EU tvingar Apple att öppna Iphone ytterligare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bunz:

Den mängd e-skräp som genereras när "alla" ska vara med och dropshipa skit från kina som ser bra ut på pappret men i verkligheten är oanvändbart skräp. Duvet, som det är med androidtillbehör för tillfället...

Och lösningen på det är att ge Apple fördelar, så att deras egna prylar blir överlägsna alla andra tillverkare (inkl de stora, seriösa företagen)? Nja, det köper jag inte.
Ser isåfall hellre att det blir högre avgifter den sortens skräp, än att de 0.1% av sånt som utgörs av Apple-tillbehör får försämrade möjligheter.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Galaxy Buds fungerar i princip som vanligt på Android telefoner, du får inte tillgång till ssc bluetooth code, det är väl typ den enda. Gällande OnePlus så vad jag vet har de inga begränsningar. Nej, de flesta, förutom Apple, och Samsung (på vissa funktioner, dock inte många funktioner) låser inte till en tillverkare

Ok.
Eftersom Samsung gärna låser sina funktioner till sina egna enheter så förutsatte jag att de andra stora tillverkarna gjorde det också.
Mitt misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Och lösningen på det är att ge Apple fördelar, så att deras egna prylar blir överlägsna alla andra tillverkare (inkl de stora, seriösa företagen)? Nja, det köper jag inte.
Ser isåfall hellre att det blir högre avgifter den sortens skräp, än att de 0.1% av sånt som utgörs av Apple-tillbehör får försämrade möjligheter.

Det är inte som att det saknas alternativ på marknaden. Det är ingen som tvingar någon att köpa en Apple produkt, folk köper dock i regel Apple produkter frivilligt för att det nedlåsta ekosystemet håller en väldigt hög lägstanivå. Apples kontroll över hårdvaran i ekosystemet gör det också möjligt att hålla med mjukvaruppdateringar fruktansvärt länge i jämförelse med android. Värdesätter man valfrihet att använda vilka tillbehör som helst väljer man inte Apple. Vad EU ska in i saken och styra över begriper jag ärligt talat inte.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Bra att EU motarbetar dessa typer av proprietära trädgårdar.
Man undrar vad Trumpen kan tänkas göra, detta är ett tydligt bevis för hans tes att EU enbart existsterar för att lura USA

Han är upptagen med att kränga Tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Den mängd e-skräp som genereras när "alla" ska vara med och dropshipa skit från kina som ser bra ut på pappret men i verkligheten är oanvändbart skräp. Duvet, som det är med androidtillbehör för tillfället...

Något av det dummaste jag har läst i hela mitt liv..
Finns ingen annan tillverkare på planet som det finns så mycket Kina-skit som till ifånetillbehör, skulle inte bli förvånad om det är en faktor 10 mot ex Samsung. Finns inte en uteliggare eller 7 åringar idag som inte har en ifåne.
De flesta köper inte ett par kineshörlurar utan från Sony, bose, Jbl, sennheiser och monopolfasoner ska inte accepteras..

Google, Amazon och Microsoft äger majoriteten av alla undervattenskablar ska de få blocka äppelprodukter?

Permalänk
Medlem

Hoppas detta även gäller för andra tillverkare som begränsar funktionalitet för sina grejer på andra plattformar.
Såfall är det bra!

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Skrivet av Ceji:

Förstår du inte att det redan finns mängder av sådana tillbehör men att de inte får ansluta till Apples hårdvara på lika villkor som Apples egna tillbehör. Det kallas att låsa in sina kunder till sitt eget ekosystem och är däligt för alla utom Apple själva. Det ger Apples tillbehör en orättvis fördel som gör att Applekunderna i princip tvingas att köpa Apples tillbehör. Detta gör också att Apple inte behöver konkurrera med pris eller kvalitet på sina tillbehör eftersom deras kunder är tvingade att köpa deras tillbehör för att få alla funktioner.

Den dagen du investerar dina egna miljarder och slitier dag och natt för att skapa nåt bra står det så klart dig fritt att skänka bort allt till konkurrenterna som vill snylta på din geniala produkt. Förstår du inte varför vi i Europa ligger så långt efter USA när det gäller innovation? EU tror att de kan reglera till innovation. Den inställningen har sänkt vår kontinent fullständigt.

§1 ad hominem, §11 raderat. // MOD
Permalänk
Skrivet av norrby89:

Eller bara förbjuda företag helt som gör allt för att kontrollera deras kunder, bort med skiten helt!

Ja bäst att göra som i Kina och bara censurera eller förbjuda det man inte gillar. Det skapar verkligen livskraftiga samhällen. Du är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madcat1980:

Ja bäst att göra som i Kina och bara censurera eller förbjuda det man inte gillar. Det skapar verkligen livskraftiga samhällen. Du är problemet.

eller helt enkelt sätta in ett regelverk som gynnar konsumenten och inte dom få % som sitter på toppen

Tycker då verkligen inte att vi ska cencurera/förbjuda det vi inte gillar det har jag aldrig påstått, det är helt ditt egna påhitt inte mitt! Däremot allt som kan tänkas vara skadligt mot konkurrens och konsumenter ska helt klart antingen regleras till rent av förbjudas!

Lite som alla hifi produkter som lovar saker som bara är ren lögn, en HDMI kabel för 5000kr, med marknadsföring som är ren lögn borde inte vara lagligt att sälja!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Jag tror inte folk väljer Apple för att andra externa prylar fungerar sämre ihop med telefonen än Apples egna

nä, man köper apple pgr man vill inte ha en android och dess kring utrustning. trött man blir, bara för att ett företag lyckats och byggt upp sig så ska det plötsligt bli allas rätt att diktera vad dom gör med sin produkt.

Permalänk
Medlem

Det är kapitalistisk konkurrens mellan länder. EU existerar inte i ett vakuum. Länderna i EU konkurrerar med andra länder.

Om företag i EU kan köpa produkter som fungerar med varandra och inte behöver köpa extra produkter eller dyrare produkter är det en fördel för företag i EU gentemot företag i andra länder.

Våra företag i EU använder tekniska produkter från företag som Apple. Om andra länder utanför EU skapar liknande lagar som DMA som leder till att de får effektivare produkter och bättre mer konkurrenskraftiga marknader får de en fördel gentemot våra företag om vi inte ser till att våra marknader fungerar bra.

Länder konkurrerar om var företag ska etablera sig och hur bra marknader levererar produkter och tjänster till privatpersoner och företag. Om inte länder ser till att marknader fungerar och företag konkurrerar med varandra genom att leverera produkter som fungerar finns det en risk att andra länder gör det och får en fördel. Det finns en risk att andra länder tvingar företag att leverera bättre produkter i deras marknader med hjälp av lagar som DMA.

Apples självbestämmanderätt är inte viktigare än konkurrensfördelen hos alla företag som använder tekniska produkter från tillverkare som Apple i EU.

Lönekostnader för företag påverkas också av priserna företag och medborgare måste betala för produkter och tjänster. När företag i länder konkurrerar med varandra är kostnaden för att köpa arbetskraft från arbetare en del av ekvationen.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av madcat1980:

Den dagen du investerar dina egna miljarder och slitier dag och natt för att skapa nåt bra står det så klart dig fritt att skänka bort allt till konkurrenterna som vill snylta på din geniala produkt. Förstår du inte varför vi i Europa ligger så långt efter USA när det gäller innovation? EU tror att de kan reglera till innovation. Den inställningen har sänkt vår kontinent fullständigt.

Det argumentet låter som att säga att om någon är rik ska man inte behöva följa samma lagar som alla andra. Att Apple tvingas låta andra få tillgång till funktioner på en stor plattform är verkligen inte något som hindrar dem från innovation. Om du tror det så bör du väl tro att USA är på väg utför då Google precis fått väldigt mycket större beslut emot sig där än vad detta rör sig om. Google får inte behålla vad de skapat själva, så uppenbart är det inte någon påhittad brist på konkurrenslagar som skapat skillnaden mellan de två vad gäller innovation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madcat1980:

Så ska google få strypa din hastighet till 24KB/s om du surfar på din äppelkaka på deras atlantkablar?
Ska vi ha 48 olika laddstandarder på laddning av elbilar och märkesspecifika laddstationer?
Hela den moderna massproduktionen bygger på att vi har kommit överens om olika standarder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Något av det dummaste jag har läst i hela mitt liv..

