Hur mycket påverkar VRAM spelprestandan?

Permalänk

Hur mycket påverkar VRAM spelprestandan?

Hej,

Jag har länge levt i tron att mängden VRAM hjälper mer än RAM i grafiktunga spel.. stämmer det? (jag gillar ofta grafik mer än FPS)
(jag vet att svaret ofta är "det beror på")
I mitt fall jag har haft 32 GB RAM i flera generationer, så det lär knappast flaska?
Har ett 3090 kort idag med 24 GB VRAM. Hur vet jag att den mängden VRAM verkligen gör skillnad.. om den nu gör det?
Skulle det bli en "nedgradering" om jag bytte mitt 3090 mot ett 5070 med "bara" 12 GB VRAM, i tex MSFS?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: Seasonic Focus GX ATX3 1000W CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: NVMe SSD 1TB + NVMe SSD 4TB + SATA SSD 4TB

Permalänk

Först och främst, utan att vara någon som helst expert på något sätt, så ”ctrl/alt/del - task manager - performance” så kan du se hur mkt gpu-minne som används. Kör ett grafiktungt spel med ditt 3090, ligger det på mer än 12gb så kommer ju 5070 ha det jobbigt. (sitter och lirar elite dangerous i 4k just nu, och använder 8 av 12gb minne på mitt 3080, men det är gammalt och inte speciellt grafiktungt spel)

För övrigt tror jag, med betoning på tror, att det inte är något större problem om du inte lirar i 4k, vilket du kanske gör?
Det finns säkert vissa spel som kräver mera nu för tiden även i lägre upplösningar….men det jag läst mig till är att det oftast verkar vara ett ”problem” om man lirar i just 4K.

Permalänk
Medlem

Det enklaste svaret är;

32GB RAM räcker för att spela alla spel som finns just nu. Din FPS kommer troligtvis vara identisk i 99% av nuvarande spel oavsett om du har 64GB eller 32GB RAM.

VRAM hjälper med grafiktunga spel, högre upplösning, osv.
I 4k behövs mycket mer VRAM än i 1080p. Med infon jag kan hitta så använder just MSFS2024 16GB~ i 4k ultra.

Skulle över huvud taget inte rekommendera att gå från ett 3090 till ett 5070, speciellt inte om du spelar i 4k. Tror knappt det är en upgrade, och i spel som är VRAM-tunga lär det prestera sämre. Mitt råd är - kör på 5080 eller högre, eller vänta.

Permalänk
Hedersmedlem

5070 är ju knappt snabbare än 3090, så det är inget bra byte i mina ögon.

3090 är typ 12% snabbare än 3080 i snitt. 5070 är typ 18% snabbare än 3080, så isåfall är 5070 bara 5% snabbare än 3090.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

För lite VRAM brukade generellt sätt resultera i ensiffrig FPS och fryslagg förr i tiden, tillåmed krasher pga att minnet tog slut.

Men, en del moderna spelmotorer streamar helt enkelt inte in de högupplösta mipmapparna när texturpoolen är fylld, vilket resulterar i selektiv suddighet (vissa texturer kan vara jätteskarpa, vissa jättesuddiga). Det är dock långt från alla spelmotorer som hanterar detta på ett bra sätt och det är inget man bör förvänta sig.

För att förhindra krasher så har moderna operativsystem virtuellt minne, en form av minne som kan swappas till hårddisken. Använder du mycket RAM/VRAM så kan ofta en del av det swappas till disk, när VRAM har fyllts så brukar vanliga RAM-användningen öka. Windows sköter swappen automatiskt (om aktiverat), men om minnet fylls snabbt så hinner inte Windows med att allokera det på disk. Man kan sätta en större gräns manuellt (i kostnad av diskutrymme). Tänk dock på att minne som har swappats tar evigheter att läsa in igen och gör det mesta nästan obrukbart.

Har du tillräckligt med VRAM för ett spel så får du ingen extra prestanda av att ha mer, minnesanvändningen beror ofta på texturupplösning, om du har raytracing på, även frame generation bränner en del minne. Så allt beror ju till viss del vad du kör för inställningar. Har du 24GB så behöver du inte oroa dig på länge, men 12GB är i definitivt i underkant och man kan behöva sänka inställningar, speciellt i nya och kommande spel.

Permalänk

Tack som fan alla! 💕

Nej jag kommer inte öka på med mer RAM, det hade jag inte tänkt.
Okej, så om jag ska uppgradera så är det 5070ti eller bättre med iaf 16 GB VRAM?

Jag kör inte 4K, så då verkar det lugnt. Vet inte vad det jag kör heter.. 3K? 🤔 3840 x 1600.

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: Seasonic Focus GX ATX3 1000W CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: NVMe SSD 1TB + NVMe SSD 4TB + SATA SSD 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Tack som fan alla! 💕

Nej jag kommer inte öka på med mer RAM, det hade jag inte tänkt.
Okej, så om jag ska uppgradera så är det 5070ti eller bättre med iaf 16 GB VRAM?

Jag kör inte 4K, så då verkar det lugnt. Vet inte vad det jag kör heter.. 3K? 🤔 3840 x 1600.

3840x1600 är dock närmre 4k än 1440p, så det äter ändå ganska mycket VRAM. Skulle nog inte ens köpa ett 5070ti om jag var du, det kommer vara en märkbar uppgradering men det landar nästan precis mellan ditt 3090 och ett 5080.