Nvidia: Switch 2 har tio gånger bättre grafikprestanda

Permalänk
Medlem

Må så va men är inte direkt konstigt med tanke på att Nintendo Switch använde en gpu som va 3 år gammal redan när switchen kom ut (gtx 900 serien) och nya använder mer eller mindre ett extremt kapat RTX 3050 A Mobile chip.

Får mig mer eller mindre bara att bli mer exalterad över att få se en xbox handheld istället med modern hårdvara

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jefff:

Men 10X? Nä inte en chans, hur mycket snabbare var ett t ex 3060 än 970 (som då är på 28nm), kanske 3x? Sen är väl dom där siffrorana rejält missvisande iom fp16/32 och hur det gjordes om med Ampere vilket gjorde att antal CUDA-kärnor (och då tflops) inte längre är jämförbara mot tidigare generationer sett till rasterprestanda, för 0.39 är väl FP32?

3060 är ungefär 3x snabbare än ett 970 ja, med 2x fler kärnor. Switch 2 kommer som sagt ha 6x fler kärnor än Switch 1, vilket blir en 9x prestandaökning om skalningen skulle vara samma som för 970 -> 3060.

Permalänk
Medlem

4090 performance! -Jensen. Huang

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag är inte så säker på det, Switch 1 ligger på 0.39 TFLOPS i dockat läge medan uppskattningar för Switch 2 brukar ligga på över 3 TFLOPS. Switch:en var ju klen redan när den lanserades, och Switch 2 har 6x fler GPU-kärnor och 30% högre klockfrekvens enligt ryktena. I handhållet läge kanske skillnaden blir lite mindre, fläkten i dockan pekar på att Switch 2 kommer dra mer ström i dockat läge.

Vet inte varför folk är så förvånade. Kollar man mobila kretsar så brukar prestanda/effektivitet öka 30%/år. Det blir i runda svängar 8x på 8 år. Ser inget konstigt med att GPU-råprestanda är 10x i Switch i många fall. Dockat 0.39->3.1 TFLOPS och i handhållet 0.15 -> 1.71 TFLOPS så har vi i snitt nästan 10x (9,675x).

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av tuomi:

Den viktigaste frågan för oss icke konsoll-plebs... kommer det en ny Nvidia Shield?!

Det skulle sitta ruskigt fint!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | Steam Deck | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

får plussa på konsolbudgeten lite då, blir Blodpudding utan sylt till ungarna fram till jul

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

får plussa på konsolbudgeten lite då, blir Blodpudding utan sylt till ungarna fram till jul

Du kan strö lite socker över blodpuddingen för fredagsmyset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jefff:

Men 10X? Nä inte en chans, hur mycket snabbare var ett t ex 3060 än 970 (som då är på 28nm), kanske 3x? Sen är väl dom där siffrorana rejält missvisande iom fp16/32 och hur det gjordes om med Ampere vilket gjorde att antal CUDA-kärnor (och då tflops) inte längre är jämförbara mot tidigare generationer sett till rasterprestanda, för 0.39 är väl FP32?

https://www.youtube.com/watch?v=PmKBDABEdFo

Idag är en stor dag!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

3060 är ungefär 3x snabbare än ett 970 ja, med 2x fler kärnor. Switch 2 kommer som sagt ha 6x fler kärnor än Switch 1, vilket blir en 9x prestandaökning om skalningen skulle vara samma som för 970 -> 3060.

Ja, men 970 har lägre strömförbrukning än 3060. Ingen sådan ändring i balansen mellan CUDA-kärnor och frekvens kommer öka prestanda/w med en sådan faktor. Vi ser väl inte ens på den skillnaden mellan nvidia produkter mellan 28nm maxvell och 5nm Blackwell.

Om nu 10X är baserat utan "RTX", så kan dom möjligen plockat det på FP32, men FP16 är väl närmare 1TFLOPS vilket lär vara en ge en bättre fingervisning att jämföra med iom med ändringen för FP32 i ampere. Hittar siffran 786GFLOPS (vet inte om det är dockat eller portabelt läge), då pratar vi alltså om runt 4X om det nu var runt 3TFLOPS, det låter rimligt!

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det ser ut med regionslåsning på Switch2? Hur var det med 1:an? Tänker om man skulle råka vara förbi staterna i sommar och köpa en där...

Visa signatur

5700X3D|32GB|RTX 3080|Vattenkylt
Quest 3|HOTAS Warthog|G27|PS5

Permalänk
Medlem

Dags att bättra på min japanska nu. Inte en chans att jag köper en Switch 2 i Sverige.

Illa nog med kravet på SD Express för extra lagring, då mitt gamla 256GB-kort är obrukbart i Switch 2 för spel och sparfiler.

Smått äckligt med 4x så dyra kort utan hårdvara som drar nytta av det. Mitt nuvarande kort klarar redan 100MB/s.

Edit:
Är även lite orolig över att de fysiska Switch 2-kassetterna inte längre kommer att innehålla kompletta spel. Istället blir det till att tanka hem 50GB över WiFi vilket äter batterier snabbare än snabbt.

Skrivet av Cyne:

Hur var det med 1:an? Tänker om man skulle råka vara förbi staterna i sommar och köpa en där...

1:an är helt regionsfri, men du låser ditt Nintendo-konto till ett specifikt land.

2:an finns som låst till Japan samt som regionsfri.

Permalänk
Skrivet av Cyne:

Någon som vet hur det ser ut med regionslåsning på Switch2? Hur var det med 1:an? Tänker om man skulle råka vara förbi staterna i sommar och köpa en där...

Med tanke på tullpriserna så skulle jag nog inte räkna med att den är billigare i staterna, plus, vem fan vill åka till det u-landet nuförtiden ?

Visa signatur

MSI GeForce RTX 4080 VENTUS 3X OC || i9 9900k || MSI Z390 MAG TOMAHAWK || 16 gb ram || 1tb samsung 970 nvme M2

Permalänk
Medlem
Skrivet av HumanDecoy:

Med tanke på tullpriserna så skulle jag nog inte räkna med att den är billigare i staterna, plus, vem fan vill åka till det u-landet nuförtiden ?

Haha, ja, man får se var det landar, men dollarn har ju blivit billigare.
Och nej, det är snarare en bekant som vill åka därifrån i sommar

Visa signatur

5700X3D|32GB|RTX 3080|Vattenkylt
Quest 3|HOTAS Warthog|G27|PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Det enda vi vet är att Japanska modellen är region låst, exakt hur vet vi inte förutom att den bara har Japanska och låst till Japans eshop vet inte om den tar fysiska a spel från andra regioner, men där kostar den 3400 kr.

Vill du komma billigast undan så är det nog lättast att köpa från Tyskland just nu, köper du online betalar du typ bara frakt + moms skillnaderna dvs 6%.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Låter som svepskäl att inte köra OLED enligt mig, bara korkat att inte göra det. De menar att valet faller på LCD pga HDR. Men det är ju säkert för de stirrar sig blinda på maximal ljusstyrka skulle jag vilja påstå. Men grejen med HDR är ju inte maximal ljusstyrka.... Många verkar ju dock göra den kopplingen.

Sen lägg till på det tex OLED skärmar som klarar av HDR True black 400 som inte helt sällan blandas ihop med budget HDR400. Det är ju liksom inte ens i samma ligor dessa tävlar. Inte ens nääära. Ena är ju i praktiken uppåt toppen i hur bra det är medan det andra mer bör liknas vid ett deltagandepris än att HDR kan hanteras i någon större utsträckning på enheten...

Måhända att en OLED som är certifierad för True Black 400 inte klarar av att skjuta 1000 nits i ansiktet på användaren över hela skärmen om en scen utspelar sig mitt på dagen ute i Sahara någonstans....Men behövs ens det? Är ju snarare i mörka scener HDR verkligen kommer till sin rätt enligt mig. Och det är ju precis där LCD helt tappar bollen.

Näe. Iaf mina två cents. Korkat beslut. No-brainer att välja OLED om HDR är det man är ute efter. Inte LCD.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Med mer muskler under huven och DLSS, det låter inte som ett orimligt bästa-scenario. Den råa prestandan är jag mer nyfiken på, även om det egentligen inte är särskilt relevant.

Ur ett Sweclockersperspektiv är väl rå prestanda intressant. Men ur ett FZ och den som spelar är spelen det enda som räknas, och för ej-höginskomsttagare är väl pris på konsol och spel mest intressant.

Jag håller mig borta från spelmarknaden tills antingen 1. jag blir rik eller 2. barnen ger mig dåligt samvete.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

1:an är helt regionsfri, men du låser ditt Nintendo-konto till ett specifikt land.

2:an finns som låst till Japan samt som regionsfri.

Ja precis på 1:an är det ditt nintendo-konto som bestämmer vilken e-shop du blir bunden till men inget hindrar dig att ha en användare för EU och en för Japan, har köpt t.ex Nekopara från japans E-shop på min med ett sekundärt konto. Kassetter är helt regionsfria och plockar updatereingar oavsett din användares e-shop tillhörighet vad jag vet.

2:an som är japan-låst skulle bara ha system språk på japanska och bara ta japanskt nintendo-konto, frågan är om man kan köra Engelska kassetter och om spel låter en välja Engelska typ pokemon. Jag kan tillräckligt med japanska för att navigera både switch-menyer och eshop men vet inte om jag hade kunnat spela alla spel på bara japanska... aja om inget annat skulle det tvinga mig lära mig mer än vad jag redan kan (jlpt N2... girigiri)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Nej, den har inte 10 gånger bättre grafikprestanda då det handlar om fejkade bilder och uppskalning. Att den skulle ha 10 gånger bättre prestanda är lika verkligt som att 5070 har 4090-prestanda, d.v.s. noll.

Permalänk
Medlem

Blir till att köpa från utlandet då helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Bra marginaler distributören har då dollarn sjunkit kraftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kemikalieskatten gäller väl i resten av EU också, så borde inte den var inbakad i priset där?

Svensk skatt och det är riksdagsmajoritet för att avskaffa den. För Switch 2 skulle den landa på 45:-.

Permalänk
Medlem

Jag skulle helst inte vilja sätta en grej värd mer än 2-3 lax i händerna på barn att hoppa runt med, vilket jag antar är främsta målgruppen här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Dollarn är under 10 nu.

Euro priset är inkl moms vilket är runt 19% eller nått sånt i Europa.

469 euro gånger 11 sen lite kemikalier skatt och sånt så borde landa på 5500-6000 max.

Tycker ~5200 SEK från Amazon.de är lagom!

https://www.amazon.de/Nintendo-Switch-2/dp/B0F2J4SYJ2/

Permalänk
Medlem

Var sugen på Nintendo switch 2. Men efter detta så vette fan.

Visa signatur

Stora fötter stor..

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag jag fel. Men vem är den här konsolen för? Barnfamiljer bryr sig inte så mkt om en liten förbättring i botw, liten förbättring av donkey kong, Mario etc. Jag är inte alls jätteimponerad av det visuella i Mario Kart World jo jämfört med tidigare spel.

Kommer barnfamiljer betala 7k för detta?

För de som är mkt inom gaming: vill dessa ha elden ring, FF7 remake, Cyberpunk i 30 fps? De som är insatta i spel kan spela dessa spel på ”bättre” plattformar.

Jag nosar mig till en flopp på avstånd…

Permalänk
Medlem

Bergsala maffian igång igen.

Permalänk
Medlem

Det är ju nästan värt att åka till Japan och köpa ett i stället. Kan ju passa på att äta lite god sushi på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Bergsala maffian igång igen.

Det är Nintendo som är den egentliga maffian då man utan några som helst problem kan sälja den i Japan med endast japanskt språkstöd för 1300 kr mindre. Trots det lägre priset så säljs den till vinst eftersom Nintendo aldrig säljer sina konsoler till förlust, så man kan ju fråga sig hur lågt det faktiska priset för konsolen egentligen är och hur mycket Nintendo tar i vinst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizzle:

Det är ju nästan värt att åka till Japan och köpa ett i stället. Kan ju passa på att äta lite god sushi på vägen.

Språk och region är låst till Japan/japanska.

Permalänk
Medlem

Jag var sugen och närmast inställd på att köpa en till i sommar, nu är jag inte längre det. Konsoll plus tre spel för närmare 10k. Det blir inget med det.