Roborock Q8 Max+ Lidar fel 1

Permalänk
Medlem

Roborock Q8 Max+ Lidar fel 1

Hej!

Har en Roborock Q8 Max+ och mitt i städningen idag så avbröt den och sa att Lidartornet sitter fast.
Verkar inte snurra alls som den ska när man startar dammsugaren.

Jag öppnade dammsugaren helt och kollade, men verkar inte drivas av samma gummibandsystem som äldre modeller, så kunde inte testa samma felsökning som de gör i videos när jag har googlat. Tänkte att jag skulle pröva köpa en ny motor då det ej finns någon garanti kvar på dammsugaren.

Någon som vet vilken motor som behövs? Verkar vara ganska lite dokumentation gällande just den här modellen när man ska försöka laga den.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen möjlighet att reklamera? Släpptes senare delen av 2023 så kan ju inte vara så gammal.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Reklamera den.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebathon:

Hej!

Har en Roborock Q8 Max+ och mitt i städningen idag så avbröt den och sa att Lidartornet sitter fast.
Verkar inte snurra alls som den ska när man startar dammsugaren.

Jag öppnade dammsugaren helt och kollade, men verkar inte drivas av samma gummibandsystem som äldre modeller, så kunde inte testa samma felsökning som de gör i videos när jag har googlat. Tänkte att jag skulle pröva köpa en ny motor då det ej finns någon garanti kvar på dammsugaren.

Någon som vet vilken motor som behövs? Verkar vara ganska lite dokumentation gällande just den här modellen när man ska försöka laga den.

Att reklamera innebär att du klagar på fel. I Sverige har du reklamationsrätt i 3 år. Du kan till exempel reklamera en vara som fungerar dåligt eller är trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Ingen möjlighet att reklamera? Släpptes senare delen av 2023 så kan ju inte vara så gammal.

Skrivet av nu1mlock:

Reklamera den.

Skrivet av atego:

Att reklamera innebär att du klagar på fel. I Sverige har du reklamationsrätt i 3 år. Du kan till exempel reklamera en vara som fungerar dåligt eller är trasig.

Ok, ska testa reklamera först, återkommer ifall den inte går igenom.

Tror jag brände reklamationsrätten när jag öppnade upp dammsugaren och försökte kolla om jag kunde fixa felet, då 2 av skruvarna hade vit plast på sig som visar om man öppnat upp den eller ej.

Visa signatur

Intel i9 9900k | ROG STRIX Z390-F GAMING | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC | Fractal Design Define R6 | Corsair AX1200 | Corsair Hydro H115i RGB Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebathon:

Ok, ska testa reklamera först, återkommer ifall den inte går igenom.

Tror jag brände reklamationsrätten när jag öppnade upp dammsugaren och försökte kolla om jag kunde fixa felet, då 2 av skruvarna hade vit plast på sig som visar om man öppnat upp den eller ej.

Förmodligen!

Har du några bilder på lidarn och motorn?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Sebathon:

Garantin kan ha villkor som innebär att du inte får göra sådant, men att du på eget bevåg öppnat den är i sig inget skäl för att neka en reklamation. Har dammsugaren utsatts för någon form av åverkan och du har öppnat upp den blir det däremot betydligt tjorvigare. Rör det sig om ett tillverkningsfel skall det inte spela någon roll att du öppnat och kikat, men det ger säljaren en onödig öppning att försöka lämpa över ansvaret på dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade likande fel på min Q7. Troligtvis var det bara någon smuts mellan höljet och den snurrande delen. efter att har snurrat den för hand ett par gånger och försökt starta den ett par gånger kom den tillbaka till liv.

Jag anmälde till återförsäljaren att jag hade fel på LIDAR-enheten, och sedan att felet tillfälligt löst sig själv. på så vis har jag också dokumenterat när felet först uppstod om det återkommer och jag behöver reklamera den på nytt. Går det för lång tid (över två år tror jag - citation needed) ligger bevisbördan hos dig som kund.

Permalänk
Medlem

Jag fick strippa en USB-sladd och dra 5v (minns ej A) på +/- direkt på lidar-motorn, då börja den snurra och må bra igen. Hittade på någon Youtube-kanal, minns ej vad den hette.

Jag hade en lite äldre modell, men det kanske kan vara något liknande?

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Förmodligen!

Har du några bilder på lidarn och motorn?

Satte ihop den igen när den såg helt annorlunda ut från andra modeller, tänkte att gummibandet kanske hade hoppat av, men hittade inget sådant någonstans.

Kommer plocka isär den igen om reklamationen inte går igenom, så kan ta bilder då.

Skrivet av Erooo:

Jag fick strippa en USB-sladd och dra 5v (minns ej A) på +/- direkt på lidar-motorn, då börja den snurra och må bra igen. Hittade på någon Youtube-kanal, minns ej vad den hette.

Jag hade en lite äldre modell, men det kanske kan vara något liknande?

Jo det var en av grejerna jag hade tänkt pröva, men blev osäker eftersom delarna var annorlunda från videos jag hade kikat på om det så blev inte att testa den här gången, plockade istället ihop den i hopp om att den skulle magiskt börja fungera igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdaterar tråden nu ifall någon är nyfiken.

Fick den lagad på garanti (var fel på själva lidarsensorn).
Var inga problem att jag själv hade öppnat dammsugaren, garantin gällde ändå.

Nu fungerar den som normalt igen, tack för alla tips!

Visa signatur