Permalänk
Medlem

Dockningsstation med 3.2usb

Hej

Köpte en laptop Lenovo LOQ Gaming - Ryzen 7
Den har ingen usb 4.0 utan bara 3.2.
Räcker det till att köra en dockningsstation på.?
Eller det behövs usb 4?

Tänker 34" ultrawide.

https://www.inet.se/produkt/1975842/lenovo-loq-gaming-ryzen-7...

Idag har jag en Lenovo docka med TB4 .

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Det finns dockningsstationer för USB 3.2 men de klarar inte lika mycket som Thunderbolt eller USB4. Vad hade du tänkt koppla in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det finns dockningsstationer för USB 3.2 men de klarar inte lika mycket som Thunderbolt eller USB4. Vad hade du tänkt koppla in?

Idag har jag en Lenovo docka med TB4 .

Nee, jag vet att den inte klarar lika mycket, därför jag tänkte om det var ens lönt att tänka tanken att köra på en usb 3.2 eller bara avvakta tills en usb 4.0 finns.

Dvs köpa en annan laptop.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk

det kommer gå att köra en docka på den men du kan ev bli begränsad i max upplösning och/eller max uppdateringsfrekvens.

generellt brukar man bli begränsad till DP 1.2 när man kör dockningsstationer över usb-c med DP-alt mode för att lämna lite bandbredd åt usb funktionalitet så 3440x1440 brukar landa runt <120Hz även om skärmen i sig ska klara högre.

kör du däremot endast med DP-alt mode och ingen usb funktion kopplad på porten så brukar man komma upp mot DP 1.4 vilket borde klara upp till 150+hz nånting.

sen kan man ha en separat usbhubb för usbenheter separat.

och usb 3.2 har väl bara typ halva bandbredden om äns det mot thunderbolt 3/4

tror inte att byta din núvarande TB4 docka mot en faktiskt gjord för USB-C kommer vinna dig något troligen kommer de vara relativt likvärdiga kopplade till en USB-C port.

hade datorn haft en TB3/4 port så hade nog din nuvarande docka potentiellt låst upp möjligheter till högre upplösningar/uppdateringsfrekvenser.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows