Windows på väg få nytt filsystem

Permalänk
Melding Plague

Windows på väg få nytt filsystem

ReFS kan så småningom ersätta det anrika NTFS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Hedersmedlem

Den kanske största fördelen är väl i mina ögon att den beräknar checksummor på allting, så att bit rot inte längre är osynlig, utan man vet om ens filer blir korrupta eller inte. Har man redundans (RAID-aktigt) kan den reparera felen.

Har kört ZFS på NAS i ett antal år nu, och vill absolut inte gå tillbaka till att köra ett filsystem som saknar det nu. Snapshots är också en väldigt trevlig bonus för att skapa historik på alla sina filer och kunna gå tillbaka till hur det var för några timmar sen, eller några veckor sen.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Vad trevligt!

Meanwhile i Linux:

[cloudy@helios ~]$ sudo lsblk -f NAME FSTYPE FSVER LABEL UUID FSAVAIL FSUSE% MOUNTPOINTS sda LVM2_member LVM2 001 wNmXDo-DzY8-ef7t-9eHM-MOmn-QAj3-nCoN2Y └─helios--ssd-storage xfs c9261f13-8dcd-45c6-9fbc-b3c2ac9e495e sdb LVM2_member LVM2 001 wxmsg4-U5np-fTLj-HBsd-y8og-uoap-k7wX2E └─helios--ssd-storage xfs c9261f13-8dcd-45c6-9fbc-b3c2ac9e495e zram0 swap 1 zram0 dd04b916-23bc-4500-9603-5b0ff0d558ff [SWAP] nvme1n1 ├─nvme1n1p1 ├─nvme1n1p2 ntfs 9456CB4256CB23B8 └─nvme1n1p3 ntfs Luna 2C88ED2088ECE8F2 nvme0n1 ├─nvme0n1p1 vfat FAT32 85CF-3893 795.6M 22% /boot └─nvme0n1p2 crypto_LUKS 2 862665eb-3880-4a66-a562-24c4f538401c └─main btrfs 6d50061b-195d-40af-b475-fb6cd2d83bb6 407.1G 14% /home / [cloudy@helios ~]$ mount -t btrfs /dev/mapper/main on / type btrfs (rw,noatime,compress=zstd:3,ssd,discard=async,space_cache=v2,subvolid=262,subvol=/timeshift-btrfs/snapshots/2025-03-29_03-16-46/@) /dev/mapper/main on /home type btrfs (rw,noatime,compress=zstd:3,ssd,discard=async,space_cache=v2,subvolid=257,subvol=/@home)

ZSTD kompression, kryptering, fstrim, async för prestanda, snapshots.. nom nom nom.

Nej men skämt åsido - snapshots är helt klart en funktionalitet som vore riktigt trevligt att ha i Windows. Särskilt för sjukhus och myndigheter som ibland blir offer för ransomware. Detta borde ha haft mycket högre prioritet hos Microsoft känner jag, men bättre sent än aldrig.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Har inte detta varit "snart" i 15 år nu?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

♪♪ ReFS-on PC for me. That will now be on drive C.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av olga32:

Har inte detta varit "snart" i 15 år nu?

Närmare 25 tror jag. Det nya revolutionerande filsystemet (WinFS var väl vad det gällde då) var väl en av de stora nyheterna när man pratade om vad som senare (efter många turer) blev Vista?

Permalänk
Medlem

Mirakulöst.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Nyhet:

ReFS kan så småningom ersätta det anrika NTFS.

Läs hela artikeln här

"[...] men Microsoft har ännu inte lagt till stöd för kryptering, kompression och framför allt möjlighet att starta datorn från en disk formaterad med filsystemet" — är inte hela filsystemet tämligen värdelöst utan dessa rätt grundläggande funktioner?

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Vore bättre om Microsoft anammade zfs eller något av de andra systemen som är mogna och haft dessa funktioner++ i 10+ år istället för att skapa ett nytt.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

"[...] men Microsoft har ännu inte lagt till stöd för kryptering, kompression och framför allt möjlighet att starta datorn från en disk formaterad med filsystemet" — är inte hela filsystemet tämligen värdelöst utan dessa rätt grundläggande funktioner?

