reaper xt från fyndhörnan som jag antar någon skickat tillbaka efter köp med MSRP, var 5% av nuvarande pris, Alltså 9030:-