Permalänk

Fsr 9070xt

Hej alla

Jag har en setup på:
7800x3d
9070xt
Etc parat ihop med en ultrawide skärm.
Hur fungerar Fsr är min fråga. Ska man använda de överhuvud taget om man spelar i den upplösningen jag gör?
Så som jag förstått det så använder man Fsr för att uppscalea? Och det kanske inte behövs om man inte spelar i 4k?

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Hej alla

Jag har en setup på:
7800x3d
9070xt
Etc parat ihop med en ultrawide skärm.
Hur fungerar Fsr är min fråga. Ska man använda de överhuvud taget om man spelar i den upplösningen jag gör?
Så som jag förstått det så använder man Fsr för att uppscalea? Och det kanske inte behövs om man inte spelar i 4k?

Du anger inte vilken upplösning du använder samt beror helt på vad du spelar och hur hög fps du föredrar.

Är du nöjd med din fps i spelen du spelar utan det aktiverat så låt det vara avstängt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Du anger inte vilken upplösning du använder samt beror helt på vad du spelar och hur hög fps du föredrar.

Är du nöjd med din fps i spelen du spelar utan det aktiverat så låt det vara avstängt.

Trodde ultrawide var 3440*1440 standard, ursäktar.
Jag kör i dagsläget kdc2 allt maxat.
Men för att klargöra frågan, fsr bör användas när native inte räcker till fps mässigt?
Gör fsr att det generella intrycket av spelet ser bättre/sämre ut? Eller är det en smaksak

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Trodde ultrawide var 3440*1440 standard, ursäktar.
Jag kör i dagsläget kdc2 allt maxat.
Men för att klargöra frågan, fsr bör användas när native inte räcker till fps mässigt?
Gör fsr att det generella intrycket av spelet ser bättre/sämre ut? Eller är det en smaksak

Fsr/dlss kommer alltid att försämra bilden i rörelse, är bara så det är.
Sen handlar det helt om hur känslig man är, så är väll bara att prova? Märker du inte av artisterna/smörjan som kan bli och föredrar den aningen högre fpsen så kör på, om inte så stäng av det.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Finns inget "ska". Du gör som du själv känner och tycker är bra. Bara att testa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

Fsr/dlss kommer alltid att försämra bilden i rörelse, är bara så det är.

Nja, det beror ju på vad man jämför med. DLSS (speciellt DLSS 4) och FSR 4 är ofta bättre på det när alternativet är TAA. (Inte alltid, bör nämnas.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nja, det beror ju på vad man jämför med. DLSS (speciellt DLSS 4) och FSR 4 är ofta bättre på det när alternativet är TAA. (Inte alltid, bör nämnas.)

Bättre jämfört med äldre versioner av uppskalning självklart men det är fortfarande sämre än native, en stillbild kan säkerligen bli bättre men så fort man lägger till rörelse så blir det fortfarande sämre, sen om man reagerar på det är olika från person till person.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

Bättre jämfört med äldre versioner av uppskalning självklart men det är fortfarande sämre än native, en stillbild kan säkerligen bli bättre men så fort man lägger till rörelse så blir det fortfarande sämre, sen om man reagerar på det är olika från person till person.

Många spel har väl dock inte "native" utan val på TAA, DLSS, FSR. Och TAA har samma problem med blur i rörelse, fast ofta värre än de ML-baserade lösningarna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Många spel har väl dock inte "native" utan val på TAA, DLSS, FSR. Och TAA har samma problem med blur i rörelse, fast ofta värre än de ML-baserade lösningarna.

Nu spelar jag inte allt för mycket senaste månaderna och har inte personligen provat just fsr 4 och dlss 4 men av dom videor som finns på youtube så är det skillnad på mer eller mindre alla och är inte till fördel för uppskalning.

Visa signatur

here we go!