Värdelös som C-disk, absolut. Men inte som D - Z-diskar

Permalänk
Testpilot
Skrivet av dlq84:

Värdelös som C-disk, absolut. Men inte som D - Z-diskar

Skulle hävda att det inte ens duger för dessa ändamål utan i alla fall kryptering och kompression. Jag för en skulle inte ens tänka på att använda en disk som inte stödjer kryptering för annat än att lagra spel på. Och för spel- eller mediekonsumtion (t.ex. PLEX) då är frågan varför man behöver något annat än NTFS eller ExFat till en början då dessa standarder redan klarar både hastighets- och lagringskraven.

EDIT:

Skrivet av Yatagarasu:

Jag får anse mig själv tillrättavisad och utbildad på ämnet, jag hade nämligen ursprungligen tolkat det som att inte Bitlocker skulle fungera heller. Det ändrar såklart på saker och ting!

Uppdatering med citat från längre ned i konversationen.
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Skulle hävda att det inte ens duger för dessa ändamål utan i alla fall kryptering och kompression. Jag för en skulle inte ens tänka på att använda en disk som inte stödjer kryptering för annat än att lagra spel på. Och för spel- eller mediekonsumtion (t.ex. PLEX) då är frågan varför man behöver något annat än NTFS eller ExFat till en början då dessa standarder redan klarar både hastighets- och lagringskraven.

Du kan väl para det med Bitlocker, om det duger?
Upplever att det är vad de flesta gör med NTFS ändå. Men kryptering på filnivå saknas i ReFS, om man specifikt behöver det.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Varför uppfinner de sitt eget istället för att använda ett existerande system?

Permalänk

Spännande. Man får hoppas att kryptering / komprimering blir transparanta gentemot OS så man slipper sirapen när systemet körs.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

De allra första tecknen på att ReFS är på väg till Windows 11 efter att tidigare bara ha funnits i Windows Server kom förra sommaren med bygge 25276.

Filsystemet som sådan finns väl redan i Windows 11 i form av "dev drive", och går att använda idag inom ramarna för detta.

Det är väl snarare ett tecken på att man funderar på att göra det tillgängligt som ett filsystem för allmänt bruk. (Kanske rentav att kunna installera på, isf... det vore ju rimligt)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

ZSTD kompression, kryptering, fstrim, async för prestanda, snapshots.. nom nom nom.

åh glöm inte btrfs främsta feature - tappa bort dina data! samt inte klara raid5/6.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Närmare 25 tror jag. Det nya revolutionerande filsystemet (WinFS var väl vad det gällde då) var väl en av de stora nyheterna när man pratade om vad som senare (efter många turer) blev Vista?

WinFS var nåt helt annat, det var ett SQL-baserat filsystem som till slut hamnade i SQL Server (File Streams). Har inget med ReFS att göra.

ReFS för övrigt är ett riktigt skit-filsystem. Att MS ens har mage att överväga det är bortom mitt förstånd, men det ligger väl i linje med resten av enshittification som MS gör nu på Windows och sina övriga produkter...

Det enda jag sett ReFS faktiskt fungera är i en klustermiljö, om man kör typ 3-vägskluster med witnesses och allt. Annars är det helt horribelt. Körde det ett tag i mitt egna datacenter och har aldrig haft så mycket datakorruption och problem, till den grad att jag spenderat hundratals timmar på att migrera bort allt jag har från ReFS och satt upp TrueNAS-system med ZFS istället. Efter det har alla problem stort sett upphört.

- Verktygen för att hantera ReFS-volymer är horribelt. Finns t.ex refsutil, men helt värdelöst. Hade många problem med en diskarray där filer och mappar inte kunde läsas (fast jag körde alla flaggorna för resilience och allt), men refsutil kunde hitta att _nåt_ var fel, men hade ingen aning om hur man löste nåt. I andra fall så sade den att inga fel var funna, fast jag hade uppenbara problem med filsystemet.

- Två av mina arrayer blev helt random RAW-volymer. Chkdsk och refsutil kunde absolut känna av att det var en refs-volym, men vägrade göra nåt åt det. Som tur var har jag backuper...

- Om man vill bygga arrayer så är det en horribel overhead på precis allt, bara en enkel spegling så förlorar du mycket utrymme bara för att arrayen är där. Är ju helt klart designat för stora arrayer för företag med djupa fickor som kan kasta ut bra peng för extradisk för att täcka overhead. Vill inte ens börja med problemen om man vill skapa arrayer med paritet osv, total mardröm.

- Prestandan är meh. Hade mycket prestandaproblem med arrayerna, kör highend HBA-kort med SSD-caches och allt, men prestandan totalt tankade ibland, ner till tvåsiffriga MB/s.... samma typ av uppsättning i ZFS t.ex var flawless och maxade ut diskar och SSD-cachar.