Då har du inte läst speciellt mycket i ditt liv. Men det skulle förklara ditt inlägg fyllt av hyperbol, påhittad statistik och irrelevanta jämförelser mellan infrastruktur och i-landslyx som att kunna ta emot samtal i sin klocka...

Skrivet av ramlösa:

Google, Amazon och Microsoft äger majoriteten av alla undervattenskablar ska de få blocka äppelprodukter?

På tal om det dummaste man läst i sitt liv...
Apple blockerar inte andra tillverkare från att skapa tillbehör till produkterna. Vad man blockerar är tillgång till viss integration. Men du menar givetvis att Google, Amazon och Microsoft i dagsläget välkomnar Apple att integrera sig i deras servernoder för att på bästa sätt nyttja den INFRASTRUKTUREN du pratar om...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Underhållande läsning som vanligt när det handlar om Apple och dess försvarare. 😂
Det är många som saknar förmågan att tänka långsiktigt. Framförhållning är nått att tänka på. Det kommer gynna även Apple försvararna i längden

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Apples självbestämmanderätt är inte viktigare än konkurrensfördelen hos alla företag som använder tekniska produkter från tillverkare som Apple i EU.

Skönt att det verkar finnas någon annan på det här forumet som förstår att det här inte handlar om good guy EU som ser efter konsumenternas bästa iaf. Men frågan är om det verkligen gynnar EU att frånta dem den självbestämmanderätt när det finns så många andra aktörer i de segment de agerar inom. Majoriteten av tillverkningen man öppnar upp för kommer ändå inte ske inom EU, det ända man gör är att frånta fördelarna av ekosystemet för användarna inom EU i hopp om vad exakt? Att det skulle påverka USA's globala marknadsförhandlingsförmåga?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bunz:

[...], det ända man gör är att frånta fördelarna av ekosystemet för användarna inom EU i hopp om vad exakt? Att det skulle påverka USA's globala marknadsförhandlingsförmåga?

Vilka fördelar fråntar de användarna? Apples produkter kommer ju inte bli sämre bara för att andra tillverkare kan göra samma grejer. Är fördelen att det blir lättare att välja produkter (eftersom Apples egna funkar bäst), eller hur menar du?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Då har du inte läst speciellt mycket i ditt liv. Men det skulle förklara ditt inlägg fyllt av hyperbol, påhittad statistik och irrelevanta jämförelser mellan infrastruktur och i-landslyx som att kunna ta emot samtal i sin klocka...

På tal om det dummaste man läst i sitt liv...
Apple blockerar inte andra tillverkare från att skapa tillbehör till produkterna. Vad man blockerar är tillgång till viss integration. Men du menar givetvis att Google, Amazon och Microsoft i dagsläget välkomnar Apple att integrera sig i deras servernoder för att på bästa sätt nyttja den INFRASTRUKTUREN du pratar om...

Äpplet hade definitivt blockerat andra tillverkare från att skapa tillbehör eller ta ut en rejäl avgift för 3e-part om de kunde. (vilket de har gjort)
Enda orsaken de inte har löpt linan ut är pga att både EU och USA hade tryckt upp en USC-c sladd där solen inte skiner på äpplet.
Så var går gränsen? Ska google få strypa din äppelkaka så du får vänta en vecka på ett email och råkar du ladda din Lada på fel laddstation bränner du all elektronik i hela bilen?
Ska Asus kunna blocka MSI-kort på sina moderkort eller förhindra överklockning etc, var ska gränsen gå?

