Vad bör jag sikta på för lön?

Permalänk
Medlem

Vad bör jag sikta på för lön?

För att göra en long story short:

Arbetade tidigare på ett mindre IT-företag som Service Delivery Manager & Team Lead Network Operations Center. Företaget låg på runt 15-20 MSEK omsättning. Där hamnade jag (efter mycket diskussion och påtryckningar från mig själv) på 40,000 SEK bruttolön efter ca 2 år som anställd. Det var som sagt ett litet företag så lönesamtal skedde på eget initiativ och ingen HR som drog i spakarna.

Företaget blev senare uppköpt och är nu en del av en större koncern där omsättningen ligger på runt 500-700 MSEK istället. Som en del i integrationen är det nu dags för lite riktiga medarbetarsamtal med både chefer och HR involverat och jag försöker vara så förberedd som möjligt.

Det kött på benen som jag har so far är:

Service Deliver Manager

• Genomsnittlig månadslön enligt unionen.se – 54360kr

• Genomsnittlig månadslön enligt indeed.com – 65649kr

• Genomsnittlig månadslön enligt glassdoor.com – 52292kr

Genomsnittlig månadslön enligt ovan källor – 57434kr

Teamlead inom IT

• Genomsnittlig månadslön enligt unionen.se – 62940kr

• Genomsnittlig månadslön enligt jobbland.se – 66300kr

• Genomsnittlig månadslön enligt allaloner.se – 62000kr

Genomsnittlig månadslön enligt ovan källor – 63747kr

Utöver ovanstående har jag även ansvar för bl.a:

Licensansvarig för externa licenser (mot kund alltså).
Ansvar för attestering av inkommade leverantörsfakturor.
Ansvar för fakturering av ett 30-tal kunder.

Som ni ser är det mycket på bordet, vilket jag är helt fine med. Men jag vill också ha rätt lön för mödan. I min värld känns 40K i månaden rätt lågt med tanke på både bransch, arbetsbörda/ansvar och generell lönestatistik. Men jag kan också ha fel.. Därav skriver jag här.

Någon som har någon input eller tankar om något som skulle kunna hjälpa?

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem

"Jag vill ha betalt som iaf. stämmer överens med genomsnittet. Jag ber inte om mycket, jag ber bara om att inte hamna under snittet" brukade vara mitt argument tillsammans med siffrorna. Tillägga då att du dessutom har ansvar utöver standardrollen.

Baserat på de siffror du ger, hade jag alltså begärt 58 500 och accepterat ner till 53k (brytpunkten är 53500 ändå, så det gör ärligt talat väldigt lite skillnad)

Att gå från 40k till 53k i månaden är ett bra hopp och något man väldigt sällan får på ett och samma företag

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

"Jag vill ha betalt som iaf. stämmer överens med genomsnittet. Jag ber inte om mycket, jag ber bara om att inte hamna under snittet" brukade vara mitt argument tillsammans med siffrorna. Tillägga då att du dessutom har ansvar utöver standardrollen.

Baserat på de siffror du ger, hade jag alltså begärt 58 500 och accepterat ner till 53k (brytpunkten är 53500 ändå, så det gör ärligt talat väldigt lite skillnad)

Att gå från 40k till 53k i månaden är ett bra hopp och något man väldigt sällan får på ett och samma företag

Tack för input! Är fullt med på att det är ett jättehopp att begära. Och även om det skulle hända är jag också fullt medveten om att det kommer bara hända en gång.

Min tankegång/önskan är väl att hamna på rätt lön "från början" när man nu seglar under nytt flagg.

Över 50 är hur som haver målet, allt efter det vore bara icing on the cake.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

"Baserat på de siffror du ger, hade jag alltså begärt 58 500 och accepterat ner till 53k (brytpunkten är 53500 ändå, så det gör ärligt talat väldigt lite skillnad)

Jag håller inte med.

Pensionsväxlar man 5000:-/mån o har en bit kvar till pension så handlar det inte småpotatis på ålderns höst direkt......

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Med tanke på den relativt stora skillnaden mellan högsta lönen och medlet så torde median vara bättre räknetal. Kollade för skojs skull indeed och en liknande tjänstebeskrivning som jag haft. Där låg medlet för min tjänst på dryga 1,3 mkr. Sen får man själv dra slutsatser av det.

