Finns det något enkelt sätt att bli meddelad om min uppkoppling här hemma som går via en anonym VPN dör? Får inte kosta mer än 500kr och inte vara för avancerat att sätta upp då jag är relativt noob.
Menar du internet? Jag har ex på min nas som kör dyndns, om tjänsten inte får heartbeat så får jag ett mail om att mitt internet är nere. Även mail när det kommer upp igen. Tror den är via synology, men finns säkert för andra varianter av dyndns också.
Det största bekymret du får är ju att om ditt nät är nere så är det också svårt att meddela dig på något sätt eftersom nätet är nere.. Att du dessutom vill blanda in en anonym VPN gör det ännu svårare eftersom du i regel inte kan exempelvis pinga från en annan plats hem till dig för att hålla koll på det utan nog måste köra någon keepalive från ditt nät till något som övervakar det.
Jag kan tänka mig många sätt att göra det men eftersom de kräver en tredje part (en tjänst, molnserver eller en dator hos någon bekant) så spricker budgeten.
Du får hyra in nån slumpmässig tonåring och sätta den att spela mmo hela dagen, då lär du få reda om omkopplingen går ner
...
Jag hittar ut själv, hej!