Är för dålig på servar för att ha en uppfattning, är bättre på att klyva atomer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Tänk om Apple plötsligt säljer stop och slutar sälja till EU. Enda sättet o få iPhones blir att importera haha

Absolut en möjlighet om Trump var VD - Men EU är för stor och köpstark marknad att ignorera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundagrabb:

Hade Google telefon innan och brukar hjälpa många kollegor med deras Android telefoner. 90% backar inte upp sina appars innehåll, de förstår inte skillnaden mellan Google play store och de enskilda tillverkarnas appstores eller att de enskilda tillverkarna har olika egna konton (samsung account). Detta är Androids stora svaghet, återställning och säkerhetskopiering är så vitala funktioner och kostar massvis av pengar/tid om det brister. OBS funktionerna finns i de flesta Android telefoner men är för komplicerade att använda för en majoritet eller rättare sagt för komplicerade att sätta sig in i.

Hade inget problem att byta mobil, bytte från Samsung s3 till xiaomi runt 2020/2021 och loggade in med google konton och flesta appar (de som hade kompatibilitet för den nya) och alla kontakter återställdes. Men ja just innehållet i apparna sparas ju oftast inte, men inget som jag sparar där som är viktigt (bilder och liknande kan ju laddas upp, något google mer eller mindre slår på automatiskt). Om man har rätt mobil så kan man spara de viktigaste till ett minneskort (något som blivit något sällsynt idag).

Hade gärna haft möjligheten att stänga av/ta bort appstores och använda just den jag vill ha utan root.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Apple är världens vidrigaste företag.

Tyvärr massor av fanboys some försvarar dem för allt skit de håller på med.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

Jag äger en iPad. Alltså man kan undra om de saknar alkolås för de som godkänner vissa spel där. Det är reklam som ibland är svår att stänga av, hur man letar finns det ingen knapp utan man får starta om spelet. Vissa reklam tar en sig till konstiga webbsidor. Vissa spel har köpknappar som man lätt kan råka komma åt och då starta ett abonnemang för 99kr veckan osv. BlackBerry Hade aldrig släppt igenom dessa spel till deras mobiler.

Jag ger inte så mycket för deras Appstore och se bra att de öppnar upp, även när det gäller tillbehör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag äger en iPad. Alltså man kan undra om de saknar alkolås för de som godkänner vissa spel där. Det är reklam som ibland är svår att stänga av, hur man letar finns det ingen knapp utan man får starta om spelet. Vissa reklam tar en sig till konstiga webbsidor. Vissa spel har köpknappar som man lätt kan råka komma åt och då starta ett abonnemang för 99kr veckan osv. BlackBerry Hade aldrig släppt igenom dessa spel till deras mobiler.

Jag ger inte så mycket för deras Appstore och se bra att de öppnar upp, även när det gäller tillbehör.

Du klagar ofta på att spel har massa skit som reklam m.m. Sluta spela skitspel på din iPad. Spela spel som tjänar pengar på andra sätt eller genom köp och håll dig borta från skräpet du har använt hittills. Eller ännu bättre - försök hålla dig borta från spel på mobiler och tablets helt och hållet om du kan.

Det krävs rätt mycket för att du ska "råka starta ett abonnemang för 99kr/vecka". Det krävs Face ID eller lösenord och du bör ha ställt in din iPad på att inte automatiskt godkänna köp med Face ID, så det känns som ett icke-problem.

Blackberry hade absolut släppt igenom dessa spel och värre eftersom dom hade velat tjäna pengar och även Blackberry skiter fullständigt i dig som konsument.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Apple är världens vidrigaste företag.

Är inte säker på att varken Microsoft, Google eller Meta håller med dig. Skulle vilja påstå att de tre står tillsammans på prispallen.

Sen är frågan om hur genomtänkte besluten inom EU har varit.

Ang. tredjepartsbutiker, så verkar ingen ha klagat på att många Windows-appar enbart är tillgängliga via Microsoft Store. Dessa är i många fall kritiska tillägg till OS:et som exempelvis Intel Graphic Command Center.

Istället blir det ramaskri så fort Apple gör något. När Lightning släpptes, så fanns inte ens USB-C. Sen fick Apple gnäll när de just var först ut med USB-C på MacBook.

Hör ingen som pressat Microsoft att ändra laddkontakten på Microsoft Surface.

Slängde nyligen en Surface Pro i brist på laddare. Den hade självklart en annan kontakt än i bilden ovan.