- För att sätta upp saker så är det ett jävla meck. Mycket powershell, halvt om halvt kan du använda GUI'n, men känns som MS framtid är back to terminal där allt ska göras med powershell-kommandon. Mycket är odokumenterat också. Absolut inte användarvänligt för fem öre, inte ens för erfarna server-admins.

ReFS är helt klart ett sidoprojekt för MS. Att de sedan pushar det hårt i klustermiljöer är väl mest för att företag kan betala för supporten när det skiter sig = mer peng till MS. Men ReFS är absolut inte moget någonstans. Verktygen för att hantera det är rudimentära som bäst, prestandan är tveksam, finns få till inga tredjeparts-verktyg som han hantera det, och array-möjligheterna är ytterst begränsade, speciellt för större arrayer där man vill ha prestanda OCH paritet/redundans.

Håll er borta från ReFS såvida ni inte har ett gediget backup-backend och mycket tid för att felsöka. Eller om ni har en böjelse för självspäkelse och får betalt per timme....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Skulle hävda att det inte ens duger för dessa ändamål utan i alla fall kryptering och kompression.

Dessa har jag faktiskt aldrig haft något behov av; dels är MS filsystemsnivåkryptering vek, dels är kompressionen heller ingen höjdare - när det gäller NTFS då alltså.

Jag kör full disk encryption istället på alla maskiner, VeraCrypt eller Bitlocker.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrpijey:

WinFS var nåt helt annat, det var ett SQL-baserat filsystem som till slut hamnade i SQL Server (File Streams). Har inget med ReFS att göra.

Jo, jag menade snarare att ”det nya häftiga filsystemet som skall ersätta det nuvarande” har varit på gång väldigt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monotux:

åh glöm inte btrfs främsta feature - tappa bort dina data! samt inte klara raid5/6.

Det är en feature som alla lagring och filsystem har, tom. ceph! Därför jag backar upp allt viktigt i ett par kopior och även i molnet.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av evil penguin:

Du kan väl para det med Bitlocker, om det duger?
Upplever att det är vad de flesta gör med NTFS ändå. Men kryptering på filnivå saknas i ReFS, om man specifikt behöver det.

Skrivet av backfeed:

Dessa har jag faktiskt aldrig haft något behov av; dels är MS filsystemsnivåkryptering vek, dels är kompressionen heller ingen höjdare - när det gäller NTFS då alltså.

Jag kör full disk encryption istället på alla maskiner, VeraCrypt eller Bitlocker.

Jag får anse mig själv tillrättavisad och utbildad på ämnet, jag hade nämligen ursprungligen tolkat det som att inte Bitlocker skulle fungera heller. Det ändrar såklart på saker och ting!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ajn:

Någon som är bättre än jag på filsystem får gärna fylla i, men jag antar att en av orsakerna kan vara att Windows rättighetsmodell är rätt unik jämfört med resten av operativsystemsvärlden, och att de ändå skulle behöva återimplementera detta, vilket kanske inte är helt enkelt.

En annan orsak är rent politisk: ReFS släpptes med Windows 2012, under Steve "Linux is a cancer" Ballmer. Att ta in öppen källkod (eller åtminstone erkänna att man gjort det) var främmande för Microsoft vid den tiden. OpenZFS är inte GNU-licensierat men kräver ändå att alla modifikationer av källkoden distribueras. Det vore mindre konstigt för dagens Microsoft, men vid det här laget är ReFS en "nästan användbar" produkt - åtminstone så länge man håller antalet filer relativt lågt och kör det på känt kompatibel hårdvara.

Permalänk
Medlem

Från artikeln ”Det utvecklades för Windows NT som släpptes redan 1993 och ingår i konsumentversionerna av systemet sedan Windows 2000.”, Windows 2000 var väl ingen konsumentversion? Det ska väl vara Windows XP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Från artikeln ”Det utvecklades för Windows NT som släpptes redan 1993 och ingår i konsumentversionerna av systemet sedan Windows 2000.”, Windows 2000 var väl ingen konsumentversion? Det ska väl vara Windows XP?

Ja, det var väl typ företag och "avancerade användare" som Windows 2000 Professional vände sig till. Och det var ju aldrig något som kom förinstallerat på datorer i konsumentsegmentet.

Så kanske inte 100% fel men mer fel än rätt att peka på 2000 istället för XP.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Kan hålla med när det gäller ZFS vs ReFS.

