Windows 11:s marknadsandel stiger snabbt

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Men hur är det möjligt, det är ju det absolut sämsta OS'et någonsin

Indirekt tvång. Fortsatte MS leverera säkerhetsfixar så inte fan skulle jag köra 11:an frivilligt. Finns ingen anledning att nedgradera, eller i bästa fall sidgradera.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Att supporten tar slut (om man inte betalar) i oktober är en god anledning kan jag tycka.

Påtvingad anledning, inte för att os:et på något vis är bättre

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På vilket sätt?

Användandet av Linux desktop i Norge är tiofaldigat högre jämfört med i Sverige. Trots att vi är grannländer med liknande kultur och värderingar. Visst, man kan dra paralleller med att antalet elbilar per invånare är också markant högre men det är ju med hjälp av stimulans och lagstiftning.

En annan intressant sak med grafen är korrelationen mellan windows-dippen och linux-ökningen. Om det inte är mätfel ser det ut som att något fick, under kort tid, många att byta till Linux. För att sedan gå tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeatEatR:

En annan intressant sak med grafen är korrelationen mellan windows-dippen och linux-ökningen. Om det inte är mätfel ser det ut som att något fick, under kort tid, många att byta till Linux. För att sedan gå tillbaka.

Många, inklusive mig själv, försöker sig på att gå över till Linux, men av en myriad anledningar väljer man ändå att gå tillbaka det Windows, som sägs vara det sämsta OS:et på marknaden. Det säger väl en del om Linux

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

Likväl en anledning att byta tycker jag.

Permalänk
Medlem

jag bootar bara in i win 11 när jag vill spela ps5 (routar ljud via audacity till mina focal).
För allt annat gäller linux (bazzite).
Ljud i linux är tydligen något mysterium svårare än mörk materia och mörk energi.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Hur stor andel har Linux? Är en del av den kretsen och att inte vi blir fler är ytterligare ett bevis på att människosläktet är dumt.

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS Dual GeForce RTX 4060 V2 OC / Skärm #1 MSI G2712F + Skärm #2 Asus VG248

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Många, inklusive mig själv, försöker sig på att gå över till Linux, men av en myriad anledningar väljer man ändå att gå tillbaka det Windows, som sägs vara det sämsta OS:et på marknaden. Det säger väl en del om Linux

Kör Linux Mint och visst, man fick krångla lite med Firefox för att få den att köra hårdvaruaccelerering och jag kör någon light variant av Discord (på andra skärm utan problem) men allt rullar på utmärkt idag

Windows 11 har jag enbart på en bärbar för BankID när inte mobilt sådant räcker till och för något spel som vägrar Linux eller kräver anti-cheat.

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS Dual GeForce RTX 4060 V2 OC / Skärm #1 MSI G2712F + Skärm #2 Asus VG248

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lith:

Kör Linux Mint och visst, man fick krångla lite med Firefox för att få den att köra hårdvaruaccelerering och jag kör någon light variant av Discord (på andra skärm utan problem) men allt rullar på utmärkt idag

Windows 11 har jag enbart på en bärbar för BankID när inte mobilt sådant räcker till och för något spel som vägrar Linux eller kräver anti-cheat.

Så för att köra Linux, så behöver man ändå ett operativsystem (Windows) som faktiskt fungerar fullt ut... Got it

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Dem har kört med ganska påtvigade windows update på senaste.
Hade inget val på min jobb dator och vi har en jobb dator som jag inte vill stänga av för den tjatar också om att uppdatera till W11

Skrivet av Bakwetu:

Företag och offentlig förvaltning håller väl på att byta ut sina system pga att win10 inte kommer stödjas längre? Det är inte för att w11 är så himla attraktivt utan för att de måste.

Skrivet av backfeed:

Indirekt tvång. Fortsatte MS leverera säkerhetsfixar så inte fan skulle jag köra 11:an frivilligt. Finns ingen anledning att nedgradera, eller i bästa fall sidgradera.

Skrivet av Mo0rbid:

Jag tror också att det här är den absolut största anledningen till att folk byter till 11.
Och som jag alltid undrar i dessa trådar, varför gör EU ingenting mot detta enorma hårdvaruslöseri?

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

Windows 11 är OK men det finns mycket att önska. Visst kan man se de flesta egenskaper och inställningar men sammantaget så är gränssnittet tråkigt, i grå nyans. Lite nytänkande vore inte helt fel. De borde snegla på vad andra OS har för menyer - det finns fler alternativ än LINUX.
Någon vetenskaps sa följande....
Att skapa själv är kreativt medan att sno uppfinningar från andra utan det märks är genialt.

Permalänk
Medlem

Precis. :)

Skrivet av kolander:

Iofs, men tycker ändå att en viss tillväxt bör kunna komma. Jag talar inte om att det skulle gå från 1.45% till 55% över natt.

Precis, Rom byggdes inte på en dag.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem

Snälla sluta med dessa onödiga artiklar, klart det ska "stiga snabbt" i statistiken om den tidigare visade ett steg neråt. Varken eller säger ingenting alls förutom att statistiken är inom 3-5% felmarginal för det den mäter.

Permalänk
Medlem

Blir Linux (troligtvis Zorin) på jobbdatorn om bara Teams-klienten funkar bra nog när det är dags.

Hemma så skulle det uppskattas väldeliga om Microsoft håller löftet att inte peta mer i Windows 10 under 2026. De skulle ju sluta ändra i Windows 10 redan förra året men de kan fan inte låta bli! 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Dem har kört med ganska påtvigade windows update på senaste.
Hade inget val på min jobb dator och vi har en jobb dator som jag inte vill stänga av för den tjatar också om att uppdatera till W11

Det går ju fint att använda papper och penna istället för att behöva krångla till det med en dator som ibland behöver uppdateras

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Det går ju fint att använda papper och penna istället för att behöva krångla till det med en dator som ibland behöver uppdateras

Fast nu letar du ursäkter. Det är ju som att säga att man ska ringa Gutenberg eftersom det är så jobbigt att vässa en penna. 🤣

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Så för att köra Linux, så behöver man ändå ett operativsystem (Windows) som faktiskt fungerar fullt ut... Got it

Nopes, klarar mig med bank-id i mobilen och man kan skita i de spelen som kör anti-cheat mjukvaran tills utvecklarna skärper sig

Laptopen finns som en extrem nödlösning men är inget jag använder regelbundet.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jnsson:

Nope, det är ett känt problem, iallafall vad jag kunnat hitta med Google sökning. Fungerar inte i Ubuntu t.ex. har även testat andra. https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=nuc7i3bnh+...

Fungerar som sagt alldeles utmärkt i Windows, men får inget ljud via HDMI i Linux

Så skill issue

Körde Linux på laptop både hemma och på jobbet under lite mer än 15 år, helt utan problem likt det.
Tricket? Eftersom jag visset att datorn skulle köra Linux kollade jag så klart innan köpet att den hade gott HW-stöd.

I fallet NUC så lär nästan alla modeller fungera hur bra som helst, men uppenbarligen var det möjligt att välja något som tydligen hade problem. Inte så att alla datorer fungerar väl ihop med Windows heller, men vet man med sig att man ska köra just Windows så kollar man lämpligen att stödet finns.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxan:

Om det är program som bankid så kan du köra dem i en virtualboxmaskin där du har installerat windows 10/11.

Jag kör waydroid om jag behöver bankid. sjukt smidigt. och helt isolerat från resten av systemet. Ett annat plus är att jag inte behöver betala nån windows licens.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av dalu1976:

Installera Start11 om problemet är startmenyn, taskbaren och filhanteraren. Kostar typ en hundring, men väldigt värt det. Lägga till egna mappar med program eller genvägar (eller vad man nu behöver) i taskbaren är guld.

Nej, bättre med Openshell för den har ju öppen källkod.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Skrivet av FabriciusRex:

jag bootar bara in i win 11 när jag vill spela ps5 (routar ljud via audacity till mina focal).
För allt annat gäller linux (bazzite).
Ljud i linux är tydligen något mysterium svårare än mörk materia och mörk energi.

Med pipewire brukar det bara vara att välja rätt utgång.
Med pulse audio var det jobbigare men betydligt mindre bök än Windows som spontant får för sig att avinstallera en drivrutin emellanåt.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Med pipewire brukar det bara vara att välja rätt utgång.
Med pulse audio var det jobbigare men betydligt mindre bök än Windows som spontant får för sig att avinstallera en drivrutin emellanåt.

i windoh fungerar allt som det ska. Alla in- och utgångar är synliga i alla program. I bazzite (fedora kinoite med kde plasma 6.något) syns endast huvud in/ugångar och val för övriga relevanta är borta. Kör pulseaudio via pipewire.

Har också googlat och testat varendra program som föreslås. Samtliga program ger samma resultat. Endast valda kanalar från audio inställningar syns och resterande relevanta är borta.

relevanta är alltså det mitt externa ljudkort har. I audacity i linux t.ex. ser jag samtliga in/utgångar från moderkortet och något som ser ut att vara från gpu:n.

Endast i ljudinställningarna ser jag samtliga in/utgångar fast i form av "profiles". Och ändrar man uppspelning kanal till en profil så ändras insplening till samma. Och dessa ändringar är vad som syns i alla andra program. Så vill man routa ljud in i kanal x och ut i kanal y... har ej fått det att fungera.

men men, windooooh 11 får väl vara kvar så länge.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements
- Demon's Souls Remkae
- Bloodborne
- Elden Ring
- Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Android 45.58%, Windows 25.86%, iOS 18.08%, OS X 4.92%, Unknown 2.52%, Linux 1.45% Länk

Linux är tyvärr en sådan liten del, och som man ser så använder inte så många datorer längre och det kommer fortsätta att minska. Webben är på väg till bara appar på telefoner. Många bryr sig inte alls om webbsidor och vet inte eller kommer ihåg att man öppnar en webbläsare och skriver en adress där.

Det mesta fungerar i Windows och så fort man ska köra Linux får man göra avkall på program man tycker om. En del använder inte vissa program och vissa spel och då går det ju bra att byta. Att mista Dopus, Infanview och autohotkey är mig för stort i förhållande till friheten med Linux.

Men att Windows 10 är 12% större när Windows 11 funnits så länge är ju egentligen ett bevis på misslyckande för Microsoft. Men givetvis skulle andelen Win 11 vara mycket större om de godkände äldre hårdvara.

Fast nu kollar du telefoner, tablets och allt annat. Vi tänker väl på desktopinstallationer på stationära och bärbara?

Linux har gått från 1.5% till 4% på 5 år. 4% betyder att tjugofemte person använder det. Lite överraskande mycket tycker jag. Jag tror inte Linux kommer bli dominerande eller en stor spelare inom de närmsta 15-20 åren, men saker förändras sakta.

Windows har gått från 84% till 72% på 5, men jag undrar om det har något att göra med "Unknown". Om "Unknows" är pga privacybrowsers som inte rapporterar OS för att unvika fingerprinting. Om inte, så är trenden att Windows sakta krymper. Och att Linux sakta ökar.

https://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/worldwide/...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Linux har gått från 1.5% till 4% på 5 år. 4% betyder att tjugofemte person använder det. Lite överraskande mycket tycker jag.

Räknas Steam Deck som Desktop? Var hamnar Raspberry Pi? Var hamnar ChromeBooks?

Kör själv gärna Linux på min laptop, men är ganska ensam om det i min omgivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Räknas Steam Deck som Desktop? Var hamnar Raspberry Pi? Var hamnar ChromeBooks?

Kör själv gärna Linux på min laptop, men är ganska ensam om det i min omgivning.

Om chromebooken kör ChromeOS så räknas den som ChromeOS. Det är den gröna linjen.

Jag gissar att du inte kollat länken?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Om chromebooken kör ChromeOS så räknas den som ChromeOS. Det är den gröna linjen.

Jag gissar att du inte kollat länken?

AdGuard Pro och NextDNS blockerar all form av datainsamling på min mobil, så just statcounter.com är lite tabu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalu1976:

Installera Start11 om problemet är startmenyn, taskbaren och filhanteraren. Kostar typ en hundring, men väldigt värt det. Lägga till egna mappar med program eller genvägar (eller vad man nu behöver) i taskbaren är guld.

Tack för tipset! Riktigt bra mjukvara

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

Tack för tipset! Riktigt bra mjukvara

Har köpt programmet jag med för några månader sedan.
Finns några buggar men så skönt att kunna ha samma bredd på alla öppna program. Win 11 taskbar ändrar så om ett program bara har titlerad som är 2-3 bokstäver så blir den knappen mycket mindre. Sedan som du ser så kan man ändra font och färg och storlekar på desktopen också. Bara det är värt dom pengarna utan alla fördelen som själva startmenyn har i Start11

Edit: Och för filhantering finns det One commander, Windows commander, Directory Opus och många fler som är mycket bättre.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se