Visst har Apple även Magsafe, men det går fortfarande att ladda i valfri USB-C.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Du klagar ofta på att spel har massa skit som reklam m.m. Sluta spela skitspel på din iPad. Spela spel som tjänar pengar på andra sätt eller genom köp och håll dig borta från skräpet du har använt hittills. Eller ännu bättre - försök hålla dig borta från spel på mobiler och tablets helt och hållet om du kan.

Det krävs rätt mycket för att du ska "råka starta ett abonnemang för 99kr/vecka". Det krävs Face ID eller lösenord och du bör ha ställt in din iPad på att inte automatiskt godkänna köp med Face ID, så det känns som ett icke-problem.

Blackberry hade absolut släppt igenom dessa spel och värre eftersom dom hade velat tjäna pengar och även Blackberry skiter fullständigt i dig som konsument.

Ibland finns spelet ej som köp version, ta kortspelet Spades, eller ett snakespel där man ska äta fiender för att bli större. Köpknappen har jag kommit åt, men jag har ej gett Apple mitt bankkort.
Angående inte spela på iPad så är det precis den som jag ska spela och liknande på och hålla borta från spel från alla andra enheter som jag har till mer viktiga saker på.
Man bör ha en datamaskin av någon slag för att testa saker på där man inte har något viktigt och för min del blev det en iPad.

Angående Google Store så har de samma problem där, många spel kostar lika mycket osv. Skillnaden är att jag håller min mobil rent från sånt. Ska jag spela så tar jag iPaden.

Det jag inte förstår är att Apples inlåsning är så himla bra, de säger att de ej vill att Apples store ska bli som Androids, då jag upplever liknande problem att man bör ha en separat enhet för att testa olika spel på. Så oavsett om man hart en Android eller Apple mobil, så undvik att testa så många spel och annat på den.

Sedan alla som argumenterade för att på Apple så var alla spel optimerade för iPad, så undrar jag om de som säger detta ens har testat spel på en iPad. Förutom att de flesta spel bara är uppskallat så så är det väldigt många spel som anpassar sig efter om man lägger skärmen med bredsidan ner. Vilket innebär att man måste koppla bort tangentbordet vara gång man vill spela.

Angående Blackberry så gick de under som mobiltillverkare av två anledningar. En var att de trodde att folk ville ha fysisk tangentbord, den andra var att de inte släppte igenom så många appar. De trodde folk mer ville ha jobbmobiler.
Blackberry finns kvar idag, men inte som mobiltillverkare.

*edit*
Så det jag klagar på är förenklat att vissa är emot att EU tvingar Apple låsa upp deras enheter för då kommer det bland annat komma spel som beter sig som de som redan finns på Apple store osv.
Problemet med låsta enheter är många, man som användare får en begränsat enhet, detta har varit ett problem på Apple. Idag är det mer konkurrens. Liksom jag själv kan bara komma på en sak som något jag skulle vilja göra på min iPad som den idag inte kan göra p.g.a. Artificiell begränsning. Och det är att köra Androidappar på iPaden, iPad M4 har datakraft att kunna emulera för vissa appar. Som att kunna använda värmekamera där app endast finns till Google store.

Permalänk
Datavetare

Det är alltid fullt rimligt att man ställer krav på förtag som har någon form av dominerande ställning. I just fallet Iphone är det kanske lite frågetecken kring "dominerande ställning" givet att den står för <20 % av världsmarknaden (dock betydligt starkare inom vissa EU-länder och i USA).

Det högst relevanta invändning Apple gör i detta fall är just att de, i nuläget i alla fall, är den enda mobiltillverkare som innefattas av dessa EU regler.

Skrivet av Thomas:

Vilka fördelar fråntar de användarna? Apples produkter kommer ju inte bli sämre bara för att andra tillverkare kan göra samma grejer. Är fördelen att det blir lättare att välja produkter (eftersom Apples egna funkar bäst), eller hur menar du?