Jag håller inte med om att använda andras alltid ska göras. Hade man resonerat så med allt så hade vi inte haft förbättringar och nya ideer.

Och om man lämnar företagsvärlden och tittar på sin personliga utveckling som programmerare så är det bra att försöka bygga saker själv för att få insikt i domänen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det var väl typ företag och "avancerade användare" som Windows 2000 Professional vände sig till. Och det var ju aldrig något som kom förinstallerat på datorer i konsumentsegmentet.

Så kanske inte 100% fel men mer fel än rätt att peka på 2000 istället för XP.

Skulle nog vilja påstå att det började konvergera ganska starkt mot ett operativsystem för båda användargrupper med W2k.

DirectX var exempelvis uppdaterat till samma version som i W9x-linjen, till skillnad från NT4 där man fick hålla tillgodo med det föråldrade DX3. För vanliga kontorsanvändare var det inget problem, men ville man spela det senaste var det förstås kört.

Med det sagt var nog inte hemmamarknaden riktigt mogen att ta steget under W2k-tiden. Utan att bli för teknisk, så var många spel som i praktiken krävde DOS i botten och direkt tillgång till hårdvaran fortfarande populära. Visst, det fanns ofta executables för DX-miljö, men de tenderade att kunna vara rätt undermåliga i brist på bättre ord. Man föredrog ofta DOS-versionen.

Utöver det fanns det även kvar massa hårdvara som inte riktigt var anpassad för det nya. Tänker särskilt på gamla ISA-ljudkort, som man ju ofta gärna behöll när man uppgraderade.

När XP lanserades hade allt det där mognat, och övergången innebar inga större problem eller nackdelar för gemene användare. Det lär också ha hjälpt storligen att MS som du är inne på marknadsförde XP som ett OS för alla, och tryckte ned det i halsen på hemanvändare vare sig de ville eller inte genom att även utpräglade datorer för sådana kom med det förinstallerat.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Körde med Win 2000 tills XP fått sitt första servicepack.
Upplevde inga problem att spela etc. Win2000 var väl så gott som samma windows som XP förutom att det saknade lite bloat och medföljande drivrutiner.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

ReFS finns redan i Windows 10 och 11 Pro for Workstations. Man kan enkelt testa genom att byta produktnyckel. Filsystemet går att använda (men inte formatera) i alla aktuella Windows-versioner.

Visa signatur

snorleffe

Permalänk
Skrivet av kaput:

Skulle nog vilja påstå att det började konvergera ganska starkt mot ett operativsystem för båda användargrupper med W2k.

DirectX var exempelvis uppdaterat till samma version som i W9x-linjen, till skillnad från NT4 där man fick hålla tillgodo med det föråldrade DX3. För vanliga kontorsanvändare var det inget problem, men ville man spela det senaste var det förstås kört.

Med det sagt var nog inte hemmamarknaden riktigt mogen att ta steget under W2k-tiden. Utan att bli för teknisk, så var många spel som i praktiken krävde DOS i botten och direkt tillgång till hårdvaran fortfarande populära. Visst, det fanns ofta executables för DX-miljö, men de tenderade att kunna vara rätt undermåliga i brist på bättre ord. Man föredrog ofta DOS-versionen.

Utöver det fanns det även kvar massa hårdvara som inte riktigt var anpassad för det nya. Tänker särskilt på gamla ISA-ljudkort, som man ju ofta gärna behöll när man uppgraderade.

När XP lanserades hade allt det där mognat, och övergången innebar inga större problem eller nackdelar för gemene användare. Det lär också ha hjälpt storligen att MS som du är inne på marknadsförde XP som ett OS för alla, och tryckte ned det i halsen på hemanvändare vare sig de ville eller inte genom att även utpräglade datorer för sådana kom med det förinstallerat.

Win2k var inriktat på professionella kunder snarare än hemanvändare. Det såldes aldrig i en Home edition som XP, utan utgåvorna började med Professional och gick upp till Datacenter Server. Kunde man använda det på en "vanlig PC"? Självklart. Och många nördar gjorde det. Men man betalade ett rätt högt pris jämfört med exempelvis Win98 i termer av basnivå av systemresursförbrukning: Man behövde mer än dubbelt så mycket minne än i Win 98 för att maskinen inte skulle upplevas som att den kämpade, exempelvis. Min speldator hemma körde alldeles för länge Win 98 SE just av den orsaken: Datorn var helt enkelt mer "snappy" med det mer lättviktiga systemet.