Vad är min begagnade skärm/TV värd?

Permalänk
Medlem

Jag har TCL 55C735 55" QLED 4K Ultra HD.
Köpte den aug 2023. Knappt använd.
Den säljs inte längre, och på prisjakt har en butik den för 9990 kr.
Tänker jag kan få minst 6000 kr för den.
Är den värd 6000kr idag, eller mer?
Det är nog ingen tv på prisjakt som har samma prestanda till detta pris.

Permalänk

njae...

3000-3500:- kanske

att den ligger på 9000:- nu är för att det är "scalpföretag och skumrask" som försöker sälja av sina hyllvärmare utan att gå back.

du får en sproilans ny 55" tv med likvärdiga specifikationer för ungefär samma 6000-7000:- idag från erkända märken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺

TCL:s direkta ersättare till C735 är C745 och C755 aka C805: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12908540

Den bildtekniska kapaciteten två år senare hos C805:n är långt högre än hos C735 och även C745. Fortfarande samma nivå av produkt med plastigt chassi, enklare reflexfilter, blaskig bild i vinklar, rätt menlösa högtalare etc. Fast den FALD som särskilt C805 tillför (och C735 saknar) ger all skillnad i världen för just bildkvaliteten. C735 är idag på ett detta plan mer jämförbar med T8B-modellen som ändå har lite mer i fråga om ljusstyrka. Prishistoriken tar 55T8B till 6.990 under reaperioder.

Det går undan på den här nischen av fronten med just TCL:s enklare modeller på gott och ont. Andra tillverkare är mest still och säljer samma produkt på nytt år efter år. Men TCL adderar faktiskt värde i botten, vilket är gott. Ont i fråga om att sälja TCL-modeller begagnade eftersom de så snabbt blir gårdagens teknik.

Permalänk
Medlem

Aha, men det är fortfarande dyrare än min TV.
6000, eller iaf 5000 är fortfarande billigare än de nya. 3500kr är ju lite väl lågt tycker jag, men fattar att det värde går ner enl marknaden.

Permalänk
Skrivet av slkcobra:

6000, eller iaf 5000 är fortfarande billigare än de nya. 3500kr är ju lite väl lågt tycker jag, men fattar att det värde går ner enl marknaden.

med tanke på att du kan få ut en helt ny gratis om den går sönder innom de 3 första åren på reklamation som första hand köpare är ju värt en del.

köper man din begagnad för det priset har du betalt nästan lika mycket utan någon som helst säkerhet mot potentiella fel som kan uppstå pga åldern.

så jag står fast vid ~3000-3500:- hade personligen defenetivt inte betalat nästa fullpris...

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av slkcobra:

Detta med att vikta mellan snabb affär eller få in så mycket pengar som möjligt. Fler tusenlappar önskade står i proportion till mängden köpare vilka har mindre koll på utbudet och hur TV-priserna fungerar. Det vill säga att det är någon som tänker som du själv, att det "...fortfarande billigare".

Om det är någon gång man ser den där TV:n som legat ute i veckor och månader på blocket så är det den senare kategorin. Man vill ha 6000 pix för en äldre TV där motsvarande, en sprillans ny och rent av lite bättre modell, kostar 7000 när det är rea. Och den som har greppat TV-priserna vet att man väntar in reor eftersom det annars är bortkastade pengar.

Skulle du själv köpt en begagnad produkt för 5000-6000 kronor när en helt ny, rent av lite bättre modell med garantier kostar 7000 kronor? I sådana fall är det givetvis upp till dig att försöka. Alla har ju lite olika historier att berätta om hur det går.

Permalänk
Medlem

Tja! Har en Asus rog pg258q 240 hz 1 ms skärm 1920x1080 som jag funderar på sälja. Dock har den en jätteliten svart pixel ( heter det så? ). Kan man begära 1000 kr eller är det för mycket? Gick ej ladda upp bild. Bifogar länk på skärmen. https://www.inet.se/produkt/2208414/asus-25-rog-swift-pg258q-...

Mvh

Permalänk
Skrivet av Valle92:

Tja! Har en Asus rog pg258q 240 hz 1 ms skärm 1920x1080 som jag funderar på sälja. Dock har den en jätteliten svart pixel ( heter det så? ). Kan man begära 1000 kr eller är det för mycket? Gick ej ladda upp bild. Bifogar länk på skärmen. https://www.inet.se/produkt/2208414/asus-25-rog-swift-pg258q-...

Mvh

kanske.

TN paneler är svårbedömda och inget folk som är insatta generellt äns tittar efter längre iom att IPS har kommit ifatt i panelteknik och kan prestera näst intill likvärdigt upp till ~300hz för typ 3000:- ny.

sen så är 24-25" lite ur tiden de flesta vill iaf ha 27" eller större känns det som.
och en död pixel ger ju inget positivt heller på priset.

men testa kanske någon som vill plocka upp den för det priset fortfarande en helt ok skärm om än väldigt utdaterad i teknik idag men räkna med att kanske få gå ner i pris för att få den såld.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kanske.

TN paneler är svårbedömda och inget folk som är insatta generellt äns tittar efter längre iom att IPS har kommit ifatt i panelteknik och kan prestera näst intill likvärdigt upp till ~300hz för typ 3000:- ny.

sen så är 24-25" lite ur tiden de flesta vill iaf ha 27" eller större känns det som.
och en död pixel ger ju inget positivt heller på priset.

men testa kanske någon som vill plocka upp den för det priset fortfarande en helt ok skärm om än väldigt utdaterad i teknik idag men räkna med att kanske få gå ner i pris för att få den såld.

Tackar för ett bra svar!

Permalänk
Medlem

Uppgraderade till en ny TV nyligen (LG G4 65"), så jag undrar vad kan man få för en LG C8 55" oled i bra använt skick, fot och all packmaterial finns kvar, inga inbränningar, rök o djurfritt om man inte räknar in dammråttor då.

Tackar på förhand.

Permalänk
Medlem

@Irontex: Det går att köpa en ny LG B4 55" (2024 modell) direkt från LG för cirka ~9700 SEK (Går att komma ner ytterligare någon tusenlapp om man har Benify-kod) så utgångspris kanske hälften av det med prutmån?

Låt säga mellan 3000-4500kr beroende på säljplats och hur bråttom du har att sälja.

Permalänk
Medlem

Tjena. Ville kolla lite vad ni tror om efterfrågan samt pris på denna
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...
Köpte för ca 10 månader sedan och älskar skärmen men märker att datorn pallar inte spela 4k så som jag vill. Antar att det blir billigare att sälja denna och köpa en 1440p igen.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusn1:

Köpte för ca 10 månader sedan och älskar skärmen men märker att datorn pallar inte spela 4k så som jag vill. Antar att det blir billigare att sälja denna och köpa en 1440p igen.

Tack på förhand!

Varför inte spela med uppskalning istället? Eller sänka inställningarna i spelet litegrann?

Du kommer nog tappa ungefär halva inköpspriset och därmed behöva köpa något markant sämre än den skärmen

Permalänk
Bildexpert 📺

Fel tråd, detta men ja @Linusn1 du fortsätter spela i 1440p – eller 1080p – och tar till varianter av DLSS och FSR beroende på spel och GPU de gånger datorn inte orkar rendera 4K native. En av de starkaste 4K-fördelarna är att du inte längre är låst i en låg upplösning utan kan ta det mesta möjliga ur varje situation. Att byta ned dig till 1440p-skärm igen gör dig endast mer låst och du förlorar tid och pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linusn1:

Tack på förhand!

Kör dom tyngre spelen i 1080p, borde bli bra på 4k skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

@Irontex: Det går att köpa en ny LG B4 55" (2024 modell) direkt från LG för cirka ~9700 SEK (Går att komma ner ytterligare någon tusenlapp om man har Benify-kod) så utgångspris kanske hälften av det med prutmån?

Låt säga mellan 3000-4500kr beroende på säljplats och hur bråttom du har att sälja.

Tack för svar, ungefär där jag trodde själv, ca 3700:- känns väl rätt rimligt, har varit väldigt nöjd med denna, tyvärr känns den lite för stor, annars hade jag nog använt den som datorskärm.