Permalänk

Konstant ström till tangentbord

Hej

Har ett asus tuf gaming wifi plus 650b som jag nyligen installerat i ny rigg.
Problemet är att jag har konstant ström till tangentbordet, vilket gör att om jag kommer åt en tangent medans datorn är avstängd så lyser tangentbordet upp konstant tills det att datorn sätts på och stängs av igen.

Bör finnas någon inställning i bios men hittar den ej tyvärr.
Någon som har tips?

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Medlem

Lite konstigt att VBUS är igång när datorn är av. Det är inte så att du kopplat in tangentbordet i en port för laddning alternativt "BIOS"-porten?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Lite konstigt att VBUS är igång när datorn är av. Det är inte så att du kopplat in tangentbordet i en port för laddning alternativt "BIOS"-porten?

Har skiftat usbkontakten i olika uttag utan framgång.

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Hej

Har ett asus tuf gaming wifi plus 650b som jag nyligen installerat i ny rigg.
Problemet är att jag har konstant ström till tangentbordet, vilket gör att om jag kommer åt en tangent medans datorn är avstängd så lyser tangentbordet upp konstant tills det att datorn sätts på och stängs av igen.

Bör finnas någon inställning i bios men hittar den ej tyvärr.
Någon som har tips?

USB power delivery in Soft Off state (S5) sida 58 i manualen: https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/13MANUAL/PRIME_PROART_T...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

USB power delivery in Soft Off state (S5) sida 58 i manualen: https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/13MANUAL/PRIME_PROART_T...

Har deaktiverat detta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Har deaktiverat detta

Ok, testa att aktivera ErP under APM Configuration.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Hedersmedlem

Kan hänga på Fast Startup i Windows också.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Kan hänga på Fast Startup i Windows också.

Kommer detta att påverka boot tiden om jag deaktiverar?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mangemcfly:

Kommer detta att påverka boot tiden om jag deaktiverar?

Ja, inte vid omstart, men det är en slags hibernation-läge.
Kan iaf vara värt att prova om det löser ditt problem så får se om det var någon kännbar skillnad i övrigt, löser det inte problemet så är det givetvis inget tufft beslut att slå på igen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av shugge:

Ok, testa att aktivera ErP under APM Configuration.

Detta löste problemet, Tack!

Visa signatur