Extra Kylpasta med en förpreppad Aio bra idé?

Permalänk

Extra Kylpasta med en förpreppad Aio bra idé?

Jag skulle vilja ha lite input hur folk med erfarenhet för att sänka temp. på processorn lite till tycker om detta?
Jag tänkte helt enkelt använda lite extra kylpasta till min redan förpreppade aio, för jag hoppas få ett ännu bättre resultat dvs några grader kallare hade gjort susen, för att få så tyst system som möjligt understress. Tänker jag rätt, eller är jag fåfäng och det lilla gör ingen nytta?

Jag testar att skapa en omröstning hur hade du gjort?

Permalänk
Medlem

Ingen omröstning lär behövas, mer pasta innebär inte bättre kylning om den redan existerande pastan är tillräcklig. Snarare kan för mycket pasta bidra till sämre värmeöverföring, du vill ha så tunt lager som möjligt som fortfarande fyller i "håligheterna" mellan kylaren och det som skall kylas.

Antingen ta bort den förapplicerade och ersätt med en pasta av bättre kvalitet för bättre kylning, eller behåll den som det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Ingen omröstning lär behövas, mer pasta innebär inte bättre kylning om den redan existerande pastan är tillräcklig. Snarare kan för mycket pasta bidra till sämre värmeöverföring, du vill ha så tunt lager som möjligt som fortfarande fyller i "håligheterna" mellan kylaren och det som skall kylas.

Antingen ta bort den förapplicerade och ersätt med en pasta av bättre kvalitet för bättre kylning, eller behåll den som det är

nej, för mycket pasta blir inte något problem för kylningen då den trycks ut på sidorna om du skulle överdriva alltför mycket (detta har testats ett flertal gånger).

Till TS; om du köper extra pasta av någon "bättre" variant, byt ut den som sitter på kylaren från början helt och hållet istället

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk

Vi låter undersökningen fortgå, ja gillar när slipade hjärnor får argumentera för sin sak

Permalänk

För mycket pasta innebär ingen större akillnad.

Är främst för dålig täckning/lite som är största boven.

Folk snålar i onödan men satidigt aå lär det inte behövas någon extra om det redan finns förapplicerad.

Så håller med ovan ta bort allt å lägg nytt eller skit i det och kör på den förapplicerade kommer på sin höjd göra 0-2°c skillnad att ta bort den förapplicerade och ersätta med en annan.

Generellt brukar den förapplicerade prestera bra och ingen större skillnad mot 3e part pastor.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Man kan ha så lite kylpasta som möjligt. Den ska bara fylla ut ojämnheter i mellan cpu och kyl kroppen. Mer pasta gör att man får sämre värme avledning.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Tack för bra svar, less is more i detta scenariot vill säga. Då är jag iaf preppad inför framtiden med min extra kylpasta, som får stå på vidare kylning. Jag kan bara hoppas att Corsair pyntat med bra kräm denna gång på själva AION, men deras senaste gick sådär för mig. Då kommer jag absolut skippa extra kylpasta på min nya 9800x3D, den är ju relativt sval från början och har inga tankar nu på att överklocka. Trevlig helg och god fortsättning hörni!

Det är nu jag önskar att jag kunda klicka i frågeformuläret att spara pengarna och köpa en mosbricka istället, så min nästa undersökning kommer avhandla om kylpastan mättar bra!? Håll utkik

Permalänk
Medlem

Lyssna inte för mycket på "less is more" gänget...

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk

Det här lilla är alltså tillräckligt? Jag fick bara för mig att det snålade och man kunda sänka tempen själv bättre...

Intressant ska kika

Skrivet av sweisdapro:

https://www.youtube.com/watch?v=EUWVVTY63hc

Lyssna inte för mycket på "less is more" gänget...

Jag gillar lite att det blir debatt, jag tänkte experimentera själv först, men då blir ju ingen häxbrygd som tanken från först början då, utan några som helst erfarenheter i ämnet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evoluti0n:

Det här lilla är alltså tillräckligt? Jag fick bara för mig att det snålade och man kunda sänka tempen själv bättre...
https://preview.redd.it/h150i-elite-lcd-xt-thermal-paste-v0-28q953efmoqa1.png?auto=webp&s=c53086385614091d3300ba7452e002c2b55dda7c

är du osäker så byt den mot din egna, som vi har sagt är det inga problem att lägga på mycket pasta, det kommer bara tryckas ut.
Även om du inte vill överklocka din CPU så är det helt klart värt att kika på PBO och CO

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

är du osäker så byt den mot din egna

Håller med, antingen tar du bort det som är förapplicerat och använder eget, eller så kör du på det som sitter där. Det tycker jag är de rimliga alternativen.

Skrivet av Evoluti0n:

Håller med att det ser lite udda ut på bilden, men det ska väl vara lagom utifrån vad tillverkaren kommit fram till, antar jag.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

nej, för mycket pasta blir inte något problem för kylningen då den trycks ut på sidorna om du skulle överdriva alltför mycket (detta har testats ett flertal gånger).

Till TS; om du köper extra pasta av någon "bättre" variant, byt ut den som sitter på kylaren från början helt och hållet istället

Sedär! Jag lever på gamla premisser Tack för info!