I detta fall skulle jag säga att det enda rimliga (och ens önskvärda) sättet Apple kan implementera detta kommer delvis betyda att de som idag kör "all Apple" kommer få något sämre funktion. En del integration som finns är då inget jag skulle vilja ha mot någon no-name 3:e-parts produkt, i det läget ser jag lågt hellre att jag tappar vissa funktioner (kör själv all-Apple bl.a. för integrationen, d.v.s. Iphone, Ipad, MacbookPro, Iwatch, Apple TV och Ipods).

Skrivet av ramlösa:

Äpplet hade definitivt blockerat andra tillverkare från att skapa tillbehör eller ta ut en rejäl avgift för 3e-part om de kunde. (vilket de har gjort)
Enda orsaken de inte har löpt linan ut är pga att både EU och USA hade tryckt upp en USC-c sladd där solen inte skiner på äpplet.
Så var går gränsen? Ska google få strypa din äppelkaka så du får vänta en vecka på ett email och råkar du ladda din Lada på fel laddstation bränner du all elektronik i hela bilen?
Ska Asus kunna blocka MSI-kort på sina moderkort eller förhindra överklockning etc, var ska gränsen gå?

Är för dålig på servar för att ha en uppfattning, är bättre på att klyva atomer.

Vet inte om du känner till det, men vid utvecklingen av USB-C var det två företag som stod för lejonparten av investeringen i form av ingenjörer: Intel och Apple.

Apple var också det första företag att skeppa produkter med USB-C, 12" MBP 2015. Ipad började med USB-C 2018.

Man kan anse att det var ett asshole-move att vänta betydligt längre med just Iphone. Vet inte om det finns någon superbra förklaring, Iphone är den produkt med klart störst volym för Apple kombinerat med att det fanns/finns ett väldigt stor utbud av tillbehör som använde Lightning.

För egen del har övergången här gett e-waste då hela familjen haft Iphone väldigt länge, tillbehör för bilarna etc var alla enbart lightning som nu behövts bytas ut (har i.o.f.s. fortfarande Iphone 12 gen, så inte bytt än men de andra i familjen har modeller med USB-C).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är inte säker på att varken Microsoft, Google eller Meta håller med dig. Skulle vilja påstå att de tre står tillsammans på prispallen.

Ang. tredjepartsbutiker, så verkar ingen ha klagat på att många Windows-appar enbart är tillgängliga via Microsoft Store. Dessa är i många fall kritiska tillägg till OS:et som exempelvis Intel Graphic Command Center.

Istället blir det ramaskri så fort Apple gör något. När Lightning släpptes, så fanns inte ens USB-C. Sen fick Apple gnäll när de just var först ut med USB-C på MacBook.

https://m.media-amazon.com/images/I/61V5S6WCf9L.jpg

Slängde nyligen en Surface Pro i brist på laddare. Den hade självklart en annan kontakt än i bilden ovan.

Surface pro ändrade till USB laddning 2019 så lite sent att gnälla på det nu, och ingen tror väl att apple kommer släppa sina appar på någon annan butik än sin egen. Väldigt konstiga argument här, och om du missat gnället microsoft har fått utstå så är det bara hoppa över på reddit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är alltid fullt rimligt att man ställer krav på förtag som har någon form av dominerande ställning.

Vad om EU forsöker städa i eget hus med samma mentalitet mot matjätter, elbolag och andra saker som faktisk påverkar folk på riktig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

https://m.media-amazon.com/images/I/61V5S6WCf9L.jpg

"Men dom då?!?!"
Apple står absolut med de tre bolagen på prispallen.

Laddningen på MS Surface är lika illa som Apples, men de verkar även de ha gått över till usb-c som komplement.

Varför detta klagomål när MS gör som Apple gjort?
Dessutom är det väl i stor del utvecklarna som själva väljer om deras program ska släppas till win-store eller utanför.
Och nej, Intel Graphic Command Center är inte kritiskt för OS om du inte har någon Intel grafik.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

Vad om EU forsöker städa i eget hus med samma mentalitet mot matjätter, elbolag och andra saker som faktisk påverkar folk på riktig

Man kan ju drömma
Men då hade det säkert funnits ett par personer som inte tyckt om det heller

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome