Permalänk

Backlight bleed Samsung qn90d?

Hejsan har nyligen köpt en Samsung 65 QN90d och märkt att det inte alltid är helt svart i vissa filmer/serier när det är svarta kanter nedanför och ovanför.

Där det är ljust i filmen/serien ”går det liksom ljust utanför”. Är detta normalt? Försvinner problemet med en Samsung qn95d? Vill EJ ha oled tv.

Bild exempel:

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Ja det är normalt för en LED...
QN95 har fler dimningszoner så problemet kommer nog bli mindre men inte helt försvinna.

Permalänk
Viking

QN95D har nästan dubbelt så många dimming zones, så bättre lär det vara.
Men hur mycket bättre vet jag inte.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Skrivet av slusk:

Ja det är normalt för en LED...
QN95 har fler dimningszoner så problemet kommer nog bli mindre men inte helt försvinna.

Okej, då är det iaf ingen defekt, vilket känns bättre. Dock så köpte jag qn90d på rea, steget till qn95d blev då 12tusen kr, kanske inte är värt minimal skillnad då

Skrivet av Donnerstal:

QN95D har nästan dubbelt så många dimming zones, så bättre lär det vara.
Men hur mycket bättre vet jag inte.

Okej, då är det iaf ingen defekt, vilket känns bättre. Dock så köpte jag qn90d på rea, steget till qn95d blev då 12tusen kr, kanske inte är värt minimal skillnad då

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall det är i vissa filmer men inte andra med samma format och avmaskning/svarta kanter kan det bero på materialet i sig. Den svarta kanten kan vara kodad till en nivå som inte är svart utan precis ovanför, likt mörkt grå och därmed en instruktion att faktiskt lysa en aning.

LED-zonerna i FALD är inte distinkta i sin gräns utan sprider ljuset diffust. När det är en ljusstark TV likt QN90D ska vara kan det läcka igenom, särskilt vid HDR. Då är det upp till LCD-panelen att blocka det ströljuset. Har modellen en ADS/IPS-panel har denna lägre kontrastförhållande och läcker alltid igenom lite synligt ljus. Just QN90-serien (och QN85) har genom åren varierat en del med vilken typ av panel som förekommer.

QN95D har i sin tur alltid en VA-panel, plus då nämnda tätare FALD-zoner.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ifall det är i vissa filmer men inte andra med samma format och avmaskning/svarta kanter kan det bero på materialet i sig. Den svarta kanten kan vara kodad till en nivå som inte är svart utan precis ovanför, likt mörkt grå och därmed en instruktion att faktiskt lysa en aning.

LED-zonerna i FALD är inte distinkta i sin gräns utan sprider ljuset diffust. När det är en ljusstark TV likt QN90D ska vara kan det läcka igenom, särskilt vid HDR. Då är det upp till LCD-panelen att blocka det ströljuset. Har modellen en ADS/IPS-panel har denna lägre kontrastförhållande och läcker alltid igenom lite synligt ljus. Just QN90-serien (och QN85) har genom åren varierat en del med vilken typ av panel som förekommer.

QN95D har i sin tur alltid en VA-panel, plus då nämnda tätare FALD-zoner.

Mycket tack för förklaringen! Tror jag behåller denna då det är 12tusen mellan priset eftersom jag kunde köpa qn90d för 18tusen och qn95 ligger runt 30tusen

Visa signatur