Ansvar för kundfakturering och hantering av inkommande fakturor = en del av vanligt förekommande tjänster och inget som i alla fall i mina ögon ska motivera något utökat varken ansvar eller ersättning. I Teamlead, ingår någon som helst form av personalansvar, budgetansvar där? Eller blir det mer av en "hittepåtitel" som inte säger något alls om vad som faktiskt ingår.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Med tanke på den relativt stora skillnaden mellan högsta lönen och medlet så torde median vara bättre räknetal. Kollade för skojs skull indeed och en liknande tjänstebeskrivning som jag haft. Där låg medlet för min tjänst på dryga 1,3 mkr. Sen får man själv dra slutsatser av det.

Ansvar för kundfakturering och hantering av inkommande fakturor = en del av vanligt förekommande tjänster och inget som i alla fall i mina ögon ska motivera något utökat varken ansvar eller ersättning. I Teamlead, ingår någon som helst form av personalansvar, budgetansvar där? Eller blir det mer av en "hittepåtitel" som inte säger något alls om vad som faktiskt ingår.

- Rekrytering / Arbetsintervjuer
- Lönesamtal / Medarbetarsamtal
- Schemaläggning / Planering
- Informera och onboarda teamet gällande nya kunder.
- Hålla rutiner uppdaterade för teamet.
- Beställning av hårdvara / mjukvara för teamet.
- Hitta relevanta utbildningar och cert för teamet.

Det är väl de mest grundläggande delarna i min roll som Teamlead. Men om det anses vara en "hittepåtitel" låter jag vara osagt, allt är relativt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En observation om hur du beskriver vad du gör: inget av det kräver någon egentlig expertkunskap eller utbildning utöver läsa-skriva-räkna på gymnasienivå. Väldigt lätt att ersätta med någon från gatan.

Om du är bäst i teamet på att utföra teamets jobb och kan leda andra i det faktiska arbetet (och det i sig inte är lågkvalificierat) så är det inte orimligt med det högre spannet. Om du bara vänder papper och har en fin titel så är inte 40 illa alls.

Så fundera på hur du beskriver vad du gör och vilken verksamhetskunskap, expertkunskap och kundkännedom/kundrelation/merförsäljning du bidrar med. Det är antagligen där värdet uppstår.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att du redan ligger på en rimlig lön med tanke på din mycket korta erfarenhet, något som din chef med (som jag antar) mer erfarenhet förmodligen har koll på. Arbetsuppgifterna du beskriver som extra låter helt normala som SDM.

Med det sagt kan man alltid göra ett försök att förhandla upp sin lön, men du kanske inte ska förvänta dig några underverk. Medianlön som argument är lätt att kontra med "vi har individuell lönesättning" så det skulle jag nog inte ha som primärt argument, fokusera på vad du är bra på och varför du skapar stort värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

- Rekrytering / Arbetsintervjuer
- Lönesamtal / Medarbetarsamtal
- Schemaläggning / Planering
- Informera och onboarda teamet gällande nya kunder.
- Hålla rutiner uppdaterade för teamet.
- Beställning av hårdvara / mjukvara för teamet.
- Hitta relevanta utbildningar och cert för teamet.

Det är väl de mest grundläggande delarna i min roll som Teamlead. Men om det anses vara en "hittepåtitel" låter jag vara osagt, allt är relativt

Så sammanfattat till svenska, första linjens chef med direkt underställd personal (där delar av det där verkligen borde kunna delegerats till teamet):

- Uppdaterade rutiner
- Beställning hård/mjukvara
- Hitta relevanta utbildningar och cert (torde vara respektive anställds ansvar att omvärldsbevaka och förbättra sina kunskaper). Sen att du som chef ska godkänna det är en annan sak.

Så, allt mellan 45 till kanske 60 tkr kan vara "rimligt". Hur mycket personal har du ansvar för? Det är mest det som är punkten för mig. Har du ansvar för en grupp på 3 personer där du ingår, eller är gruppen närmre 20?

Som sagt så är flertalet arbetsuppgifter av kategorin att de borde vara delegerade till delar av gruppen, alternativt alla personer.

Ansvaret för kundfakturering och kontering av inkommande fakturor är också det en sådan sak.

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF