Ingen respons från Webhallen

Permalänk
Medlem

Ingen respons från Webhallen

Hej

Jag har varit trogen kund hos Webhallen sen många år tillbaka. Även om dom i vissa fall varit något dyrare har jag värderat möjligheten till att åka till en fysisk butik om det kniper men även att ha allt samlat på ett ställe.

Men nu vet jag inte vad Webhallen håller på med. Det är som dom har stängt.

2025-03-09 beställde jag en vara som fanns i lager. När den inte va skickad två dagar senare kontaktade jag chatten som förklarade att den produkt ansvariga var tvungen att skapa ett nytt produktnummer eller liknande (minns inte ordagrant) men att produkten säkert skulle skickas senare samma dag.

2025-03-14 kontaktade jag supporten via webbformulär och avbeställde orden. Jag väntar fortfarande på återkoppling.

Summering:
Webhallen har inte levererat en produkt som finns i lager på snart en månad och dom har inte svara på ett snart tre veckor gammalt mail.

Har ni samma erfarenhet från senaste tiden?
Skulle ni fortsätta handla hos en butik efter tre veckor av total tystnad

Permalänk
Viking

Typiskt Webhallen

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Det finns väll egentligen bara en sak att göra, vara på dom så ditt ärende går igenom. Efter det så överväger man andra alternativ innan man handlar hos dom igen. Jag har också slutat att besöka Webhallen på sista tiden, det finns ingen dragkraft längre.

Permalänk
Medlem

Liknar ett ärende jag hade från Black Week i slutet av Nov 2024 till Januari 2025, jag köpte tyvärr med presentkort som hann gå ut under tiden så kunde inte heller få någon återbetalning efter att de misslyckats leverera. Så, ligger du ute med pengar, speciellt presentkort, var på dem, ring.

Webhallen har enorma skatteskulder, ca 300 miljoner, så jag skulle inte rekommendera att man förskottsbetalar någonting, ett "normalt" företag hade kunnat vara konkursmässigt men de ägs ju av Komplett som väl ändå har pengar fortfarande.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Deras ekonomi är körd i grunden och deras kundtjänst är utraderad i princip... tror inte konkurs är långt borta.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det @Pirum sa....

Min rekommendation är också att, om du ligger ute med pengar, verkligen vara på dem tills du får tillbaka dem. Sen tittar du aldrig åt deras håll igen. Det finns betydligt bättre återförsäljare där ute.
Jag var också en trogen kund som aldrig hade haft behov av att lösa något med deras kundtjänst men när den dagen (veckorna) kom, var det också då slutade handla där och jag har helt ärligt nästan uteslutande fått bättre köpupplevelser från diverse andra återförsäljare sedan dess.

Det är inget fel att vara lojal mot en specifik återförsäljare men Webhallen är enligt min åsikt absolut inte en som förtjänar det.

Permalänk
Snusfri

Så synd att Webhallen gått ner sig nå fruktansvärt.

Har helt slutat handla därifrån pga hur de behandlar sina kunder.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Råkade ut för något liknande nyss. Beställde en kylare som såg ut att finnas i lager, men efter över en vecka var den inte skickad. Kontaktade kundtjänst och fick reda på att det lager (I borås tror jag?) hade inte möjlighet att leverera via min valda leveransmetod (instabox). Enda lösningen var att ta bort beställningen och lägga en ny. Nu dök varan iaf upp några dagar senare men man kan ju fundera på vad dom pysslar med egentligen!?
Ska dom inte ta hand om sånt här utan att jag ska behöva kontakta och påpeka att dom inte skickar varor ordentligt som finns i lager?

Visa signatur

CPU/Kylare: AMD Ryzen 9 9950X3D/Noctua NH-D15 G2
Chassi/PSU: ASUS PA602/Seasonic-Noctua TX-1600 1600W
MB/RAM: ASUS ROG Strix X870E-E Gaming Wifi/Corsair Vengeance 64GB
SSD/GPU: Samsung 9100 Pro 2TB/ MSI RTX 5090 Suprim
Monitor/AVR/Högtalare: LG OLED C9 77"+LG OLED C4 42"/Marantz Cinema 50/Dali Zenzor

Permalänk
Medlem

Tack för inputen. Låter ku inget vidare när det är mer än en isolerad händelse.
Då jag har betalat med kort så låter det som jag helt enkelt får börja tjata så jag får tillbaka pengarna. Har en anna order liggandes som inte finns i lager. Blir nog samma med den.

Permalänk
Medlem

Det lät ju skit.

Jag addar dem mentalt till min undviklista, tack för redogörandet/redogörelserna.
Om nån vill köpa lite wh-brandad tryckluft så tror jag lite finns kvar i en burk.
Hej!

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Låter helt bananas faktiskt. Jag beställde nyss ett VR headset från dom, och jag tror beställningen lades på en Måndag runt 11. Klockan 11 på TIsdagen, alltså dagen efter, hade jag ett paket att hämta, och då bor jag ändå halvvägs upp i landet. Blev både förvånad och glad. Men trist att höra att du har haft problem med dom. Själv roterar jag lite, handlar inte bara av en och det var ganska länge sedan som jag köpte något från WH innan jag beställde det här VR headsetet.

Hoppas det löser sig.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Tack för inputen. Låter ku inget vidare när det är mer än en isolerad händelse.
Då jag har betalat med kort så låter det som jag helt enkelt får börja tjata så jag får tillbaka pengarna. Har en anna order liggandes som inte finns i lager. Blir nog samma med den.

Hej!

Ja, historien om Webbhallen är både lång, tråkig, onödig och lite skrämmande!
Från att ha varit en av butikerna i topp-skiktet, till att idag ligga på den absolua botten-skiktet. Men de har ju faktiskt skapat detta ras helt på egen hand....inte deras kunder.

Eftersom det finns risk för att Webbhallen kanske gör konkurs väldigt snart (?), så rekommenderar jag dig att redan i morgon kontakta din kommuns konsumentvägledare!
Då kan du få råd om hur du kan göra för att minimera din risk att förlora pengar vid en eventuell konkurs.
Men som sagt....gör detta snarast och omgående tycker jag!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Hej

Jag har varit trogen kund hos Webhallen sen många år tillbaka. Även om dom i vissa fall varit något dyrare har jag värderat möjligheten till att åka till en fysisk butik om det kniper men även att ha allt samlat på ett ställe.

2025-03-09 beställde jag en vara som fanns i lager. När den inte va skickad två dagar senare kontaktade jag chatten som förklarade att den produkt ansvariga var tvungen att skapa ett nytt produktnummer eller liknande (minns inte ordagrant) men att produkten säkert skulle skickas senare samma dag.

2025-03-14 kontaktade jag supporten via webbformulär och avbeställde orden. Jag väntar fortfarande på återkoppling.

Summering:
Webhallen har inte levererat en produkt som finns i lager på snart en månad och dom har inte svara på ett snart tre veckor gammalt mail.

Jag har inte samma erfarenhet när det gäller leverans, har inte kontaktat kundtjänst detta år, däremot 1 gång under hösten, via chatt och det slutade med att de avbeställde en order och så la jag en ny order med leverans till mig istället för hämta i butik. Vad är det för vara du köpt, det har du inte skrivit.

Skrivet av deegan:

Låter helt bananas faktiskt. Jag beställde nyss ett VR headset från dom, och jag tror beställningen lades på en Måndag runt 11. Klockan 11 på TIsdagen, alltså dagen efter, hade jag ett paket att hämta, och då bor jag ändå halvvägs upp i landet. Blev både förvånad och glad. Men trist att höra att du har haft problem med dom. Själv roterar jag lite, handlar inte bara av en och det var ganska länge sedan som jag köpte något från WH innan jag beställde det här VR headsetet.

Hoppas det löser sig.

Jag har inte heller haft problem med leveranser från Webhallen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Förstår känslan. Jag hade ett riktigt helvete med Elgiganten. Total arrogans och inkompetent hantering av återtag av en produkt. Jag fick i princip sköta deras jävla jobb och ingen som helst kompensation fick jag. Var nära att gå ut i tidningen om hela skiten.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Ja, historien om Webbhallen är både lång, tråkig, onödig och lite skrämmande!
Från att ha varit en av butikerna i topp-skiktet, till att idag ligga på den absolua botten-skiktet. Men de har ju faktiskt skapat detta ras helt på egen hand....inte deras kunder.

Eftersom det finns risk för att Webbhallen kanske gör konkurs väldigt snart (?), så rekommenderar jag dig att redan i morgon kontakta din kommuns konsumentvägledare!
Då kan du få råd om hur du kan göra för att minimera din risk att förlora pengar vid en eventuell konkurs.
Men som sagt....gör detta snarast och omgående tycker jag!

Åja. Så orolig är jag inte. Jag kollar med dom i morgon så kommer det lösa sig. Det är inte det att dom försöker blåsa mig. Det är mer att deras rutiner/medarbetare har missat återkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har inte samma erfarenhet när det gäller leverans, har inte kontaktat kundtjänst detta år, däremot 1 gång under hösten, via chatt och det slutade med att de avbeställde en order och så la jag en ny order med leverans till mig istället för hämta i butik. Vad är det för vara du köpt, det har du inte skrivit.

Det är för att de har lite orderingångar och får iväg det de har på lager kvickt, detta handlar om förbeställning med förbetalning, pengar de gör allt för att få behålla antagligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har över 213 ordrar under 13 år utan några större bekymmer så det är därför jag funderar vad som händer när dom felar både med leverans och kommunikation.

Nej jag har inte sagt vad jag beställt då jag inte tycker det är jätte viktigt.
Men för sakens skull är det en Shelly 3EM.
Jag behöver inga tips på vart jag kan köpa en eller hur jag kan få leverans. Det är löst sen länge. Där av avbeställningen.

Permalänk
Medlem

Tror inte dom överlever 2025 tyvärr. Sämre kundtjänst är svårfunnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Hej

Summering:

Webbhallen har totalt havererat, jag har upplevt precis samma sak som du fast istället för veckor pratar vi om månader Slutade med att jag avbokade samt beslutade mig för att aldrig handla från dem igen.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Är nog bäst att beställa på faktura som betalas inom 14dagar när man beställer från webhallen så man slipper ligga ute med pengar vad det låter som...

Jag har dock aldrig själv haft problem med att inte fått grejer skickat, tycker de har väldigt bra o snabb leverans. Mycket bättre än till exempel spelbutiken som man kan få vänta 2-4dagar på att få sina spel. Webhallen får man dagen efter...

Mitt problem med webhallen är att de har fått mycket sämre sortiment på framför allt spel, det enda jag är intresserad av från dem...

Permalänk
Medlem

Oj vad tråkigt.

Jag har själv lagt +40 beställningar till Webhallen genom åren och har inte någonsin haft problem.
Beställde senast i februari och mars, paketen kom fram fort och jag betalade.
Väljer alltid klarna/faktura om det är större belopp och betalar efter att jag har hämtat ut varan och sett att den är ok.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Jag har över 213 ordrar under 13 år utan några större bekymmer så det är därför jag funderar vad som händer när dom felar både med leverans och kommunikation.

Nej jag har inte sagt vad jag beställt då jag inte tycker det är jätte viktigt.
Men för sakens skull är det en Shelly 3EM.
Jag behöver inga tips på vart jag kan köpa en eller hur jag kan få leverans. Det är löst sen länge. Där av avbeställningen.

Jag tänkte inte ge tips på vart du skulle köpa, tänker mer om det var någon ovanlig produkt eller liknande

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag tänkte inte ge tips på vart du skulle köpa, tänker mer om det var någon ovanlig produkt eller liknande

Permalänk
Medlem

Priserna, usel kundtjänst, ljuger för sina kunder här på forumet och i artiklar, säljer begagnade varor som nya, har interna tävlingar som mer eller mindre går ut på att lura sina kunder och liknande fuffens gör att Webhallen förtjänar att konka.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kundtjänst har gått ner sig totalt den senaste tiden, vilket är synd för jag är kund sen 10+ år tillbaka och har redan börjat handla i andra butiker.

Permalänk
Medlem

Det är verkligen tråkigt, men jag har känt ett tag nu att Webhallen kanske är på väg mot en svår situation. Allt fler trådar och diskussioner dyker upp som pekar på att det inte går så bra för dem. Och det påverkar ju en själv också – man tvekar kanske att handla dyra produkter där eftersom man får intrycket att företaget har det tufft, vilket självklart inte hjälper dem att komma på fötter igen.

Det känns som att de inte riktigt bryr sig om att skapa något bra. Allt de gör verkar vara en mindre lyckad version av något som redan finns, och det känns som om de gör det utan riktig engagemang eller vilja att göra något genomtänkt. Det blir som något halvdant och utan riktigt hjärta.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Nu har jag 0 insyn i Webbhallen, men jag tror att det krävs oerhört mycket för att stoppa det här sjunkande skeppet. Det är dock inte omöjligt....men mycket svårt och tidskrävande.

Personligen tror jag att en fullkomlig helomvändning krävs med en ny styrelse, ny ledning under styrelsen och i många fall även nya medarbetare/personal ut mot kund. Alla måste dessutom både orka, vilja och ha förmågan att jobba stenhårt med ett ständigt och genuint brinnande intresse. Alla måste göra sitt bästa precis hela tiden och utan att vara påklistrat. Engagemanget måste vara äkta.

Då kanske.....Webbhallen kan komma tillbaka igen för att på sikt bli lika bra (eller bättre) som Inet är idag.
Om Webbhallen (mot förmodan?) kanske skulle lyckas med detta, så skulle precis alla, inklusive Inet, tjäna på detta, eftersom god konkurrans är bra och utvecklande.

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem

@Webhallen kanske kan ge dig svar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Webhallen svarade mig då jag hade samma problem. De hävdade att pga. systembyte så har de inte i dagsläget inte möjlighet att skicka från butiker, utan endast från webblagret. De jobbar på att få detta på plats igen.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||